Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjemme alene-problemer


laikamor
 Share

Recommended Posts

Begynne helt på nytt med å gå ut og vente til hun er rolig i ett minutt, gå inn igjen og øke tiden etterhvert? Prøvd adaptil?

Slik jeg jar trent med henne nå, og hun har da vært rolig, også mens jeg har hentet posten osv. 2-3 ganger har jeg vært på skolen, men trodde bare hun hadde rotet litt. Tydeligvis har det vært mye lyd i henne også.

Nettene går helt greit, men da hører hun nok at vi er i rommet ved siden av. Samme med når jeg f.eks dusjer.

Ikke prøvd adaptil nei, bør kanskje ta meg råd til det for å teste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd det, kan hende det hjelper til med å roe henne ned :) Men det kommer litt an på hvorfor hun bjeffer. Om hun kjeder seg hjelper det nok ikke noe, men er hun stresset kan det hende du er så heldig at det hjelper. Sier huseieren noe om når hun bjeffer? Er det rett etter at du har reist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd det, kan hende det hjelper til med å roe henne ned :) Men det kommer litt an på hvorfor hun bjeffer. Om hun kjeder seg hjelper det nok ikke noe, men er hun stresset kan det hende du er så heldig at det hjelper. Sier huseieren noe om når hun bjeffer? Er det rett etter at du har reist?

Ettersom jeg forstod bjeffer hun hele tiden.

Er redd det er fordi hun er usikker. I tillegg hører man litt fra huseierne, de bor over oss. Hører når barna løper over gulvet, gråter osv, så mulig det gjør henne mer usikker. Hender hun knurrer mot taklampene når hun hører lyder, litt i spøkelsesalderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg forstod bjeffer hun hele tiden.

Er redd det er fordi hun er usikker. I tillegg hører man litt fra huseierne, de bor over oss. Hører når barna løper over gulvet, gråter osv, så mulig det gjør henne mer usikker. Hender hun knurrer mot taklampene når hun hører lyder, litt i spøkelsesalderen.

Prøvd og ha en radio (evt TV) på i bakgrunnen? Hadde sikkert vært greit og filme for og se hva hun gjør og hvordan hun er (redd/stresset/usikker/kjeder seg etc). Eller, viss du har bil så kunne det kanskje vært en ide og ha henne med deg rundt en stund, også fortsette og ta deg god tid med hjemmetreningen. Har du testet om det er forskjell på om hun er på et rom vs et annet eller et rom vs hele leiligheten? Nå vet jeg ikke hvordan alder hun er, det kan jo spille inn også er det jo selvfølgelig ikke alle som blir trygge på og være hjemme alene. Men det kan jo være at hun trenger enda mer tid. Ingen veldig gode tips dessverre, er vanskelig og gjøre noe med ting som hender når man ikke er til stede..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd og ha en radio (evt TV) på i bakgrunnen? Hadde sikkert vært greit og filme for og se hva hun gjør og hvordan hun er (redd/stresset/usikker/kjeder seg etc). Eller, viss du har bil så kunne det kanskje vært en ide og ha henne med deg rundt en stund, også fortsette og ta deg god tid med hjemmetreningen. Har du testet om det er forskjell på om hun er på et rom vs et annet eller et rom vs hele leiligheten? Nå vet jeg ikke hvordan alder hun er, det kan jo spille inn også er det jo selvfølgelig ikke alle som blir trygge på og være hjemme alene. Men det kan jo være at hun trenger enda mer tid. Ingen veldig gode tips dessverre, er vanskelig og gjøre noe med ting som hender når man ikke er til stede..

Radio er prøvd ut, ingen forskjell. Hun åpner dører, så for å begrense tilgangen til rom må vi låse dører. Dette har tidligere ført til gnaging på dørkarm, noe jeg helst vil unngå her hvor vi leier.

Jeg har ikke mulighet for å ha henne med i bil, nei. Men, jeg har vært hjemme med henne et par uker nå, kun vært alene når vi har handlet. Utenom kortere tider hvor jeg har vært utenfor, hentet post, gått med søpla osv. Trent som om hun var valp rett og slett. Hun er ca 16mnd nå, men har jo lenge slitt med å være alene.

Når jeg har vært hjemme har jeg prøvd å ikke oppmuntre til aktivitet på formiddagen, så hun skal lære seg å slappa av da. Hun ligger stort sett og sover. Jeg tror nok at hun er mer utrygg enn at hun kjeder seg når hun er alene. Fordi hun bjeffer mye. Som nevnt er hun en stille hund, ikke mye lyd i henne, men kan bjeffe og knurre litt når hun blir utrygg.

Edit: ser forsåvidt ut som hun oppholder seg i ganga og i stua. Har aldri vært noe rot på kjøkkenet, kun vært dratt inn fra ganga til stua. Når vi er hjemme ligger hun stort sett i stua, tenker det er der hun føler seg tryggest. Hun kan da se ut vinduet, men usikker på om det gjør det bedre eller verre. Kanskje jeg skal prøve å sperre for vinduet og se om det kan ha noe effekt? (Egentlig ikke lov å opp i sofaen, som hun må for å se ut vinduet, men hun ligger jo i sofaen når vi er borte :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Hun er alene hjemme fra ca 08.00 - 14.00 fra mandag til fredag. Det er hovedsakelig tur hun får av dem, men jeg har bedt la henne lukte seg frem til maten sin når hun får tørrfor. Da får hun i det minste litt hjernetrim, men kan godt hende det hadde hjelpt med mer. Allergien er ikke så gale nå, hun fikk kjempeskryt sist hun var hos veterinæren! Minimalt med utslett og kløe, men hun har dog en lett ørebetennelse i ene øret igjen.

Skal ha bur i bakhodet videre, men det blir nok bare brukt om det er absolutt nødvendig. Hvis vi er så heldige å finne en plass vi kan ha henne med vil jeg jo ikke at hun skal ødelegge, er kun derfor jeg tenker bur.

Joda, det er lenge å være alene, men hva blir alternativet da? Ikke ha hund om man jobber eller går på skole?

Som sagt så åpner hun dører. Stuedøra kan ikke låses, men håndtaket er snudd, opptil flere ganger. Men, hun klarer likevel å åpne den. Åpner hun den så får hun tilgang til alle soverommene, heller ingen av de kan låses. På grunn av allergi kan hun ikke være der, da blir hun full av utslett og klumper. I tillegg er jeg redd at hun kunne klart å låse opp ytterdøra om hun prøver å lukke den opp.

Verandadøra går ut fra kjøkkenet. Den får hun også opp, og også her er jeg redd for om hun klarer å komme seg over.

Så, det er altså en kombinasjon av allergi og at hun er en døråpner og jeg er livredd for at hun skal komme seg ut alene.

Jeg ser heller ikke helt problemet med at hun er på vaskerommet. Hun har nok av plass å bevege seg på, hun har tilgang på vann og hun har et par leker hun kan leke med om hun ønsker. Når vi er hjemme er hun jo sammen med oss i stua og på kjøkkenet, men hun ligger stort sett og sover da også. Hadde det ikke vært for allergien hadde hun fått sove i senga om natta...

Jeg håper du er klar over at dette ikke er normalt dersom hunden får det den trenger? Det virker som om hun kjeder seg i all ensomheten, hunder er nå en gang flokkdyr.

Boxere er ekstremt aktive hunder, det at et ørlite godbitsøk sliter henne ut har jeg mine tvil om. De jeg kjenner med disse hundene bruker 3-4 om dagen på aktiviteter, rekker de ikke det tar de gjerne en ekstra lang dag når det drar seg mot helg. Det er vanskelig å få dette til hver eneste dag, men det følger et stort ansvar med å skaffe seg så aktive hunder.

Helt utenfor tema, men du bør også opplyse oppdretter om både kraftig allergi og problemer når hunden er alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg håper du er klar over at dette ikke er normalt dersom hunden får det den trenger? Det virker som om hun kjeder seg i all ensomheten, hunder er nå en gang flokkdyr.

Boxere er ekstremt aktive hunder, det at et ørlite godbitsøk sliter henne ut har jeg mine tvil om. De jeg kjenner med disse hundene bruker 3-4 om dagen på aktiviteter, rekker de ikke det tar de gjerne en ekstra lang dag når det drar seg mot helg. Det er vanskelig å få dette til hver eneste dag, men det følger et stort ansvar med å skaffe seg så aktive hunder.

Helt utenfor tema, men du bør også opplyse oppdretter om både kraftig allergi og problemer når hunden er alene.

Nå er jeg normalt den første til å mase om at hunder trenger aktivitet, men hallo. Det er langt fra sannheten at de fleste med boxer aktiviserer dem 3-4 timer om dagen. Det er unntakene. Alle hunder trenger aktivitet, og det kan sikkert være greit om ts ser på om hunden får litt lite aktivitet, men en hund skal ikke trene å slites ut for å være rolig inne og kunne være alene hjemme. Boxere er da ikke så ekstreme hunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Nå er jeg normalt den første til å mase om at hunder trenger aktivitet, men hallo. Det er langt fra sannheten at de fleste med boxer aktiviserer dem 3-4 timer om dagen. Det er unntakene. Alle hunder trenger aktivitet, og det kan sikkert være greit om ts ser på om hunden får litt lite aktivitet, men en hund skal ikke trene å slites ut for å være rolig inne og kunne være alene hjemme. Boxere er da ikke så ekstreme hunder...

Jeg skrev vel ikke at hundene må slites ut fysisk i 3-4 timer? Aktivitet kan være så mangt, men om man går 30 min morgen og kveld samt en lengre tur etter arbeidstid blir det som regel over 2 timer per dag uansett. Sosialtrening og andre (veldig lettvint for oss eiere) utmattende aktiviteter er da minst like viktig. En hund kan stort sett bli med overalt, enten det er på utecafe eller sitte i parken og slikke litt sol.

De er absolutt i klassen høyenergihunder sammenliknet med mye annet, men ekstrem ville jeg heller ikke brukt.

Når en hund ødelegger så mye mens den er alene er det åpenbart at den enten er 1) understimulert 2) kjeder seg og/eller 3) utrygg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg tenker også på at allergien kan forverre tingene. Altså alene og det klør men får ikke ut frustrasjonen med kløen fr det er jo helt rolig i rundt sammen med det å måte passe på eller varsle elelr hva det er og kanskje en smule seperasjons angst i bildet så blir det litt for mye for damen. få kontroll på flere punkter. HAr glemt å ta bile av min sperre for døra som du etterlyste skal gjøre det. Men du må nok vente et par dager for jeg bruker den ikke nå. SÅ drøyer det for lenge må du minne meg på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smerte/ubehag kan absolutt være en faktor som gjør hjemmealeneproblemer større. Boxer er i følge Løberg en rase med forholdsvis mye arvelig seperasjonsangst også. Om Gira har seperasjonsangst eller om hun bare ikke liker å være alene hjemme, skal ikke jeg uttale meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du er klar over at dette ikke er normalt dersom hunden får det den trenger? Det virker som om hun kjeder seg i all ensomheten, hunder er nå en gang flokkdyr.

Boxere er ekstremt aktive hunder, det at et ørlite godbitsøk sliter henne ut har jeg mine tvil om. De jeg kjenner med disse hundene bruker 3-4 om dagen på aktiviteter, rekker de ikke det tar de gjerne en ekstra lang dag når det drar seg mot helg. Det er vanskelig å få dette til hver eneste dag, men det følger et stort ansvar med å skaffe seg så aktive hunder.

Helt utenfor tema, men du bør også opplyse oppdretter om både kraftig allergi og problemer når hunden er alene.

På mobil så får ikke sitere flere...

Men altså, jeg er fullt klar over at hun trenger aktivitet. Hovedturen vår er på 1-2timer, og ellers små lufteturer i løpet av dagen. De dagene hun kun får det virker hun godt fornøyd. Men, vanligvis trener jeg også noe lydighet med henne, og trener litt triks ellers. Nå har vi hatt godt og varmt vær en stund, så vi har sittet ute en del. Da får hun sitte å studere sauer og høner. Merker at dette også sliter henne ut en del, fordi hun må sitte rolig, hun får ikke lov å hoppe og sprette rundt slik hun helst vil

Jeg føler ikke Gira er understimulert, men jeg kan jo selvfølgelig ta feil. Bare tenker vi sikkert hadde merket det når vi er hjemme også da. Når vi er hjemme ligger hun og slapper av stort sett hele tiden.

Vet da godt at det ikke er normalt at hunden ikke kan være hjemme alene, hadde jo ikke spurt om råd da.

Allergien kan selvfølgelig gjøre det verre, men det er ikke mye hun klør nå. Ingen ørebetennelse, og klør ellers ikke mer enn hva som er normalt for hunder.

Jeg tror som sagt hun er utrygg når hun blir alene. Så lenge hun hører at vi er i rommet ved siden av er hun rolig. Det er når vi forlater huset hun blir utrygg, jeg tenker det her kanskje har sammenheng med lyder fra etasjen over. At kanskje grunnen til det gikk bra i stua hos mine foreldre er fordi hun føler seg tryggere der, der hun alltid har vært og bodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

noen ganger må vi faktisk sjekke ut om det er kløe/smerter som gjør ting verre med å prøve medisiner mot det. Hunden våre vill gjerne ikke vise at dem har smerter7kløe.

Det kan derfor gjøre ting letere for å få ro og hjemme alene trening til å fungere. Men det jeg sier er ingen fasit bare forslag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen ganger må vi faktisk sjekke ut om det er kløe/smerter som gjør ting verre med å prøve medisiner mot det. Hunden våre vill gjerne ikke vise at dem har smerter7kløe.

Det kan derfor gjøre ting letere for å få ro og hjemme alene trening til å fungere. Men det jeg sier er ingen fasit bare forslag

Sant det, men tidligere har hun ikke brydd seg om vi er tilstede, hun hat klødd likevel. Da har hun også hatt utslett og sår, det har hun ikke nå. Har kortisontabletter liggende, men føler ikke helt vi trenger bruke dem nå. Kan jo selvfølgelig ta feil, at hun klør mer enn hun viser oss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Sant det, men tidligere har hun ikke brydd seg om vi er tilstede, hun hat klødd likevel. Da har hun også hatt utslett og sår, det har hun ikke nå. Har kortisontabletter liggende, men føler ikke helt vi trenger bruke dem nå. Kan jo selvfølgelig ta feil, at hun klør mer enn hun viser oss...

Kan hende dem kan gi henne den roen hun trenger for å kunne trene hjemme alene treninge så hu finenr ut at det er ok å bo der hun bor. Og da kan det hende du kan ta bort medisinen. Hundene er aldri lette men gud å gode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal hjem til foreldrene mine i påske. Skal prøve å la Gira være alene litt der (eller, alene og alene, de har nå en omplasseringshund hun får selskap i). Hvis det går like problemfritt der som før hun kom opp her, blir hun nok værende der en periode. Verken de eller Gira har noe imot det :P

Så får vi heller prøve igjen senere, kanskje det går bedre når hun blir litt eldre. "Enkel" løsning for meg, men er nok det beste for Gira.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...