Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål, tips og triks til oss med allergihund

tm100017
 Share

Recommended Posts

Hei:)

Tenkte å opprette et emne for oss med allergihunder. Selv har jeg min 3'årige staffe som ble påvist alle slags typer allergier nå i sommer. Husmidd, lagermidd (som er i maten osv), gress, pollen osv. Den siste måneden har hun fått ørebetennelse som følge av allergien, og var senest idag for behandling.

Listen med tips og triks til forbedringer er heldigvis lang, og vi kommer mest sannsynlig til å prøve sprøyte/vaksine-behandlingen av allergi til sommeren. Noen som har gjort dette før?

Frem til vi venter på sommeren og vaksine-kuren fryser jeg ned tørfôret for å bli kvitt lagermidden + at jeg selvfølgelig har fjernet mine megadyre gulvtepper (typisk), men må man så må man =P

Som sagt er vi ganske nybegynnere når det kommer til allergi, og lurer om noen vet om måter for å minske midd i sofa, dyner og seng. Bella er superglad i å ligge i senga, hun har gjort det hele livet, og jeg ønsker ikke at hun på grunn av allergier har nødt til å ligge på superkaldt gulv. Noen som kan noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en tråd om min hunds allergi her. Der har det kommet en del bra tips og efaringer. I tillegg til en tråd om vaksinering her.

Men det finnes sengetrekk som er beregnet på middallergikere. Mennesker kan som kjent ikke ligge i Bia bedder, og de er jo også allergiske mot midd. Du finner de her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en tråd om min hunds allergi her. Der har det kommet en del bra tips og efaringer. I tillegg til en tråd om vaksinering her.

Men det finnes sengetrekk som er beregnet på middallergikere. Mennesker kan som kjent ikke ligge i Bia bedder, og de er jo også allergiske mot midd. Du finner de her.

Så fantastisk:D Tusen takk:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fantastisk:D Tusen takk:D

Bare hyggelig. :)

Håper du finner løsninger som hjelper for din hund. Og spør rundt om det er ting du lurer på, for vi sitter inne med masse kunnskap (for å ikke være beskjedne, men sånn er det når flere av oss har hatt allergihunder... ). Og er det ting du ikke ønsker å skrive om i forumet, så bare send en PM. Med allergihund i hus over år nå, har jeg kjent på de fleste frustrasjoner, og jeg er veldig glad jeg har hatt folk å plage litt når ting er litt tungt.

Dersom du ikke er god på å huske alle små detaljer, så ha en liten notisbok ang hunden dins allergi. Særlig dette med medisiner, sånn at du også kan få ført inn i journaler at den evt ikke tåler et bestemt øredråpemerke. Jeg følger også litt med på pollenvarselet om jeg ser endringer i hunden min, for å prøve å få det bekreftet via observasjon (blodprøver er en ting, observasjon, eliminering og slikt er like viktig). En del hunder reagerer eksempel på Epi-Soothe shampoen (Noomi klør sinnsykt av den), men hun har god effekt av Optima pH. Det er heller ikke unormalt å få reaksjoner på Malacetic øredråpene eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
    • Det er ingen grunn til å ikke bruke tørrfôr som godbiter ellers også, det er jo bare mat, så lenge hunden vil ha det. Og vær for all del ekstremt forsiktig med AI. De stiller ikke vesentlige spørsmål som en veterinær vet å spørre før man behandler en hund. Kildekritikk er fint, men det kommer helt an på hvilke kilder man bruker. Og har lov til å bruke. Så enten er AI-en trent på ulovlig materiale, eller så har den et begrenset spenn av kilder. I tillegg er det ekstremt stor forskjell på hundehold i ulike land, så selv forutsetninger for forskning og råd fra profesjonelle vil variere stort.
    • Altså hvorfor har ikke jeg tenkt på dette?!  Så genialt med AI altså👏🏻  Har snakket med vetrinær igjen i går, og vi skal forsøke med Hills sitt allergifor:) Vi startet overgang i går og lillemann ELSKET det og «sorterte» maten i skåla for han skulle spise Hills-bitene først🤣  Det som var et kjempepluss var at foret har godbiter med samme ingredienser, så de kunne han få 4 stk av om dagen, selv om han er på eliminasjonsdiett. Så GJETT om det ble fest hjemme i går. Første godbit på mer enn syv uker.  Fikk også sove natta gjennom uten magetrøbbel og i morres var avføring fast og fin!    Har skikkelig tro på at dette skal bli bra🫶🏻 OG når vi forhåpentligvis starter provokasjonsdiett om noen uker så skal vi starte med VOM fra taste!    Tusen takk for gode råd folkens👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻 Dere er helt supre som tar dere tid til å svare, og nå er vi såå lykkelige i heimen😍    
    • Takk! 🥰 Jeg glemte at det finnes en verden av små butikker utenom gigantene. Du reddet dagen og uka og måneden, og potensielt hele sommeren min. Nettopp vært på kurstime med råfor klabb og klæss og isj, og så ikke veldig lyst på fremtiden. Får hamstre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...