Gå til innhold
Hundesonen.no

Zero seler?


roxie88
 Share

Recommended Posts

Noen som har sele fra Zero? Enten Zero short mulitsele: http://www.troll-hundefor.no/webshop.aspx?pageid=32939&catId=18402&groupId=25036&Product=88531#products

thumb_Zero_Short_terrier_300_251.png

Eller Zero faster nomesele?: http://www.troll-hundefor.no/webshop.aspx?pageid=32939&catId=18402&groupId=25036&Product=88529#products

thumb_Zero_Faster_Gordon_og_Pointer_300_

Erfaringer med noen av disse? Negativt/positivt? Hvor små hunder passer den nomesela deres? Størrelsestabellen sier meg så lite når jeg ikke har noen raser å sammenligne med :Grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har null erfaring med den selen, men den ser ganske god ut. Jeg vurderte å bestille den selv, men ble litt usikker pga. jeg syns den gikk litt langt opp på halsen, i hvert fall på noen av bildene (Zero short-selen).

Nomeselen:

Zero_Faster_stoerrelser.png

Den minste selen er 40-45 cm lang, så det blir vel noe typ. spaniels og sånt? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nomeselen i størrelse M til en hund som veier 23kg, er 40cm rundt halsen, ca 65cm rundt brystet og er 57cm høy. Er utrolig fornøyd med den, og liker veldig godt den åpne ryggen. Men den skal testes mer ut til vinteren når vi starter med skiturer og trekk av spark :)

Jeg klarer ikke å legge inn bilder når jeg er på mobil, men kan legge ut imorgen så ser du hvordan den sitter på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nomeseler er uansett ikke og anbefale på små hunder (med mindre de skal trekke noe på bakken). Fordi det blir veldig bratt vinkel oppover mellom hund og magebelte/hånd høyde og da blir trekkpunktet feil. Har du liten hund så gå for en halvnome.

Kupper tråden litt, men hva regnes som liten hund i denne sammenheng? Jeg har nemlig problemer med å finne nomesele til kooikeren min på 12kg (42,5cm høy) men kanskje jeg rett og slett burde gå for halvnome istedet da? Det er ikke snakk om lange, harde trekketurer - kun koseturer på ski eller med spark.

(Beklager dobbeltposting, jeg er håpløs med mobil akkurat nå merker jeg :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kupper tråden litt, men hva regnes som liten hund i denne sammenheng? Jeg har nemlig problemer med å finne nomesele til kooikeren min på 12kg (42,5cm høy) men kanskje jeg rett og slett burde gå for halvnome istedet da? Det er ikke snakk om lange, harde trekketurer - kun koseturer på ski eller med spark.

(Beklager dobbeltposting, jeg er håpløs med mobil akkurat nå merker jeg :P )

Jeg vet ikke akkurat hvor grensen går, er jo flere ting som spiller inn. Hvor høy er hunden, hvor høy er du, hvor langt bånd bruker man ( lengre bånd = mindre vinkel ). Så lenge hunden har kropp som passer i en nomesele så er det ikke umulig og få tak i. Til spark er jo nomesele fint, for da fester du hunden i sparken (regner jeg med)? Til ski/gåturer så hadde jeg antagelig like gjerne valgt en god halvnome til den str hund.

Du kan jo sjekke ut www.mrkoppel.se eller www.seleverkstedet.no begge syr på mål. Ellers så har du jo non stop sin free motion sele, den finnes i liten nok str, tror jeg. Aner ikke om de vanlige nomeselene til non stop finnes i den str. Dog ville jeg heller kjøpt en spesialsydd god nomesele enn nonstop sin, spesielt med tanke på at det er noen hundrelapper billigere, og en mye bedre sele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke akkurat hvor grensen går, er jo flere ting som spiller inn. Hvor høy er hunden, hvor høy er du, hvor langt bånd bruker man ( lengre bånd = mindre vinkel ). Så lenge hunden har kropp som passer i en nomesele så er det ikke umulig og få tak i. Til spark er jo nomesele fint, for da fester du hunden i sparken (regner jeg med)? Til ski/gåturer så hadde jeg antagelig like gjerne valgt en god halvnome til den str hund.

Du kan jo sjekke ut www.mrkoppel.se eller www.seleverkstedet.no begge syr på mål. Ellers så har du jo non stop sin free motion sele, den finnes i liten nok str, tror jeg. Aner ikke om de vanlige nomeselene til non stop finnes i den str. Dog ville jeg heller kjøpt en spesialsydd god nomesele enn nonstop sin, spesielt med tanke på at det er noen hundrelapper billigere, og en mye bedre sele.

Takk for svar! :) Jeg er selv forholdsvis høy; 175cm, og båndet troor jeg er 2,5 meter. Han har den minstre free motion selen til non stop, og den passer forsåvidt greit hvis jeg strammer den godt inn på alle punkter. Men han hater å ha den på seg, og jeg må stramme de stroppene på nytt heele tiden, så jeg blir litt sprø av den. Nomeselen til non stop blir altfor svær i kroppen på ham. Jeg får undersøke litt mer :)

-------

Her kommer bildene av Nora i sin zero faster:

1441435_572020159520231_551931316_n.jpg

1451444_572020516186862_1838255068_n.jpg

578138_574059915982922_1756798160_n.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :) Jeg er selv forholdsvis høy; 175cm, og båndet troor jeg er 2,5 meter. Han har den minstre free motion selen til non stop, og den passer forsåvidt greit hvis jeg strammer den godt inn på alle punkter. Men han hater å ha den på seg, og jeg må stramme de stroppene på nytt heele tiden, så jeg blir litt sprø av den. Nomeselen til non stop blir altfor svær i kroppen på ham. Jeg får undersøke litt mer :)

-------

Her kommer bildene av Nora i sin zero faster:

1441435_572020159520231_551931316_n.jpg

1451444_572020516186862_1838255068_n.jpg

578138_574059915982922_1756798160_n.jpg

Mr sine er gode og polstret og du får dem sydd på mål for under 400 svenske kr. Til spark blir det antagelig feil med halvnome, så jeg ville hatt en halvnome og en nome, om du har anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en til utprøvring på Blaze for noen år tilbake. Selen i seg selv virket bra, men desverre så vridde den seg enda mer og belastet skulderen med hennes trekk teknikk. Men selen i seg selv virket veldig ok, og med en normal hund :P

Har fundert på å kjøpe den halve til Talli, men egentlig så har jeg nok seler tror jeg :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begge Zero-selene - både den korte og den lange - til Willy, og dette er vel de selene som har passet aller best til ham, spesielt siden det virker som om stolpen mellom frambeina er litt lengre enn tilsvarende nomeseler jeg har testa ut. Jeg har brukt den korte til sykling og den lange når vi snørekjører eller kjører spark :).

75511_609791012381445_1878758660_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine turseler, men ikke noe jeg ville brukt dersom hunden trekker. Da ville jeg satset på halvnome med god polstring. (Eller vanlig nomesele om hunden er stor nok).

Norskhundeutstyr.no sine halvnomeseler er veldig gode. Den sitter i hvert fall veldig bra på Simba, og den kostet ikke mer enn 250 kr, på d4a. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norskhundeutstyr.no sine halvnomeseler er veldig gode. Den sitter i hvert fall veldig bra på Simba, og den kostet ikke mer enn 250 kr, på d4a. :D

Jeg prøvde å finne denne på hjemmesiden dems, men fant ingen halvnome. Er det den de kaller spor og sykkelsele? Og har du (eller noen andre) bilde av denne? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å finne denne på hjemmesiden dems, men fant ingen halvnome. Er det den de kaller spor og sykkelsele? Og har du (eller noen andre) bilde av denne? :)

Ja, det er den. Til stor hund finnes den både med fleece og "cellelag". Til liten hund heter den "sele 19 mm".

De har stand på de fleste utstillinger, så har du mulighet ville jeg helt klart kjøpt der. Da får du prøvd, funnet riktig størrelse, og har de ikke riktig størrelse tilpasser han en til din hund.

De ser sånn ut:

72f5a1d8fdd611e2babb22000a1e868c_7.jpg

Tatt fra google:

P5023448.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er den. Til stor hund finnes den både med fleece og "cellelag". Til liten hund heter den "sele 19 mm".

De har stand på de fleste utstillinger, så har du mulighet ville jeg helt klart kjøpt der. Da får du prøvd, funnet riktig størrelse, og har de ikke riktig størrelse tilpasser han en til din hund.

De ser sånn ut:

Postet bilde

Tatt fra google:

Postet bilde

Takk takk! Da skal jeg se om jeg kommer meg på en utstilling de er på og få prøvd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Jeg har begge Zero-selene - både den korte og den lange - til Willy, og dette er vel de selene som har passet aller best til ham, spesielt siden det virker som om stolpen mellom frambeina er litt lengre enn tilsvarende nomeseler jeg har testa ut. Jeg har brukt den korte til sykling og den lange når vi snørekjører eller kjører spark :).

75511_609791012381445_1878758660_n.jpg

Åssen er den mot pelsen? Sliter den noe, eller er den snill? Funderer på den short varianten til Leo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen er den mot pelsen? Sliter den noe, eller er den snill? Funderer på den short varianten til Leo.

Jeg vet ikke helt hvordan den vil være på slik pels som din har, men de lager dessverre mye floker i pelsen på min, men det er ikke pga utformingen eller materialet, men fordi det blir mye stoff som gnisser mot pelsen og produserer floker (men pelsen på guttungen floker veldig lett da, så... ). Jeg vil tro den er mye bedre på lapphundpelsen :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hvordan den vil være på slik pels som din har, men de lager dessverre mye floker i pelsen på min, men det er ikke pga utformingen eller materialet, men fordi det blir mye stoff som gnisser mot pelsen og produserer floker (men pelsen på guttungen floker veldig lett da, så... ). Jeg vil tro den er mye bedre på lapphundpelsen :).

Kjenner jeg er bittelitt sketpisk til at den er så mye på en måte, men lapphundpels er jo så og si antiflokete da, aldri sett en floke på Leo. Hmm.. Vurdere litt over helgen, den virker jo ellers perfekt i og met at den er såpass lang til å være kort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
    • F1 og F2 minst vil jo være i ett x register ala lundehund prosjektet. Det var vel først i år de mønstra inn noen hunder som fikk fullverdig vanlig nkk stamtavle og en av dem er vel allerede blitt utst champion. Dog usikker på hvilken generasjon de er.  Vet ikke om offentligheten har innsyn i x registeret? Isåfall burde det jo være mulig å sjekke der om noen har fått noe der. 🤔 Ev er nok den sikreste løsningen å sende en mail til NKK direkte å høre med dem. 
    • Skal sjekke litt rundt dette. Høre med hundehotellet som vi har brukt. De er flinke og driver med med kurs.  Tilbakemeldingen der ifjor ( like etter han ble kjemisk kastrert) var at han hadde godt hundespråk. De satte han sammen i et stor område med endel hunder, også hanhunder. Da hunder som var veldig trygge på seg selv. Vår hund "gjemte" seg og ville ikke ha kontakt med hannene, men lekte med tispene.  Det "positive" var at hundespråket var tydlig, og at de andre hundene respekterte dette. Men at han gjemte seg litt og var redd kan også være sammenheng med at den kjemiske kastreringen kanskje virket så han ikke var så "tøff"  Uansett er det bare tanker jeg har rundt dette.  Men det er iallefall en jobb som må gjøres.     
    • Haha, åå det er lenge å vente til da 🤣 Jeg tenker og håper at nå er verst. Nå kan de ikke gjøre så mye, som du sier @Stjerneskinn. Men de kan jo gjøre mer og mer jo eldre de blir. Da er det jo litt gøyere som du sier. De er søte den første tiden, små og med deilig fleece pels. Det er morsomt å se de oppdage verden. Men for hver dag som går tenker jeg at yes, han blir eldre 😂
    • Det er helt vanlig at hunden trigges når eier kommer fram til dem. Det mest sannsynlige er at eier tolkes som "backup" og hunden får mer mot av det. Hvis man er rimelig sikker på at hunden ikke vil skade den andre så er ofte en bedre løsning faktisk å gå motsatt vei og rope, men det kommer selvfølgelig helt an på situasjonen om det er trygt eller ikke. Det er mange gode instruktører i Innlandet, bare sjekk at de har formelle kurs innen adferd og språk hos hund, og gjerne innen passering, og ikke bare har "20 års erfaring med hunder". Det er noe med å forstå den teoretiske bakgrunnen for hvordan hunden oppfører seg slik den gjør.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...