Gå til innhold
Hundesonen.no

Regnet ut feil alder på tispe, hva nå?


HKB
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg har en heller fortvilet venninne nå som trenger litt råd noen sene kveldstimer hvor det er uhøflig å ringe ned en oppdretter som sikkert sover.

Hun har nettopp paret sin 18 mnd gamle tispe (som har alt av helsesjekk, utstillingsresultater ++) og ved en gjenregning fant vi ut at tispen slettes ikke er 18 mnd og to uker, men 17 mnd og to uker. Årsaken for å parre tispen på akkurat 18 mnd har jeg ikke helt fått med meg og er heller ikke relevant, men hva i alle dager gjør hun i forhold til å registrere valpene nå? NKK sier jo 18 mnd ved første paring. Kan de se igjennom fingrene på slikt eller er det strengt nei og hun har plutselig kanskje satt i gang et uregistrerbart kull?
Noen som har erfaringer/kunnskap å dele?
NKK blir ringt i morgen, men min venninne er litt på tuppa etter å få svar NÅ. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispen skal være minst 18 mnd på parringstidspunktet står det i reglene. Så står det at brudd på reglene vil kunne medføre en eller flere av følgende reaksjoner: kullet blir ikke registrert, valpene blir registrert med avlssperre, tidsbegrenset avlsforbud for kullets mor/og eller disiplinærreaksjoner.

Så ikke godt å si hva straffen vil bli.

Og selv om det sikkert er OT så må jeg jo si at jeg ikke forstår hvorfor det å avle har sånt hastverk at man avler på andre løpetid.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må søke NKK når man har ei tispe som er for ung eller for gammel i forhold til reglene deres. Nå sto det ikke om for unge tisper på siden deres lenger, men det er de samme som behandler søknader om unge tisper som tisper som er for gamle eller har hatt for 5 kull. Les mer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg aner ikke hvorfor tispa ble parret så tidlig, og jeg vil heller ikke dra opp den diskusjonen da gjort er gjort og det bare vil skape splid. Jeg tror hun har skjønt at hun har gjort noe dumt nå uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og selv om det sikkert er OT så må jeg jo si at jeg ikke forstår hvorfor det å avle har sånt hastverk at man avler på andre løpetid.

Noe OT, men det behøver ikke være tispas andre løpetid - Foenix her i huset var nesten 19 måneder da hun fikk første løpetid, og hennes oldemor var 22 måneder.

Til trådstarter, så vet jeg om kull som har blitt registrert - men NKK noterer seg at det har skjedd, og en har "one strike" på tabbekvota. Hvis det blir et mønster med "ops, telte feil"-parringer, tette kull og annen gråsoneoppdrettsvirksomhet, får det konsekvenser. Jeg ville også om jeg var denne personen ventet veldig lenge med eventuelt et nytt kull, for å vise at tispas ve og vel er i høysete, framfor å få mest mulig valper ut av tispa (jeg sier ikk at din venn tenker sistnevnte, men det ser jo ikke pent ut at en tispe føder 19 måneder gammel, og deretter har et kull i året til hun er seks-syv år.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Noe OT, men det behøver ikke være tispas andre løpetid - Foenix her i huset var nesten 19 måneder da hun fikk første løpetid, og hennes oldemor var 22 måneder.

Akkurat det høres vel noe sært ut, kan det ha vært "stille"? Det er jo ikke uvanlig, jeg vet bare ikke noe om det er vanlig på første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det høres vel noe sært ut, kan det ha vært "stille"? Det er jo ikke uvanlig, jeg vet bare ikke noe om det er vanlig på første.

Flere tisper på disse linjene har vært sene med sin første løpetid - Foenix sin mor var 16 måneder, hennes mor var rundt det samme, en annen datter av denne var også godt oppi månedene.

Dette er jo en stor rase som utvikles sent, og noen linjer modnes senere enn andre. Jeg tror ikke stille løpetid generasjon etter generasjon er tilfelle, og det burde jo hannhundene de bor med ha merket.

Veterinærer jeg har snakket med sier det ikke er grunn til å bekymre seg, og noen mener også at unge tisper som går i flokk kan komme senere i gang fordi de holdes "nede" og "tilbake" av eldre tisper. Jeg vet ikke om det stemmer, men Foenix var for eksempel veldig lenge umoden og barnslig i hodet, og fikk være valp lenge før mora begynte å sette ned litt regler og grenser for henne.

Det har jo noe med referanseramme å gjøre - jeg synes det er fryktelig tidlig med tisper som får løpetid når de er syv måneder, men for noen raser og noen linjer er det normalen ;)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lundii hadde sin første løpetid 22 mnd gammel, og faraohunder bl.a. er kjent for å av og til ikke få løpetid før nærmere 3 år. Jeg vet Lundii ikke hadde noen stille løpetid før det da pattene forandret seg veldig under løpetiden. :)

Håper det ordner seg med reg av kullet, at fødsel og oppdragelse av valper går bra for tispa, og at oppdretter venter en stund med neste kull så tispa får hentet seg godt inn igjen. :ahappy: Er vel bare å sende en mail til NKK, forklare situasjonen og så se hva de sier. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ser i siste nummer av Hundesport, står det der flere eksempler på hva som har skjedd ved for tidlig parring av tispe fra NKKs side.

Gjennomgående må eier forklare seg skriftlig, kullet registreres, men tispa gis registreringsforbud i 12-18 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ser i siste nummer av Hundesport, står det der flere eksempler på hva som har skjedd ved for tidlig parring av tispe fra NKKs side.

Gjennomgående må eier forklare seg skriftlig, kullet registreres, men tispa gis registreringsforbud i 12-18 måneder.

Tenkte akkurat jeg skulle svare nettopp dette. ;)

Slik det fremgår av eksemplene kan man, med en god begrunnelse, få registrert valpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte akkurat jeg skulle svare nettopp dette. ;)

Slik det fremgår av eksemplene kan man, med en god begrunnelse, få registrert valpene.

...men ikke uten konsekvenser for oppdretter og tispe, og om det gjentar seg på flere tisper, vil konsekvensene bli hardere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men ikke uten konsekvenser for oppdretter og tispe, og om det gjentar seg på flere tisper, vil konsekvensene bli hardere.

Ja, og heldig vis er det strenge regler rundt dette. Alle kan gjøre feil, men å ha en streng holdning til det å pushe grenser og å avle på hunder som knapt er voksne selv, det liker jeg! :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og heldig vis er det strenge regler rundt dette. Alle kan gjøre feil, men å ha en streng holdning til det å pushe grenser og å avle på hunder som knapt er voksne selv, det liker jeg! :)

Ja, og en må jo ha like regler, ingen kan sitte og dømme hvem som har gjort en oppriktig feil og hvem som driter i hundene.

Men så er det jo slingringsrom, for eksempel har de ifølge oversikten i Hundesport sagt nei til dispensasjon for tisper over åtte år som ikke har hatt kull før, men de sa ja til ei tispe i tilsvarende situasjon som var av norsk rase, fordi de trengte genmaterialet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og en må jo ha like regler, ingen kan sitte og dømme hvem som har gjort en oppriktig feil og hvem som driter i hundene.

Men så er det jo slingringsrom, for eksempel har de ifølge oversikten i Hundesport sagt nei til dispensasjon for tisper over åtte år som ikke har hatt kull før, men de sa ja til ei tispe i tilsvarende situasjon som var av norsk rase, fordi de trengte genmaterialet.

Jeg så det. Interessant egentlig. Likte den siden der i hundesport, for det er greit å se sammenlikninger på papiret. Det er interessante ting å tenke over og viktig å henge litt med på ulike tiltak og reaksjoner. Norsk rase tipper jeg forøvrig var lundehund :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så det. Interessant egentlig. Likte den siden der i hundesport, for det er greit å se sammenlikninger på papiret. Det er interessante ting å tenke over og viktig å henge litt med på ulike tiltak og reaksjoner. Norsk rase tipper jeg forøvrig var lundehund :P

Jeg tenkte en av de tre harehundrasene, for de trenger sterkest redningsarbeid, er mest i fare for å bli utryddet, og har fått flest tiltak fra NKK for å styrkes som rase. De stiller for eksempel gratis på NKKs utstillinger og får gratis valperegistrering, og det gjør vel ikke lundehund og de andre spisshundrasene, om jeg ikke husker feil.

På den annen side har jeg hatt innmari mange innmari gamle veteraner i lundehundringen i meget god form, så jeg tviler ikke på at de ville vært i form til å ha et kull. Men jeg forsto denne dispensasjonen som at den var behovsprøvd, altså genmaterie en trengte sårt, hvilket en gjør generelt for dunker, haldenstøver og hygenhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble helt borte fra denne tråden jeg, beklager.

NKK var litt bryske, men det skulle vist bli en ordning der hørte jeg.

Ellers så var det tispas andre løpetid og er generelt voksen av seg, og en miniatyrhund som vel regnes for å bli raskere voksne og utvokst en andre raser?

Dette er ikke snakk om stort oppdrett og er mest sannsynlig det første og siste hun får i hvert fall på denne tispa. Hun har en tispe som hun og andre syns er fin, har gjort det godt til nå på utstillinger og har i tillegg fått høre av andre i miljøet at tispa er fin nok til valper om det var av interesse og det var det jo. Og hun og oppdretter dømte tispa som klar (og her kom feiltellingen inn fra begge kanter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ni får ursäkta men jag blev uppriktigt förbannad av detta. Mitt tycke är att 18 månader är alldeles för ungt för en tik att få valpar, 2 veckor hit eller dit är för mig desamma. Har förståelse för när olyckan är framme och de blir tjuvparning men att medvetet para sin tik så ungt? Nej fy säger jag bara... Hoppas nästan väninnan fick svettas ordentligt i väntan på svar från NKK.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så var det tispas andre løpetid og er generelt voksen av seg, og en miniatyrhund som vel regnes for å bli raskere voksne og utvokst en andre raser?

Hvilket selvfølgelig er bare tull, men som brukes hyppig som unnskyldning av oppdretterne på små raser. Små raser holder seg jo også oftere i god kondisjon lengre, så å ha kull på en så ung tispe er bare hastverksarbeid. Min er 3 i januar og hun skal ha sitt første kull til sommeren - skulle jeg hatt kull på henne for to år siden ville det vært som å sette valper på en valp. Greit de fysisk er nærmere ferdig utviklet tidligere, men de skal gjennom modningsprosessen mentalt også.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ni får ursäkta men jag blev uppriktigt förbannad av detta. Mitt tycke är att 18 månader är alldeles för ungt för en tik att få valpar, 2 veckor hit eller dit är för mig desamma. Har förståelse för när olyckan är framme och de blir tjuvparning men att medvetet para sin tik så ungt? Nej fy säger jag bara... Hoppas nästan väninnan fick svettas ordentligt i väntan på svar från NKK.

Jeg er helt enig med deg. Men valgte å ikke kommentere det fordi vedkommende som har ansvaret i denne saken ikke er på forumet og får forklart seg. Men på et prinsipielt og generelt grunnlag - veldig enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så var det tispas andre løpetid og er generelt voksen av seg, og en miniatyrhund som vel regnes for å bli raskere voksne og utvokst en andre raser?

Nja, hvor fysisk moden er tispa egentlig på andre løpetid, uavhengig av alder/rase? Den har tross alt ikke vært hormonell nok til å løpe mer enn en gang før, ergo vil jeg påstå at den ikke er spesielt moden. Moden betyr for meg voksen og veletablert, dvs at den har jevne løpetider og har satt seg i atferd før/etter løp.

Og om denne aktuelle tispa er så god at hun "må" avles på så tidlig som mulig, så bør hun vel få flere kull senere også?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg kan svare mer for min venninne her, hun fikk de svarene hun trengte og er takknemlig for det.
Jeg har ikke mye peiling på avl og aner ikke hva som er rett eller galt her når noen sier ditt og andre sier datt. Da er jeg bare glad for at det ikke var jeg som gjorde en bommert, selv om det er en jeg kan lære av i ettertid.

Takk for svar og meninger i tråden.
Jeg har ikke noen grunn til å gi mer svar fra meg her da hun har fått det hun trenger, men dere får diskutere videre hvis dere føler for det. :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...