Gå til innhold
Hundesonen.no

Lay out og design

Frisbee

Recommended Posts

Mange av dere har så innmari fine lay-outer på sidene deres. Hvordan klarer dere det?

Er helt nybegynner på dette med hjemmesider, og setter pris å¨alle tips.

Jeg driver og lager i fronter nå, så får vi se hva det blir til.

Men altså, blir glad hvis noen kunne gi meg noen tips ang lay out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke sikker på hvem sine sider du mener, hvis du sier eksempler på hvilke sider du syntes er fine,så kan det være lettere å hjelpe deg. :wink:

Tuppetroll har hvertfall fin layout. Var henne jeg kom på i farten...

Men alt anna enn ensfarga bakgrunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger et bildebehandlingsprogram av et eller annet slag.

Og så bør du lære deg å kode selv. Du får det "lille ekstra" ut av sidene ofte da.

Frotpage fikk siste sjans hos meg i dag... Lettvint, men fy så mye feil den lager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjør du det?

Først ordner jeg et skilt så stort som jeg vil ha det. Ordner bakgrunnsfarge, setter noen brushes litt her og litt der. Så klipper jeg ut bildene jeg vil bruke å setter de der jeg vil ha dem.

Jeg skal se om jeg finner linkene til noen sider med brushes.

Jeg er ikke så flink til å forklare da men :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så vanskelig som du skal ha det til. Her er 2 viktige punkter til deg som hjelper deg laaaaangt på vei:

1:

Tegn (gjerne på papir) sånn ca. hvordan du kunne tenke deg siden din. Tenk ut en plan for innhold og design FØR du setter deg foran PCen og begynner på siden. Endringer underveis blir ofte til rot på sidene.

2:

Det finnes mye fine smilier, blinkende hjerter og voffende hunder på internett. Animerte bilder er søtt, men prøv å begrense disse på en nettside. Tenk over uttrykkene "Less is more" og "Clean and simple". Ser du på nettsidene du snakker om er så fine, så er jeg sikker på disse er enkle, men pene.

... og til slutt: Vær ikke redd for å stjele ideer og inspirasjon fra andre. Se hva andre har gjort og lær av dem. De som tar dette ille opp skal du ikke bry deg om. En ordentlig menneske som bruker hodet vil bli smigret og glad for at du liker hans/hennes ide så godt at du ønsker å benytte den selv, men prøv kanskje å lage din egen vri på ideen. Ikke kopièr den direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker frontpage' date=' veldig enkelt program, men ja, den lager en del feil, så det lønner seg å kunne litt html også :D[/quote']

Jeg bruker også frontpage.. Skjønner ikke hvordan du klarer å få mellomrom mellom rutene dine for eks. Bruker du tabell eller frames?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :D Jeg bruker også frontpage nå (fikk det for en snau måned siden), men koder mye selv med css og html. Lærer du deg litt html (f.eks her www.sivert.net/kurs ) kommer du langt. Når det er sagt synes jeg stortsett alle sider som ikke er laget i en ferdig hjemmesidegenerator er fine, for de får særpreg :D Frisbee sin er jo veldig fin!

Jeg bruker adobe photoshop cs2 til grafikken og bakgrunnene, bilderedigering osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting for å lage en fin nettside er å bruke mye tabeller. Bare på siden du sitter å leser på nå (Hundesonen.com) er det nok over hundre celler og kanskje flere hundre i ulike tabeller.

For å få ting plassert der man vil på en nettsider er det viktig å bli flink med tabeller og ikke bruke mellomrom og tabulator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting for å lage en fin nettside er å bruke mye tabeller. Bare på siden du sitter å leser på nå (Hundesonen.com) er det nok over hundre celler og kanskje flere hundre i ulike tabeller.

For å få ting plassert der man vil på en nettsider er det viktig å bli flink med tabeller og ikke bruke mellomrom og tabulator.

Helt enig, men jeg regner jo det som en del av html da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er frontpage noe man laster ned?

Hvor finner man det?

FrontPage er et Microsoft lisensiert program og kan dessverre ikke lastes ned. Her må du nok kjøpe fullversjonen.

Det er derimot en noe enklere versjon som heter "FrontPage Express". Dette er en gratisversjon du kan laste ned. Og Jakt-Labben.no har denne liggende tilgjengelig for nedlasting her:

Last ned FrontPage Express

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrontPage er et Microsoft lisensiert program og kan dessverre ikke lastes ned. Her må du nok kjøpe fullversjonen.

Det er derimot en noe enklere versjon som heter "FrontPage Express". Dette er en gratisversjon du kan laste ned. Og Jakt-Labben.no har denne liggende tilgjengelig for nedlasting her:

Last ned FrontPage Express

Kan man ikke laste ned frontpage med limewire?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan man ikke laste ned frontpage med limewire?

Oy, for all del ikke. Dette må jeg ta sterk avstand fra da nedlasting av lisensiert programvare via P2P nettverksprogrammer som LimeWire er strengt ulovlig med brudd på åndsverksloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oy, for all del ikke. Dette må jeg ta sterk avstand fra da nedlasting av lisensiert programvare via P2P nettverksprogrammer som LimeWire er strengt ulovlig med brudd på åndsverksloven.

Dessuten får du med deg mye uønskede "venner" på veien - masse virus og dritt på sånt, og hvertfall på programmer... Har jeg hørt da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
    • Labrador Golden  Toller?  Det jeg gjorde når e skulle velge rase var å møte opp på treninger/konkurranse jeg synes var spennende og snakke med eiere og observere rasene e likte. Da får en bedre feeling for hvordan rasene er, hvis man møter flere individ av samme rasen. Mitt forslag -lykke til!  
    • Jeg tror hun bjeffer når hun blir stressa. Det brukes som en protest, under stress, som et språk hun bruker for det aller meste nå på sine eldre dager. Det hender hun tisser litt inne,som regel på min side av senga. Hun skjønner ikke helt greia med å gå på do før vi skal dra lenger. Hun er vant til åpen dør til hagen, så vi må følge henne rundt for å passe på at hun gjør det hun må før vi drar. Kom på at hun heller ikke vil være i et annet rom når vi er hjemme. Hun vil ikke ligge og hvile på et annet rom,da må vi være der sammen med henne. Vi hadde en som skulle reparere komfyren her ved to anledninger. Da var mannen oppe med reparatøren,mens jeg og hundene var i kjellerstua og på soverommet. Den ene gangen hadde jeg radioen på,da fikk hun ikke med seg at han kom. Den andre gangen bjeffa hun omtrent hele tiden de tre timene mannen var her. Hun vil ha tilgang til hele huset, slik hun har hatt siden vi flyttet hit for snart 6 år siden, og stengte dører er ikke greit. Da bjeffer hun hele tiden. Hun vil ikke være på soverommet og kjellerstua med stengt dør, ikke på soverommet, og hun vil ha oversikten slik at hun kan gå der hun føler for selv. Hun er fysisk sprek, men jeg er usikker på det mentale. Hun inviterer junior til lek selv,og synes det er veldig gøy en stund,men når hun ikke orker mer,så er hun så mild at hun ikke sier i fra klart nok til den yngste. Og junior er sterkere og naturlig nok mer utholdende,så da blir det for mye for henne. Junior vil mer enn gjerne løpe, leke og herje hele tiden,så vi må inn for å stoppe det ofte. Hun begynner jo å roe seg litt mer, men er fortsatt ganske umoden som lapphunden ofte kan være ganske lenge. Og da blir det mye bjeffing. Da skiller vi de. Det er jo ikke så lett å få gjort når de er alene,og derfor tenker vi det er best for den gamle at de er hver for seg. Men,hun bjeffer når de er alene sammen og junior ligger og sover også,så hvorfor,det vet vi ikke. Det eneste som stopper bjeffingen i alle situasjoner stort sett,er så lenge hun har en frossen kong eller noe annet å tygge på. Da er det som regel stille til hun er ferdig med det, og så er det på igjen med bjeffingen. Hun elsker mat,går helt i transe og koser seg så hun er helt i sin egen verden. Så ja,det er ikke bare en ting, men det mest utfordrende akkurat nå,er at det blir vanskelig når de ikke kan være alene i samme hus. Jeg har prøvd å snakke til henne via kamera for å roe henne når hun bjeffer så mye,men da eskalerer det enda mer fordi hun ikke ser meg. Og junior blir jo med i bjeffekoret,og står da å uler. Vi har heldigvis meget tålmodige naboer, men det går jo ikke i lengden når de hører lyden inn i husene sine i timevis. Jeg synes egentlig løsningen med at den gamle har hele huset med tilgang til kjeller, mens junior har gangen med en kompostgrind mellom de burde være en god løsning, men det synes altså ikke pensjonisten vår at var greit.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...