Gå til innhold
Hundesonen.no

Mattilsynet avviser ikke raseforbud av helsemessige grunner.


Guest vivere
 Share

Recommended Posts

Jeg kan også komme med en egenopplevd historie, riktignok ikke en engelsk bulldog men en chow chow. Jeg traff denne hunden og eierne, første gang da chow'en var bare valp. Jeg var ute på tur med mine hunder og chow'en ville gjerne leke og løpe med mine hunder.

Stakkaren løp ikke så veldig mange meter , før den måtte stoppe. Merk at dette var på vinteren, så det var ikke varmen som stoppet den.

Den fikk rett og slett ikke luft nok, og både da og ved senere anledninger, hørtes hunden ut som en griseflokk i mattrauet. Jeg traff eierne ved ugjevne mellomrom, ute på tur. Turgåingen var for deres del en 'interessant' opplevelse, da de med gjevne mellomrom måtte stoppe og la hunden hvile. Den nektet rett og slett og gå, før den hadde fått en pause.

Det var rent hjerteskjærende og se på hunden,særlig da den var yngre og så gjerne ville leke, lysten var så absolutt til stede men h*n klarte ikke og få luft nok, ikke engang til en liten runde.

Det kom ikke som noen overraskelse, da jeg hørte at hunden var død. Jeg tror ikke at den ble 7 år engang. At eierne skaffet seg en ny chow chow, var en noe større overraskelse...

Jeg syns slike historier er like viktige og få frem, som 'solskinnsvarianten'..

Hvilken rett har vi, til å påføre hunder tortur, bare for at noen liker utseendet? For det kan ikke være tvil om at det å gå igjennom livet og kjempe for å få puste, er nettopp det, tortur.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 252
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Flott at mattilsynet setter fokus på dette, jammen meg på tide. Kanskje enkelte raseklubber virkelig får hue ut av ræva snart. Jeg synes et slikt forbud er 100 ganger mer fornuftig enn det raseforbud

Synes det er flott jeg. Nå har de sagt det, så får vi se hva utviklingen blir, om det ikke påvirker noe så er det faktisk bedre at rasene forsvinner, om den ikke forsvinner fra jordens overflate så ha

Har ikke tenkt å mene noe om saken sånn sett foreløpig, men latterlig dobbeltmoralsk av Mattilsynet all den tid de gir disp fra dyrevelferdsloven på kupering for internasjonale utstillinger.

Da kan jeg også fortelle min historie om enkeltindivider. Ei god venninne av meg elsker alle former for bullehunder, og overtok ei ung EB-tispe på fôr. Oppdretterne ville ha to kull på henne, så skulle venninna mi få tispa etterpå.

Hunden måtte ha to øyeoperasjoner før hun var to år gammel, og fortsatt ville oppdretterne ha kull på henne. Nå ble det (heldigvis) aldri noe av disse kullplanene, for tispa ble, etter mange og lange turer frem og tilbake til dyrlegen, avlivet pga alle sykdommer og helseproblemer hun hadde. Hun ble ikke tre år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tabris; det kan jo ikke kalles noe annet enn tragisk og det var vel neppe helt tilfeldig ( selv om noen sikkert kommer til å påpeke det..) at det var en e.b. ..

Det er litt derfor anekdoter om enkeltindivider ikke betyr så mye. Min historie om en EB-tispe som led av sykdommer og ble avlivet i ung alder er ikke noe mer bevis for tilstanden hos rasen enn Maris erfaring med to friske EBer. Vi må se det større bildet for å se hva som er tilstanden i rasen generelt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkeltindividene utgjør jo rasen alt i alt. De positive historiene skal da telle like mye som de negative, selv om det stort sett er de negative vi hører.

Jeg har ryggmargrefleks når jeg treffer noen med cavalier å spørre "er den frisk og rask"? De fleste svarer faktisk ja. Litt småtterier med ører, og noen har hjerteproblemer når de kommer opp i alder. Men det virker som de fleste faktisk er friske "nok" til at eier definerer dem som friske. :ahappy: Men jeg mener jo fremdeles rasen har STORE helseissues som må jobbes med.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg gir meg jeg.

Når det virker som folk faktisk ikke ønsker å se at ting kanskje er bedre enn det man trodde, så er det lite igjen for meg å hente. Og da handler det kanskje ikke like mye om velferd lenger, men om rasen engelsk bulldog.

Ha en fin søndagskveld, folkens :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt derfor anekdoter om enkeltindivider ikke betyr så mye. Min historie om en EB-tispe som led av sykdommer og ble avlivet i ung alder er ikke noe mer bevis for tilstanden hos rasen enn Maris erfaring med to friske EBer. Vi må se det større bildet for å se hva som er tilstanden i rasen generelt.

Poengløst? Som Raksha skriver består en rase av enkeltindivider. Slik jeg leser dere består EB av et utall kloninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg du misforstår, Mari. Du må gjerne mene hva du vil, men helst ikke ilegg meg meninger og holdninger jeg ikke har, er du snill. :)

Pussig det der. Jeg oppfatter deg på samme måte som Mari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poengløst? Som Raksha skriver består en rase av enkeltindivider. Slik jeg leser dere består EB av et utall kloninger.

Det er poengløst fordi verken anekdoter om friske eller syke hunder kan si særlig mye om hvor frisk rasen er som helhet. Anekdoter fungerer ikke som vitenskaplig bevis, det er derfor vi må se på statistikker og det større bildet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At vi ikke har hatt tid til og gjøre en forskjell er jo bare tull, forskjeller kommer raskt, om ikke problemet er ute av verden på en generasjon så skal det ikke veldig mange generasjoner til før man har utgjort en forskjell(om man virkelig vil og går inn for det). Er det snakk om store problemer (altså problemer som smertefulle sykdommer/skavanker, pusteproblemer osv) og evt et genmateriale som ikke åpner for store endringer på kort tid (typ alle har de samme skavankene) så åpner man for blandingsavl og kjører på med skikkelig innsats for og få rasen på rett kjøl igjen. Det er ikke på noen måte etisk riktig og la så mange individer over så lang tid gå og plages fordi vi trenger 100 år på og rette på noe.

At det finnes friske, sunne og glade individer er flott, men om så en halv rase er rammet av seriøse problemer så er det dyreplageri. Det er forferdelig og det er ikke noe man kan eller bør ta seg all verdens med tid til og fikse. Der det er mulig bør raseklubber/nkk osv gå inn og kutte ut alle som ikke avler på de individene (og får valper som er friske, sunne og oppegående), der det ikke er mulig og ha kull uten en eller flere alvorlige skavanker bør det strakstiltak til med nye gener.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det finnes friske, sunne og glade individer er flott, men om så en halv rase er rammet av seriøse problemer så er det dyreplageri. Det er forferdelig og det er ikke noe man kan eller bør ta seg all verdens med tid til og fikse. Der det er mulig bør raseklubber/nkk osv gå inn og kutte ut alle som ikke avler på de individene (og får valper som er friske, sunne og oppegående), der det ikke er mulig og ha kull uten en eller flere alvorlige skavanker bør det strakstiltak til med nye gener.

Men herreminhatt :) Først og fremst er vel dette en sak for NKK og senere evt FCI i den utstrekning det er mulig. Dersom raseklubbene mener at de avler i h t rasestandard er det vel bare NKK som kan påvirke oppdretterne evt sette krav og restriksjoner.

Ha en fin søndagskveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få kull registrert på bulldogklubbens hjemmesider er det kun krav om kjent knesstatus og helsesjekk. Rasen har vel vært relativt ødelagt nå i nærmere 100 år, og det er det de har kommet opp med? Jeg er ikke viderer imponert. Ser også at to keisersnitt tillates før tispen tas ut av avl, men slik må det vel bare være i en rase hvor tilnærmet alle valper tas ved keisersnitt. Ønsker bulldogklubben virkelig å redde rasen sin så håper jeg de kjører i gang med noen skikkelig helseundersøkelser slik som f.eks. boxerklubben har gjort, og legger dette til grunnlag for drastiske endringer og mye sterkere krav i avlen sin.

@vivere: Raseklubben kan sette krav for kull som annonseres gjennom sine hjemmesider, og ønsker de forbedring av avles så bør de sette betraktelig strengere krav enn det de gjør i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skummet gjennom her, men ikke sett noen link til en stor undersøkelse som viser at over halvparten av EB (tror det var 60-noe % den undedsøkelsen viste?) lider mye og har vært nødt til å være hos vet. for omfattende inngrep.

Den undersøkelsen skulle jeg gjerne ha sett igjen, for om den stemmer er det ingen tvil for min del at det har gått så langt at det overhodet ikke er forsvarlig å drive avlen videre som den er nå.

Jeg har lenge tenkt tanken at enkelte raser enten må bli innblandet drastisk av andre raser for å kunne reddes, eller at det faktisk har gått så langt at de rett og slett ikke burde avles videre på, av helsemessige grunner.

Det er så tragisk at både oppdrettere, kennelklubbene og kjøpere har godtatt at standarden hos enkelte raser har gått så langt fra hvorden den engang var. Og noe må jo skje, for hundenes skyld.

Så om et raseforbud er eneste/mest gjennomførbare løsning for å få ned avl og antall individer som skal lide på grunn av ekstrem anatomi, så er jeg absolutt for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herreminhatt :) Først og fremst er vel dette en sak for NKK og senere evt FCI i den utstrekning det er mulig. Dersom raseklubbene mener at de avler i h t rasestandard er det vel bare NKK som kan påvirke oppdretterne evt sette krav og restriksjoner.

Ha en fin søndagskveld.

Ja, derfor står NKK nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skummet gjennom her, men ikke sett noen link til en stor undersøkelse som viser at over halvparten av EB (tror det var 60-noe % den undedsøkelsen viste?) lider mye og har vært nødt til å være hos vet. for omfattende inngrep.

Mener du at det finnes en slik undersøkelse? For da er jeg enig i at den i høyeste grad er relevant og burde linkes til her. :) Har du mulighet til å finne den?

EDIT: På bulldogklubbens egne hjemmesider, ang. valpekull født i 2012:

For 11 av de 12 innmeldte kull var det keisersnitt. For 1 kull var det naturlig fødsel men
med keisersnitt i forløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at det finnes en slik undersøkelse? For da er jeg enig i at den i høyeste grad er relevant og burde linkes til her. :) Har du mulighet til å finne den?

Nei, lurer på om det var her inne den var vist tidligere skjønner du. Skulle som nevnt sett den igjen, for da fikk jeg bare såvidt skummet gjennom og vet ikke hva jeg skulle ha søkt etter for å finne den igjen, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del har ingen tvil om at ting kan gjøres, mine tvil ligger på om det kommer til og gjøres, om det finnes stor nok interesse for at ting skal gjøres og blant de riktige personer/instanser. Det har jo lenge vært fokus på dette med helse, så det er jo ikke noe nytt, allikevel skjer og har skjedd fint lite(evt negativ utvikling), så hva gjør man da, når de som kan og bør ikke gjør det? For det er jo det det er snakk om her, ikke og starte med forbud for dette er ikke starten, dette er noe som har pågått lenge, men når ingen starter, hva da?

Edit: Jeg er ikke for forbud generelt, men jeg er ikke på noen måte for mye av den avlen som foregår i dag, som blir registrerte og premierte hunder som da igjen fører dette videre, da tar jeg heller forbud, om ikke menneksene bak rasen er villig til og gjøre det som er nødvendig for at vi skal kunne ha hunder som i det minste slipper smerter og pusteproblemer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del har ingen tvil om at ting kan gjøres, mine tvil ligger på om det kommer til og gjøres, om det finnes stor nok interesse for at ting skal gjøres og blant de riktige personer/instanser. Det har jo lenge vært fokus på dette med helse, så det er jo ikke noe nytt, allikevel skjer og har skjedd fint lite(evt negativ utvikling), så hva gjør man da, når de som kan og bør ikke gjør det? For det er jo det det er snakk om her, ikke og starte med forbud for dette er ikke starten, dette er noe som har pågått lenge, men når ingen starter, hva da?

Det var det jeg ville frem til også, bare litt mer klønete formulert. Med så lite helsefokus som kommer frem på klubbens egne sider så er det ikke rart til at man er skeptisk til om oppdretterne klarer å snu utviklingen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser også at to keisersnitt tillates før tispen tas ut av avl, men slik må det vel bare være i en rase hvor tilnærmet alle valper tas ved keisersnitt.

Det gjelder vel alle hunder, samme hvor vanlig eller uvanlig det er med keisersnitt på den rasen hunden måtte være? Det har noe med tispas velferd og videre avl å gjøre, ikke noe med hvordan de er bygget.

---

Om man skulle tvinge bulldogg-klubben til å avle sunnere, ville jeg først og fremst innført at de skal pare naturlig og føde naturlig. For å kunne gå i avl, måtte de bestått en løpetest i 18 grader, 5 km burde selv en bulldogg klare uten å få åndenød. Bare for å starte et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder vel alle hunder, samme hvor vanlig eller uvanlig det er med keisersnitt på den rasen hunden måtte være? Det har noe med tispas velferd og videre avl å gjøre, ikke noe med hvordan de er bygget.

---

Om man skulle tvinge bulldogg-klubben til å avle sunnere, ville jeg først og fremst innført at de skal pare naturlig og føde naturlig. For å kunne gå i avl, måtte de bestått en løpetest i 18 grader, 5 km burde selv en bulldogg klare uten å få åndenød. Bare for å starte et sted.

Ja, det er helt enig med deg i, og jeg er klar over at dette er vanlig. I en rase hvor 11 av 12 valpekull i 2012 ble tatt med keisersnitt er det jo omtrent ingen tisper igjen som kan føde naturlig tydeligvis, og det var i grunn bare tankespinn rundt hvordan man kunne forbedre rasens helse jeg kom med i det innlegget. Å tillate to keisersnitt fører vel mest sannsynlig bare til at alle avlstipsene har to kull hver ved keisersnitt, og så tas ut av avlen. Kanskje man i nettopp denne rasen skulle innskrenket antall keisersnitt som er tillatt? Jeg er usikker på hva som er løsningen for å få bulldoggen til å pare og føde naturlig, men om noen har noen tanker er jeg veldig interessert i å høre. @Mari, du ville jo gjerne at vi "bulldog-motstandere" skulle spørre om hvordan man forbedrer helsen hos bulldoggen, så da spør jeg deg hvordan du ser for deg at bulldoggen skal pare og føde naturlig i fremtiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er poengløst fordi verken anekdoter om friske eller syke hunder kan si særlig mye om hvor frisk rasen er som helhet. Anekdoter fungerer ikke som vitenskaplig bevis, det er derfor vi må se på statistikker og det større bildet.

Jo, men når oppdrettere og de som kjenner rasen prøver å nyansere bildet mange har, så blir de konsekvent avvist med at deres erfaringer og oversikt over rasen i Norge og miljøet her ikke betyr noe. Og da amputeres enhver konstruktiv diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men når oppdrettere og de som kjenner rasen prøver å nyansere bildet mange har, så blir de konsekvent avvist med at deres erfaringer og oversikt over rasen i Norge og miljøet her ikke betyr noe. Og da amputeres enhver konstruktiv diskusjon.

Jeg skrev et svar til det lenger oppe - det avgjørende er om deres friske hunder er unntaket som bekrefter regelen, eller om deres friske hunder er resultat av et bevisst bedre avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev et svar til det lenger oppe - det avgjørende er om deres friske hunder er unntaket som bekrefter regelen, eller om deres friske hunder er resultat av et bevisst bedre avl.

Og dermed har du jo allerede avvist deres erfaring. For DU setter premissene for hvordan de de skriver skal forstås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...