Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye aktivisering får/fikk deres valp?


Gronnis
 Share

Recommended Posts

Når jeg leser på enkelte nettsider om valper og hvor mye aktivisering de bør få står det veldig ofte at de ikke bør få for mye aktivisering og mosjon om dagen, og kun i korte økter (10-15 minutters "rusleturer" i nabolaget). De dagene jeg har prøvd dette med Zana (12 uker), så blir hun mye mer aktiv og tullete inne. De dagene jeg derimot har gått ca to "turer" på ca 45 min eller litt mindre (vi går ikke langt, men hun får være ute en stund og snuse, løpe rundt) og ellers går "snuseturer" på 10-15 min + enkelte "rett-ut-og-tisse-turer"virker hun mye roligere. Slapper godt av inne og finner ikke på mye tull.

Er dette allikevel for mye for en valp på hennes alder, eller bør jeg bare følge det jeg synes virker rett for henne? Hvor mye aktiviserer dere deres valper?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest bikkje1

Nå er ikke Simba valp lenger, men jeg har nok kjørt han litt mer enn hva andre ville sagt jeg burde. Men han var med på turer på mer enn en time flere ganger, og det var aldri et problem. Da han var veeldig valp (2-3 mnd) så hoppet han opp og begynte å bite når han var sliten, men da veide han også bare 4-5 kg, så da bærte jeg han et lite stykke. Men da var også det den turen han fikk den uken (sånn ca), resten ble bare tisseturer og sånt.

Jeg ville bare fulgt med på valpen og sett hvor mye den taklet, og hvor mye som ble "for mye". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal følge det du mener er rett for henne. Jeg ga også min valp mer aktivisering og tur enn hva enkelte anbefalte. Jeg gikk 15-20 minutters turer flere ganger om dagen, mer som miljøtrening enn mosjon, da han var ca fire måneder gammel. Det ble jo sånn omtrent en time til dagen tilsammen. Det holdt de første ukene. Men etterhvert merket jeg at han var klar for mer, og da økte jeg. Innen han var seks måneder gammel, gikk vi tur på 5 km på 1,5 time - da sov han som en stein de første gangene.

Du kjenner din valp best, og jeg ville gjort det du ser fungerer. Skulle jeg fulgt "femminutters-regelen" så hadde vel både jeg og pelsen gått på veggene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første uken etter de kommer til meg så rusler vi 4-5 runder i nabolaget pr dag, kanskje en 500m pr runde, men tar oss god til til og utforske, snuse og se på livet, valpen får gå løs om det er mulig.

Etter det øker jeg gradvis lengde og kutter ned til færre og lengre turer, etter en mnd går vi sånn ca 1-1,5 time tur pluss lufting utenom, fortsatt går vi ikke så himla langt/fort, valpen får løpe løs og gjøre ting som den vil så langt det er mulig, vi utforsker spennede ting og koser oss ute, går kanskje 4-6 km.

fortsetter og øke gradvis både lengde, tid og belastningsgrad og på ca 6 mnd er det lite begrensninger på tur. På 6 mnd begynner vi med lett trekk/ski/sykkel. Begge de jeg har hatt som valp har vært med ut og løpt etter hesten når jeg kjørte henne fra ca 4 mnd alder (dog litt begrenset både tempo og lengde i starten, og ikke hver dag, feks 45 min skritt og trav 3 dager i uken).

12-18 mnd lite begrensninger på trekk (lengde og tyngde), starter med lett kløving.

24 mnd, voksen.

Dette er jo da det fysiske, men inniblant her så går det jo også med en del tid og energi til sosialisering, miljø og trening, noen ganger i tillegg, andre ganger istedet for og andre ganger litt av begge. For min del er det slik jeg gjør og ville gjort med alle, unntaket er da feks giganter og andre raser som kanskje er litt ekstra utsatt. Dvs, jeg ville uansett vært mye ute og fysisk, men kanskje ventet med sykkel/kløv og trekk lengre enn på "normale" (i mangel på bedre ord) raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga både mer og mindre aktivisering enn jeg fikk "anbefalt". Noen sa at valpen absolutt ikke skulle ha fysisk aktivitet sammenhengende i mer enn 20 minutter ved fire mnd. alder, andre sa at den ville være helt ok med å være med på sekstimers fjellturer da den var 8 uker.

Mellom 8 og 12 uker var det mange småturer vi gikk i bånd, ca. 15-20 minutter to ganger for dag. I tillegg ble han aktivisert innendørs med enkel trening som sitt og kontakt, litt dralek og sånne relativt rolige ting. Ofte gjorde vi ting på dagtid som valpen ble med på – han var med på besøk til andre, ble med meg på jobb, og så videre. Vi gikk noen runder i sentrum (kanskje 10 min. tilsammen med "byvandring") hvor han fikk se på biler og folkemengder. Også var vi ute på maange tisse- og snuseturer rett utfor døra på mellom 2 og 10 minutter ila. en dag. Vi var så heldige at vi hadde en mark rett ved siden av der vi bodde som han kunne få gå løs på. Der løp han litt på eget initiativ, vi lekte litt sammen (sprang ilag f.eks.), og jeg heiv ut noen godbiter som han fikk søke etter. Han fikk også hilse på voksne, snille hunder, men siden han var så liten og de tilgjengelige voksne hundene var mye større enn han, vekslet vi på å ha dem og han i bånd (de var mao. ikke løs sammen).

Da han var 12 uker begynte vi på valpekurs, 1 time á to ganger i uka. Dette var mandag og onsdag, og da var han sliten tirsdag og torsdag, så da ble det rolige dager med nesten kun tisseturer. Fremdeles dro vi han med på det vi gjorde (besøk osv.), skulle jeg & sambo ærender i byen samtidig så ble valpen med. Brukte fremdeles marka mye sånn at han fikk løpe løs og han fikk leke løs med andre valper. Vi fortsatte med å trene enkel lydighet inne, og begynte å trene lydighet ute også og med forstyrrelser (i takt med progresjonen på valpekurset). Av turer kunne vi gjerne gå i en time i bånd.

Ved 16 ukers alder går vi gjerne turer i opptil to timer, både med og uten bånd. Han er med i byen, i store folkemengder, er fremdeles med på buss og bane. Vi er ferdige på valpekurs, og lydighetstrening skjer både innen- og utendørs, og i flere forskjellige miljøer. Han får være løs med voksne hunder og andre valper. Vi går "hovedtur" som er lang, og andre tisseturer på mellom 2 og 15 minutter. Hvis vi trener lydighet lenge en dag (f.eks. 45 minutter) så blir turene kortet ned tilsvarende. Han henger godt med fysisk, hovedpri for meg nå er at han skal oppføre seg pent i bånd med mye forstyrrelser, at han skal få løpe løs, at han skal få være sammen med sine hundevenner (vi har noen faste vi holder oss til), og at han skal få passelig mengde aktivitet til at han er rolig, men ikke overtrøtt.

Hver dag ser jeg selvfølgelig an "formen", noen dager er han rett og slett litt trøttere enn andre og da blir det en rolig dag. Andre dager er tur det beste i verden og vi kan være ute i tre timer; litt i bånd, litt på kollektiv, litt med andre hunder, litt løs alene, litt lydighet. Prøver å gjøre varierte ting på hver tur når vi er ute lenge, men passer også på at han ikke skal forvente at mye kult skjer hver dag – så innimellom har vi en dag hvor vi gjør bevisst veldig lite.

Jeg har fått en valp som har en solid avknapp inne, som er kul å ha med på tur, som ligger på et lydighetsnivå jeg er fornøyd med med tanke på hans alder, og som er flink til å frese fra seg utendørs; men som likevel oppfører seg veldig fint i forskjellige og i nye miljøer, både med og uten forstyrrelser i forskjellig grad :)

Jeg angrer dog på at jeg ikke fant tak i noen mindre, voksne hunder da han var mellom 8 og 12 uker. Han har tidvis et litt "krasst" språk, men det bedrer seg for hver gang vi er med en voksen, fornuftig hund. Jeg er derimot av den oppfatning at vi kunne unngått dette "krasse" språket hvis han hadde fått snakke med voksne hunder mer da han var liten.

(Og "ukesgrensene" mine, som jeg har delt inn i avsnitt, er selvfølgelig glidende. Alt skjer litt etter litt.)

Dette ble langt, men jeg håper du får noe ut av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilpasser litt etter den enkelte valpen, og litt utifra hva de er vant med fra oppdretter. :)

Ved 8 ukers alder fikk Birk og Lykke en halvtimes "tur" daglig, der de fikk gå løs om mulig, snuse rundt og utforske verden.

Harly fikk ca 45 min fra henting, 8 1/2 uke gml.

Utenom dette kom selvsagt tisseturer og korte treningsøkter, samt lek.

Jeg har aldri hatt noen regler på hvor mye eller lite mine valper har fått av mosjon, men sett det àn og tilpasset til hver valp etterhvert som de vokser. Mine valper har fått 2 timers rusketurer i skogen når de har vært ca 3-4 mnd gml, en runde som jeg ville brukt 45-60 min på med en voksen hund :)

Endret av *mokken*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser på enkelte nettsider om valper og hvor mye aktivisering de bør få står det veldig ofte at de ikke bør få for mye aktivisering og mosjon om dagen, og kun i korte økter (10-15 minutters "rusleturer" i nabolaget). De dagene jeg har prøvd dette med Zana (12 uker), så blir hun mye mer aktiv og tullete inne. De dagene jeg derimot har gått ca to "turer" på ca 45 min eller litt mindre (vi går ikke langt, men hun får være ute en stund og snuse, løpe rundt) og ellers går "snuseturer" på 10-15 min + enkelte "rett-ut-og-tisse-turer"virker hun mye roligere. Slapper godt av inne og finner ikke på mye tull.

Er dette allikevel for mye for en valp på hennes alder, eller bør jeg bare følge det jeg synes virker rett for henne? Hvor mye aktiviserer dere deres valper?

Følg det som virker rett for henne. Min tålte og trengte mer enn anbefalt med valp. I bøkene var det obs-obs, å ikke overstimulere valpen. Så det var litt forvirrende. Valpen min var harmonisk, sov som en stein hjemme, rolig, gjorde ingen ugagn, og hadde mye mer nye inntrykk, fysisk aktivitet, snuse og lette etter ting, mentale utfordringer, mer grunn-lydighetsøvelser etc enn det som stod anbefalt.

Fysisk aktivitet, det hun ble fort mentalt og fysisk sliten av, var besøk hos oppdretter og lek med et kullsøsken og mor og far, da var det nok med tyve minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar med mine til hundeparken et par ganger i uken (1 time hver gang ca) og går noen småturer på 20min-1 time 1-2 ganger i uken. Amigo blir veldig lett sliten av både tur og lek, mens Max må ha kombinasjonen for å bli sliten. Derfor går det en del i "hjernetrim" her hjemme også, for å få de mentalt slitne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Hva fikk Angus igjen da? Vi gjorde vel egentlig det han orket, også gikk vi hjem. Så alt fra 20 min til et par timer, alt selvfølgelig i hans tempo :)

Tenker valper er mest behagelige når de er slitne, så jeg driter i hva "ekspertene" anbefaler og følger heller min egen magefølelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg fulgt 20 minuttersregelen hele veien hadde jeg vært innlagt på psykriatrisk nå.

Jeg brukte nok bikkja for mye når han var fire måneder. Han er syv måneder nå og vi er ute rundt 4 - 6 timer hver dag, i all hovedsak løs.

Du kommer til å ende opp med å være på tur 20 timer i døgnet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Når jeg leser på enkelte nettsider om valper og hvor mye aktivisering de bør få står det veldig ofte at de ikke bør få for mye aktivisering og mosjon om dagen, og kun i korte økter (10-15 minutters "rusleturer" i nabolaget). De dagene jeg har prøvd dette med Zana (12 uker), så blir hun mye mer aktiv og tullete inne. De dagene jeg derimot har gått ca to "turer" på ca 45 min eller litt mindre (vi går ikke langt, men hun får være ute en stund og snuse, løpe rundt) og ellers går "snuseturer" på 10-15 min + enkelte "rett-ut-og-tisse-turer"virker hun mye roligere. Slapper godt av inne og finner ikke på mye tull.

Er dette allikevel for mye for en valp på hennes alder, eller bør jeg bare følge det jeg synes virker rett for henne? Hvor mye aktiviserer dere deres valper?

Min hund høres veldig lik ut som din hund gjør! :) Hu e straks 4 mnd gammel no, men helt fra æ fikk hu ved ca 9 uker så har hu vært helt som du beskrive. Det æ tenke e at så lenge man tar det i hunden sitt tempo, og ser ann korr sliten den blir eller om den blir lei etc.etc så e det ikke noe problem å være lengre ute enn 10-15 min. Det æ stadig merke, både når det gjeld trening/turer og mat osv e at folk virke livredd! No offence mot noen, men hunda flest tror æ ikke e så skjør som vi menneska tror noen gang. Du kjenne hunden din best, stol på dæ sjøl, og ta det du læs/høre med en klype salt! Alle e forskjellige, inkludert hunda ;) Kos dåkker masse ute, men les tegnan hunden din gir dæ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene min var også en veldig aktiv valp da hun var liten og hun var ikke gammel før hun fikk lov til å være med på lengre turer. Da passet vi selvfølgelig på å ha pauser og da hun var liten nok til det hadde jeg med en sekk hun kunne sitte i innimellom.

Hun var mye roligere når hun hadde vært en del i aktivitet og hos oppdretter var hun jo vant til at de var store deler av dagen ute.

Det hender jo at valper får for mye også og blir overtrøtte og slitsomme av det også, men sånn lærer man seg å se på sin egen valp etterhvert.

Jeg fulgte ihvertfall ikke noen spesiell minutt-regel da hun var valp og det gikk veldig bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...