Gå til innhold
Hundesonen.no

Strømme på rein?


Sofie & Aska
 Share

Recommended Posts

Jeg oppdaget at Tromsø Fuglehundgruppa skal holde et aversjonskurs på rein i februar.

Schæfertrollet har jaget rein, i slutten av denne sommeren, da vi nettopp hadde flyttet hit. Hun ble helt gærn og lukker øra. Hun var da løs på fjellet og jeg ante ikke at det var rein der. Nå vet jeg jo at det kryr av rein på Kvaløya og er obs. Men sist vi så rein, da hun allerede var i bånd på vei oppover på topptur, forholdt hun seg helt rolig. Hun var riktignok i bånd så hun fikk aldri sjansen til å begynne å jage dem, men da vi skulle stå på ski ned igjen og måtte ha henne løs, bryr hun seg ikke noe om å gå på reinjakt, da er hun supergira på å følge etter oss.

Jeg er liksom litt skeptisk til å strømme henne, men samtidig er det jo bedre enn at hun blir skutt av en reineier. Jeg har lite lyst å oppleve at hun stikker etter rein en gang til, og jeg har også lite lyst å ha henne i langline på hver eneste fjelltur til sommeren fordi vi kanskje ser rein. Og så har jeg ikke så lyst å strømme henne heller...

Jeg burde melde meg på det kurset burde jeg ikke? :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde strømmet.

Labradoren min måtte på saueaversjonskurs da hun skulle på jakt i områder med sau. Opplevde kursholderen som vrldig dyktig og gjennomtenkt, alt gikk for seg på en ordentlig måte. Labbisen viste ingen interesse for sauen så hun ble ikke strømmet :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare greit og huske på at strømming ikke nødvendigvis virker alltid, dvs selv om det virker der og da når de får støtet så er det ikke slik at de garantert ikke prøver og gjenta jaging. Greit og være obs på det så du ikke kommer hjem fra strømmekurs og tenker at du kan slippe hunden hvor du vil og at det går bra.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg ville sjekket politivedtektene jeg. For jeg tror det var snakk om at det skulle innføres helårs båntvang på Kvaløya og da har du vel strengt tatt ikke noe valg annet enn å ha hunden i bånd uansett og da er det jo litt meningsløst å strømme den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine bryr seg heldigvis ikke om rein, og vi har kun rein her på våren noen uker.

Men jeg har strømmet hele gjengen mot sau, hos Fuglehundgruppa i Tromsø hundeklubb.

Først i 2012, og så på nytt i fjor.

Opplevde at instruktørene var flinke med det de gjorde, og hadde veldig god timing.

Dette gjorde at ingen av mine 4 hunder ville så mye som se på sauene da vi var der på nytt i fjor for restrømming.

Og de har ingen som helst lyst og interesse av å være i nærheten av sauer lengre.

I fuglehundgruppa er de veldig nøye med å fremheve at et aversjonskurs ikke gir noen garanti enten det er på sau eller rein.

Men de fleste hunder vil tenke seg godt om før de løper etter sau / rein etter å ha vært strømma.

Og kanskje er det akkurat disse sekundene som skal til for at man skal kunne avverge at hunden jager om man er uheldig og hunden kommer løs i en situasjon den ikke burde være løs.

Dette er grunnen til at vi valgte å ha hundene på aversjonskurset.

Ikke for å kunne slippe de over alt til enhver tid, men for å vite at om uhellet er ute og de kommer løs på et sted med sau, så har vi gjort det vi kan for å unngå at de jager og dreper sau.

Jeg hadde gått for strømming mot rein hadde jeg vært deg.

Og som sagt så har de flinke og ikke minst hyggelige instruktører!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine bryr seg heldigvis ikke om rein, og vi har kun rein her på våren noen uker.

Men jeg har strømmet hele gjengen mot sau, hos Fuglehundgruppa i Tromsø hundeklubb.

Først i 2012, og så på nytt i fjor.

Opplevde at instruktørene var flinke med det de gjorde, og hadde veldig god timing.

Dette gjorde at ingen av mine 4 hunder ville så mye som se på sauene da vi var der på nytt i fjor for restrømming.

Og de har ingen som helst lyst og interesse av å være i nærheten av sauer lengre.

I fuglehundgruppa er de veldig nøye med å fremheve at et aversjonskurs ikke gir noen garanti enten det er på sau eller rein.

Men de fleste hunder vil tenke seg godt om før de løper etter sau / rein etter å ha vært strømma.

Og kanskje er det akkurat disse sekundene som skal til for at man skal kunne avverge at hunden jager om man er uheldig og hunden kommer løs i en situasjon den ikke burde være løs.

Dette er grunnen til at vi valgte å ha hundene på aversjonskurset.

Ikke for å kunne slippe de over alt til enhver tid, men for å vite at om uhellet er ute og de kommer løs på et sted med sau, så har vi gjort det vi kan for å unngå at de jager og dreper sau.

Jeg hadde gått for strømming mot rein hadde jeg vært deg.

Og som sagt så har de flinke og ikke minst hyggelige instruktører!

Ja, det er er klart det aldri er noen garanti, men som du sier får man gjerne noen sekunder hvor hunden står å tenker seg om, og har man da god grunndressur så er den også mye lettere å kalle inn, enn om den ikke hadde vært strømmet og bare satt etter.

Og som nevnt så får ikke hunden strøm om den ikke viser interesse/jager sau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tenker jeg at jeg melder henne på.

Noen spørsmål...

Er det sånn at en og en hund tas ut til reinen?

Er reinen inngjerdet eller kan den løpe? Er hunden løs eller har man den i langline? Tipper line...

Jeg har en følelse av at hvis vi gikk inn til en haug inngjerdet rein vil hun være interessert men ikke nødvendigvis jage. Det er når hun ser den på avstand og bare setter etter, at jeg føler jeg skulle ha strømma henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som sagt kun strømmet mot sau.

Der var sauene inngjerdet, og en og en hund ble tatt inn i gjerdet.

Var veldig mange forskjellige typer hunder, og noen brukte langline, noe som var valgfritt.

Våre hunder var løse.

Vil tro de gjør det på samme måte med rein.

Kan ikke tenke meg at de kan løpe fritt rundt, for da vil jo både hund og rein kunne forsvinne til skogs.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har meldt henne på nå, så det blir interessant. Gruer meg litt, hun tåler jo virkelig ikke smerte den hunden :no:

Men det må til. Melder henne på til saueaversjon også når anledningen byr seg tenker jeg.

Bra hun ikke tåler smerte, da holder det kanskje med bare 1 zapp for resten av livet

Jeg strømmer mine prevantivt mot sau, for her vi bor går sauen overalt.

Hadde strømme mot rein også om mulig, da det er rein rundt hytta.

Hundene mine er løse med hestene flere ganger om dagen, og jager ikke dem, men nå kjenner de hverandre.

De løper også løse sammen med naboens kyr hele sommeren, og bryr seg ikke med å jage dem ( de lar seg eller ikke jage)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sjekket politivedtektene jeg. For jeg tror det var snakk om at det skulle innføres helårs båntvang på Kvaløya og da har du vel strengt tatt ikke noe valg annet enn å ha hunden i bånd uansett og da er det jo litt meningsløst å strømme den.

Men bor man i et område med mye rein er det vel sikrest å strømme uansett :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...