Gå til innhold
Hundesonen.no

Lay out og design

Frisbee

Recommended Posts

Mange av dere har så innmari fine lay-outer på sidene deres. Hvordan klarer dere det?

Er helt nybegynner på dette med hjemmesider, og setter pris å¨alle tips.

Jeg driver og lager i fronter nå, så får vi se hva det blir til.

Men altså, blir glad hvis noen kunne gi meg noen tips ang lay out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renate A skrev:
Nå er jeg ikke sikker på hvem sine sider du mener, hvis du sier eksempler på hvilke sider du syntes er fine,så kan det være lettere å hjelpe deg. :wink:

Tuppetroll har hvertfall fin layout. Var henne jeg kom på i farten...

Men alt anna enn ensfarga bakgrunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger et bildebehandlingsprogram av et eller annet slag.

Og så bør du lære deg å kode selv. Du får det "lille ekstra" ut av sidene ofte da.

Frotpage fikk siste sjans hos meg i dag... Lettvint, men fy så mye feil den lager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisbee skrev:

Hvordan gjør du det?

Først ordner jeg et skilt så stort som jeg vil ha det. Ordner bakgrunnsfarge, setter noen brushes litt her og litt der. Så klipper jeg ut bildene jeg vil bruke å setter de der jeg vil ha dem.

Jeg skal se om jeg finner linkene til noen sider med brushes.

Jeg er ikke så flink til å forklare da men :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så vanskelig som du skal ha det til. Her er 2 viktige punkter til deg som hjelper deg laaaaangt på vei:

1:

Tegn (gjerne på papir) sånn ca. hvordan du kunne tenke deg siden din. Tenk ut en plan for innhold og design FØR du setter deg foran PCen og begynner på siden. Endringer underveis blir ofte til rot på sidene.

2:

Det finnes mye fine smilier, blinkende hjerter og voffende hunder på internett. Animerte bilder er søtt, men prøv å begrense disse på en nettside. Tenk over uttrykkene "Less is more" og "Clean and simple". Ser du på nettsidene du snakker om er så fine, så er jeg sikker på disse er enkle, men pene.

... og til slutt: Vær ikke redd for å stjele ideer og inspirasjon fra andre. Se hva andre har gjort og lær av dem. De som tar dette ille opp skal du ikke bry deg om. En ordentlig menneske som bruker hodet vil bli smigret og glad for at du liker hans/hennes ide så godt at du ønsker å benytte den selv, men prøv kanskje å lage din egen vri på ideen. Ikke kopièr den direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat
Jeg bruker frontpage' date=' veldig enkelt program, men ja, den lager en del feil, så det lønner seg å kunne litt html også :D[/quote']

Jeg bruker også frontpage.. Skjønner ikke hvordan du klarer å få mellomrom mellom rutene dine for eks. Bruker du tabell eller frames?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Takk :D Jeg bruker også frontpage nå (fikk det for en snau måned siden), men koder mye selv med css og html. Lærer du deg litt html (f.eks her www.sivert.net/kurs ) kommer du langt. Når det er sagt synes jeg stortsett alle sider som ikke er laget i en ferdig hjemmesidegenerator er fine, for de får særpreg :D Frisbee sin er jo veldig fin!

Jeg bruker adobe photoshop cs2 til grafikken og bakgrunnene, bilderedigering osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting for å lage en fin nettside er å bruke mye tabeller. Bare på siden du sitter å leser på nå (Hundesonen.com) er det nok over hundre celler og kanskje flere hundre i ulike tabeller.

For å få ting plassert der man vil på en nettsider er det viktig å bli flink med tabeller og ikke bruke mellomrom og tabulator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat
En annen ting for å lage en fin nettside er å bruke mye tabeller. Bare på siden du sitter å leser på nå (Hundesonen.com) er det nok over hundre celler og kanskje flere hundre i ulike tabeller.

For å få ting plassert der man vil på en nettsider er det viktig å bli flink med tabeller og ikke bruke mellomrom og tabulator.

Helt enig, men jeg regner jo det som en del av html da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat
Er frontpage noe man laster ned?

Hvor finner man det?

FrontPage er et Microsoft lisensiert program og kan dessverre ikke lastes ned. Her må du nok kjøpe fullversjonen.

Det er derimot en noe enklere versjon som heter "FrontPage Express". Dette er en gratisversjon du kan laste ned. Og Jakt-Labben.no har denne liggende tilgjengelig for nedlasting her:

Last ned FrontPage Express

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

FrontPage er et Microsoft lisensiert program og kan dessverre ikke lastes ned. Her må du nok kjøpe fullversjonen.

Det er derimot en noe enklere versjon som heter "FrontPage Express". Dette er en gratisversjon du kan laste ned. Og Jakt-Labben.no har denne liggende tilgjengelig for nedlasting her:

Last ned FrontPage Express

Kan man ikke laste ned frontpage med limewire?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat
kan man ikke laste ned frontpage med limewire?

Oy, for all del ikke. Dette må jeg ta sterk avstand fra da nedlasting av lisensiert programvare via P2P nettverksprogrammer som LimeWire er strengt ulovlig med brudd på åndsverksloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Oy, for all del ikke. Dette må jeg ta sterk avstand fra da nedlasting av lisensiert programvare via P2P nettverksprogrammer som LimeWire er strengt ulovlig med brudd på åndsverksloven.

Dessuten får du med deg mye uønskede "venner" på veien - masse virus og dritt på sånt, og hvertfall på programmer... Har jeg hørt da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Du får det til å høres fryktelig dramatisk ut. Bikkja skal være innendørs om morran og det er ikke min feil at han ikke har vært det for jeg har sagt ifra om dette før, senere på dagen har jeg oversikt og stopper han før han løper langt avsted, da har vi kontroll, men ikke hvis han er 200+ meter unna, da er det for sent for da gidder han ikke å høre. Det er på morran han legger ut på langturer for da er det ingen her til å stoppe ham. Det er jorde rundt her.
    • Når hunden løper lang vekk fra deg, så har du ikke kontroll. Da må hunden være i bånd, og under kontroll. Å ha gps på han hjelper ikke, da hunden fortsatt løper og jager uten kontroll. Her bryter du faktisk loven uansett om det er båndtvang eller ikke. Og denne hunden kan ha skremt eller skadet mange dyr.
    • Takk for svar, denne rare småbitinga er bare i bånd, da er vel det forklaringen,    vi har normalt kontroll på ham litt senere på dagen, det er tidlig på dagen dette er et problem mht å løpe avsted er det gps som sier fra om han er på villspor, men er han et stykke unna gidder han ikke å høre så må trene mer på innkalling, rasen er også sta og egenrådig så dette er ikke så lett Ps takk for dvd tips, sitter i bilen skal se på det ikveld
    • 1. Er dette i bånd, eller løs i lek med andre hunder? Etter min mening skal hunder ikke hilse/leke med andre hunder i bånd, det blir lett konflikter av det. Hvis de er løse har hundene bedre forutsetninger for å bruke språket sitt og unngå konflikt. Hvis denne småbitingen skjer løs i lek/hilsing med andre kan det være smisking eller lek. Det er vanskelig å si uten å se situasjonen. Om dette er noe andre hunder reagerer på så ville jeg unngått å la ham komme inn på hunder på den måten i det hele tatt. 3. Det er båndtvang. Hunden skal være i bånd eller forsvarlig inngjerdet, og ikke være løs utenfor båndtvangen uten at den er under kontroll. Det vil si at du rimelig skal kunne kalle inn hunden under de fleste forhånd. Også utenfor båndtvangen skal du ha kontroll, det er ikke bare å slippe ut hunden for å lufte seg selv, den kan gjøre stor skade om den møter på feil hund, person, bil eller vilt dyr. Eller bli skadet selv. Når det er snakk om å trene innkalling så er det for å lære hunden en respons på innkallingskommandoen som er å komme til deg, uansett hva som skjer. Det handler om å venne hunden til å alltid lytte til deg, og alltid respondere på kommandoen. Langlinen gir deg mulighet til å holde igjen hunden og stoppe den fra å f.eks. løpe etter folk eller dyr, uten å måtte bruke en innkallingskommando som ikke virker. Jo oftere du bruker innkallingskommandoen der hunden IKKE responderer, jo dårligere blir den. Jeg kan anbefale opplegget Really Reliable Recall, som du kan kjøpe på DVD eller bokform:https://www.dogwise.com/really-reliable-recall-train-your-dog-to-come-when-called-no-matter-what-dvd/    
    • 1) hunden min går veldig opp i ansiktet på andre hunder og på  kan han "småbite" han dem i leppa/nesa, det blir ikke sår men hva er dette for noe? Det er ikke noe koselig, hunden vår har voldsomt mye energi, er ekstremt sosial og merket han kan være litt alfa (dominerende) 2) på asfalt holder jeg kanskje 15 km/t med kickbike, dvs rask jogging eller rask trav, prøver å bremse så han ikke akuratt løper, ellers er han mye på siden av asfalten men håper det er ok fart 3) bikkja vår har hatt det litt for enkelt med å gå hvor han vil, han har faktisk blitt venn med en rådyr familie fra da han var valp som jeg ikke har skjønt hvordan har skjedd men katter går ikke bra. Vi bor landlig til men i vår fikk han en uvane med å løpe bort til en vei der det ofte luftes andre hunder hvis han slipper ut om morgenen, dette er ikke bra særlig nå når det er båndtvang. Når det snakkes om å trene innkalling med langline er det bare å venne ham til å være i nærheten når vi går en liten tur med langline over jordet feks og gi beskjed om å komme tilbake når han går for langt? Takk for svar.  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...