Gå til innhold
Hundesonen.no

Nome-/dragsele


Guest bikkje1
 Share

Recommended Posts

Guest bikkje1

Om du bare skal ha en sele så har du bare et valg egentlig. En halvnome med ringer på siden som du kan feste drag i.

Tror jeg går for den regulerbare trekkselen fra yukon, siden den er billigst. Og jeg skal bare bruke den til trekk, så hvis den er okei til det så. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg går for den regulerbare trekkselen fra yukon, siden den er billigst. Og jeg skal bare bruke den til trekk, så hvis den er okei til det så. :P

Den er okei til trekk av akebrett, kjetting o.l. men siden du har liten hund vil den ikke være okei til trekk av deg på ski o.l. Med mindre den kan stilles om til en halvnome e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lyst til å drite meg ut på selevalget igjen (eller, Rukka selen sitter faktisk ganske bra :P), så jeg lurer på en del.

Til nå så har jeg en halvnome fra norskhundeutstyr, hvor jeg har sydd på ringer på sidene. Det fungerer ok som en midlertidig sele til trekk av akebrett. Men jeg vil gjerne ha noe litt mer solid, og som jeg vet ikke vil ryke (Therese sine syskills finnes ikke).

Jeg har spurt seleverkstedet, men de svarer ikke. Björkis brukte sikkert 2-3 mnd på å svare, og de virket lite interessert i å hjelpe meg.

Jeg har også sett litt på seleverkstedet sin nome-/dragsele, både den med ringer på siden, og den med pinne bak. Men den med pinne har vel bare et bruksområde, og nomeselen må jeg i såfall spesialbestille..

Så det er vel yukon sin regulerbare trekksele jeg heller mest mot.

2_Trekk-reg1.jpg

Men jeg har sett noen videoer/bilder hvor den stolpen mellom nakke og hale (den ryggstoplen) har "slengt" rundt, og virker bare som er i veien. Koster vel rundt 400-500 kr. Den får jeg i størrelse Simba, og da kan jeg ta med han for å prøve de på også. Den har jo ganske mange bruksområder.

Men som sagt er jeg litt usikker på om hvor godt den egentlig sitter. Noen som har noen erfaringer med den selen, eller har noen andre meninger?

For min del er det en del penger, i hvert fall hvis jeg ikke blir helt fornøyd. :Pissed:

Jeg har en tilsvarende sele som på bildet, bare fra seleverkstedet, og jeg er ikke fornøyd med den. Den er degradert til sporsele! :P

Ang fremotion selen, så ville jeg prøvd på før du evnt kjøper. Jeg prøvde alle størrelser i nærheten av Harly sine mål og ingen av de passet eller satt fint på han. Og da fikk jeg hjelp av en som driver med hundekjøring til å justere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest bikkje1

Den er okei til trekk av akebrett, kjetting o.l. men siden du har liten hund vil den ikke være okei til trekk av deg på ski o.l. Med mindre den kan stilles om til en halvnome e.l.

Kjøper jeg den, har jeg en til trekk av akebrett osv, og en halvnome til trekk på ski, rulleskøyter osv. :)

Jeg har en tilsvarende sele som på bildet, bare fra seleverkstedet, og jeg er ikke fornøyd med den. Den er degradert til sporsele! :P

Ang fremotion selen, så ville jeg prøvd på før du evnt kjøper. Jeg prøvde alle størrelser i nærheten av Harly sine mål og ingen av de passet eller satt fint på han. Og da fikk jeg hjelp av en som driver med hundekjøring til å justere.

Hva er det med den som du er missfornøyd med?

Hvilken freemotion-sele? :P Freemotion blir for stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med den som du er missfornøyd med?

Hvilken freemotion-sele? :P Freemotion blir for stort.

Alt! :lol:

Den lå ikke stabilt på, og så ut til å trykke på de feile plassene. Kunne ikke koble løs hunden med sele p for da "flakset" selen over alt.

Vi prøvde både Non stop sin Free motion sele og kombi trekksele, men ingen av de satt bra på Harly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest bikkje1

yukonselene sys av seleverkstedet :)

Fant ut det. :lol:

Alt! :lol:

Den lå ikke stabilt på, og så ut til å trykke på de feile plassene. Kunne ikke koble løs hunden med sele p for da "flakset" selen over alt.

Vi prøvde både Non stop sin Free motion sele og kombi trekksele, men ingen av de satt bra på Harly.

Åå.. Jeg blir helt gal av seler. :sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Therese , håper det går greit at jeg limer inn litt svar som jeg fikk et annet sted, det virker som om vi lurer litt på de samme tingene.

Mitt spm var (På Staffordshire bull terrier Norge-gruppa på facebook):
"Bruker noen av dere kombiselen fra Minipina når hunden trekker dere på ski? Hadde planer om å bestille denne, men blir fortalt at på såppass lave hunder blir festepunktet (altså i mennesket) for høyt oppe, og at man heller burde bruke halvnome med festet lengre oppe på ryggen til hunden.

Erfaringer? "

Svar:

"Halvnome egner seg ikke til trekk om hunden drar mye. Trekkpunktet sitter for høyt opp på ryggen, så selen blir ofte dratt opp i halsen. Velg en nome eller minipina."

"En sele med feste oppe på ryggen vil dras oppover og hindre luftveiene til hundene deres! En god trekksele (eller sele i den forstand) bør ha feste ved haleroten så den trekkes bakover (der den absolutt ikke belaster luftveier og lunger). (…) PS: Jeg har brukt mye halvnome, og den trekkes opp mot lunger og luftveier den også, og holder absolutt ikke mål til å trekke i."

Det skal ikke være lett :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, betyr det at jeg heller burde bruke halvnome når min på rett over 40cm skal trekke meg på ski med 2,5m line mellom?

@Malamuten

Nå ble det kanskje noe rart med quotene her! Men tenkte bare jeg skulle lime inn svaret jeg fikk fra Troll-hundefor folkene ang dette med nome/halvnome til liten hund (min er enten i underkant eller litt over 40 cm nå):

"Faster Nomesele lages ikke ned i så små størrelser. Det er heller ikke ønskelig å bruke nomesele på hunder som er såvidt lav, da vinkelen mellom hunden og deg blir såvidt bratt at du vil løfte bakenden på hunden når han trekker. Han må derfor bruke nesten mere kraft nedover mot bakken enn fremmover :-)"
Høres jo logisk uten synes jeg så nå har jeg bestilt halvnome til min :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble det kanskje noe rart med quotene her! Men tenkte bare jeg skulle lime inn svaret jeg fikk fra Troll-hundefor folkene ang dette med nome/halvnome til liten hund (min er enten i underkant eller litt over 40 cm nå):

"Faster Nomesele lages ikke ned i så små størrelser. Det er heller ikke ønskelig å bruke nomesele på hunder som er såvidt lav, da vinkelen mellom hunden og deg blir såvidt bratt at du vil løfte bakenden på hunden når han trekker. Han må derfor bruke nesten mere kraft nedover mot bakken enn fremmover :-)"
Høres jo logisk uten synes jeg så nå har jeg bestilt halvnome til min :)

Halvnomen til troll, den "miniversjonen" av faster selen? Er veeldig interessert å høre om du er fornøyd med den! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvnomen til troll, den "miniversjonen" av faster selen? Er veeldig interessert å høre om du er fornøyd med den! :D

Den ja, bestilte den akkurat nå men kan godt oppdatere når jeg har fått prøvd den :lol: Håper bare jeg klarte å bestille en størrelse som passer :Grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer aldri til å bli klok på det her uten å prøve selv. Vi bestiller minipina sin (skal ha den uansett til kjettingtrekk), hvis den ikke er bra nok på ski kjøper vi halvnome i tillegg! :P

Her er forresten min hund med Nonstop free motion. Selen passet ikke på sidene så vi byttet den etter denne ene turen, men her går han med 2 meter lang line og nomesele. Til skigåing har vi 2,5 meter, så vinkelen blir enda litt slakere. Jeg ser for meg det burde bli bra, men som sagt vet jeg ikke før vi får prøvd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Veldig nydelig.
    • I natt var jeg kjempeheldig, for jeg fikk en venninne på besøk, og hun bare: kan hun ikke overnatte hos oss? Jeg bare JAAAAAAA:) Så jeg har sovet MASSE- og det trengte jeg.  Deilig at tassen din også sover gjennom natta nå. (nesten)
    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...