Gå til innhold
Hundesonen.no

Sår på øyet?


Guest Klematis
 Share

Recommended Posts

Guest Klematis

Pelsdotten her stakk hodet i matskåla til en katt som ikke satte så pris på det i dag, og han fikk seg et kjapt slag med labben. Litt blod under øyet med en gang (Det er borte nå), men jeg kan ikke se noe synlig rift på øyet hans.

Dette er noen timer siden. Øyet renner ikke foreløpig, og jeg kan ikke se noen skade på øyet, han dro labben et par ganger over øyet isted, men virker ellers ikke opptatt av det.

Hvordan vet jeg om han har fått rift på øyet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du nok sett det, rift på øyet kjennes ut som man har noe innpå der hele tiden, så hadde det vært det så hadde han nok "myst" og blunket og vært mer på, og antagelig hadde det rent av det. At han stryker borti kan like gjerne være sår i område rundt øyet, kan være irriterende det også.

Edit: Om du har noen engangs saltvannsampuller så skader det ikke og skylle heller da, sånn i tilfelle bakterier etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite rift i ytre øyehinne trengs ikke nødvendigvis å ses med det blotte øye, men du kan ofte med grundig lysing/forstørrelse avgjøre om det ikke er noe synlig rift eller ei. Rift kan jo også komme på innside av øyelokk og hinne. Et rift kan også være så presist nesten som et "kirurgisk snitt" - og kanskje dermed irritere lite før det eventuelt kan gå en infeksjon i det og sårflatene da samtidig får annen fasong.

Blodet du så under øyet på hunden, hvor tror du det kom fra da? Kan det være et lite ytre sår?

Ut fra det du skriver, så synes jeg ikke det er noen grunn til bekymring i det hele tatt. Følg bare godt med du, og hvis det dukker opp noen tegn til betennelse eller infeksjon, så får du tatt det på et tidlig tidspunkt da heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Det har ikke utviklet seg i løpet av natta, han bryr seg ikke om øyet, og alt ser fint ut så langt.

Jeg har studert han grundig i alle vinkler, og det eneste jeg såvidt kan se, er noe som muligens kan være spor av en ørliten rift like utenfor kanten øverst på det ene øyet.

Blodet så jeg bare med èn gang, og det var litt på siden, og litt like under øyet. Det forsvant like fort som det kom, og jeg har ikke sett mer blod.

Tror ikke pusen slo mer enn èn gang før vi fikk stoppet situasjonen.

Jeg får fortsette å følge med, og skylle øynene med saltvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Går ut i fra at jeg hadde merket noe nå om kloa traff øyet, men hunden bryr seg fortsatt ikke, og øynene renner ikke. Regner med vi da hadde flaks, og at pusen ikke traff med kloa inne i øyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...