Gå til innhold
Hundesonen.no

reklamasjon og bil - hjelp!


Anette
 Share

Recommended Posts

Kjøpte tidligere iår en Touran 2010 modell (reg des 2009). Garanti har gått ut. Men man har vel reklamasjon på visse deler inntil 5 år?

Saken er at GPS antennen har røket, den blir skiftet nå, men de mener at jeg skal betale det mens jeg forventer jo at en antenne lever mer enn 3,5 år, og det er ingen fysiske årsaker til at den er død, jeg har ikke kjørt på noe osv.

Bilen er kjøpt hos Hamax Auto i Hønefoss, bilen blir reparert hos Møller bil ryen. Kan jeg få reklamert på dette? isåfall hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

femårs garanti gjelder vel egentlig også biljøp, men det spørs om ikke VW har snodd seg unna ved å spesifisere i sine kontrakter at de bruker kun 2 årsgaranti?

http://www.dinside.no/3748/kjopsloven-gode-nyheter-for-bilkjopere

garanti har vi ikke, vi ser på reklamasajon :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

garanti har vi ikke, vi ser på reklamasajon :P

men jeg tror faktisk kjøpsloven sier noe ala "ting som er forventet å vare lenger enn .. år har fem års garanti". Det hjalp oss veldig da vår bil fikk motorhavari.. den var da nesten fem år- og det gikk på garantien heldigvis! (ikke VW) , men det kan jo hende at en del som en antenne ikke er tiltenkt å vare mer enn to år? .. ikke så lett. ingen jurister her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg tror faktisk kjøpsloven sier noe ala "ting som er forventet å vare lenger enn .. år har fem års garanti". Det hjalp oss veldig da vår bil fikk motorhavari.. den var da nesten fem år- og det gikk på garantien heldigvis! (ikke VW) , men det kan jo hende at en del som en antenne ikke er tiltenkt å vare mer enn to år? .. ikke så lett. ingen jurister her?

derfor jeg håper et klokt bilhode kommer inn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en reklamasjonssak på vår ford fokus en gang (som til slutt endte med ny motor på bilen). Det handlet om turbo'n, og bilen var tre år. Saken tok vi med Ford Norge. Det er "VW i Norge" (altså ikke forhandler eller verksted) som må betale, og verkstedet må da få en bekreftelse på at de betaler. Hvis ikke krever de penger av deg. Anbefaler også å kontakte NAF sine advokater (hvis du er medlem av NAF) for å få hjelp til å se om du har en sak. Definisjonssaken blir om delen er forventet å "leve" i fem år. Det var litt diskusjon for oss, men vi måtte bare være veldig flinke på å vite akkurat hva loven sa, og bruke det. For vår del var det etter hvert ikke noe spørsmål; en turbo skal ikke ryke etter tre år (ivertfall ikke to ganger, da er det noe galt med hele motoren, og motoren skal ivertfall ikke ryke innen tre år).

Bare husk at det er reklamasjon det er snakk om, ikke garanti (det er bare det antall år som bilen blir solgt med og varierer.) For de kommer sikkert til å prøve seg med å si at du ikke har garanti lenger...

Det er også noen flere ting i loven; som at du har krav på lånebil etter en uke hvis det er en reklamasjonssak (hvis ikke loven er endret)

Se forbrukerkjøpsloven § 27, 29 og 30

Red; ja, og ikke prøv å fiks det selv eller noe, da kan de si at du har ødelagt det osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en reklamasjonssak på vår ford fokus en gang (som til slutt endte med ny motor på bilen). Det handlet om turbo'n, og bilen var tre år. Saken tok vi med Ford Norge. Det er "VW i Norge" (altså ikke forhandler eller verksted) som må betale, og verkstedet må da få en bekreftelse på at de betaler. Hvis ikke krever de penger av deg. Anbefaler også å kontakte NAF sine advokater (hvis du er medlem av NAF) for å få hjelp til å se om du har en sak. Definisjonssaken blir om delen er forventet å "leve" i fem år. Det var litt diskusjon for oss, men vi måtte bare være veldig flinke på å vite akkurat hva loven sa, og bruke det. For vår del var det etter hvert ikke noe spørsmål; en turbo skal ikke ryke etter tre år (ivertfall ikke to ganger, da er det noe galt med hele motoren, og motoren skal ivertfall ikke ryke innen tre år).

Bare husk at det er reklamasjon det er snakk om, ikke garanti (det er bare det antall år som bilen blir solgt med og varierer.) For de kommer sikkert til å prøve seg med å si at du ikke har garanti lenger...

Det er også noen flere ting i loven; som at du har krav på lånebil etter en uke hvis det er en reklamasjonssak (hvis ikke loven er endret)

Se forbrukerkjøpsloven § 27, 29 og 30

Red; ja, og ikke prøv å fiks det selv eller noe, da kan de si at du har ødelagt det osv...

Bilen står hos møller nå og de har bestilt nye deler til bilen. Skal ta og ringe NAF med en gang jeg. Er fult klar over at det er reklamasjon og ikke garanti, men de prøver seg med mye rart på telefonen ved verkstedet iallefalll...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen står hos møller nå og de har bestilt nye deler til bilen. Skal ta og ringe NAF med en gang jeg. Er fult klar over at det er reklamasjon og ikke garanti, men de prøver seg med mye rart på telefonen ved verkstedet iallefalll...

Ja, det er det de gjør. Hver gang vi snakket med verkstedet prøvde de seg med at garantitiden hadde gått ut. Og vi sa at nei, det var ikke garanti men reklamasjon. Og de sa javel, da får jeg ta en prat med noen her mumlemumle. Vi fikk fikset bilen på reklamasjon en gang. Men så stoppet bilen igjen bare et par uker senere, så det var åpenbart noe galt med motoren. Når vi ringte da, tror jeg de hadde skjønt at vi ikke gav oss (i tillegg til at nå skjønte de at her var det noe alvorlig galt) så da var det både fiksing og leiebil pronto... (selv om de senere ba pent om at vi betalte selv for den første uka med leiebil, siden den som avgjorde saken den gangen ikke hadde lest loven ordentlig før han gav oss leiebilen).

Tror det handler om å stå på sitt (så lenge du vet at dette er en del som skal vare lenge) og gjerne Google litt, finne noen som har opplevd samme greia... Og gjerne informere verkstedet om at de må ta betalingssaken med VW sentralt (de er jo sikkert kjemperedde for å ta hele greia selv)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mohaha :D jeg vinner denne :aww:

Om de slo seg vrange skulle jeg ringe harald a møller direkte og be han prate med de.

Ringte først naf og så verkstedet hvor jeg kjøpte bilen og de var HELT klare på at dette gikk på reklamasjon og at dette dekte der bilen stod nå.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til! Har selv hatt reklamasjonssak på bilen, og syntes saken var relativt grei. Vi fikk ikke levert bilen tilbake slik jeg ønsket, men nå tror jeg ihvertfall alt der skal være i orden, uten at vi har betalt noe av det som var reklamasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du bevis på at verkstedet du kjøpte ifra sa at det skulle dekkes? Isåfall kan du jo levere det på Ryen og be dem sende regning til Hamax. Det kan jo faktisk funke, men kanskje greit å prøve andre veien først.
Jeg har sendt alt direkte til importøren møller. Med mail kontakt med Hamax og hva de sa på ryen og kvittering med jobb logg. Så håper jeg de hjelper meg. Hadde tydeligvis lønt seg å kjørt til Hønefoss og fikse for da hadde jeg sluppet dette maset.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sendt alt direkte til importøren møller. Med mail kontakt med Hamax og hva de sa på ryen og kvittering med jobb logg.Så håper jeg de hjelper meg. Hadde tydeligvis lønt seg å kjørt til Hønefoss og fikse for da hadde jeg sluppet dette maset.

Håper det løser seg :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...