GĂ„ til innhold
Hundesonen.no

Er han for tykk?

Guest Klematis

Recommended Posts

Guest Klematis

I jula sÄ var det enkelte familiemedlemmer som mente at denne unge herren har lagt seg ut siden sist.

Noen mener han er for rund, andre mener han er bare litt god og rund.

Det stemmer at han har forandret seg, han er ikke sÄ spinkel lenger, brystkassa er dypere, men jeg tenker at det er jo normalt for en hund pÄ snart 2 Är, og hans rase utvikler seg sent. Jeg synes han er fin, men jeg er kanskje innhabil.

Riktignok har han vĂŠrt mer passiv enn normalt pga sykdom, men er han i for godt hold?

Han er kastrert, og fÄr kanskje litt mange godbiter...

Dette bildet er tatt akkurat nuh.

c0Fjandt.jpeg

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Kunn ut fra bildet sÄ ser det ut til at han har hatt en god jul med masse mat. :)

Men kjenn over ribbeina om dem kjenens godt eller ikke. Godt er passe ikke er for tykk

Sjekk hunden ovenfra gÄr det rett fra ribbein og til halen eller har han en insving. Regg er for mye innsving skal vÊre passe

Vet at hunden til sÞnn legger fÞrst pÄ seg pÄ magen sÄ sjekk om den er bollete

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Han ser ikke feit ut, men litt rund er han ja, ihvertfall i mine Þyne, og sÄnn mtp at han har en dÄrlig fot sÄ hadde det neppe skadet og mistet litt vekt. :) Men det er nok en enkel sak, spesielt nÄr foten blir bedre sÄ gÄr det nok mye av seg selv :)

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Guest Klematis

Jeg kjenner ribbeina, men de synes ikke, nei..

Han ser litt bred ut over ryggen nÄr han sitter, men nÄr han stÄr ser han slankere ut igjen.

Jeg regner med at det han eventuelt har av ekstra vekt forsvinner av seg selv nÄr han fÄr mosjonert slik vi pleier igjen.

N1YzeXk0.jpeg

aDB1Mm9B.jpeg

a0R2S2E0.jpeg

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Det der med Ä "kjenne ribbena" kan bli veldig relativt! Du vil alltid kunne kjenne dem med mindre bikkja er knallfeit (er bare at du ogsÄ kjenner alt fettet utenpÄ ribbena..) Utifra bildene ser hunden litt lubben ut, men ikke alarmerende akkurat, syns jeg.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Guest Klematis

Han veier 3,3 kg, og spiser 30 gram v&h 2 ganger om dagen. Men,sÄ er det disse godbitene ved siden av da, han er jo sÄ liten, og godbitene er sÄ store, og selv om jeg deler dem, blir han sikkert ganske mett i den lille magen av dem ogsÄ. Men, han spiser jo det samme som da han var mye mer aktiv, etter vekta, kanskje jeg burde gi han litt mindre v&h. NÄr jeg tenker etter, sÄ har han vel gÄtt opp 800 gram pÄ 2,5 mnd.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Hvis jeg husker rett sÄ var det han som har blitt operert flere ganger og av den grunn hadde jeg holdt han under gjenomsnittet slank. Men da har dere noe Ä gjÞre pÄ nyÄret og etter hva jeg husker sÄ gÄr jo opptreningen bra sÄ ja jeg ville gitt han mindre biter av godbitene og mindre med for

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Han veier 3,3 kg, og spiser 30 gram v&h 2 ganger om dagen. Men,sÄ er det disse godbitene ved siden av da, han er jo sÄ liten, og godbitene er sÄ store, og selv om jeg deler dem, blir han sikkert ganske mett i den lille magen av dem ogsÄ. Men, han spiser jo det samme som da han var mye mer aktiv, etter vekta, kanskje jeg burde gi han litt mindre v&h. NÄr jeg tenker etter, sÄ har han vel gÄtt opp 800 gram pÄ 2,5 mnd.

Jeg ville kuttet litt ned pÄ maten hans, i hvert fall siden du nevner at han fÄr godis oppÄ det igjen.

800 gram pÄ 2,5 mnd synes jeg hÞres veldig mye ut, i hvert fall mtp hvor lite den veier fra fÞr av. ;)

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Om du gir det samme nÄ som fÞr operasjonen sÄ er det ikke rart om han har blitt litt rundt i kantene, nei :P Han bruker jo sikkert mye mindre energi nÄ. I tillegg til at han sikkert mister muskler (som veier mer enn fett og Þker forbrenningen) og kanskje begynner og roe ned vekst osv (noe som vil senke energibehovet ytterligere). Men som sagt sÄ er han ikke voldsomt overvektig sÄ kutt ned litt mat ogsÄ kommer dere jo til og bli mer aktive igjen etterhvert og da kommer jo ting av seg selv :)

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

HĂžr med fysioterapauten hans hva du skal gjĂžre, det er hun som kjenner treningsopplegget hans ;)

NÄr du legger ut sÄnne spÞrsmÄl kan det vÊre lurt Ä skrive at han er i rehabilitering ;)

Det er to forskjellige ting Ä slanke en frisk hund og en hund som er under rehabilitering, oftest sÄ bÞr man vente til rehabiliteringen er over ;)

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Guest Klematis

Ja, skal hÞre med henne i dag, hun har ikke nevnt vekta hans, ingen av dyrlegene heller,sÄ det er vel ikke sÄ mye for tykk han er. Slanke han hÞres jo litt voldsomt ut, det gÄr seg vel til om jeg gir mindre godbiter og litt mindre mat,sÄ blir han vel som han var nÄr vi kan gÄ turer som fÞr. HÄper jeg:)

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Ja, skal hÞre med henne i dag, hun har ikke nevnt vekta hans, ingen av dyrlegene heller,sÄ det er vel ikke sÄ mye for tykk han er. Slanke han hÞres jo litt voldsomt ut, det gÄr seg vel til om jeg gir mindre godbiter og litt mindre mat,sÄ blir han vel som han var nÄr vi kan gÄ turer som fÞr. HÄper jeg:)

Det er jo samme hva du kaller det, men om du kutter ned pÄ mat og godbiter sÄ er det jo slanking :P

• Like 2
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg synes dette er veldig vanskelig med min egen hund, jeg. Min forrige hund var korthÄret, og da var det lett Ä kjenne ribbeina og jeg kunne se veldig fort om var passe i vekt eller ikke.

Men Ozu har jo sÄ mye pels, det er jo umulig Ä se noen ting som helst. Jeg kjenner ribbeina, men jeg kjenner ogsÄ at det er tynt lag mellom huden og ribbeina. Men nÄr han ligger pÄ ryggen, sÄ kan jeg tydelig kjenne hele brystkassen og alle delene i det - sÄ tydelig at det nesten er litt smÄekkelt. :P

Han er 39 cm hÞy og sist vi veide ham var han 10,8 kg. Han fÄr 200g V&H per dag. Men jeg passer pÄ Ä redusere maten hvis vi trener mye - hvis jeg vet at vi f.eks skal pÄ langtur hvor han kommer til Ä fÄ mye godbiter, sÄ dropper jeg frokosten den dagen. Har vi vÊrt pÄ trening om kvelden og han har fÄtt mye godbiter, sÄ reduserer jeg kveldsmaten. Jeg tror han er ganske ok i hold slik det er nÄ, men synes det er vanskelig Ä vite helt sikkert.

Dette bildet tok jeg i gÄr - umulig Ä se noenting som helst. :P

1501621_10151787626446721_997741237_o.jp

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Guest Klematis

FÄr se hva fysioterapeuten hans sier om saken i kveld, sÄ fÄr hun avgjÞre saken, og evt bestemme hva som skal eller ikke skal gjÞres og evt nÄr. Hun sÄ og tok pÄ han forrige uke og sa ingenting om det da. Er jo ikke bra for beinet heller om han eser ut og blir en liten ballong, sÄ det mÄ vi jo unngÄ. Men, nÄ blir han jo mer og mer aktiv etterhvert som beinet blir bedre, sÄ vi er jo over den mest passive perioden heldigvis. Det var vel da det skjedde.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Guest Klematis

NĂ„ har fysioterapeuten uttalt seg om saken, og hun sier at han absolutt ikke er tykk, men litt rund. Ikke mye, men litt.

NÄ skal vi Þke aktivitetsnivÄet og lengden pÄ turene, samtidig som jeg skal gi han litt mindre mat en periode, sÄ retter det seg nok av seg selv.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider