Gå til innhold
Hundesonen.no

Erfaring med el-bil?


Poter
 Share

Recommended Posts

Er det noen av dere som har erfaring med el-bil? Bilen vår streiker igjen og vi vurderer ny bil. Mannen har veldig lyst på en el-bil, spesielet Nissan Leaf, men jeg er veldig skeptisk, både til størrelsen, men ikke minst til at den skal greie seg i Nord-Norge med kulde og lange avstander. Jeg ser jo poenget med å spare penger på drivstoff, forsikring, parkering og årsavgift. Men den må jo funke! Gjør de det langt nord i grisgrente strøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i Oslo ja, i nord norge ser jeg ikke helt poenget :P

En kamerat i Oslo skulle på "langtur" til drammen og tilbake, og den hadde så lavt batteri på veien hjem at han skrudde av all varme osv, så jeg møtte han inne på sandvika storsenter hvor han måtte gå så han fikk følelse i bena igjen :P Da lo jeg veldig godt :aww:

Er jo mange på jobben som har elbil, men i oslo får du hurtigladere, lade ved jobben osv, pluss at avstandene ikke er så store, og vi har kollektivfelt som er nesten nok til at jeg kjøper en el-bil for å komme fortere til jobb :P

Hvor langt skal dere bruke bilen sånn til daglig? Du må jo lade bilen med strøm, så du bruker jo en del der da, istedenfor ddrivstoff.

KORT SAGT:

+ Beste elbil i sitt prissegment, utvidet rekkevidde, god komfort, elbil-insentivene, greie ytelser.

- Fortsatt begrenset rekkevidde, ikke veldig inspirerende kjøreegenskaper, rar design inn- og utvendig.

Vi logget “forbruket” gjennom hele testperioden, og under rekkeviddetesten klarte vi 144 kilometer med variert kjøring før vi ga oss. Den resterende batterirekkevidden var da cirka 15 kilometer. Ved veldig bevisst kjøring skulle vi nok klart opp mot 18 mil.

http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article851153.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går jo an å vurdere hybridbil kanskje? Mamma og dem er veldig fornøyd med sin. De er mye på fjellet, og min mor kjører langt hver dag til jobb (3 timer kjøring tilsammen hver dag).

hybrid er jo et godt alternativ ja, mtp at du kommer frem når batteriet går tomt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det daglige er det korte turer til og fra jobb og butikk og sånn, men av og til i helgene kjører vi værtfall 20 mil en vei og på den strekninga vet jeg ikke om det er noen ladestasjoner. Så ser jeg for meg at vi kan bli stående fast i fjelloverganger vinterstid pga dårlig vær og hva gjør man da? Nei, jeg synes det høres alt for usikkert ut. Mannen har fortsatt håp, hehe.

Hybrid er et alternativ, ja, men de er vel ganske dyre, er de ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

I det daglige er det korte turer til og fra jobb og butikk og sånn, men av og til i helgene kjører vi værtfall 20 mil en vei og på den strekninga vet jeg ikke om det er noen ladestasjoner. Så ser jeg for meg at vi kan bli stående fast i fjelloverganger vinterstid pga dårlig vær og hva gjør man da? Nei, jeg synes det høres alt for usikkert ut. Mannen har fortsatt håp, hehe.

Hybrid er et alternativ, ja, men de er vel ganske dyre, er de ikke?

Er han mann får han sette seg ned å se på distanser, se på lading og hurtiglading. Hurtilading kan snart gjøres mens du tar en pølse og går på do. Det er vel og de færreste fjelloverganger som er 20 mil. Tross jeg ville nok ikke vurdert el-bil som noen langdistansebil på noen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han mann får han sette seg ned å se på distanser, se på lading og hurtiglading. Hurtilading kan snart gjøres mens du tar en pølse og går på do. Det er vel og de færreste fjelloverganger som er 20 mil. Tross jeg ville nok ikke vurdert el-bil som noen langdistansebil på noen måte.

Ja, jeg synes det er en manneoppgave å sjekke slikt. Jeg har jo ikke sertifikat en gang, så da kan jeg gjøre meg litt blond :P Men fint å lage seg opp sin egen, halvkompetente mening også :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vurderte el-bil når vi nå skulle ha bil, men fant ut at det ikke er mulig å ha takboks på (pga vindmotstand minsker det batteritiden noe voldsomt) så det var spikern på kista for oss siden vi reiser mye på fjellet med ski og bagasje. Med hund i tillegg i bagasjerommet da er vi nesten avhengig av takboks for å få plass til alt i en sånn bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs veldig. Er det gode strømmuligheter i området ser jeg ikke problemet. Lyse sine el stasjoner lader 80% av batteriet på ca 20minutt. (Gjelder i hvertfall på Tesla)
Et Tesla batteri tar ca 8 timer å lade fult opp om du lader den hjemme, så lurt å gjøre over natta.

Om dere kjører mye langtur ville jeg valgt en hybrid, så er dere helt sikre på at dere kommer frem. :P Dog mister dere da dessverre godene man får ved ren elbil. Ellers er Tesla model S et godt valg med tanke på rekkevidde, utifra hvilken motor man velger har den rekkevidde fra 390km til 502km. (Mot andre elbiler med rekekvidde på 120 til 150km) Og så ser den jo virkelig fin ut ;)http://www.teslamotors.com/no_NO/models/features#/interior Prisen er nok også deretter, er nok noe dyrere en f.eks Nissan Leaf.
Tesla har også en familebil versjon, Model X. Denne vil nok ha lignende rekkevidde iom batteriene er ca de samme. http://www.teslamotors.com/no_NO/modelx
Samboeren min sverger til Tesla, så blir nok en slik variant i hus når vi en gang skal kjøpe ny bil. :P (Han er elektriker, så el bil er jo i hans gate om jeg kan si det slik :P )

Ellers har jo BMW akkurat lansert en Elbil type, som man også kan få som hybrid. Den har vel en rekkevide på 130km om jeg ikke husker helt feil, velger du å kjøpe den som hybrid blir rekkevidden økt til ca 400km. http://www.bmw.no/no/no/newvehicles/i/i3/2013/showroom/index.html

Nissan Leaf har jeg ikke lest noe særlig om så den skal jeg ikke uttale meg om. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere som har erfaring med el-bil? Bilen vår streiker igjen og vi vurderer ny bil. Mannen har veldig lyst på en el-bil, spesielet Nissan Leaf, men jeg er veldig skeptisk, både til størrelsen, men ikke minst til at den skal greie seg i Nord-Norge med kulde og lange avstander. Jeg ser jo poenget med å spare penger på drivstoff, forsikring, parkering og årsavgift. Men den må jo funke! Gjør de det langt nord i grisgrente strøk?

Jeg har ikke selv erfaring med elbil, men viss dere ønsker mer fleksibilitet og sikkerhet med tanke på rekkevidde kunne kanskje en Opel Ampera være et alternativ?

Det er i utgangspunktet en elbil, men med "range extender". Det er ikke helt det samme som en hybrid, men den har også en liten bensinmotor i tillegg til elmotoren, forskjellen er at den ikke driver bilen, men visst batteriet nesten er tomt brukes bensinmotoren til å lade batteriet slik at elmotoren kan holdes i gang uten å lade og dermed får man en rekkevidde på ca 500 km.

Mange folk kjenner ikke til den derfor har salget ikke vært det helt store. Mener den gikke ned nesten 100000 kroner som nybil nylig, de kjører en kampanje på 360000 for en ny nå: http://www.opel.no/content/dam/Opel/Europe/norway/hq/no/11_Brochure_Library/Prisliste_Ampera_MY13_08.08.2013.pdf

Jeg ville likevel personlig anbefale å kjøpe nesten ny da jeg syns man taper veldig mye det første året eller to og nå når man operer med 5 års nybilgaranti i Norge er det liten risiko i å kjøpe en nesten ny bil.

Nå vet jeg jo ikke budsjettet dere har da, men f.eks denne har 4 års restgaranti og har bare gått 15000 kilometer: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45153665

Man kan sikkert prute den ned 10-20.000 ettersom det er kampanje på den nye modellen. Kanskje noe å vurdere, man kan jo stort sett alltid kjøre på el, men viss man skal på langtur er jo det mulig også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Leaf (Tekna) selv, og er veldig fornøyd med den. Den er faktisk mye større enn man skulle tro, og har vannvittig gode bakseter av alle ting. Bagasjerommet går i sin helhet med til hunden i mitt tilfelle, ettersom hun liker å ligge på langs der og se smart ut. Nå på vinteren går min ca. 13 mil - da med absolutt alt av varme på fullest guffe i hele verden. Bruker ca. 30 minutter på å lade seg fra 20-80 på hurtiglader, og en ca. 10 timer eller noe med vanlig lader hjemme. Den er knall på vinterføre (faktisk en del bedre enn a6¨n), og ja. Dog kunne vi aldri hatt den som eneste bil. Vi har en audi i tillegg som brukes til langkjøring og slikt, og når Leifen nærmer seg sliten. Som bil nr. 2 er den virkelig helt fantastisk. Som eneste bil? Not so much.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren min kjøpte seg akkurat en ny Leaf, og jeg synes den er helt suveren på alle måter - bortsett fra dette med kjørelengde på vinteren. Jeg kunne ikke hatt den som eneste bil, men som bil nr to - perfekt. Jeg synes den er romslig jeg, føles ikke liten og trang - en vanlig liten småbil med god plass til fire og trang plass til fem :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den "vanlige" ledningen man får med bilen, har vanlig stikkontakt. Den bruker ca. 10 timer på å lade fra 0%-100%. Hurtigladeren (som koster 7-8 lapper ekstra) må monteres av elektro-folk, og lader ca. dobbelt så fort. Vi vurderte dette sterkt, men har ikke behov for det. På www.ladestasjoner.no kan du se hvor du finner ladere. Stikkontakter til elbil (slik at man kan bruke den vanlige laderen) er det alle veier, mens hurtigladere (20%-80% på 20-30 min) finnes få steder, men fungerer helt overlegent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjempespent. Vi har fått vite at vår nye VW e-up skal produseres i uke 51 :D Jeg har null elbilerfaring fra før, men synes denne var god å kjøre. Jeg tror ikke vi kunne hatt elbil som eneste bil, men som bil nr. 2 tror jeg den kommer til å fungere veldig greit. Og så får man bagasjerommet helt flatt når man legger ned baksetet, så da har vi plass til buret til hundene, nok festesteder til stropper osv. og plass til en litt liten passasjer (tror ikke jeg skulle dytta meg selv nedi det baksetet der, for å si det sånn :P) eller litt bagasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den "vanlige" ledningen man får med bilen, har vanlig stikkontakt. Den bruker ca. 10 timer på å lade fra 0%-100%. Hurtigladeren (som koster 7-8 lapper ekstra) må monteres av elektro-folk, og lader ca. dobbelt så fort. Vi vurderte dette sterkt, men har ikke behov for det. På www.ladestasjoner.no kan du se hvor du finner ladere. Stikkontakter til elbil (slik at man kan bruke den vanlige laderen) er det alle veier, mens hurtigladere (20%-80% på 20-30 min) finnes få steder, men fungerer helt overlegent :)

Det var jo et fint nettsted! Ser at det er 7 ladestasjoner i Tromsø og 3 i Harstad. Dvs 10 stasjoner i hele Troms. Det er ganske knabert når det er 5 timers kjøring mellom byene og ingenting i mellom.

Nei, det blir nok som jeg har sagt hele tiden, for vanskelig å ha el-bil som eneste bil her nord. Antakelig noen år for tidlig enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...