Gå til innhold
Hundesonen.no

Erfaring med el-bil?


Poter
 Share

Recommended Posts

Er det noen av dere som har erfaring med el-bil? Bilen vår streiker igjen og vi vurderer ny bil. Mannen har veldig lyst på en el-bil, spesielet Nissan Leaf, men jeg er veldig skeptisk, både til størrelsen, men ikke minst til at den skal greie seg i Nord-Norge med kulde og lange avstander. Jeg ser jo poenget med å spare penger på drivstoff, forsikring, parkering og årsavgift. Men den må jo funke! Gjør de det langt nord i grisgrente strøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i Oslo ja, i nord norge ser jeg ikke helt poenget :P

En kamerat i Oslo skulle på "langtur" til drammen og tilbake, og den hadde så lavt batteri på veien hjem at han skrudde av all varme osv, så jeg møtte han inne på sandvika storsenter hvor han måtte gå så han fikk følelse i bena igjen :P Da lo jeg veldig godt :aww:

Er jo mange på jobben som har elbil, men i oslo får du hurtigladere, lade ved jobben osv, pluss at avstandene ikke er så store, og vi har kollektivfelt som er nesten nok til at jeg kjøper en el-bil for å komme fortere til jobb :P

Hvor langt skal dere bruke bilen sånn til daglig? Du må jo lade bilen med strøm, så du bruker jo en del der da, istedenfor ddrivstoff.

KORT SAGT:

+ Beste elbil i sitt prissegment, utvidet rekkevidde, god komfort, elbil-insentivene, greie ytelser.

- Fortsatt begrenset rekkevidde, ikke veldig inspirerende kjøreegenskaper, rar design inn- og utvendig.

Vi logget “forbruket” gjennom hele testperioden, og under rekkeviddetesten klarte vi 144 kilometer med variert kjøring før vi ga oss. Den resterende batterirekkevidden var da cirka 15 kilometer. Ved veldig bevisst kjøring skulle vi nok klart opp mot 18 mil.

http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article851153.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går jo an å vurdere hybridbil kanskje? Mamma og dem er veldig fornøyd med sin. De er mye på fjellet, og min mor kjører langt hver dag til jobb (3 timer kjøring tilsammen hver dag).

hybrid er jo et godt alternativ ja, mtp at du kommer frem når batteriet går tomt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det daglige er det korte turer til og fra jobb og butikk og sånn, men av og til i helgene kjører vi værtfall 20 mil en vei og på den strekninga vet jeg ikke om det er noen ladestasjoner. Så ser jeg for meg at vi kan bli stående fast i fjelloverganger vinterstid pga dårlig vær og hva gjør man da? Nei, jeg synes det høres alt for usikkert ut. Mannen har fortsatt håp, hehe.

Hybrid er et alternativ, ja, men de er vel ganske dyre, er de ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

I det daglige er det korte turer til og fra jobb og butikk og sånn, men av og til i helgene kjører vi værtfall 20 mil en vei og på den strekninga vet jeg ikke om det er noen ladestasjoner. Så ser jeg for meg at vi kan bli stående fast i fjelloverganger vinterstid pga dårlig vær og hva gjør man da? Nei, jeg synes det høres alt for usikkert ut. Mannen har fortsatt håp, hehe.

Hybrid er et alternativ, ja, men de er vel ganske dyre, er de ikke?

Er han mann får han sette seg ned å se på distanser, se på lading og hurtiglading. Hurtilading kan snart gjøres mens du tar en pølse og går på do. Det er vel og de færreste fjelloverganger som er 20 mil. Tross jeg ville nok ikke vurdert el-bil som noen langdistansebil på noen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han mann får han sette seg ned å se på distanser, se på lading og hurtiglading. Hurtilading kan snart gjøres mens du tar en pølse og går på do. Det er vel og de færreste fjelloverganger som er 20 mil. Tross jeg ville nok ikke vurdert el-bil som noen langdistansebil på noen måte.

Ja, jeg synes det er en manneoppgave å sjekke slikt. Jeg har jo ikke sertifikat en gang, så da kan jeg gjøre meg litt blond :P Men fint å lage seg opp sin egen, halvkompetente mening også :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vurderte el-bil når vi nå skulle ha bil, men fant ut at det ikke er mulig å ha takboks på (pga vindmotstand minsker det batteritiden noe voldsomt) så det var spikern på kista for oss siden vi reiser mye på fjellet med ski og bagasje. Med hund i tillegg i bagasjerommet da er vi nesten avhengig av takboks for å få plass til alt i en sånn bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs veldig. Er det gode strømmuligheter i området ser jeg ikke problemet. Lyse sine el stasjoner lader 80% av batteriet på ca 20minutt. (Gjelder i hvertfall på Tesla)
Et Tesla batteri tar ca 8 timer å lade fult opp om du lader den hjemme, så lurt å gjøre over natta.

Om dere kjører mye langtur ville jeg valgt en hybrid, så er dere helt sikre på at dere kommer frem. :P Dog mister dere da dessverre godene man får ved ren elbil. Ellers er Tesla model S et godt valg med tanke på rekkevidde, utifra hvilken motor man velger har den rekkevidde fra 390km til 502km. (Mot andre elbiler med rekekvidde på 120 til 150km) Og så ser den jo virkelig fin ut ;)http://www.teslamotors.com/no_NO/models/features#/interior Prisen er nok også deretter, er nok noe dyrere en f.eks Nissan Leaf.
Tesla har også en familebil versjon, Model X. Denne vil nok ha lignende rekkevidde iom batteriene er ca de samme. http://www.teslamotors.com/no_NO/modelx
Samboeren min sverger til Tesla, så blir nok en slik variant i hus når vi en gang skal kjøpe ny bil. :P (Han er elektriker, så el bil er jo i hans gate om jeg kan si det slik :P )

Ellers har jo BMW akkurat lansert en Elbil type, som man også kan få som hybrid. Den har vel en rekkevide på 130km om jeg ikke husker helt feil, velger du å kjøpe den som hybrid blir rekkevidden økt til ca 400km. http://www.bmw.no/no/no/newvehicles/i/i3/2013/showroom/index.html

Nissan Leaf har jeg ikke lest noe særlig om så den skal jeg ikke uttale meg om. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere som har erfaring med el-bil? Bilen vår streiker igjen og vi vurderer ny bil. Mannen har veldig lyst på en el-bil, spesielet Nissan Leaf, men jeg er veldig skeptisk, både til størrelsen, men ikke minst til at den skal greie seg i Nord-Norge med kulde og lange avstander. Jeg ser jo poenget med å spare penger på drivstoff, forsikring, parkering og årsavgift. Men den må jo funke! Gjør de det langt nord i grisgrente strøk?

Jeg har ikke selv erfaring med elbil, men viss dere ønsker mer fleksibilitet og sikkerhet med tanke på rekkevidde kunne kanskje en Opel Ampera være et alternativ?

Det er i utgangspunktet en elbil, men med "range extender". Det er ikke helt det samme som en hybrid, men den har også en liten bensinmotor i tillegg til elmotoren, forskjellen er at den ikke driver bilen, men visst batteriet nesten er tomt brukes bensinmotoren til å lade batteriet slik at elmotoren kan holdes i gang uten å lade og dermed får man en rekkevidde på ca 500 km.

Mange folk kjenner ikke til den derfor har salget ikke vært det helt store. Mener den gikke ned nesten 100000 kroner som nybil nylig, de kjører en kampanje på 360000 for en ny nå: http://www.opel.no/content/dam/Opel/Europe/norway/hq/no/11_Brochure_Library/Prisliste_Ampera_MY13_08.08.2013.pdf

Jeg ville likevel personlig anbefale å kjøpe nesten ny da jeg syns man taper veldig mye det første året eller to og nå når man operer med 5 års nybilgaranti i Norge er det liten risiko i å kjøpe en nesten ny bil.

Nå vet jeg jo ikke budsjettet dere har da, men f.eks denne har 4 års restgaranti og har bare gått 15000 kilometer: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45153665

Man kan sikkert prute den ned 10-20.000 ettersom det er kampanje på den nye modellen. Kanskje noe å vurdere, man kan jo stort sett alltid kjøre på el, men viss man skal på langtur er jo det mulig også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Leaf (Tekna) selv, og er veldig fornøyd med den. Den er faktisk mye større enn man skulle tro, og har vannvittig gode bakseter av alle ting. Bagasjerommet går i sin helhet med til hunden i mitt tilfelle, ettersom hun liker å ligge på langs der og se smart ut. Nå på vinteren går min ca. 13 mil - da med absolutt alt av varme på fullest guffe i hele verden. Bruker ca. 30 minutter på å lade seg fra 20-80 på hurtiglader, og en ca. 10 timer eller noe med vanlig lader hjemme. Den er knall på vinterføre (faktisk en del bedre enn a6¨n), og ja. Dog kunne vi aldri hatt den som eneste bil. Vi har en audi i tillegg som brukes til langkjøring og slikt, og når Leifen nærmer seg sliten. Som bil nr. 2 er den virkelig helt fantastisk. Som eneste bil? Not so much.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren min kjøpte seg akkurat en ny Leaf, og jeg synes den er helt suveren på alle måter - bortsett fra dette med kjørelengde på vinteren. Jeg kunne ikke hatt den som eneste bil, men som bil nr to - perfekt. Jeg synes den er romslig jeg, føles ikke liten og trang - en vanlig liten småbil med god plass til fire og trang plass til fem :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den "vanlige" ledningen man får med bilen, har vanlig stikkontakt. Den bruker ca. 10 timer på å lade fra 0%-100%. Hurtigladeren (som koster 7-8 lapper ekstra) må monteres av elektro-folk, og lader ca. dobbelt så fort. Vi vurderte dette sterkt, men har ikke behov for det. På www.ladestasjoner.no kan du se hvor du finner ladere. Stikkontakter til elbil (slik at man kan bruke den vanlige laderen) er det alle veier, mens hurtigladere (20%-80% på 20-30 min) finnes få steder, men fungerer helt overlegent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjempespent. Vi har fått vite at vår nye VW e-up skal produseres i uke 51 :D Jeg har null elbilerfaring fra før, men synes denne var god å kjøre. Jeg tror ikke vi kunne hatt elbil som eneste bil, men som bil nr. 2 tror jeg den kommer til å fungere veldig greit. Og så får man bagasjerommet helt flatt når man legger ned baksetet, så da har vi plass til buret til hundene, nok festesteder til stropper osv. og plass til en litt liten passasjer (tror ikke jeg skulle dytta meg selv nedi det baksetet der, for å si det sånn :P) eller litt bagasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den "vanlige" ledningen man får med bilen, har vanlig stikkontakt. Den bruker ca. 10 timer på å lade fra 0%-100%. Hurtigladeren (som koster 7-8 lapper ekstra) må monteres av elektro-folk, og lader ca. dobbelt så fort. Vi vurderte dette sterkt, men har ikke behov for det. På www.ladestasjoner.no kan du se hvor du finner ladere. Stikkontakter til elbil (slik at man kan bruke den vanlige laderen) er det alle veier, mens hurtigladere (20%-80% på 20-30 min) finnes få steder, men fungerer helt overlegent :)

Det var jo et fint nettsted! Ser at det er 7 ladestasjoner i Tromsø og 3 i Harstad. Dvs 10 stasjoner i hele Troms. Det er ganske knabert når det er 5 timers kjøring mellom byene og ingenting i mellom.

Nei, det blir nok som jeg har sagt hele tiden, for vanskelig å ha el-bil som eneste bil her nord. Antakelig noen år for tidlig enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lyden av ordet diary..  Vurderte i går å oppdatere om suksessen med ris, havregrøt, gulrot og brokkoli mos, ren kyllingfilet og egg, med en gradvis reintrodusering av tørrfor. Etter 2x kakao kunstverk av perfekt konsistens, som bare var å plukke fra gresset uten any smear, så det ut som en suksess, og Ede fikk V&H blandet med litt gulrotmos til kvelds. I morges viste det seg at jeg var litt snar med å trekke konklusjoner i går, og min vurderingsevne før morgenkaffe er heller ikke noe å skryte av. Det første som kom ut var fint, så jeg avfeide den siste klatten med softis som ingenting. ..og jeg glemte å tenke på at Ede ikke har fått intimbarbering på en stund. Rævskjegget hadde rukket gro nok til å kunne forveksles med ansiktet på en nykonvertert islamist, noe jeg smertelig ble gjort oppmerksom på da jeg noen timer senere måtte tørke stumpen hans fra en ladning med viskositet lik brun kjøttkakesaus ved 278°K. Det som først så ut som en grei tørkejobb viste seg å være det verste tilfellet av danglebær jeg ikke har hørt om før. Ord kan vanskelig beskrive den følgende halvtimen.  Det ble tørket og vasket og lugget i det nyanlagte talibanskjegget uten antydning til å nærme seg måloppnåelse. Ede begynte bli sår i stumpen og protesterte mot behandlingen, men forstod alvoret i situasjonen og samarbeidet tålmodig for å la meg prøve fikse problemet med dobbel effileringssaks, noe som heller ikke var noen quick fix. Vurderer begynne kalle ham Harald nå, etter Harald Hårfagre. Etter at effileringssaksen hadde gjort hva den kunne, så var det fortsatt en absurd mengde småsmuler av brun sement stuck i fløyelen rundt kaviarstjerna på den heltemodige pompen. Å finne frem sjampoen hadde liknende effekt på Ede som på røverne i Kardemommeby. Den heltemodige roen og tålmodigheten slo over i engstelse og han ville ikke samarbeide mer. Fordi han er hjernevasket fra barnsben til å forbinde dusjen med mat, så gikk han allikevel med på å la meg lukke døren bak ham, i håp om lysere tider, men forstod han var fanget i en felle øyeblikket etter, da jeg skrudde på dusjen uten at det luktet mat der inne. Ikke tale om at han ville gå med på det der. Han er for stor til å kunne tvinges nå, så å få den stumpen der inn over kantene på dusjsonen var det bare å glemme. Løsningen ble å massere inn sjampoen midt på gulvet og omstendelig vaske den ut igjen med vaskekluter og håndklær i flertall, mens han benyttet anledningen til å styrketrene muskulaturen rundt halefestet for å være bedre rustet til fremtidige konflikter av samme art.  Da det begynte vibrere truende i halsbåndet var jobben heldigvis gjort.  Nå som veslefjeset er rent og pent og utenfor PSTs søkelys, så er neste oppgave på tapetet å overbevise Harald om at det å stå stille med halen hevet mens jeg romsterer rundt analåpningen hans med en oppladbar, vibrerende, rosa plastdings er nødvendig for å gjøre neste tømming av belgen til en mindre traumatisk opplevelse for oss begge. ..med gulrot- og havregrøt som "lokkemiddel". Godt han ikke kan skrive Finn-annonser for omplassering eller ringe Dyrebeskyttelsen selv. 
    • Jeg tror nok forslaget var å få ny hund umiddelbart etter du har mistet den du har, ikke før. Det er fordeler og ulemper. Og ikke minst, folk er forskjellige.  Nå kan ikke jeg få ny hund pga. sykdom, men selv om jeg hadde kunnet det hadde jeg nok brukt god tid før neste kom i hus. Nå er det to år(!) siden vi mistet våre, og jeg kjenner jeg er mentalt klar for en ny hund. Men for min del sier helsa nei da, så det blir ikke med det første. Uansett tenker jeg det viktigste er å sette pris på den tiden man har, og ta vare på minnene når de er borte.
    • Tankk. Skal sjekke Librela. Når det gjelder ny hund så har jeg faktisk fått det forslaget av en del. Men hu blir sjalu på andre hunder hvis jeg er for "overstrømmende" så det blir evt om lenge til.
    • Fin tradisjon! Har ikke pleid å sette noen spesielle mål for hundeholdet, men kanskje det kan hjelpe på motivasjonen for ulike ting. Så, her er mine ikke så ambisiøse mål for resten av 2025 (om enn litt sent, hehe): - Har en del hundebøker liggende som jeg gjerne vil komme gjennom. Jeg leser igrunn lite bøker generelt, så blir ganske fornøyd hvis jeg kommer gjennom 2 i løpet av de neste 5 månedene - Sydney har muligens ikke så altfor lenge igjen, så hovedmålet blir å gi henne en så god pensjonisttilværelse som mulig og gjøre mitt beste for å holde henne i god helse.
    • Ja, det ble tre dager av 2025 det... Så her må det oppdateres med nye mål for 2025 for frøken Lilje: Blodspor: - Starte AK Nosework: - LGT - Merkeprøve(r) Kurs: - Passering - Nesearbeid (spor/søk) - Apport for moro skyld?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...