Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til kjempegode godbiter


Guest bikkje1
 Share

Recommended Posts

Jeg har jo som et mål å få en skikkelig bra innkalling med fløyte på Simba, pga. jaktinnstinkt. Nå kommer han på hver muntlige innkalling (vi har ikke helt begynt med fløyten..), og han er aldri langt fra oss på tur.
Men det tror jeg er mye pga. han er redd for å bli forlatt. Han kan ikke være alene noe sted uten hyl og skrik. Unntaket er å være hjemme alene, det er null problem. Så det handler om trening, men..

I hvert fall, jeg vil jo ha en hund som elsker å komme til meg med en gang når jeg blåser i fløyten. Uansett om det skulle vært en kanin eller elg foran han. Eller søppel ( :getlost: ). Planen er i hvert fall å bruke leke og godbit som belønning.

Til vanlig trening bruker vi fôret hans, tørkede leverbiter og frolic. Trener vi ute med forstyrrelser bruker jeg ost eller pølse. Men jeg er ikke så interessert i ost- eller pølselukt fra fingrene mine. Og i allefall ikke sånn at jeg må gå med pølselukt hele turen. :x

Så spörsmålet mitt er vel egentlig om noen har tips til noen supergode godbiter, som man kan ta i uten å bli grisete på fingrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørke kyllingfilet :) Skjær i biter først, og tørk i ovnen. :)

Smøreost på tube fungerer på noen (mine liker det ikke).

Det høres komplisert ut. Ogg jeg spiser ikke kylling, så vet ikke om hvor interessert jeg er i å drive å skjære i kyllingen selv. :icon_confused: Men man kan jo få kjøpt tørket kylling i butikk, og dét kan kanskje funke. :D

Tube blir for mye styr. Vil helst ha noe jeg kan ha i lomma, uten å føle at jeg går å bærer på det, hvis det ga mening. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tørke alt slags kjøtt. :)

Men om prioriteten er super belønning, så ville jeg brukt det hunden digger, og ikke brydd meg om eventuell lukt på tur. Går jo an å ta med sånn håndsprit. Så forsvinner lukta.

Hvordan tørker man pølser, i såfall? Tid osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare prøv deg fram. Sett ovnen på 50 grader, og så kjenner du når de er ferdige. Kanskje en halvtime/time. :)

Åkai, takk! :D Tenkte først at tørking ville ta en evighet. Litt sånn trolldeig-ish. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vell litt ann på hvor mye godbiter du bruker. Periodene jeg har mye innlæring eller finpusser ting, så bruker jeg å tørke eller steke lever eller kjøttbiter sammen med Frolic eller pølse ettersom det går radig på dem. Natures Menu er det vi tyr til ellers, men det kan jo lukte litt det også, dog ikke helt pølse.

Jeg måtte bare legge vekk det med at fingrene stinket godbit, tok med meg en enkelpakning med anti-bac-serviett eller vanlige våtservietter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også tørke pølser i micro, det går veldig mye raskere enn i stekovnen! Skjær opp i biter og legg på ei ildfastform(pass på at de ikke ligger over hverandre og at de ikke ligger for tett), setter microen på tre minutter, snur pølsebitene, tre minutter til, avkjøl :)

3 minutter er bare veiledende, det varierer på microen. Men det holder iallefall med 3 minutter på min.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og hvis du ikke gidder tørking så er naturs menu godbitene omtrent bare kjøtt. De er 95% kjøtt. Den med biff pleier å være en favoritt hos de fleste :)

http://www.arivo.no/index.php?route=product/search&search=natures%20menu

Chicka ELSKER disse godbitene!!! Anbefales virkelig ;)

Jeg har kjøpt en kartong med 12stk hos arivo.no, fiske varianten, kjempe fornøyd med servicen og varene kom fort ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får kjøpt superbillig hundepølse hos den ene slakteren i området. 20 kroner for 3 kg pølse. Kutter den i småbiter og fryser i porsjonspakninger, har godbiter for uker fremover. Ozu elsker dem! De er litt grisete, men blir mindre grisete om du serverer dem halvfrosne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns sånne minipakker med leverpostei er smart, og det blir ikke så mye kliss. Ellers kan man jo kjøpe (dyr) leverpostei på tube. Ost er ikke særlig klissete og fungerer bra. Noen ganger bruker vi også skinkeost/baconost på tube, men jeg er usikker på hvor mye de tåler av dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg trener med pølsebiter så blir det ofte "en til deg OG en til meg" :innocent: ...innrømmer det lett, pølser er så godt at når hun skal trenes med pølse så MÅ jeg kutte opp en ekstra pølse siden jeg også er nedi lommen og spiser litt :P

Haha, nå begynte jeg å le på ekte, ser for meg det synet for dem som heller kanskje ikke vet at det er pølse. :lol:

Jo mer det lukter, jo bedre, synes hvertfall min hund...

Da er lever ekstra stas å lage godbiter av, eller kjøtt med mye fett som koteletter gir mye smak.

Trenger ikke bruke ovn, du kan bare skjære eller klippe opp i små biter, legge det utover et fat og inn i kjøleskapet til neste dag. Se om de er passe tørre da, ellers er det mulig du må snu de og la de tørke på andre siden og.

Orker du ikke lage selv (noe som er enkelt om du lager mye av gangen sånn egentlig, og fryser ned posjonspakker), så har man også Provit som de fleste hunder liker, og som kun inneholder kjøtt. Kan variere smakene der. Veldig dyrt iforhold til å lage selv, da. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur ein blir klissete av stort sett alt som blir sett på som "superdupergodis". Brukar mykje forskjellig når eg trenar, og eg merkar enormt stor forskjell frå det som er tørrt og det som er meir klissete. Rå eller tørka kotelettar, lever o.l. er favoritten her, og er det aller beste når eg skal trene ute med mykje forstyrrelsar.

Det som er tørrt, som vanlege doko godbitar, prøvdefôr og slikt, då får eg ein langt mindre gira hund. Då meinar ho sjølv at då kan ho like gjerne gjere som ho sjølv vil :P

Ta heller med håndsprit om du ikkje har tilgang til ein vask. Sjølv er eg veldig flink til å tørke av på buksa eller treningsvesten når eg er ute :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får kjøpt superbillig hundepølse hos den ene slakteren i området. 20 kroner for 3 kg pølse. Kutter den i småbiter og fryser i porsjonspakninger, har godbiter for uker fremover. Ozu elsker dem! De er litt grisete, men blir mindre grisete om du serverer dem halvfrosne.

Men da får du pølselukte-problemet. :(

Jeg syns sånne minipakker med leverpostei er smart, og det blir ikke så mye kliss. Ellers kan man jo kjøpe (dyr) leverpostei på tube. Ost er ikke særlig klissete og fungerer bra. Noen ganger bruker vi også skinkeost/baconost på tube, men jeg er usikker på hvor mye de tåler av dette...

Leverpostei på boks! Wææ, hvorfor har jeg ikke tenkt på det før? Tusen takk. :D

Når jeg trener med pølsebiter så blir det ofte "en til deg OG en til meg" :innocent: ...innrømmer det lett, pølser er så godt at når hun skal trenes med pølse så MÅ jeg kutte opp en ekstra pølse siden jeg også er nedi lommen og spiser litt :P

Åja, hehe. Null problem her, siden jeg ikke liker pølser. :whistle:

Haha, nå begynte jeg å le på ekte, ser for meg det synet for dem som heller kanskje ikke vet at det er pølse. :lol:

Jo mer det lukter, jo bedre, synes hvertfall min hund...

Da er lever ekstra stas å lage godbiter av, eller kjøtt med mye fett som koteletter gir mye smak.

Trenger ikke bruke ovn, du kan bare skjære eller klippe opp i små biter, legge det utover et fat og inn i kjøleskapet til neste dag. Se om de er passe tørre da, ellers er det mulig du må snu de og la de tørke på andre siden og.

Orker du ikke lage selv (noe som er enkelt om du lager mye av gangen sånn egentlig, og fryser ned posjonspakker), så har man også Provit som de fleste hunder liker, og som kun inneholder kjøtt. Kan variere smakene der. Veldig dyrt iforhold til å lage selv, da. :-)

Hvor får du tak i lever?

Trur ein blir klissete av stort sett alt som blir sett på som "superdupergodis". Brukar mykje forskjellig når eg trenar, og eg merkar enormt stor forskjell frå det som er tørrt og det som er meir klissete. Rå eller tørka kotelettar, lever o.l. er favoritten her, og er det aller beste når eg skal trene ute med mykje forstyrrelsar.

Det som er tørrt, som vanlege doko godbitar, prøvdefôr og slikt, då får eg ein langt mindre gira hund. Då meinar ho sjølv at då kan ho like gjerne gjere som ho sjølv vil :P

Ta heller med håndsprit om du ikkje har tilgang til ein vask. Sjølv er eg veldig flink til å tørke av på buksa eller treningsvesten når eg er ute :whistle:

Jeg bruker også buksen til å tørke meg på, men jeg hater pølselukt.. På vanlig trening må vi bruke noe midt i mellom, får han pølse når vi trener lydighet blir han helt overivrig og tenker bare på pølsen.

Men jeg tror jeg må prøve å tørke pølse. Takk for svar, folk. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storfelever har veldig mange butikker i frysedisken. Meny har nettopp solgt mye lammelever og -nyrer så hamstret mye der da, men er vel bare i sesongen de har lam, tenker jeg (handler egentlig ikke mye på Meny, sjekker kun for litt variasjon på hundemat nå og da, hehe). :-)

Kjempemorsomt å dra over til svenskegrensen på de store matbutikkene på sentrene der for vi som råfôrer, da, for der finner man alltid mye rart utvalg til en fin pris (kan man jo såklart ta nytte av selvom man ikke hovedsaklig gir slikt, som snacks).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...