Gå til innhold
Hundesonen.no

Treningstips?


mara
 Share

Recommended Posts

Har overtatt (prøvetid, men ser ut som han blir!) en labradorhann på nesten 3 år. Kort fortalt er han bittelitt lubben, men har også dårlig kondis/lite muskler. Han henger bakpå etter 20-30 min i skogen.. Til nå har vi kun gått korte turer i ulendt terreng, samt løpt bajas med whippeten.

Har dere gode tips til hvordan jeg kan få opp kondis/styrke uten å overbelaste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svømming må jo være midt i blinken hvis du har mulighet til det. Det finnes innendørs tilbud - men labradoren min badet i fjorden året rundt hun. :P

Ellers ville jeg fortsatt som du gjør nå, jeg. Det tar tid å bygge opp god grunnkondis, men turer i ulendt terreng er det beste som finnes - så får det heller være at de blir relativt korte i starten. På sikt vil han jo bygge opp mer kondis og takle det bedre. Også gjelder det selvfølgelig å være nøye med hva han får av mat (også godbiter, tyggebein osv).

Andre tips kan være å løpe i sandtak e.l. (være to personer som han løper mellom - det går det jo an å gjøre andre steder også), bruke kløv (men da er det viktig å ikke drepe turlysten hans helt) og ta ham med på skiturer når snøen kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han er lubben og utrent hadde jeg ikke begynnt med trekk eller kløv. Det er for hunder med en god grunnkondis.

Svømming er helt ideelt. Tur i terreng hvor han må løfte bena - ha han i bånd så han ikke få sette ned tempo selv.

Ta med "lette" godis eller dagens matrasjon som motivasjon når han begynner henge (for eksempel trene kontakt så han må holde følge når dere går).

Hadde heller ikke begynnt med noe ballkasting eller "løpe etter" interevaller før han hadde en grunnmuskelatur til å støtte kroppen ved brå bevegelser e.l. (alt etter hvor intens han er da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja, nå har han vært hos oss snart tre uker, og jeg ser allerede at muskulatur i lårene kommer til syne samt at buklinjen er en aning mer opptrukket. Han orker også mer, løper i steinrøys og ur nå - fremfor å snuble. Kjempegøy!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er dere jo på god vei, men 2 eller 3 kortere turer pr dag er gjerne mer effktivt enn 1 lengre. De presser seg gjerne litt mer totalt ila dagen fordi det er oppdelt med pause til og hente seg inn litt imellom og selv om de pusher seg mer så vil det være snillere på muskler fordi de får litt restitusjonstid imellom.

Ellers så tåler de jo litt, det er ikke farlig og bli litt sliten, men blir det skikkelig hardt en dag så ta en roligere dag etterpå så kroppen får restituert seg. Jeg tror stort sett jeg bare ville startet med og gå tur jeg og ha bikkja løs der den kan så den kan styre litt selv og se hva det fører til (og mindre mat selvfølgelig).

Svømming og trekk om man vil ha litt ekstra belastning, kløv ville jeg ventet med til hunden ikke er lubben lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Var faktisk litt artig å ta til seg en utrent hund, for her så man rask framgang! Hunden som hang bakpå og snublet over hindringer, han er nå LETT med på flere km skitur, jogging, trekker akebrettet til ettåring osv. Han har også bra vekt nå, men trenger noe mer muskler. Det beste er at han disponerer kreftene sine bedre: Helt rolig inne, propell ute (litt omvendt de første par ukene, haha). Takk for tips hvertfall!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...