Gå til innhold
Hundesonen.no

Gifte seg - lønnsomt?


soelvd
 Share

Recommended Posts

Mannen og jeg går med gifteplaner. Men det blir ikke det første, vi må jo ha råd til et skikkelig bryllup.

På den andre siden sitter vi og kikker på hva man økonomisk kan spare på å gifte seg. Da jeg er student og faktisk ikke har tjent over frikortgrensen i år forstår jeg det sånn at samboer (eller da mann) kan få dobbel personfradrag? Noe som tilsvarer ca 13 000 i året? Dette er jo faktisk endel penger for vår del..

Men så er det jo så fryktelig uromantisk..

Noen som har erfaringer med dette? Er det noe annet vi bør ha i bakhodet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, det med dobbelt personfradrag er vel fordi man som gift kan velge å skattes etter skatteklasse 2. For ikke så lenge siden hadd VG en sak om at denne skatteklassen skulle fjernes? Vet ikke om det ble noe av, men da faller den fordelen bort hvertfall.

Edit, litt info fra statsbudsjettet:

"Personlige skattytere lignes som hovedregel hver for seg i skatteklasse 1. Ektefeller kan også lignes under ett i skatteklasse 2 dersom dette samlet sett gir lavere skatt. I skatteklasse 2 er personfradraget og et eventuelt finnmarksfradrag dobbelt så høyt som i klasse 1. Skatteklasse 2 er en fordel for ektepar der den ene ektefellen har for lav inntekt til å få utnyttet sine fradrag fullt ut. Skattefordelen av klasse 2 er opptil 13 200 kroner i 2013 (15 300 kroner i Nord-Troms og Finnmark).

...

Regjeringen foreslår å fjerne skatteklasse 2 for ektepar fra 2014."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, det med dobbelt personfradrag er vel fordi man som gift kan velge å skattes etter skatteklasse 2. For ikke så lenge siden hadd VG en sak om at denne skatteklassen skulle fjernes? Vet ikke om det ble noe av, men da faller den fordelen bort hvertfall.

Nja, det med dobbelt personfradrag er vel fordi man som gift kan velge å skattes etter skatteklasse 2. For ikke så lenge siden hadd VG en sak om at denne skatteklassen skulle fjernes? Vet ikke om det ble noe av, men da faller den fordelen bort hvertfall.

Stemmer det. Skatteklasse 2 blir ikke fjernet, men fradraget blir senket til noen og sytti i stede for noen og nitti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom en av dere skulle falle fra så vil arven utgjøre forskjell på om man er samboere eller gift.

http://www.dinside.no/903156/samboere-ikke-likestilt-med-gifte

Og også pensjon. Om man er gift vil man som ektefelle få pensjonen til den som faller fra og da ha det sikrere økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine venninner har en sønn med sin tidligere samboer som ble dødssyk. De fant begge ut at om de ikke giftet seg, så ville hans famlie komme til å kreve hans del i arv. En ting var at de hadde hatt krav på det om de ikke var gift eller hadde annen tilstrekkelig avtale, men de likte ikke min venninne overhode og de visste at famlien kom til å gjøre det. Ergo hadde de måttet selge, da hun ikke hadde hatt mulighet til å kjøpe ut hans famlie når han var borte. Og i en sånn situasjon er det mer enn nok å miste mannen din, om du ikke skal bli kastet på dør og miste alle minne derfra og få økonomiske utfordringer også.
Så de fortet seg å gifte seg, og rakk det akkurat i grevens tid. Famlien hans hyret advokater og kjørte sak allikevel, i tilfelle de kunne vinne hans del. De tapte fordi de hadde rukket å gifte seg, slik at hun beholdt huset, bilen deres og sønnen kunne vokse opp der med mammaen sin i fred.

Nå vet ikke jeg hvorfor de ikke "bare" kunne skrive en samboeravtale, men de giftet seg nå ihvertfall slik at de to som var igjen ikke skulle få økonomiske utfordringer og enda mer såre hendelser oppi det hele.
Så det er kanskje en tanke å lage seg en ordning man vet holder om den ene mot all formodning skulle falle fra. Enten det er giftemål eller hva det er. Spesielt hvis man har barn sammen, tenker jeg. For man vet aldri hva som kan skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi giftet oss hovedsaklig fordi "alt" blir mye enklere når man er gift. Bl.a. forsikringer man har gjennom jobben eller annet, ektefelle blir automatisk tilgodesett ifølge loven osv. Så hvis en faller fra, slipper man å tenke på at man "skulle hatt kontrakt..." eller "synd at kontrakten ikke dekket det der".

I tillegg beskattes man sammen på best mulig måte automatisk fra ligningsmyndighetenes side, man slipper å sitte og føre frem og tilbake avdrag osv.

Snakker om å beskytte seg selv økonomisk: Lurt å skaffe seg gjeldsforsikring på boliglånet (i banken) for de som eventuelt ikke har tenkt på den saken... ! Da strykes den avdøde ektefellens halvdel av gjelden, rett og slett, om en part bortfaller. Den gjenlevende sitter da med bare sin halvdel og da er det mer overkommelig å klare alene om det skulle skje noe.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange innspill!

Vi giftet oss hovedsaklig fordi "alt" blir mye enklere når man er gift. Bl.a. forsikringer man har gjennom jobben eller annet, ektefelle blir automatisk tilgodesett ifølge loven osv. Så hvis en faller fra, slipper man å tenke på at man "skulle hatt kontrakt..." eller "synd at kontrakten ikke dekket det der".

I tillegg beskattes man sammen på best mulig måte automatisk fra ligningsmyndighetenes side, man slipper å sitte og føre frem og tilbake avdrag osv.

Snakker om å beskytte seg selv økonomisk: Lurt å skaffe seg gjeldsforsikring på boliglånet (i banken) for de som eventuelt ikke har tenkt på den saken... ! Da strykes den avdøde ektefellens halvdel av gjelden, rett og slett, om en part bortfaller. Den gjenlevende sitter da med bare sin halvdel og da er det mer overkommelig å klare alene om det skulle skje noe.

Ang bolig så har vi sikret oss der. Ikke i form av at gjelden strykes, men vi er forsikret slik at hvis han feks dør så får jeg hele bolig-summen så jeg kan kjøpe boligen (da jeg har såpass lite å rutte med at jeg ikke kan dekke noe særlig boliglån uansett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min og hennes (eks)mann giftet seg i sin tid fordi den gamle damen de leide andre etasjen hos nede i Skien sentrum, ikke syns noe om at de bodde sammen uten å være gift :) Det hører med til historien at min søte, gamle mormor tok min søster til side morgenen etter bryllupet, klappet henne på hånden og spurte full av medfølelse: "Hvordan har du det i dag, jenta mi?" Den omsorgen kom nok noen år for sent, men både jeg og min søster hadde mange års trening i å føre vår gammeldagse familie bak lyset, både med gutter og drekking. Eller oppvartning og selskaplighet om du vil :icon_redface::lol:

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min og hennes (eks)mann giftet seg i sinn tid fordi den gamle damen de leide andre etasjen hos nede i Skien sentrum, ikke syns noe om at de bodde sammen uten å være gift :) Det hører med til historien at min søte, gamle mormor tok min søster til side morgenen etter bryllupet, klappet henne på hånden og spurte full av medfølelse: "Hvordan har du det i dag, jenta mi?" Den omsorgen kom nok noen år for sent, men både jeg og min søster hadde mange års trening i å føre vår gammeldagse familie bak lyset, både med gutter og drekking. Eller oppvartning og selskaplighet om du vil :icon_redface::lol:

:lol: Fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vet, Lill. Det bare.. Blir ikke det samme for meg for det :lol: Vi har ikke råd til å gifte oss på antagelig to år :)

Snakket med skatteetaten og det de gjorde meg obs på var at jeg ikke har rett på frikort som gift. Det kan jo være greit å ta med i regningen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig ville ha ventet og heller hatt bryllupet du ønsker deg.

Skriv en samboerkontrakt og tinglys denne. Og har dere vært samboere med samme adresse i 5 år blir man vel regnet på nesten lik linje som ektefeller?

Nei, samboere uten barn blir ikke likestilt som ektefeller. Noen forikringsselskap godtar samboere med samme adresse i over 2(?) år som famile så man kan dele feks reiseforsikring.

Samboere med felles barn har flere rettigheter om enn om man ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...