Gå til innhold
Hundesonen.no

Mattilsynet avviser ikke raseforbud av helsemessige grunner.


Guest vivere
 Share

Recommended Posts

Og dermed har du jo allerede avvist deres erfaring. For DU setter premissene for hvordan de de skriver skal forstås.

Nei, jeg vet jo ikke om de friske hundene som nevnes er unntaket som bekrefter regelen eller om de er resultat av bedre avl.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 252
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Flott at mattilsynet setter fokus på dette, jammen meg på tide. Kanskje enkelte raseklubber virkelig får hue ut av ræva snart. Jeg synes et slikt forbud er 100 ganger mer fornuftig enn det raseforbud

Synes det er flott jeg. Nå har de sagt det, så får vi se hva utviklingen blir, om det ikke påvirker noe så er det faktisk bedre at rasene forsvinner, om den ikke forsvinner fra jordens overflate så ha

Har ikke tenkt å mene noe om saken sånn sett foreløpig, men latterlig dobbeltmoralsk av Mattilsynet all den tid de gir disp fra dyrevelferdsloven på kupering for internasjonale utstillinger.

Ja, det er helt enig med deg i, og jeg er klar over at dette er vanlig. I en rase hvor 11 av 12 valpekull i 2012 ble tatt med keisersnitt er det jo omtrent ingen tisper igjen som kan føde naturlig tydeligvis, og det var i grunn bare tankespinn rundt hvordan man kunne forbedre rasens helse jeg kom med i det innlegget. Å tillate to keisersnitt fører vel mest sannsynlig bare til at alle avlstipsene har to kull hver ved keisersnitt, og så tas ut av avlen. Kanskje man i nettopp denne rasen skulle innskrenket antall keisersnitt som er tillatt? Jeg er usikker på hva som er løsningen for å få bulldoggen til å pare og føde naturlig, men om noen har noen tanker er jeg veldig interessert i å høre. @Mari, du ville jo gjerne at vi "bulldog-motstandere" skulle spørre om hvordan man forbedrer helsen hos bulldoggen, så da spør jeg deg hvordan du ser for deg at bulldoggen skal pare og føde naturlig i fremtiden?

Jeg veit ikke helt om alle de 11 keisersnittene var nødvendige, eller om de blir gjort for "sikkerhets skyld"? Jeg er litt usikker på om tispene faktisk får prøve å føde naturlig, eller om de planlegger keisersnitt? Jeg tror at det ofte er vanen eller politikken å ta keisersnitt, nemlig. Men ja, det vil nok hjelpe å si at 1 keisersnitt, så er det avlssperre på tispene i disse rasene :) Om ikke noe annet, så ville det jo bli født langt færre av de - evt færre som blir registrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det har jo tidligere blitt gjort et forsøk i forhold til keisersnitt på EB. Jeg husker ikke detaljer, men det var vel slik at EB oppdrettere fikk tilbud om direkte hjelp av veterinær i forbindelse med fødsel for å se om EB kunne føde selv. Det viste seg vel at det ikke var høyere forekomst hos EB hvis de faktisk fikk forsøke å føde selv. Så da er vel spørsmålet om det igjen bare har blitt en trend igjen å ta keisersnitt eller om de som får det faktisk ikke får til fødselen?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...