Gå til innhold
Hundesonen.no

Stress og hvordan redusere det?


Debbie
 Share

Recommended Posts

Saken er denne:

4,5 mnd valp som for første gang er på kurs- nybegynnerkurs, der alle er eldre og kan mer. Hun har aldri trent med andre hunder før,og aldri vært sammen med andre hunder hvor hun ikke fikk leke,el hilse.

Ble 40 min trening, hvor jeg prøvde å ha småpauserVi snakker om pauser på 20-30 sekunder, følte jeg ødela treningen for de andre ved å gå vekk, og at instruktøren reagerte litt på det., drikkepauser, ligge rolig og bare titte pauser osv. Men trolig ikke nok. Hun fungerte supert på treningen. Var litt høy, så leking utgikk brukte bare godbiter.

Etterpå hadde vi teori, min far luftet og da hadde ho vart helt oppkavet. Hoppet, bitt i klærne, slengt seg hit og dit. Klarte ikke gå på do, veldig oppkavet.

Vel hjemme så fortsatte hun på samme vis, hoppet i trynet på meg, glefset i klær, ville ikke drikke, ikke roe seg. La henne i bur som jeg dekket til, der survet hun og drepte teppet i min 10 min- så sloknet hun. Men hun sover ikke tungt- våkner hver gang jeg går forbi men sovner igjen.

Spørsmålet mitt er:

TIPS til hvordan jeg kan unngå dette? Nå har det skjedd, vet at det er en risiko, hva kan jeg gjøre for å hindre at det skjer igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg reagerte mest på var at dere ikke hadde pauser jeg :icon_confused: Har dere ingen pauser på kurset?

På alle kurs jeg har gått i det siste av valp/nybegynner/videregående lydighet har man hatt korte og effektive økter, også inn i bil/bur for å slappe av, også ut igjen. Ellers får man jo en valp som tilter helt. Dette har vært kurs basert mer på klikkermetoder.

Hadde det vært meg hadde jeg tatt med meg et bur,teppe/whatever og tatt korte pauser hvor valpen skal være i ro. Det er viktig at hun klarer å slappe av, er ikke rart hun koker om hun måtte holde på hele tiden. Og jeg synes det er rart de synes 40min i strekk er ok for en liten valp.

Selv voksne hunder trener jeg på samme måte med bur/teppe/binde med økter også hvile, også ny økt, også hvile. Og ser de rart på deg så får du heller si at for at dere skal få noe ut av det trenger du at hun får noen puste pauser osv.

Om dere prater mellom ting f.ex legg henne vekk ol.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi opplevde noe av det samme da vi gikk valpekurs (da var vår 3 mnd.). Særlig de første gangene ble han tussete etterhvert, beit i bukser og bånd, hoppa rundt, hoppa mot de andre hundene, lagde noe lyd osv. Vi løste dette blant annet ved å gjøre så mange repetisjoner i hver øvelse som JEG og hunden min var komfortabel med, istedet for å repetere øvelsen ut tida som ble brukt på den enkelte øvelse. Dersom vi hadde hatt tre gode sitt, satt jeg på huk og klødde på han i de to minuttene resten brukte på å bli "ferdigtrent" med sitten, f.eks. I naturlige pauser (pratepauser, diskusjoner etc. – også i de pausene vi la inn selv ved å ta få repetisjoner på rad) satt han på fanget til sambo litt unna, i armene mine eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det var ikke pauser, annet en at instruktøren pratet litt, mens han viste med en hund. Da ville instruktør gjerne at de satt i utgangstilling. Jeg koste med henne i stedet, men det var ikke lett å gå vekk fra gruppen i den settingen. Jeg var ikke flink nok til å være tøff nok til å ta pauser. Hun virket heller ikke spesielt stresset der, det var etterpå det kom. Det var heller ikke klikkertrening som jeg bedriver.

Jeg må rett og slett bli flinkere til å ta pauser, selv om folk reagerer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet til å gi henne pauser underveis i bil eller bur? :)

40 min trening med så korte pauser synes jeg er veldig mye for en så ung valp. Instruktøren skal kunne legge opp kurset til hver enkelt deltager, ergo også kunne tilpasse pauser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg riktignok voksen hund, men han blir på samme måte om han ikke får pause under treningene! Han virker å bruke så mye konsentrasjon og energi på å være flink under øvelsene, at det bobler totaaaalt over om han ikke får pauser! Lite kult når dyret er 35kg:p

På lydighetstreningene kjører vi intervaller på ca 5min, og pausene er gjerne noe lengre! Og det gjelder alle hundene som trener der:p

Syns egentlig det er litt merkelig at dere ikke har pauser jeg:p

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk på valpekurs varte kurset i 1-2 timer, husker ikke helt, men vi hadde aldri pauser på den måten at vi la de i bilen, men jeg gjorde øvelsene så mange ganger jeg syntes passet og trente på ro (bare sitte rolig, kose og slappe av) i mellom. Det var heller ikke meningen av valpene skulle trene konstant i 1-2 timer, mye av tiden gikk til venting, trene på å være i ro og sånne ting. Jeg var veldig glad vi hadde så mange muligheter på å trene på å være i ro, for jeg hadde en hund som satt og bjeffa første kurskveld da vi satt i ring og snakket om hvordan vi skulle legge opp treningsøkta og treningen hjemme. Etter et par kurskvelder sovnet han mellom beina mine på gulvet, det samme gjorde de andre valpene. Hadde hund som sov godt etter hver kurskveld og som ble roligere og roligere på kurset :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ikke mulighet til. Det er bur inni hallen, jeg skal prøve å legge henne mer der. Men hvor lenge skal jeg da ta pauser? Æsj får bare tøffe meg opp.

Følte de pausene hvor vi var rolige ikke var nok. Men som sagt merket ingenting på selve kurset, bortsett fra at lek ble for vilt. Det var etterpå jeg skjønte det var alt for mye.

men for en arbeidsiver det er i den lille kroppen. Ho ville hele tiden hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det var ikke pauser, annet en at instruktøren pratet litt, mens han viste med en hund. Da ville instruktør gjerne at de satt i utgangstilling. Jeg koste med henne i stedet, men det var ikke lett å gå vekk fra gruppen i den settingen. Jeg var ikke flink nok til å være tøff nok til å ta pauser. Hun virket heller ikke spesielt stresset der, det var etterpå det kom. Det var heller ikke klikkertrening som jeg bedriver.

Jeg må rett og slett bli flinkere til å ta pauser, selv om folk reagerer.

Ja, du må gjøre det som passer deg og din hund synes jeg uten at noen andre skal reagere på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener for tiden fast med en treningsgruppe, en kveld i uka på klubbtrening, og kurs for to ulike instruktører. Og har gått kurs for rundt 20 ulike instruktører snart, tror jeg. Og har en eneste gang opplevd at man har økter som er noe særlig lengre enn 10-15 minutter (litt avhengig av hva man skal trene, såklart) og man har alltid hatt gode pauser mellom øktene.

Lundqvist (og andre jeg har gått hos) ønsker helst at hunden skal være i bil/bur når man har samling mellom øktene, så eierene er fokusert på hva som sies i stedet for hundene sine.

Spesielt ettersom du har en såppas arbeidsivrig hund ville jeg vært kjempenøye med mye pauser og rotrening. Hvis du har ambisjoner om å komme noe sted og skal trene rundt andre så får du ingenting så lenge hunden ikke lærer seg ro og fokus i disse situasjonene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ikke mulighet til. Det er bur inni hallen, jeg skal prøve å legge henne mer der. Men hvor lenge skal jeg da ta pauser? Æsj får bare tøffe meg opp.

Følte de pausene hvor vi var rolige ikke var nok. Men som sagt merket ingenting på selve kurset, bortsett fra at lek ble for vilt. Det var etterpå jeg skjønte det var alt for mye.

men for en arbeidsiver det er i den lille kroppen. Ho ville hele tiden hun.

Prøv deg litt frem med pausetid, jeg hadde begynt på ca 5 min. Og la henne gjerne ha en vannskål i buret, større mulighet for at hun drikker litt når hun blir "tvangsroet".

Jeg har selv en hund som er dårlig på å drikke under trening/konk + en tidligere hund som var lik. Da hiver jeg et par godbiter oppi vannskålen. Når han har spist godbitene så tar han seg stort sett en slurk eller to også :)

Veksle mellom lek og godbit belønning, når hun øker i stress så ville jeg kjørt flere belønninger med mat siden tygging = dempende. Ville da også ha latt henne "holde" posisjonen litt innen belønning, alt etter som hva dere trener selvfølgelig. Dersom det koker for mye blir læringsutbytte lavt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg trenger tips og råd. Da er det bare å tøffe seg opp å legge bikkja i buret.

Men hvis vi nå sier at det blir vanskelig, hva kan jeg gjøre for å roe ned/pause da?

Ligg, med rolig klapping, spise godbit utav hånda, søke godbiter? Andre ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg trenger tips og råd. Da er det bare å tøffe seg opp å legge bikkja i buret.

Men hvis vi nå sier at det blir vanskelig, hva kan jeg gjøre for å roe ned/pause da?

Ligg, med rolig klapping, spise godbit utav hånda, søke godbiter? Andre ting?

Får du hunden til å sitte mellom beina dine, mens du sitter på huk og stryker henne på brystet, f.eks,?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv deg litt frem med pausetid, jeg hadde begynt på ca 5 min. Og la henne gjerne ha en vannskål i buret, større mulighet for at hun drikker litt når hun blir "tvangsroet".

Jeg har selv en hund som er dårlig på å drikke under trening/konk + en tidligere hund som var lik. Da hiver jeg et par godbiter oppi vannskålen. Når han har spist godbitene så tar han seg stort sett en slurk eller to også :)

Veksle mellom lek og godbit belønning, når hun øker i stress så ville jeg kjørt flere belønninger med mat siden tygging = dempende. Ville da også ha latt henne "holde" posisjonen litt innen belønning, alt etter som hva dere trener selvfølgelig. Dersom det koker for mye blir læringsutbytte lavt.

Problemet er vel litt at jeg ikke oppfattet det som at hun kokte på treningen. Hun holdt posisjon, hun hadde kontakt, osv. Det var først etterpå jeg skjønte at jeg trolig hadde kjørt for hardt( noe jeg hadde mistanke om) Men da skal jeg lage regel selv om:

5 min på, 5 min av i bur. Håpe at det hjelper. Er mye nytt å lære med valp og ny rase gitt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta henne på fanget, eventuelt la henne sitte/ligge ved siden av deg mens du massèrer henne med rolige bevegelser i brystet :)edit

Edit:

Jeg ville vært forsiktig med godbitspising/søk når hun er så oppjaget. De lærer skrekkelig fort disse småtrollene, på godt og vondt. En liten feilkobling og vips så har du en valp som skjønner at hvis hun stresser så får hun masse godis.

Endret av *mokken*
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi opplevde noe av det samme da vi gikk valpekurs (da var vår 3 mnd.). Særlig de første gangene ble han tussete etterhvert, beit i bukser og bånd, hoppa rundt, hoppa mot de andre hundene, lagde noe lyd osv.

Høres ut som en helt vanlig whippet på valpekurs, det :P Hermes var "bøllen" på valpekurset den gangen han var så liten, altfor selvsikker på seg selv, dominerte de andre totalt (fikk til slutt bare være løs med de "store" valpene på den korte "lekestunden" de hadde på tampen av hver kurstime - Hermes hadde ikke noe behov for leking, han hadde kun behov for å lære litt tålmodighet og ro), og det skulle helst skje noe heeeele tiden, men på hans premisser.

En fin og rolig hund i dag, i voksen alder, men har fortsatt sine stunder der han mister litt vettet og intensiteten går i taket :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en helt vanlig whippet på valpekurs, det :P Hermes var "bøllen" på valpekurset den gangen han var så liten, altfor selvsikker på seg selv, dominerte de andre totalt (fikk til slutt bare være løs med de "store" valpene på den korte "lekestunden" de hadde på tampen av hver kurstime - Hermes hadde ikke noe behov for leking, han hadde kun behov for å lære litt tålmodighet og ro), og det skulle helst skje noe heeeele tiden, men på hans premisser.

En fin og rolig hund i dag, i voksen alder, men har fortsatt sine stunder der han mister litt vettet og intensiteten går i taket :P

Mulig det er vanlig whippet – men fremdeles ikke ønskelig, i mine øyne. Han roa nå knollen etterhvert, og nå er slike raptuser mer en sjeldenhet. Det du skisserer om selvsikkerhet og "overtak" på andre valper sliter vi imidlertid litt med, men det er ikke verre enn at valper = båndturer og voksne hunder = lek løs.

Beklager OT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er vanlig whippet – men fremdeles ikke ønskelig, i mine øyne. Han roa nå knollen etterhvert, og nå er slike raptuser mer en sjeldenhet. Det du skisserer om selvsikkerhet og "overtak" på andre valper sliter vi imidlertid litt med, men det er ikke verre enn at valper = båndturer og voksne hunder = lek løs.

Beklager OT!

Det var delvis ironisk ment, enig, det er jo ikke slik de skal oppføre seg, men heller ikke uvanlig for whippsene å være ganske klin kokos i den alderen der. Jeg har hørt om flere :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Debbie

En annen ting jeg kom til å tenke på. Siden Prima ikke er vant til å trene sammen med andre, har du mulighet til å trekke deg borti en krok litt unna de andre? Så blir ikke det så mye trøkk for henne, også kan dere gradvis nærme dere resten av gruppen :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg for så vidt gjøre. Åh det er så vanskelig å være fornuftig når jeg føler at hun gikk så bra på trening, og at problemet kom etterpå. Selv om jeg vet de henger sammen, dumme blondinehjerne. Kunne ønske noen kunne klype meg i ørene så jeg fikk fornuften tilbake( ja jeg er for positiv straff på mennesker(voksne).

Jeg skal legge en god slagplan til neste tirsdag med deres hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter trening uten pause, det gjør ikke jeg med voksne hunder engang jeg, særlig ikke på kurs der man forhåpentligvis skal ha litt ny-innlæring. Hva for slags instruktør og kurs går du, egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikkje snakke litt med instruktøren då, så er det mulighet for at h*n kan legge til rette for det seinare? :)

På kvalpekurset eg var med eldste tispa mi når ho var kvalp, då var det ofte ein og ein kvalp om gangen. Instruktøren viser øvelse, person 1 tar ut kvalp og får hjelp av instruktør med øvelsen mens vi andre observerar, kvalpen blir så satt i bilen/buret igjen og person 2 tar ut sin kvalp. Veeeldig mange småpausar med andre ord :)

På andre kurs eg har vert på, så har det vert likedan.

Endret av Bellare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter trening uten pause, det gjør ikke jeg med voksne hunder engang jeg, særlig ikke på kurs der man forhåpentligvis skal ha litt ny-innlæring. Hva for slags instruktør og kurs går du, egentlig?

Nei si det...

Men tok jo selv småpauser,og var jo en slags pause når instruktør pratet. Jeg må bare bli flinkere til å skjerme min hund. Og det lager jeg en plan på nå.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...