Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjemme alene-problemer


laikamor
 Share

Recommended Posts

Gira er smart og åpner dører. Vi har derfor snudd håndtakene på de dørene det er mulig hjemme, og ytterdøra er alltid låst. Når hun skal være alene hjemme + om nettene, sover hun på vaskerommet. Her kan vi låse døra utenfra, slik at hun ikke kommer ut.

Men, hun ødelegger ting. Man må sette bort dopapir, såper osv, ellers ødelegger hun det. Det samme med skittentøyskurvene som pleide å stå på vaskerommet, de er satt ut. Hun har ødelagt dusjen, revet ut hele slangen, og hun har tygget litt på listen til dusjen. I tillegg har hun tygget litt på vaskemaskinen, hun klarer nå å åpne den!

Det er absolutt ikke alltid hun ødelegger noe, ofte ingenting er rørt. Hun får vanligvis en kong med leverpostei i når de går fra henne, så hun har noe å arbeide med. Varierer om den er fryst eller ikke.

Det er ikke noe problem å få henne inn på vaskerommet, hun virker ikke redd eller noe. Derfor tenker jeg at det ikke er seperasjonsangst, siden det kun er av og til hun ødelegger, og hun ikke virker redd. Tenker hun kjeder seg, men da lurer jeg på: hva gjør man da?

Hun får vanligvis ikke noe langtur på morgenen, kun ut for å tisse. Hun er skikkelig B-hund, og hun virker fornøyd med det. Likevel prøvde pappa en periode å gå ca 30min tur med henne på morgenen, men de merket ingen forskjell.

Noen tips til hva vi kan gjøre for å få orden på dette?

Jeg skal jo etterhvert ha henne med meg til Bergen, når vi finner en egnet leilighet. Der vil vi leie, og jeg vil jo gjerne at hun ikke ødelegger hele leiligheten. Har derfor vurdert å venne henne til bur når vi får henne med opp her, men jeg har ikke særlig lyst til det for hennes del. Noen andre alternativer jeg kan vurdere, hvor jeg slipper å sperre henne inne i et lite bur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun alene hjemme hver dag? Da blir det vel for mye for henne å være på vaskerommet både natt og dag, selv om det er stort. Og hun er også i rette alderen, tenåring som kjeder seg kan fort bli mye skader... I tillegge er hun kanskje frustrert fordi hun klør pga allergien?

Får hun noe mentaltrening, eller går foreldrene dine bare tur? Boxere er som regel råsmarte, og har godt av jevnlige treningsøkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkja mi var sånn som kjedegnagde. Hadde henne i bur i et par mnd, til hodet satt seg, første løpetid ble overstått og hun skjønte det var ro og fred det handlet om når man var alene hjemme.

Enkelt. Og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det ikke er uvanlig at boxere kan være oppfinnsomme frem til de er blitt litt voksne i topplokket noe de blir i 3-årsalderen kanskje.

Jeg har aldri brukt bur og har fått både det ene og det andre ødelagt. Cluet er å la minst mulig ligge fremme selvsagt.

Nå er det heller ikke uvanlig at boxere lider av separasjonsangst i ulike grader så jeg vil tro at Gira slett ikke har det særlig morsomt alene selv om hun ikke har sterk angst.

Jeg er pinglete og ei hønemor og hadde aldri klart å legge hundene mine på vaskerommet både på natta og på dagen. De er på stua uten tilgang til kjøkken og gang + andre etasje.

Hvorfor må hun være på vaskerommet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det kanskje er for mye å tilbringe 17 timer av døgnet på et vaskerom.

Slightly OT, men hva mener du man skal gjøre med hunder som er alene hjemme? Ha de frittgående i en hage? Det er da ett stort enormt fett om det er vaskerommet på 14kvm hunden er i, eller om den er i hybelleiligheta til studenten som er ettroms på 15kvm mens eier er på skole og jobb og om natta. What's the difference? Alle bikkjer i Norge er på et sted om natta. Bikkja mi er "fri" nede i gangen vår, med ei trapp som går opp til andre etasje. Gangen er kanskje 10kvm stor, og døra til bodene som er stappfulle av ting er naturlig nok lukket, døra til badet er lukket fordi det er fliser med varme i på gulvet og ellers er det et stort garderobeskap. Bikkja hun sover i gangen og går aldri opp. Aldri på hennes snart 6 år har hun beveget seg bort fra den gangen, eller gått opp trappa. Hun er på akkurat samme sted når hun er hjemme alene. Sånn har bikkjer i Norge det, de er hjemme alene, og ikke alle sover i senga til eierne sine (som forøvrig jo er enda mindre enn en gang eller et vaskerom). Skjønner ikke hva man ser for seg at bikkjene skal gjøre når de er alene. Løpe maratonløp rundt i stua? Skal de være i en hundegård som kanskje er enda mindre enn en gang eller et vaskerom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun alene hjemme hver dag? Da blir det vel for mye for henne å være på vaskerommet både natt og dag, selv om det er stort. Og hun er også i rette alderen, tenåring som kjeder seg kan fort bli mye skader... I tillegge er hun kanskje frustrert fordi hun klør pga allergien?

Får hun noe mentaltrening, eller går foreldrene dine bare tur? Boxere er som regel råsmarte, og har godt av jevnlige treningsøkter.

Hun er alene hjemme fra ca 08.00 - 14.00 fra mandag til fredag. Det er hovedsakelig tur hun får av dem, men jeg har bedt la henne lukte seg frem til maten sin når hun får tørrfor. Da får hun i det minste litt hjernetrim, men kan godt hende det hadde hjelpt med mer. Allergien er ikke så gale nå, hun fikk kjempeskryt sist hun var hos veterinæren! Minimalt med utslett og kløe, men hun har dog en lett ørebetennelse i ene øret igjen.

Bikkja mi var sånn som kjedegnagde. Hadde henne i bur i et par mnd, til hodet satt seg, første løpetid ble overstått og hun skjønte det var ro og fred det handlet om når man var alene hjemme.

Enkelt. Og greit.

Skal ha bur i bakhodet videre, men det blir nok bare brukt om det er absolutt nødvendig. Hvis vi er så heldige å finne en plass vi kan ha henne med vil jeg jo ikke at hun skal ødelegge, er kun derfor jeg tenker bur.

Jeg tenker at det kanskje er for mye å tilbringe 17 timer av døgnet på et vaskerom.

Joda, det er lenge å være alene, men hva blir alternativet da? Ikke ha hund om man jobber eller går på skole?

Min erfaring er at det ikke er uvanlig at boxere kan være oppfinnsomme frem til de er blitt litt voksne i topplokket noe de blir i 3-årsalderen kanskje.

Jeg har aldri brukt bur og har fått både det ene og det andre ødelagt. Cluet er å la minst mulig ligge fremme selvsagt.

Nå er det heller ikke uvanlig at boxere lider av separasjonsangst i ulike grader så jeg vil tro at Gira slett ikke har det særlig morsomt alene selv om hun ikke har sterk angst.

Jeg er pinglete og ei hønemor og hadde aldri klart å legge hundene mine på vaskerommet både på natta og på dagen. De er på stua uten tilgang til kjøkken og gang + andre etasje.

Hvorfor må hun være på vaskerommet?

Som sagt så åpner hun dører. Stuedøra kan ikke låses, men håndtaket er snudd, opptil flere ganger. Men, hun klarer likevel å åpne den. Åpner hun den så får hun tilgang til alle soverommene, heller ingen av de kan låses. På grunn av allergi kan hun ikke være der, da blir hun full av utslett og klumper. I tillegg er jeg redd at hun kunne klart å låse opp ytterdøra om hun prøver å lukke den opp.

Verandadøra går ut fra kjøkkenet. Den får hun også opp, og også her er jeg redd for om hun klarer å komme seg over.

Så, det er altså en kombinasjon av allergi og at hun er en døråpner og jeg er livredd for at hun skal komme seg ut alene.

Slightly OT, men hva mener du man skal gjøre med hunder som er alene hjemme? Ha de frittgående i en hage? Det er da ett stort enormt fett om det er vaskerommet på 14kvm hunden er i, eller om den er i hybelleiligheta til studenten som er ettroms på 15kvm mens eier er på skole og jobb og om natta. What's the difference? Alle bikkjer i Norge er på et sted om natta. Bikkja mi er "fri" nede i gangen vår, med ei trapp som går opp til andre etasje. Gangen er kanskje 10kvm stor, og døra til bodene som er stappfulle av ting er naturlig nok lukket, døra til badet er lukket fordi det er fliser med varme i på gulvet og ellers er det et stort garderobeskap. Bikkja hun sover i gangen og går aldri opp. Aldri på hennes snart 6 år har hun beveget seg bort fra den gangen, eller gått opp trappa. Hun er på akkurat samme sted når hun er hjemme alene. Sånn har bikkjer i Norge det, de er hjemme alene, og ikke alle sover i senga til eierne sine (som forøvrig jo er enda mindre enn en gang eller et vaskerom). Skjønner ikke hva man ser for seg at bikkjene skal gjøre når de er alene. Løpe maratonløp rundt i stua? Skal de være i en hundegård som kanskje er enda mindre enn en gang eller et vaskerom?

Jeg ser heller ikke helt problemet med at hun er på vaskerommet. Hun har nok av plass å bevege seg på, hun har tilgang på vann og hun har et par leker hun kan leke med om hun ønsker. Når vi er hjemme er hun jo sammen med oss i stua og på kjøkkenet, men hun ligger stort sett og sover da også. Hadde det ikke vært for allergien hadde hun fått sove i senga om natta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er lenge å være alene, men hva blir alternativet da? Ikke ha hund om man jobber eller går på skole?

Jeg klarer å jobbe fulltid uten at min hund er alene hjemme 17 timer. Det gjør jeg ved å la hunden sove på soverommet.

Men mulig det er en god grunn til at hun er på vaskerommet om nettene?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber også fulltid uten at hunden er alene 17 t i døgnet, men å være på vaskerommet 6 t når foreldrene er på jobb for så å sove der 8 t om natta pga allergi, blir for det første ikke 17 t og for det andre er det da fullt forståelig at de har løst det slik så langt.

For hvis jeg har skjønt det riktig tåler hun ikke å være på soverommet under hele tatt? Hvis hu gjør det, så kanskje hu kan ligge på gulvet så hu kan være i nærheten uten å sove i senga?

Ellers så har jeg ikke så mange gode forslag utover det som er foreslått... Mer hjernetrim, kan noen komme innom midt på dagen, kan hun være med på jobb å ligge i bilen når det ikke er kaldt?

Og ang det å åpne dører og dører som ikke kan låses, kan dere sette på noen kroker av noe slag øverst på døra som hu ikke når?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slightly OT, men hva mener du man skal gjøre med hunder som er alene hjemme? Ha de frittgående i en hage? Det er da ett stort enormt fett om det er vaskerommet på 14kvm hunden er i, eller om den er i hybelleiligheta til studenten som er ettroms på 15kvm mens eier er på skole og jobb og om natta. What's the difference? Alle bikkjer i Norge er på et sted om natta. Bikkja mi er "fri" nede i gangen vår, med ei trapp som går opp til andre etasje. Gangen er kanskje 10kvm stor, og døra til bodene som er stappfulle av ting er naturlig nok lukket, døra til badet er lukket fordi det er fliser med varme i på gulvet og ellers er det et stort garderobeskap. Bikkja hun sover i gangen og går aldri opp. Aldri på hennes snart 6 år har hun beveget seg bort fra den gangen, eller gått opp trappa. Hun er på akkurat samme sted når hun er hjemme alene. Sånn har bikkjer i Norge det, de er hjemme alene, og ikke alle sover i senga til eierne sine (som forøvrig jo er enda mindre enn en gang eller et vaskerom). Skjønner ikke hva man ser for seg at bikkjene skal gjøre når de er alene. Løpe maratonløp rundt i stua? Skal de være i en hundegård som kanskje er enda mindre enn en gang eller et vaskerom?

Nå var det ikke meg du spurte, men jeg tror ikke at "alle" bikkjer i Norge er plassert på et vaskerom /gang/hunderom etc på natta eller når de er alene hjemme. Jeg kjenner faktisk svært få som begrenser området til hunden sin på natta eller når de er alene, og jeg skjønner ikke helt hvorfor det generelt sett skulle være nødvendig. Min erfaring er at hunder liker å tusle litt rundt og bytte liggested selv om de er rolige og stort sett slapper av når de er alene.

Til TS: har dere prøvd å la hunden være løs i huset på natta/når den er alene? Min er ikke så glad i å være mye alene, og stresser mye mer hvis hun må være alene innestengt på et rom enn hvis hun får ha hele leiligheten til rådighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer å jobbe fulltid uten at min hund er alene hjemme 17 timer. Det gjør jeg ved å la hunden sove på soverommet.

Men mulig det er en god grunn til at hun er på vaskerommet om nettene?

For det første er det du som begynte å nevne 17 timer, trådstarter har aldri spesifisert noe nøyaktig tidsrom. Skjønner ikke hvorfor du da skriver at du klarer å jobbe fulltid uten at bikkja er alene x unt fnørti timer, det er jo å argumentere mot dine egne verdier.

Og ja, om du leser tråden så er det en grunn til at hunden er på vaskerommet, fordi hunden er allergisk mot sengemidd og kan åpne dørene på kjøkken og stue (og potensielt sette seg selv i livsfare med å rømme fra huset).

Jeg jobber også fulltid uten at hunden er alene 17 t i døgnet, men å være på vaskerommet 6 t når foreldrene er på jobb for så å sove der 8 t om natta pga allergi, blir for det første ikke 17 t og for det andre er det da fullt forståelig at de har løst det slik så langt.

Exactly.

Nå var det ikke meg du spurte, men jeg tror ikke at "alle" bikkjer i Norge er plassert på et vaskerom /gang/hunderom etc på natta eller når de er alene hjemme. Jeg kjenner faktisk svært få som begrenser området til hunden sin på natta eller når de er alene, og jeg skjønner ikke helt hvorfor det generelt sett skulle være nødvendig. Min erfaring er at hunder liker å tusle litt rundt og bytte liggested selv om de er rolige og stort sett slapper av når de er alene.

Til TS: har dere prøvd å la hunden være løs i huset på natta/når den er alene? Min er ikke så glad i å være mye alene, og stresser mye mer hvis hun må være alene innestengt på et rom enn hvis hun får ha hele leiligheten til rådighet.

Hva er forskjellen da? Hva er forskjellen på at en hund har et rom til disposisjon, vs at den har et hus som kanskje er like stort som nevnte rom?

Hvorfor går ikke hunden min opp fra gangen? Fordi hunden, av min erfaring, faktisk ikke rører seg en cm på den tiden den ligger alene hjemme. Jeg har filmet henne flere ganger ila. livet hennes, og alt hun gjør er å sove, røyse seg opp for å trø gresset litt, og så sove mer. På hundemadrassen sin.

At du ikke forstår hvorfor det kan være nødvendig å ha hunden på et spesielt sted i huset sier til meg at du ikke har hatt et hus med løsninger eller objekter som har vært av en slik karakter at det ikke kan ødelegges (pga leie eller whatnot), og/eller at du ikke har hatt en hund med stort behov for destruktiv atferd.

På tampen stiller du et avsluttende spørsmål som er besvart flere ganger i løpet av tråden, anbefaler deg å lese det :P

Jeg skjønner ikke hvorfor akkurat begrepet "begrense hunden til et rom" er katastrofetilstander, men om man har hunden fritt i sitt hjem på studenthybelen på noen kvm så er det husreint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser heller ikke helt problemet med at hun er på vaskerommet. Hun har nok av plass å bevege seg på, hun har tilgang på vann og hun har et par leker hun kan leke med om hun ønsker. Når vi er hjemme er hun jo sammen med oss i stua og på kjøkkenet, men hun ligger stort sett og sover da også. Hadde det ikke vært for allergien hadde hun fått sove i senga om natta...

Det er vel ikke romstørrelsen eller tilgang/ikke tilgang til vann/leker/godis som er problemet her, men at hunden er stengt vekk fra sine mennesker i svært mange timer av døgnet (om det er 14 eller 17 timer er vel et fett - det er alt for mange timer alenetid for en hund).

Om hunden er allergisk mot midd, så får de som har henne kanskje heller forsøke å holde soverommet reint, bruk middlaken etc (Nirm her inne har jo allergihund som likevel ligger i senga fordi han har gjort en del tiltak for at det skal fungere - hør med ham).

Jeg ville hatt utrolig svart samvittighet om bikkja skulle være alene både på dagtid når man må på jobb, men OGSÅ være utestengt om natta (og kanskje når de skal gjøre andre ting på kvelden også). Det blir fort veldig mange alenetimer. Når hunden heller ikke får særlig aktivisering, så gjør det selvsagt situasjonen enda dårligere.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er det du som begynte å nevne 17 timer, trådstarter har aldri spesifisert noe nøyaktig tidsrom. Skjønner ikke hvorfor du da skriver at du klarer å jobbe fulltid uten at bikkja er alene x unt fnørti timer, det er jo å argumentere mot dine egne verdier.

Og ja, om du leser tråden så er det en grunn til at hunden er på vaskerommet, fordi hunden er allergisk mot sengemidd og kan åpne dørene på kjøkken og stue (og potensielt sette seg selv i livsfare med å rømme fra huset).

Unnskyld meg, men nå må du faktisk begynne å lese innlegge her, da hadde du kanskje sett hvem som sa hva. Castella skrev 17t, og laikamor svarte. Det var dette svaret jeg siterte og ønsket å klarne opp alternativene.

Å jobbe fulltid betyr vel ikke 17t hver dag? Men heller 8t...

Og til det andre du skriver, det går faktisk an å gjøre tiltak, både i forhold til midd som Siri nevner, samt låse soveromsdøra med nøkkel slik at hunden ikke får den opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veldig enig i at 14 t alenetid hver dag er veldig uheldig og jeg håper at ts klarer å finne løsninger som gjør at hunden kan være mer sammen med flokken sin :)

Når det er sagt tror jeg absolutt ikke det er unormalt at en hund er alene mens flokken er på jobb/skole for så å sove alene i stue/gang/vaskerom om natten... Er det en god løsning? Nei, det synes jeg ikke, men ts er nok langtfra den eneste som gjør det sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer på telefon, så klarer ikke sitere alle. Men altså, om jeg regner på det er hun alene ca 7timer om natta +6timer dagtid, som blir 13 timer. Ofte mindre fordi pappa gjerne legger seg seint, og mamma står opp tidlig.

Som sagt er hun på vaskerommet pga allergi og at hun åpner dører. På verandadøren er det en krok nede på døra, og en oppe, men ved å hoppe på døra får hun dem opp begge to.

Det er testet ut å ha henne i bur ved siden av senga på soverommet, noe som resulterte i masse utslett og klumper over hele kroppen. Om det er alternativet tror jeg hun har det bedre på vaskerommet. Og grunnen til at hun var i bur var så hun ikke skulle komme opp i senga, for da får hun også utslett og kløe.

Men dere mener altså at hun vil slutte å bite på ting om hun bare får tilgang til stua og kjøkkenet i stedet for vaskerommet?

Angående å låse soveromsdøra så går ikke det på noen av dørene. Hele tredører uten lås. Aner ikke om det er lett å sette inn lås?

Dårlig samvittighet har jeg, men det er også litt derfor jeg søker råd her. Slik at hun hvertfall kan trives bedre alene. Jeg hadde henne i senga før, men med de allergiske reaksjonene hennes hadde hun det ikke bra, og slik vil jeg ikke at hun skal ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere mener altså at hun vil slutte å bite på ting om hun bare får tilgang til stua og kjøkkenet i stedet for vaskerommet?

Nei, hun vil forhåpentligvis få et bedre liv om hun får mer samvær med familien - og aktivisering tilpasset en aktiv hund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å være i stuen nær de er på jobb vil ikke gi henne mer tid sammen med dem. Ja, det hadde vært flott om hun kunne sovet på soverommet, men når det resulterer i syk hund så er ikke det lenger et alternativ.

Aktivisering får hun.Gode turer hver dag, gjerne løs i skogen hvor hun får utforske og bruke hodet litt der også. Hun kunne klart fått mer hjernetrim, jeg skal vise de litt forskjellig de kan gjøre. Men altså hun virker da godt fornøyd. Blir fort sliten av hjernetrim, så et godbitsøk etter frokosten sin blir hun godt sliten av. Som nevnt tidligere er dette noe de allerede gjør. F.eks. en klikkertreningøkt på ettermiddagen hadde hun nok bare blitt fornøyd med ;)

Noen andre tips til enkle øvelser de kan gjøre for å slite ut hjernen litt mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår det så er dette din hund som foreldrene dine passe på imens du går skole?

Og planen er å skaffe en leilighet der dere kan bo sammen (du og hunden)?

Dermed virker dette som en kortvarig løsning, og da må det jo gå an å tilrettelegge på soverommet slik at hun ikke har noen større reaksjoner, middfritt sengetøy, ofte bytter osv.

Dette følger jo med å ha en allergihund, man må dessverre tilrettelegge svært mye.

I tillegg snakker vi om en unghund som virkelig har behov for aktivisering av rett type for henne. Det er jo en ganske viktig fase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår det så er dette din hund som foreldrene dine passe på imens du går skole?

Og planen er å skaffe en leilighet der dere kan bo sammen (du og hunden)?

Dermed virker dette som en kortvarig løsning, og da må det jo gå an å tilrettelegge på soverommet slik at hun ikke har noen større reaksjoner, middfritt sengetøy, ofte bytter osv.

Dette følger jo med å ha en allergihund, man må dessverre tilrettelegge svært mye.

I tillegg snakker vi om en unghund som virkelig har behov for aktivisering av rett type for henne. Det er jo en ganske viktig fase.

Ja, det er kun midlertidig, til vi finner en leilighet hvor vi får ha henne med. Skal på visning imorgen, så får vi se.

Usikker på om jeg nevnte det tidligere, men det er altså vegg-til-veggteppe på soverommene. Det støvsuges regelmessig, men jeg er redd det er det hun reagerte så kraftig på. Kan selvsagt være sengetøyet også, men hun var ikke i kontakt med det. Skal undersøke litt om sengetøy.

Som sagt så får hun mye aktivisering i form av tur + godbitsøk. Hun virker godt fornøyd ellers, ligger fint å slapper av og er generelt ganske rolig av seg. Men som jeg også nevnte tidligere skal jeg vise de litt klikkertrening som de kan gjøre med henne.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krysser fingrene for leilighet, tror lille berta hadde blitt veldig glad for det. Da vil du også ha mye mer kontroll på evt hjemmealenetrening og kan forhåpentligvis kvitte deg med hele problemet.

Nå kan jeg ikke noe særlig om allergi, men logikken sier at vegg-til-vegg teope helt sikkert samler opp ting hun kan reagere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slightly OT igjen: På hvilket grunnlag baserer vi at denne hunden magisk vil slutte å gnage på alt mulig bare fordi den får ligge på et soverom? Det er jo ikke slik at hunden får så innmari mye mer eller mindre aktivisering bare man åpner en dør og lar hunden ha fri adgang til soverommet. Kan hende den overhodet ikke har interesse av å gå inn på soverommet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krysser fingrene for leilighet, tror lille berta hadde blitt veldig glad for det. Da vil du også ha mye mer kontroll på evt hjemmealenetrening og kan forhåpentligvis kvitte deg med hele problemet.

Nå kan jeg ikke noe særlig om allergi, men logikken sier at vegg-til-vegg teope helt sikkert samler opp ting hun kan reagere på.

Jeg håper selvfølgelig vi finner leilighet så fort som mulig. Planen da er å nesten starte hjemme-alene treninga på nytt. Hun vil da også bli trent litt hver dag og brukt hodet sitt mer. Så får vi håpe det hjelper.

Er redd vegg-til-veggteppe er synderen på reaksjonene hennes på soverommet, ja. Dessverre ikke så enkelt å fjerne heller, da det vil føre med seg en hel del jobb med å få gulvet greit under. Hadde dette vært permanent skulle jeg heller fått overtalt dem til å gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja noe som vil gjøre hverdagen enklere for hunden.

Vil tippe å få allergien helt under kontroll. Ørespopp/betennelse var det eneste utslaget min hadde på allergi. Siden din har noe av det så er ikke allergien helt under kontroll.

Noe annet som bruker å fenge for å aktivisere hodet er jo å trene triks Tricks som aktivering http://www.anitaaxelsson.se/webshop1.php er jo en bok som det er mange triks i. Har ikke sett den men blitt anbefalt.

Her må vi tenke at det er noen som gjør en tjeneste som kanskje ikke ville egentlig ha hund men gjør barnet sitt en tjeneste.
Det er enkle ting som gjør at hunden ikke får åpnet dører. Vet ikke om dem er så veldig intresset i merker i veggen men hvis dem tåler at det er to vinkelskruer ved dørkarmen så går det ofte ann å sperre dører.

Imens hunden er hos foreldrene dine så ville jeg oppgradert i hemen. Sant som fjerne støvsamlere skaffe meg skinnsofa, middtrekk osv. Men hvis det er husstøv midd så kan det også være lagermidd og den finnes gjerne i tørrfor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja noe som vil gjøre hverdagen enklere for hunden.

Vil tippe å få allergien helt under kontroll. Ørespopp/betennelse var det eneste utslaget min hadde på allergi. Siden din har noe av det så er ikke allergien helt under kontroll.

Noe annet som bruker å fenge for å aktivisere hodet er jo å trene triks Tricks som aktivering http://www.anitaaxelsson.se/webshop1.php er jo en bok som det er mange triks i. Har ikke sett den men blitt anbefalt.

Her må vi tenke at det er noen som gjør en tjeneste som kanskje ikke ville egentlig ha hund men gjør barnet sitt en tjeneste.

Det er enkle ting som gjør at hunden ikke får åpnet dører. Vet ikke om dem er så veldig intresset i merker i veggen men hvis dem tåler at det er to vinkelskruer ved dørkarmen så går det ofte ann å sperre dører.Imens hunden er hos foreldrene dine så ville jeg oppgradert i hemen. Sant som fjerne støvsamlere skaffe meg skinnsofa, middtrekk osv. Men hvis det er husstøv midd så kan det også være lagermidd og den finnes gjerne i tørrfor

Allergien er ikke helt under kontroll, nei. Men, vi prøver så godt vi kan å redusere kløe og ørebetennelser.

Har ei triksebok hjemme, kan be de teste ut noen av triksene i den.

Når jeg skaffet meg Gira var vi alle forberedt på at hun mulig ble værende hos de en stund. Hadde de ikke villet passe henne i den tiden, hadde jeg ikke skaffet meg hund. Så hund vil de ha, og når jeg flytter med Gira vil de få egen hund. Men, de er mest vant med et hundehold fylt med turer, ikke så mye hjernetrim.

Ikke sikker på om jeg skjønner helt disse skruene i døren.. Har du noe bilde eller noe, så jeg kan se? De er nok ikke redd for hull i karmen, er et gammelt og slitt hus :P

Vi fryser foret hennes før hun får det pga lagermidd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Oppdatere her litt. Skrev litt i Giras tråd, men greit å spørre her heller.

Hos foreldrene mine prøvde vi å ha Gira løs i stua sist jeg var hjemme. Det gikk faktisk veldig fint, ingen gnaging, og hun sov hele tiden! Bare flyttet seg fra en sofa til en annen osv. Dette gjorde at jeg ble optimistisk på å ha henne alene når hun flyttet opp til oss.

Vel, nå har hun flyttet opp hit, bodd her ca 1mnd. Jeg har vært mye hjemme, trent gradvis på å være hjemme alene. Kommet hjem til litt rot hver gang vi har vært borte over lengre tid (handling eller skole), men ingenting gnagd på, kun flyttet fra ganga inn i stua. Så jeg var optimistisk, tenkte at hun sikkert kjedet seg litt etterhvert.

Når vi har gått fra henne har hun fått en kong fryst med leverpostei eller annet, og av og til en flaske fylt med tørrfor. Hun har fått tur på forhånd, hvor hun har fått løpe og slite seg ut litt + litt hjernetrim.

Men igår da vi var å handlet, fikk jeg sms fra de vi leier hos; Gira bjeffer masse hver gang vi er borte! Hun er en hund med lite lyd, så jeg trodde helt ærlig ikke det var noe problem med bjeffing... men tydeligvis!

Såå da er spørsmålet: er det noe mer vi kan gjøre for å få henne trygg alene hjemme? Altså at hun skal klare og slappe av og være stille. Når vi endelig har funnet et sted å leie med hund, vil jeg ikke at hun skal være til plage for de vi leier hos!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hva er det raseklubben i Finland gjør? Genetikknerden i meg har veldig lyst til å teste alt som kan testes, men avventer en stund, til jeg vet at andre helsetester er ok før eventuell avl. 
    • Dette blir et langt innlegg, men jeg vil gjerne fortelle om et problem vi hadde med hunden vår, og løsningen vi fant, i tilfelle det er nyttig for noen andre.  Hunden vår var ca 5-6 mnd da han begynte å få urolige perioder på ettermiddagen/kvelden. Han var urolig, intens og jaget halen/baken sin. Det var ikke mulig å distrahere han. Det varte kanskje 15-45 minutter hver gang, og skjedde nesten bare på kveldstid. Jeg søkte råd fra veterinær og hundeinstruktør, og prøvde "alt": mer aktivitet, mindre aktivitet, be han gå og legge seg osv. Ingenting hjalp. Ofte spiste han pels fra bakenden og halen sin, og vi fant pels i avføringen hans. Jeg vurderte muligheten for at det var analkjertlene som plaget han, men han hadde normale analkjertler på 6-månederskontroll, aket seg ikke og avføringen hans var stort sett normal. Derfor slo jeg det fra meg. Dette pågikk i noen måneder frem til vi dro til dyrlegen etter en periode med løs avføring og hun tømte kjerlene hans. De var fulle, men ikke betent, og lot seg enkelt tømme. Da vi kom hjem fra veterinæren var han utrolig intens i halejagingen sin. Enda mer intens enn vanlig, og dette var tidlig på dagen (vanligvis hadde han bare disse periodene på kvelden). Da skjønte jeg endelig at det var analkjertlene som var problemet. For en lettelse! Etter veterinærbesøket har vi brukt litt tid på å finne riktig fôr og kosttilskudd, og halejagingen og de urolige periodene er helt borte. Hunden vår får nå ca 50/50 råfor og kaldpresset tørrfor. Han får også litt "Proflax Bottoms Up" som tilskudd.  Det var fortvilende å se at hunden vår ikke hadde det bra, for det var tydelig at det var ubehagelig for han. Jeg følte virkelig at jeg googlet meg ihjel mens det sto på. Håper derfor denne posten kan være til hjelp for andre. Hvis du har opplevd det samme med din hund, er jeg veldig interessert i å høre deres erfaringer/løsninger 😊 Og som et tilleggsspørsmål: Er det noen av deres hunder som synes det er utrolig ubehagelig å få tømt ikke-betente analkjertler? Veterinæren tømte analkjertlene igjen på 1-årskontrollen. Da var de halvfulle og ikke bentente. Han oppfører seg fint ved tømming, men begynte å jage halen/baken sin etterpå. Veterinæren ble veldig overrasket over hvordan han oppførte seg og hvor intens han ble. Hun trodde kanskje at det kom av han at han synes det var ubehagelig å ha analkjertelvæske i pelsen/rundt anus, siden hun ikke fikk vasket han godt på veterinærkontoret. Jeg tror ikke det stemmer, da vi har ekperimentert med å vaske han mer/mindre rundt anus. Jeg tror det rett og slett kommer av ubehag, kanskje han rett og slett er litt sensitiv.   
    • Drar opp denne for å se om flere har erfaringer idag. Jeg synes genetikk er spennende. Brukte nesten laboklin på Limit når vi var i herning i fjor siden de hadde stand der, men ble litt uforutsette utgifter på den turen så tok meg ikke råd der og da.  Kunne tenkt meg å teste den genetiske variasjonen på dem, men kommer til å avvente svar fra NKK på forespørselen fra NCK. Tilfelle raseklubben får til noe ala det de gjør i Finland via er det embark tro. 🤔 Kunne også tenke meg å se merle lengden på Karma bare fordi jeg er nerd. 😂 I tillegg til de typiske collie greiene på begge som MDR1, CEA, PRA osv. Har jo en god anelse via opphav, men ja spennende og nerd. 😂 
    • God idé! Kanskje vi gjør det, så er vi plutselig startklare før vi vet ordet av det 😁 Etter tur på lørdag ble han plutselig halt, uten at han hylte av noe der og da. Jeg syns det kanskje er blitt litt bedre, så regner med det er en strekk eller noe som går over. 
    • Vi får valp i sommer av rasen Bichon Havanais, har erfaring med hund fra før, men da av annen rase. Vi har dog et barn på 2 år, som er forholdsvis vandt med hunder av alle størrelser men vi har ikke eid hund selv etter vi fikk barn. Hva er dine tips i forhold til overgangen? Vi har hilst på valpen og barnet vårt snakker mye om hunden, vil se bilder og videoer. H*n er generelt rolig av seg, og de vil jo naturligvis ikke oppholde seg alene sammen (uavhengig valp eller voksen). Men er jo bekymret for at valpen skal bli redd av eksempelvis lek/gråt o.l - ting som en egentlig ikke kan unngå med et lite barn. Samboer er ikke bekymret og mener det vil gå veldig fint, men hva er deres erfaring? Og hva er det vi bør være mest obs på for at begge to skal føle seg trygge? Tenker da spesielt på valpen og at han skal føle seg trygg rundt barnet. Kan legge til at valpen vokser opp med barnefamilie, hvor barna er mellom fem og ti år gamle. Så den er vandt til barn, så det er nok en fordel vil jeg tro
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...