Gå til innhold
Hundesonen.no

Chodsky Pes kontra Schäfer


Tommy
 Share

Recommended Posts

Var dette noe som rasen hadde generelt, eller gjaldt det denne hunden. For inntil ditt svar var rasen interessant :P

Jeg forsto det slik på dem at den adferden var noe som ikke var spesielt med akkurat den hunden, men det finnes jo veldig få hunder i Norge å sammenlikne med, så om hele rasen er sånn er vanskelig å si. Mener å huske at de hentet hunden i Tsjekkia...?

Og med det som sto i standarden syns jeg det er rart om det er en rase helt uten utfordringer...("vill, aggressiv, reservert")

Red; Jeg syns standarden ser litt ut som er "direkte oversatt fra et språk som har litt mer "pompøse" uttrykk for ting enn i Norge"... Det er liksom litt for merkelig å skrive sånt i en standard, muligens uvant ærlig?

Red2: OT men, under diskvalifiserende feil står "rovdyrblikk", lurer på hva det betyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Red; Jeg syns standarden ser litt ut som er "direkte oversatt fra et språk som har litt mer "pompøse" uttrykk for ting enn i Norge"... Det er liksom litt for merkelig å skrive sånt i en standard, muligens uvant ærlig?

Red2: OT men, under diskvalifiserende feil står "rovdyrblikk", lurer på hva det betyr?

Jeg er enig i at standarden bærer preg at litt sånn Google Translate-gøyalhet!

Med rovdyrblikk tenker jeg at den skal se tøff og rå ut, så om det er en feil vil jeg tro de skal ha et søtt og mildt uttrykk i ansiktet?

Jeg trur dere tar feil, jeg trur dette er enda et eksempel på dårlig oversettelse. Jeg tipper de snakker om blå øyne - såkalte rovdyrøyne. :)

Edit: Ser @JeanetteH var tidligere ute enn meg, men innlegget mitt sto på vent mens jeg skreiv uten at jeg så hennes bidrag. :)

Endret av SandyEyeCandy
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at standarden bærer preg at litt sånn Google Translate-gøyalhet!

Jeg trur dere tar feil, jeg trur dette er enda et eksempel på dårlig oversettelse. Jeg tipper de snakker om blå øyne - såkalte rovdyrøyne. :)

Det er jo gjerne raseklubben som sørger for retting og finskriving av oversettelsen (eller dvs selve oversettelsen faktisk), og denne rasen har vel ikke noe etablert raseklubb i Norge, så det kan jo hende det er gjort så enkelt som mulig, evt ved hjelp av oversettelser fra andre land osv.

Red; det ser faktisk ut som det er en raseklubb under planlegging:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet noe om størrelsen på de de har sett her i Norge? I følge rasestandarden skal de være: Hannhunder 52-56 og tisper 49-52. Så atskillig mindre enn en schäferhund, men ut fra bilder og videoer av de jeg har sett ser de ikke så veldig små ut...

De jeg har møtt har vært mindre enn schäfere. Mer på størrelse med aussie eller kraftig border collie. Skulderhøyde over knehøyde på et voksent menneske og litt lange i kroppen. Jeg tror lengden og pelsen gjør at de ser litt store ut i motsetning til f.eks. en "luftig" border collie.

Små folk, men man kan jo sammenlikne med f.eks. den kraftige BC-hannhunden:

318394_236947993095134_881433882_n.jpg

Inger%20Lise%20og%20Bea.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har møtt et par chodsky pes (eid av dama som hadde det første kullet i Norge) og har bare fått et godt inntrykk av hennes tisper. Avbalanserte og lettlærte og med bra lek/motor. Ikke fullt så mye brukshund i hue som en schæfer kanskje men en god middelhavsfarer ihvertfall?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...