Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund på utleiehytter


Gro
 Share

Recommended Posts

Det er vel ikke alle hunder som synes det er ok å settes i bur et helt nytt og uvant kaldt sted? Selv om de eølers er veldig stødige og greie. Jeg ville ikke hatt noen av mine, eller vorstehhundene i et bur i et skjul mens jeg lå inne i hytta. Da ville jeg sovet med de om mulig, brukt telt, eller droppa å sove over :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da blir det uaktuelt å bruke noe DNT hytte for oss. Vil beskrive det som svært lite hundevennlig da jeg ikke er villig til å ha mine sovende i et vedskjul og ute kan de ikke sove! :/ Samme gjelder "

For det første så er jeg på tur med hunden min og forventer da å ha hundene sammen med meg, også på kvelden etter en lang dag. Og for det andre så har jeg dalmatiner, ett dekken duger ikke... I mitt

"Tillatt med hund" betyr i hodet mitt noe helt annet enn et vedskjul. Jeg ville blitt rasende om jeg hadde gått hele dagen og kommet til et slikt sted. Og nei, jeg trenger ikke å ha hundene i senga sa

Jeg har i utgangspunktet ikke noe problem med å la bikkja ligge i vedskjulet sommerstid jeg, men når det bikker ned mot tjue minus og bikkja er sliten etter å ha vært i aktivitet hele dagen, frister det ikke å legge igjen hunden i vedskjulet med utetemperatur.

Men om sommeren, ikke noe problem :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke alle hunder som synes det er ok å settes i bur et helt nytt og uvant kaldt sted? Selv om de eølers er veldig stødige og greie. Jeg ville ikke hatt noen av mine, eller vorstehhundene i et bur i et skjul mens jeg lå inne i hytta. Da ville jeg sovet med de om mulig, brukt telt, eller droppa å sove over :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg tror de fleste stødige hunder klarer det. Ellers går det an flere steder å legge seg på madrass ved siden av. Av alle de hundene jeg har hatt med på slike turer eller har møtt på slike turer, er det kun 1 jeg har møtt som ikke har taklet det.

Om man har en usikker hund som ikke er så flink til å slappe av i nye miljøer, eller som er veldig avhengig av eier vil det selvfølgelig være noe annet.

Men om man ønsker å benytte seg av hyttene så er det å jobbe med det. De aller, aller fleste tror jeg takler det veldig fint for et par netter :)

Jeg syns det er veldig bra at flere og flere hytter har hunderom og de mulighetene, men det er ikke alle som kan avsette rom til hundeeiere eller som har mulighet til å ha noe annet enn hundebur. Om det ikke fungerer for hundeeiere mener jeg at det ikke er DNT som ikke legger til rette, men hundeeierne som begynner å sette litt store krav.

Jeg har i utgangspunktet ikke noe problem med å la bikkja ligge i vedskjulet sommerstid jeg, men når det bikker ned mot tjue minus og bikkja er sliten etter å ha vært i aktivitet hele dagen, frister det ikke å legge igjen hunden i vedskjulet med utetemperatur.

Men om sommeren, ikke noe problem :)

Vinterstid er selvfølgelig noe annet. Jeg tenker sommerstid :) På vinteren er jeg i tvil om jeg ville ha tatt med en tynnpelsa hund på flere av DNT hyttene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste stødige hunder klarer det. Ellers går det an flere steder å legge seg på madrass ved siden av. Av alle de hundene jeg har hatt med på slike turer eller har møtt på slike turer, er det kun 1 jeg har møtt som ikke har taklet det.

Om man har en usikker hund som ikke er så flink til å slappe av i nye miljøer, eller som er veldig avhengig av eier vil det selvfølgelig være noe annet.

Men om man ønsker å benytte seg av hyttene så er det å jobbe med det. De aller, aller fleste tror jeg takler det veldig fint for et par netter :)

Tja, jeg ser på vorstehhundene som veldig stødige og trygge, men jeg tror ikke de hadde likt det i det hele tatt. Godtatt ja, likt nop.

Jeg synes det er veldig rart at man ikke lager noe ordentlig for hunder når de lager hyttene, eventuelt ordne i ettertid. Hvor mange er det ikke av de som går slike friluftsturer som har hund? :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så er jeg på tur med hunden min og forventer da å ha hundene sammen med meg, også på kvelden etter en lang dag. Og for det andre så har jeg dalmatiner, ett dekken duger ikke...

I mitt hode er det ikke faktisk lov med hund på hyttene når hunden må stues bort i et skjul.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg ser på vorstehhundene som veldig stødige og trygge, men jeg tror ikke de hadde likt det i det hele tatt. Godtatt ja, likt nop.

Jeg synes det er veldig rart at man ikke lager noe ordentlig for hunder når de lager hyttene, eventuelt ordne i ettertid. Hvor mange er det ikke av de som går slike friluftsturer som har hund? :)

Det er da ikke det kuleste mine hunder syns heller, men sånn er det. Vi er på tur, og de skal bare sove uansett :) Jeg pleier å være sammen med de til vi skal sove. Da står hundene bindt ute og jeg er stort sett med de.

Det er veldig mange av de nye hyttene som tar hensyn til hundeeiere. Hvilken det er kommer an på medlemsforeningenes syn :)

For det første så er jeg på tur med hunden min og forventer da å ha hundene sammen med meg, også på kvelden etter en lang dag. Og for det andre så har jeg dalmatiner, ett dekken duger ikke...

I mitt hode er det ikke faktisk lov med hund på hyttene når hunden må stues bort i et skjul.

Da er det verre om man vil ha hundene med seg på kvelden. Da får man ta med telt eller selv overnatte ute.

Og det fins mer enn dekken til kortpelsa hunder. Jeg har selv en varmepose som jeg brukte til min forrige hund :)

Men så klart, å gå fra hytte til hytte med hund skal være gøy. Om man ikke trives med å ikke ha hunden ved siden av seg om natten, så er det jo mange andre ferier å ha med hunden på, evt. bære med telt. Man skal jo kose seg på tur. Men det fins alternativer med flere hytter der man kan ha hunden inne på rommet :)

EDIT: Også må jeg få legge til at jeg syns virkelig at det er fremgang at DNTs medlemsforeninger frakter store hundebur inn til hyttene med helikopter eller snøscooter. Veldig mange har de på oppvarmede rom også, med det har jeg kun opplevd på betjente hytter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Heidihj legg gjerne ut lista over hyttene du har vært på med hundemuligheter :)

Jeg sover likegodt i telt når vi er på tur egentlig, men det er klart at det hadde vært lettere å dra på overnattingsturer i kaldt vær om man kan overnatte på en hytte. Hunden min er nok ikke noe særlig å legge i et skjul uansett hvor mye jeg kler på han stakkars, frysepinnen :P Men et bur i gangen skulle nok holdt, trenger ikke ha han helt inntil meg om natta, men i samme bygg vil jeg jo gjerne ha han da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Tillatt med hund" betyr i hodet mitt noe helt annet enn et vedskjul. Jeg ville blitt rasende om jeg hadde gått hele dagen og kommet til et slikt sted. Og nei, jeg trenger ikke å ha hundene i senga sammen med meg. Godt mulig at hundene mine ville blitt så slitne at det ikke hadde vært no problem for de, men det er uansett et problem for meg.

Jada, jeg diller nok, men uansett. Jeg vil ha hundene inne sammen med meg og syns det er utrolig at de kan tilby et vedskjul og tro at det passer for alle Norges hunder å sove der.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Tillatt med hund" betyr i hodet mitt noe helt annet enn et vedskjul. Jeg ville blitt rasende om jeg hadde gått hele dagen og kommet til et slikt sted. Og nei, jeg trenger ikke å ha hundene i senga sammen med meg. Godt mulig at hundene mine ville blitt så slitne at det ikke hadde vært no problem for de, men det er uansett et problem for meg.

Jada, jeg diller nok, men uansett. Jeg vil ha hundene inne sammen med meg og syns det er utrolig at de kan tilby et vedskjul og tro at det passer for alle Norges hunder å sove der.

Men de tilbyr ikke et vedskjul og tror at det passer for alle hunder å sove der.... De gjør det beste de kan for å ta hensyn til allergikere og hundeeiere på samme tid, eller de jobber i hvert fall med saken. Selv om man som hundeeier selvfølgelig helst vil ha hunden inne på sitt rom, så er det å være hundeeier et personlig valg, det er ikke det å være allergisk.

Jeg har nå ihvertfall inntrykk av at der det er praktisk mulig å skille hund og allergikere som feks der hvor noen av rommene er i eget hus, så får man ta med hunden inn på rommet. Men noen av hyttene har alle soverom og oppholdsrom i samme bygning, og da er det jo faktisk ikke mulig å løse dette på noen annen måte enn at hundene må bo ute i skjulet...

Eller så synes jeg i at prosessen med å tilpasse hund på hyttene kunne ha gått litt smidigere. Jeg trodde jo tydeligvis den hadde kommet lenger enn den har. Det har vært jevnlig debatt om dette i Fjell og Vidde, og det er jo tydelig forskjell på hyttene til de ulike foreningene, så for noen er det tydeligvis litt lettere enn andre :) Men sånn er det nå bare, vil man endre det så får man engasjere seg. Jeg skal i hvert fall ta kontakt med min egen medlemsforening å høre om mulighet for å tilpasse for hund på den ene hytta Hadeland turlag har.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Tillatt med hund" betyr i hodet mitt noe helt annet enn et vedskjul. Jeg ville blitt rasende om jeg hadde gått hele dagen og kommet til et slikt sted. Og nei, jeg trenger ikke å ha hundene i senga sammen med meg. Godt mulig at hundene mine ville blitt så slitne at det ikke hadde vært no problem for de, men det er uansett et problem for meg.

Jada, jeg diller nok, men uansett. Jeg vil ha hundene inne sammen med meg og syns det er utrolig at de kan tilby et vedskjul og tro at det passer for alle Norges hunder å sove der.

Vel, som Gro sier, det er for å kunne ta hensyn til allergikere og hundeeiere. Om hundeeierne ikke godtar hvordan det tilrettelegges, så får de bare gå tilbake. Veldig mange av hyttene er enkle hytter der soverommene er innenfor kjøkken/stue. Skal vi da forvente at vi kan ta med bikkjene våre inn der? Ofte må man også dele soverom med andre.

Som nevnt, det er mange hytter som har mye bedre tilrettelagt enn et vedskjul.

Om man vil ha hunden sammen med en får man sjekke godt ut på forhånd. Det bør gjøres uansett. Om det er to hunderom, og det kommer tre hundeeiere? Er det ikke tilrettelagt godt nok da? Det skjer ikke rent sjelden i høysesongen. Vel, da må man være fleksibel hvertfall.

Jeg er ihvertfall veldig fornøyd over fremgangen i DNT i forhold til hundeeiere! Jeg har senest i år vært på en nesten helt ny hytte uten noen form for opplegg til meg og hundene. Det ble til at vi måtte gå derfra (fikk ikke ha hundene ute engang..), men sånn kan det være når det er forskjellige mennesker, med forskjellig syn som styrer hyttene.

@bie : Jeg skal se om jeg får lagt ut i morgen :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal gå f.eks en rute eller til en bestemt hytte sender jeg mail til de som eier hyttene og spør hvordan det er der, for jeg vil nå helst sove med de ettersom de brått kan våkne og varsle ved lyder, er de da i et skjul blir det vanskelig å roe de og lapphundene kan ha en helt forjævlig skjærende bjeffing som kan vekke de døde (:-P), ikke noe problem å evt gå til en annen hytte hvis det ikke går :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan de nekte deg det? :blink:

Nei, igrunn ikke. Men han var så ufyselig at jeg ikke ville legge igjen en krone hos han. Han gav meg et bord ute der jeg kunne binde hundene, men der satt den en haug fulle menn og drakk.. Skikkelig sjarmerende gjeng ungkarer (må de ha vært! æsj) som kom med ekle kommentarer. Der binder ikke jeg bikkjene mine altså..

Om noen lurer var dette Snøheim. En av de nyeste hyttene (oppussa riktignok, har vært oppe før), som ligger på Dovrefjell. Masse folk der ettersom det går buss dit. Veldig fint utgangspunkt for tur da! :)

(jeg har ingen problemer med å snakke drit om de hyttene som jeg har dårlig erfaring med, så de kommer nok på lista og :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Tillatt med hund" betyr i hodet mitt noe helt annet enn et vedskjul. Jeg ville blitt rasende om jeg hadde gått hele dagen og kommet til et slikt sted. Og nei, jeg trenger ikke å ha hundene i senga sammen med meg. Godt mulig at hundene mine ville blitt så slitne at det ikke hadde vært no problem for de, men det er uansett et problem for meg.

Jada, jeg diller nok, men uansett. Jeg vil ha hundene inne sammen med meg og syns det er utrolig at de kan tilby et vedskjul og tro at det passer for alle Norges hunder å sove der.

Det er egentlig ikke tilatt med hund etter mitt hode :P Nops!!

Synes de heller kunne merket noen hytter med hundehytter og noen hytter med allergivennlig??

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig ikke tilatt med hund etter mitt hode :P Nops!

Synes de heller kunne merket noen hytter med hundehytter og noen hytter med allergivennlig??

Eller bare ha egne hunderom. For det holder vel? Man må vel ikke ha hundene i stua og på kjøkkenet? Jeg vil ikke ha fremmede bikkjer i beina på meg når jeg lager middag i hvertfall. Det er jo endel folk som ikke tar hensyn.

Det er en evig diskusjon dette i DNT. Vært krig mellom hundeeiere og hundehatere i flere år.. Håpløst. Men ser ut som det er fler som er for hund da, så da er det endel tilrettelegging (som det er i mine øyne, selv om jeg ikke har hunden på rommet mitt).

Vi må bare huske at ikke alle liker hunder, og de har gått like langt som oss for å kose seg på en hytte. Da er det rett og rimelig å ikke skulle ha med hundene rundt i hytta. Men syns selvfølgelig at det er best at de burene evt. står i oppvarma rom inne i hyttene. Dette er da lettest på de større, betjente hyttene, og ikke de små ubetjente/selvbetjente.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For myndene mine ville vedskjul kun fungert om det var relativt varmt og tørt. Sist satt jeg opp telt og sov ute med de, da jeg var på en slik hytte. Det hadde regnet, hundene var kalde, og jeg fikk ikke tørket de skikkelig (hadde de i gangen på hytten på kvelden, så de i hvert fall fikk litt varme i seg før vi gikk og la oss, noe også den andre besøkende på hytten mente var helt ok, omstendighetene tatt i betraktning). Jeg bærer alltid med meg telt på grunn av dette. Neste hytte fikk vi hundene med inn i sikringsbua, og det var helt strålende, en hytte jeg gjerne besøker igjen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte epost til Ringerikes Turforening, da jeg tenkte litt på Vikerkoia, hvor det er lov med hund, men det var ikke noe mer spesifisert.

Fikk svar at det er hundebur i vedskjulet. Dette fungerer ikke særlig godt vinterstid for meg, så blir ingen tur her med det første.

På Tjuenborgkoia, Vassfarkoia og Fønhuskoia er det muligheter for at hund kan komme inn på eget anneks eller hunderom. Mulig for vintertur, med andre ord.

De skriver også at de ønsker å kunne tilby innendørs overnatting for hund på sine hytter, og vil ha fokus på dette ved restaurering av alle koier i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Hovinkoia? Står at det er lov med hund der, nevnte de noe om den?

Eller så har du hytta til Tingelstad JFF på Lygna, der er det vel lov med hund tror jeg, men den ligger ganske nær både vei og preppaskiløypa hvor "alle" går forbi... Den ligger på inatur hvis du ikke har sett den fra før :)

Eller så kan du jo prøve Kjerringfred nord for Lygna, aner virkelig ingenting om den, men hadde vært fint om du rapporterte tilbake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er supert at de tilrettelegger for hund. Hvorfor det var helt uaktuellt for meg å ha hunden i vedskjul når vi så etter hytte, var jo for at vi skulle være der over nyttårshelga og da tar jeg ikke sjansen på å måtte ha hund i vedskjul...

Men det jeg synes er slitsomt er de hyttene der det står at man må gå om det kommer allergikere... Da hadde det vært bedre om man måtte booke på forhånd med hund, også kunne folk klikket av for allergiker og da fikk ikke hundefolk komme mens de var der.
Litt slitsomt å måtte vandre videre hvis man har lagt opp en løype og belaget seg på å overnatte et sted...
Det skjer nok ikke ofte, men usikkerheten er jo litt ekkel - må vel finnes smidigere løsninger for alle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Hovinkoia? Står at det er lov med hund der, nevnte de noe om den?

Eller så har du hytta til Tingelstad JFF på Lygna, der er det vel lov med hund tror jeg, men den ligger ganske nær både vei og preppaskiløypa hvor "alle" går forbi... Den ligger på inatur hvis du ikke har sett den fra før :)

Eller så kan du jo prøve Kjerringfred nord for Lygna, aner virkelig ingenting om den, men hadde vært fint om du rapporterte tilbake :)

Ble ikke nevnt, nei. Hvis det ikke står mer informasjon på ut.no, så anbefaler jeg å sende epost eller ringe før tur, så vet man hva man kommer til :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Vet ikke om denne er delt før: Åpne koier som statskog eier: http://issuu.com/statskog/docs/oversikt_statskogs__pne_buer_og_koier2

Selv drar jeg til Vassfaret, og den nye Fønhuskoia, fra torsdag til søndag. Tar med en hund, spent på hvordan det er, liker meg i Vassfaret, så håper det er ålreit med hund. Skal være lov med hund på et rom i hovedhytten, og i stabbur/anneks. Jeg tenker å okkupere annekset. Bruker Fønhuskoia som base for dagsturer de dagene jeg er der.

Endret av Marjan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Guest Snusmumrikk

Løsninga er å bare gå på tur o Trøndelag :P Trøndelag turistforening har tilrettelagt på alle sine hytter. Hvor bra varierer selvfølgelig, men stort sett sikringsbu etc til hund og eier.

Disse hyttene jeg har vært på med bur er en vits. Jeg har to store hunder og skal la disse sove i ett mellomstort bur kveld+natt etter en fysisk krevende dag? Det er jo faktisk dyremishandling :/ Skal de ha bur hundene skal ligge i får de skaffe så store bur at det er forsvarlig å ha de fleste hunder i dem.

Jeg orker ikke dette styret og er derfor hverken medlem i DNT eller bruker hyttene om jeg ikke skal være med noen som skal det. Telt gir mye større frihet :)

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...