Gå til innhold
Hundesonen.no

Bachelortid...


HHC
 Share

Recommended Posts

Hei med soniser!

Jeg er på siste semester og skal jaggu skrive bacheloroppgave ganske snart. Skremmende ;)
I den anledning trenger jeg noen ideer, og er jeg heldig kanskje jeg finner en riktig "kontakt" her inne.

Jeg går organisasjon og ledelse. Ser pr i dag for meg å skrive om individuelle reaksjoner, motivasjon, jobbholdninger m.m (ikke helt innsnevret enda) i en organisasjon/bedrift som har opplevd å stå i søkelyset. Med dette mener jeg at de er 'outet' minst lokalt, men gjerne mer regionalt/nasjonalt også. Det kan være mtp omdømme (lite etiske leverandører f.eks), ulovligheter (adecco-saken etc.) eller dårlige resultater (fare for oppsigelser etc.) - altså ting som potensielt kan påvirke de ansatte i forhold til temaene jeg har nevnt lenger oppe. Av hensyn til selve oppgaven bør hendelsen ikke ha inntruffet for så mye mer enn 1,5 år siden, og det bør også være en organisasjon/bedrift som ikke har høy gjennomtrekk, dvs folk som har et eierforhold til jobben sin i større grad enn f.eks enkelte butikker med mange sesonghjelper/skoleelever/studenter. Rent metodisk ser jeg for meg intervjuer med et lite utvalg ansatte.

Om dere umiddelbart gjør dere noen tanker om en organisasjon som kan passe til dette, eller enda bedre jobber i en setter jeg stor pris på tips og tanker :)

Om noen skulle være i en aktuell organisasjon tar jeg naturligvis kontakt selv og forespør. Det er naturligvis også mulig for organisasjonen å være anonym.

Sikkert mye jeg har glemt her nå - men spør gjerne :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tine er jo i en omstillingsprosess hvor mange fabrikker rundt i landet blir lagt ned, for å flytte disse til Oslo. En omstilling er det mye teori rundt, spesielt med hensyn til omdømmetrusselen.

Ser at du bor i Lillehammer, og det er jo et meieri i Brumunddal vet jeg (selv om det ikke skal legges ned riktignok). Om du velger å skrive om de kan jeg sende deg min bachelor (til gode og få karakter dog) og tips til kilder jeg brukte som omhandlet ledelse.

For ordens skyld skrev jeg om potensielle omdømmetrussler og hvordan de blir håndtert i forholdsvis media og på "bakrommet". Er også en masteroppgave fra BI (tror jeg) som omhandler Tines indre, i tillegg til sosiologiske verk som tar for seg fabrikken som en unik greie med sine egne normer og handlingsmønstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De litt større helseinstitusjonen og helseforetakene er jo stadig vekk i fokus for et eller annet, både endring og negative ting, kanskje det kunne gått an? Jeg jobber på St. Olavs i Trondheim, men sykehus etc er det jo mange steder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på jobben min :) McDonald's Vestby.

Men ville tro et slikt sted har forholdsvis høy gjennomtrekk og få ansatte som har vært der "kjempelenge"? :)

Har ingen tips dessverre, men jeg er også i gang med bacheloren! Litt skummelt å tenke på at vi snart er ferdige :P lykke til! :)

Ja, gått alt for fort... Takk, og lykke til selv :)

Tine er jo i en omstillingsprosess hvor mange fabrikker rundt i landet blir lagt ned, for å flytte disse til Oslo. En omstilling er det mye teori rundt, spesielt med hensyn til omdømmetrusselen.

Ser at du bor i Lillehammer, og det er jo et meieri i Brumunddal vet jeg (selv om det ikke skal legges ned riktignok). Om du velger å skrive om de kan jeg sende deg min bachelor (til gode og få karakter dog) og tips til kilder jeg brukte som omhandlet ledelse.

For ordens skyld skrev jeg om potensielle omdømmetrussler og hvordan de blir håndtert i forholdsvis media og på "bakrommet". Er også en masteroppgave fra BI (tror jeg) som omhandler Tines indre, i tillegg til sosiologiske verk som tar for seg fabrikken som en unik greie med sine egne normer og handlingsmønstre.

Takk for tips! Blir vel mer i endringsgata, men skal absolutt ta det med i betraktningen :)

De litt større helseinstitusjonen og helseforetakene er jo stadig vekk i fokus for et eller annet, både endring og negative ting, kanskje det kunne gått an? Jeg jobber på St. Olavs i Trondheim, men sykehus etc er det jo mange steder :)

Takk for tips! Skal lete litt etter mer lokale som har vært der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min jobber kanskje i en sånn bedrift du er på utkikk etter. Kan ikke skrive så mye om det her siden det er åpent forum, men kan høre med ham om jeg kan skrive mer om det på PM.

Hadde vært supert! Kan som sagt anonymiseres i oppgaven også :) @Poter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norwegian passer jo bra ifht at man hele tiden har i bakhodet at kan miste jobben til fordel for utenlandsk billig arbeidskraft (f.eks sitter det mange på kontorer i osloområdet som er i fare for å bli oppsagt, samt de fast ansatte flyvende crewene som også kan få sparken. Sistnevnte skjedde jo med alle de kabinansatte i Sverige).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske skog har vel vært relativt turbulent i noen år nå? :)

Takk for tips! Synd det er noen år siden fabrikken hjemme ble lagt ned, hadde det vært litt nyere hadde det jo vært perfekt!

Norwegian passer jo bra ifht at man kan miste jobben til fordel for utenlandsk billig arbeidskraft (f.eks sitter det mange på kontorer i osloområdet som er i fare for å bli oppsagt, samt de fast ansatte crewene).

Ikke dumt! Ellers har det jo ikke hatt det så trivelig med alt fokuset på kansellerte avganger heller. Spørs litt hvor gira de er på det da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen sykehusene i Telemark står nå midt forran en om strukturering og planer er på gang.

I know, Sykehuset Innlandet var min forrige case ;) Men det går mer på endringer, altså type org.endringer og endringsledelse, jeg prøve å snike meg over på litt psykologi - ellers veldig godt forslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dumt! Ellers har det jo ikke hatt det så trivelig med alt fokuset på kansellerte avganger heller. Spørs litt hvor gira de er på det da ;)

Jepp, og det er jo forsåvidt en interessant faktor i luftfarten: "Get-home-itis". Når piloter (og andre decision-makers i bedrifta) føler seg presset til å komme seg fram for en hver pris. Det innebærer f.eks å fly med fly som kanskje ikke egentlig oppfyller kravene til teknisk korrekthet, og når piloter presser seg gjennom dårlig vær - eller på andre måter gjør dårlige avgjørelser som er påvirket av stress fra ledelse og publikum om å være på rute og komme seg fram, for å forbedre det ytre ryktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

I know, Sykehuset Innlandet var min forrige case ;) Men det går mer på endringer, altså type org.endringer og endringsledelse, jeg prøve å snike meg over på litt psykologi - ellers veldig godt forslag :)

Ja ville tro det er litt tidlig for å få med en psykologisk bit der. Men alikevell så brenenr jo folk strkt for sykehuset på Rjukan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ville tro det er litt tidlig for å få med en psykologisk bit der. Men alikevell så brenenr jo folk strkt for sykehuset på Rjukan

ho ho, du skulle lest min eksamen i endringsledelse, det var nemlig mitt mest aktuelle eksempel siden jeg hadde eksamen samme uka. Begynte med lokalsamfunnet og endte opp med hvordan det kunne ødelegge familier med mer. og at vi måtte se enkeltmenneskene bak endringen! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...