Gå til innhold
Hundesonen.no

Erfaring med el-bil?


Poter
 Share

Recommended Posts

Er det noen av dere som har erfaring med el-bil? Bilen vår streiker igjen og vi vurderer ny bil. Mannen har veldig lyst på en el-bil, spesielet Nissan Leaf, men jeg er veldig skeptisk, både til størrelsen, men ikke minst til at den skal greie seg i Nord-Norge med kulde og lange avstander. Jeg ser jo poenget med å spare penger på drivstoff, forsikring, parkering og årsavgift. Men den må jo funke! Gjør de det langt nord i grisgrente strøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i Oslo ja, i nord norge ser jeg ikke helt poenget :P

En kamerat i Oslo skulle på "langtur" til drammen og tilbake, og den hadde så lavt batteri på veien hjem at han skrudde av all varme osv, så jeg møtte han inne på sandvika storsenter hvor han måtte gå så han fikk følelse i bena igjen :P Da lo jeg veldig godt :aww:

Er jo mange på jobben som har elbil, men i oslo får du hurtigladere, lade ved jobben osv, pluss at avstandene ikke er så store, og vi har kollektivfelt som er nesten nok til at jeg kjøper en el-bil for å komme fortere til jobb :P

Hvor langt skal dere bruke bilen sånn til daglig? Du må jo lade bilen med strøm, så du bruker jo en del der da, istedenfor ddrivstoff.

KORT SAGT:

+ Beste elbil i sitt prissegment, utvidet rekkevidde, god komfort, elbil-insentivene, greie ytelser.

- Fortsatt begrenset rekkevidde, ikke veldig inspirerende kjøreegenskaper, rar design inn- og utvendig.

Vi logget “forbruket” gjennom hele testperioden, og under rekkeviddetesten klarte vi 144 kilometer med variert kjøring før vi ga oss. Den resterende batterirekkevidden var da cirka 15 kilometer. Ved veldig bevisst kjøring skulle vi nok klart opp mot 18 mil.

http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article851153.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går jo an å vurdere hybridbil kanskje? Mamma og dem er veldig fornøyd med sin. De er mye på fjellet, og min mor kjører langt hver dag til jobb (3 timer kjøring tilsammen hver dag).

hybrid er jo et godt alternativ ja, mtp at du kommer frem når batteriet går tomt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det daglige er det korte turer til og fra jobb og butikk og sånn, men av og til i helgene kjører vi værtfall 20 mil en vei og på den strekninga vet jeg ikke om det er noen ladestasjoner. Så ser jeg for meg at vi kan bli stående fast i fjelloverganger vinterstid pga dårlig vær og hva gjør man da? Nei, jeg synes det høres alt for usikkert ut. Mannen har fortsatt håp, hehe.

Hybrid er et alternativ, ja, men de er vel ganske dyre, er de ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

I det daglige er det korte turer til og fra jobb og butikk og sånn, men av og til i helgene kjører vi værtfall 20 mil en vei og på den strekninga vet jeg ikke om det er noen ladestasjoner. Så ser jeg for meg at vi kan bli stående fast i fjelloverganger vinterstid pga dårlig vær og hva gjør man da? Nei, jeg synes det høres alt for usikkert ut. Mannen har fortsatt håp, hehe.

Hybrid er et alternativ, ja, men de er vel ganske dyre, er de ikke?

Er han mann får han sette seg ned å se på distanser, se på lading og hurtiglading. Hurtilading kan snart gjøres mens du tar en pølse og går på do. Det er vel og de færreste fjelloverganger som er 20 mil. Tross jeg ville nok ikke vurdert el-bil som noen langdistansebil på noen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han mann får han sette seg ned å se på distanser, se på lading og hurtiglading. Hurtilading kan snart gjøres mens du tar en pølse og går på do. Det er vel og de færreste fjelloverganger som er 20 mil. Tross jeg ville nok ikke vurdert el-bil som noen langdistansebil på noen måte.

Ja, jeg synes det er en manneoppgave å sjekke slikt. Jeg har jo ikke sertifikat en gang, så da kan jeg gjøre meg litt blond :P Men fint å lage seg opp sin egen, halvkompetente mening også :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vurderte el-bil når vi nå skulle ha bil, men fant ut at det ikke er mulig å ha takboks på (pga vindmotstand minsker det batteritiden noe voldsomt) så det var spikern på kista for oss siden vi reiser mye på fjellet med ski og bagasje. Med hund i tillegg i bagasjerommet da er vi nesten avhengig av takboks for å få plass til alt i en sånn bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs veldig. Er det gode strømmuligheter i området ser jeg ikke problemet. Lyse sine el stasjoner lader 80% av batteriet på ca 20minutt. (Gjelder i hvertfall på Tesla)
Et Tesla batteri tar ca 8 timer å lade fult opp om du lader den hjemme, så lurt å gjøre over natta.

Om dere kjører mye langtur ville jeg valgt en hybrid, så er dere helt sikre på at dere kommer frem. :P Dog mister dere da dessverre godene man får ved ren elbil. Ellers er Tesla model S et godt valg med tanke på rekkevidde, utifra hvilken motor man velger har den rekkevidde fra 390km til 502km. (Mot andre elbiler med rekekvidde på 120 til 150km) Og så ser den jo virkelig fin ut ;)http://www.teslamotors.com/no_NO/models/features#/interior Prisen er nok også deretter, er nok noe dyrere en f.eks Nissan Leaf.
Tesla har også en familebil versjon, Model X. Denne vil nok ha lignende rekkevidde iom batteriene er ca de samme. http://www.teslamotors.com/no_NO/modelx
Samboeren min sverger til Tesla, så blir nok en slik variant i hus når vi en gang skal kjøpe ny bil. :P (Han er elektriker, så el bil er jo i hans gate om jeg kan si det slik :P )

Ellers har jo BMW akkurat lansert en Elbil type, som man også kan få som hybrid. Den har vel en rekkevide på 130km om jeg ikke husker helt feil, velger du å kjøpe den som hybrid blir rekkevidden økt til ca 400km. http://www.bmw.no/no/no/newvehicles/i/i3/2013/showroom/index.html

Nissan Leaf har jeg ikke lest noe særlig om så den skal jeg ikke uttale meg om. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere som har erfaring med el-bil? Bilen vår streiker igjen og vi vurderer ny bil. Mannen har veldig lyst på en el-bil, spesielet Nissan Leaf, men jeg er veldig skeptisk, både til størrelsen, men ikke minst til at den skal greie seg i Nord-Norge med kulde og lange avstander. Jeg ser jo poenget med å spare penger på drivstoff, forsikring, parkering og årsavgift. Men den må jo funke! Gjør de det langt nord i grisgrente strøk?

Jeg har ikke selv erfaring med elbil, men viss dere ønsker mer fleksibilitet og sikkerhet med tanke på rekkevidde kunne kanskje en Opel Ampera være et alternativ?

Det er i utgangspunktet en elbil, men med "range extender". Det er ikke helt det samme som en hybrid, men den har også en liten bensinmotor i tillegg til elmotoren, forskjellen er at den ikke driver bilen, men visst batteriet nesten er tomt brukes bensinmotoren til å lade batteriet slik at elmotoren kan holdes i gang uten å lade og dermed får man en rekkevidde på ca 500 km.

Mange folk kjenner ikke til den derfor har salget ikke vært det helt store. Mener den gikke ned nesten 100000 kroner som nybil nylig, de kjører en kampanje på 360000 for en ny nå: http://www.opel.no/content/dam/Opel/Europe/norway/hq/no/11_Brochure_Library/Prisliste_Ampera_MY13_08.08.2013.pdf

Jeg ville likevel personlig anbefale å kjøpe nesten ny da jeg syns man taper veldig mye det første året eller to og nå når man operer med 5 års nybilgaranti i Norge er det liten risiko i å kjøpe en nesten ny bil.

Nå vet jeg jo ikke budsjettet dere har da, men f.eks denne har 4 års restgaranti og har bare gått 15000 kilometer: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45153665

Man kan sikkert prute den ned 10-20.000 ettersom det er kampanje på den nye modellen. Kanskje noe å vurdere, man kan jo stort sett alltid kjøre på el, men viss man skal på langtur er jo det mulig også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Leaf (Tekna) selv, og er veldig fornøyd med den. Den er faktisk mye større enn man skulle tro, og har vannvittig gode bakseter av alle ting. Bagasjerommet går i sin helhet med til hunden i mitt tilfelle, ettersom hun liker å ligge på langs der og se smart ut. Nå på vinteren går min ca. 13 mil - da med absolutt alt av varme på fullest guffe i hele verden. Bruker ca. 30 minutter på å lade seg fra 20-80 på hurtiglader, og en ca. 10 timer eller noe med vanlig lader hjemme. Den er knall på vinterføre (faktisk en del bedre enn a6¨n), og ja. Dog kunne vi aldri hatt den som eneste bil. Vi har en audi i tillegg som brukes til langkjøring og slikt, og når Leifen nærmer seg sliten. Som bil nr. 2 er den virkelig helt fantastisk. Som eneste bil? Not so much.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren min kjøpte seg akkurat en ny Leaf, og jeg synes den er helt suveren på alle måter - bortsett fra dette med kjørelengde på vinteren. Jeg kunne ikke hatt den som eneste bil, men som bil nr to - perfekt. Jeg synes den er romslig jeg, føles ikke liten og trang - en vanlig liten småbil med god plass til fire og trang plass til fem :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den "vanlige" ledningen man får med bilen, har vanlig stikkontakt. Den bruker ca. 10 timer på å lade fra 0%-100%. Hurtigladeren (som koster 7-8 lapper ekstra) må monteres av elektro-folk, og lader ca. dobbelt så fort. Vi vurderte dette sterkt, men har ikke behov for det. På www.ladestasjoner.no kan du se hvor du finner ladere. Stikkontakter til elbil (slik at man kan bruke den vanlige laderen) er det alle veier, mens hurtigladere (20%-80% på 20-30 min) finnes få steder, men fungerer helt overlegent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjempespent. Vi har fått vite at vår nye VW e-up skal produseres i uke 51 :D Jeg har null elbilerfaring fra før, men synes denne var god å kjøre. Jeg tror ikke vi kunne hatt elbil som eneste bil, men som bil nr. 2 tror jeg den kommer til å fungere veldig greit. Og så får man bagasjerommet helt flatt når man legger ned baksetet, så da har vi plass til buret til hundene, nok festesteder til stropper osv. og plass til en litt liten passasjer (tror ikke jeg skulle dytta meg selv nedi det baksetet der, for å si det sånn :P) eller litt bagasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den "vanlige" ledningen man får med bilen, har vanlig stikkontakt. Den bruker ca. 10 timer på å lade fra 0%-100%. Hurtigladeren (som koster 7-8 lapper ekstra) må monteres av elektro-folk, og lader ca. dobbelt så fort. Vi vurderte dette sterkt, men har ikke behov for det. På www.ladestasjoner.no kan du se hvor du finner ladere. Stikkontakter til elbil (slik at man kan bruke den vanlige laderen) er det alle veier, mens hurtigladere (20%-80% på 20-30 min) finnes få steder, men fungerer helt overlegent :)

Det var jo et fint nettsted! Ser at det er 7 ladestasjoner i Tromsø og 3 i Harstad. Dvs 10 stasjoner i hele Troms. Det er ganske knabert når det er 5 timers kjøring mellom byene og ingenting i mellom.

Nei, det blir nok som jeg har sagt hele tiden, for vanskelig å ha el-bil som eneste bil her nord. Antakelig noen år for tidlig enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...