Gå til innhold
Hundesonen.no

Analkjertler?


Recommended Posts

Har en Es nå som plutselig har fått trøbbel med analkjertler. Han har aldri akt, men syntes han nå i det siste har luktet seg en del bak, og den andre hunden har liksom vært veldig på på han, veterinæren tok en sjekk og fant ut at han hadde betente analkjertler og valgte og tømme. Kom ut masse gul/grønn gugge. Skal inn i dag igjen etter en uke på antibiotika.... antibiotikaen var knalltøff for magen hans så den måtte vi avbryte ( i samråd med vet). Men forhåpentligvis klarte den å knekke betennelsen likevel da han hadde igjen 2,5 dager på kuren før vi avbrøt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hjem i dusjen og se etter alienaktig stuff fra rompa! Kan jo bli interessant en mandags ettermiddag!

På seks hunder har jeg aldri tømt en eneste rumpeklump.

Jeg hadde bytta dyrlege, det der er mer enn hva jeg bettalte for å legge hund på drypp en hel natt, på en helligdag med tilsyn av vet hele natten.

Hva er det du ikke skjønner? Man klemmer/maserer utenpå så de tømmes.. Ganske enkelt.

Forstår bare ikke hvordan man klarer å få tømt dem på den måten. :-) Sjekker de hos vet. som sagt månedlig sammen med kloklipp, og aldri opplevd en vet. som gjør det utvendig (men pleier jo å ha min faste vet. evt. han som driver stedet, da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor vanlig er det å måtte tømme analkjertlene?

Har en på litt over 2,5 år, aldri trengt det :) Har heller ikke merka lukt fra ham, og han aker seg sjeldent. Så er nok både og :) Noen hunder har kanskje mer problemer med analkjertlene enn andre, av diverse årsaker, genetikk, anatomi, sykdommer, foring etc etc :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor vanlig er det å måtte tømme analkjertlene?

De fleste hunder har ikke problemer med analkjertlene, heldigvis. Jeg ville ikke brydd meg med det, med mindre det virker som hunden har problemer, unormalt mye aking, snusing/slikking og interesse for baken sin, vond lukt.

På 6 hunder, så har jeg aldri hatt hunder med problemer med analkjertlene. Dvergpinscherne har jeg tømt en sjelden gang når jeg dusjer dem, dersom kjertlene har kjentes veldig fulle ut. På dvergpinschere er det veldig lett å ta det utenfra. Kun en eneste gang har det vært litt vond lukt fra kjertlene (altså luktet når væsken har kommet ut), ellers har det ikke vært noe lukt fra væsken, annet enn en liten sødme. Så vond lukt ville jeg definitivt tatt som et varselstegn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hunder har ikke problemer med analkjertlene, heldigvis. Jeg ville ikke brydd meg med det, med mindre det virker som hunden har problemer, unormalt mye aking, snusing/slikking og interesse for baken sin, vond lukt.

På 6 hunder, så har jeg aldri hatt hunder med problemer med analkjertlene. Dvergpinscherne har jeg tømt en sjelden gang når jeg dusjer dem, dersom kjertlene har kjentes veldig fulle ut. På dvergpinschere er det veldig lett å ta det utenfra. Kun en eneste gang har det vært litt vond lukt fra kjertlene (altså luktet når væsken har kommet ut), ellers har det ikke vært noe lukt fra væsken, annet enn en liten sødme. Så vond lukt ville jeg definitivt tatt som et varselstegn.

Da har du jo hatt hunder med "problemer med analkjertlene" da, om de har blitt fulle uten at de har fått tømt seg selv. Betente blir de jo bare om de går fulle over tid.

Etter at jeg gikk over til råfôring, har de aldri fylt seg opp hos min. Men skrekken etter smertene og blodet etter at en sprakk for mange år tilbake, sjekkes de like så godt siden det er så fort gjort. :-) Nå og da har det vært littegrann å ta i en av de, men aldri blitt fulle i ettertid (før ble de det støtt og stadig på tørt). Avføringen som er grunnen til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du jo hatt hunder med "problemer med analkjertlene" da, om de har blitt fulle uten at de har fått tømt seg selv. Betente blir de jo bare om de går fulle over tid.

Nei, det har jeg ikke. Jeg skriver ingenting om at hundene ikke klarer å få tømt dem selv, så vennligst ikke illegg hundene problemer de ikke har hatt.

Det går fint an å tømme kjertler, selv om de hverken er betente eller helt fulle. Og det går også an å tømme kjertler på hunder som egentlig klarer å tømmer dem selv. Det er heller ikke farlig for en normal hund å gå litt med fulle analkjertler, til neste gang de får tømt dem selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har jeg ikke. Jeg skriver ingenting om at hundene ikke klarer å få tømt dem selv, så vennligst ikke illegg hundene problemer de ikke har hatt.

Det går fint an å tømme kjertler, selv om de hverken er betente eller helt fulle. Og det går også an å tømme kjertler på hunder som egentlig klarer å tømmer dem selv. Det er heller ikke farlig for en normal hund å gå litt med fulle analkjertler, til neste gang de får tømt dem selv.

Du skrev selv "kjertlene har kjentes veldig fulle ut", dersom det ikke var det du mente er det jo ikke min feil at jeg antok at de fylte seg opp.

Poenget mitt var jo bare at om de faktisk rekker å fylle seg opp såpass at de blir helt fulle eller en av dem, så har det går for lang tid siden hunden sist fikk tømt de selv, det er også det min vet. anser som betydningen av problemer med analkjertlene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke skrevet noe om at de har vært helt fulle, og skrev også at ingen av hundene hadde problemer med kjertlene, så strengt tatt skal det være unødvendig av deg å anta noe som helst. Men bytt gjerne ut det jeg skrev med "har vært noe å klemme ut". Poenget mitt var at de fleste hunder slipper unna analkjertelproblemer. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lundii hadde ingen problemer med analkjertler før plutselig ved 3 års alder da den ene sprakk. Da hadde jeg kun sett henne ake seg EN gang dagen før (og på den tiden var hun med meg omtrent hele dagen), da jeg trodde hun kanskje hadde et gresstrå i rumpa eller noe.

Hun hadde tydelige smerter når den var sprukket, så det var rett på jobb(jeg var syk den dagen) for rensing, tømming og antibiotikakur. Har etter det tømt selv ved evt behov, men har sjelden vært behov i løpet av det drøye året son har gått siden det. Det var ingen fôrendringer når det skjedde eller andre endringer.. Så det skjedde bare spontant ser det nesten ut som. Men, har ikke kommet igjen siden, da. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av meg har en hanne som tømmer dem selv, han biter tak rundt hullet på en måte, også tømmer det seg.

Han passer alltid på å gjøre det innendørs og på saueskinnet eller på det fine teppet under spisestue bordet.

Han gjør det så fort at det ofte er gjort før man i det hele tatt merker at han har gjort det, er mange ganger bare lukten som avslører han og det lukter HØGG, Chicka lukter heldigvis ikke så ille når jeg tar dem på hun ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av meg har en hanne som tømmer dem selv, han biter tak rundt hullet på en måte, også tømmer det seg.

Han passer alltid på å gjøre det innendørs og på saueskinnet eller på det fine teppet under spisestue bordet.

Han gjør det så fort at det ofte er gjort før man i det hele tatt merker at han har gjort det, er mange ganger bare lukten som avslører han og det lukter HØGG, Chicka lukter heldigvis ikke så ille når jeg tar dem på hun ;)

LOL! Stakkars eiere :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke skrevet noe om at de har vært helt fulle, og skrev også at ingen av hundene hadde problemer med kjertlene, så strengt tatt skal det være unødvendig av deg å anta noe som helst. Men bytt gjerne ut det jeg skrev med "har vært noe å klemme ut". Poenget mitt var at de fleste hunder slipper unna analkjertelproblemer. ;)

Om hundene ikke har problemer med det, så bør man vist ikke tømme dem, da det kan gjøre at de senere ikke får tømt de selv, og man må forsette å tømme de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hundene ikke har problemer med det, så bør man vist ikke tømme dem, da det kan gjøre at de senere ikke får tømt de selv, og man må forsette å tømme de :)

Ja, vet. Derfor jeg ikke gjør det lenger, ble egentlig bare gjort et par ganger fordi jeg selv var nysgjerrig på det hele. :whistle:

Veldig fint at du sier det da. Det er viktig å la naturen gå sin gang, så lenge det er mulig :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å klemme litt utenifra men alt kjentes helt mykt og normalt ut. Hunden viste ingen tegn til ubehag og det luktet ikke noe mer. Så jeg valgte å se det an, fordi jeg føler meg såpass ubehagelig med tanke på den dyrlegen. Ville ikke at hun skulle få en dårlig erfaring med han, hvis det ikke var noe uansett. Kanskje det er dumt? Hunden virker helt uproblematisk, og har ikke kjent noe lukt siden søndag. Ny dyrlege på vakt nå, så kan be henne sjekke det hvis jeg ser noe tegn, evnt uansett.

Hun får havrekli i maten da, siden det var et kjerringråd :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk opp et lys for meg når jeg leste denne tråden, så jeg bestilte en time hos dyrlegen for å sjekke om min hund kunne ha problemer med det samme. Det var noen over her som beskrev en lukt som kunne ligne på noe jeg har kjent i det siste.

I dag var vi hos dyrlegen og ja, de var fulle(spruta ned halve dyrlegen...). Ingen betennelse heldigvis.

Fra vi gikk inn i rommet med dyrlegen og til vi kom ut brukte vi max 5 minutter. Når jeg skulle betale så holdt jeg på å besvime. 1089,- kr kosta det! Jeg tenkte det ville vi 300-400 kr. Var det veldig mye for noe så enkelt? :cry:

Jeg lærte heldigvis hvordan jeg kunne gjøre det selv, så kommer til å prøve på det neste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi det var dyrt Vilde!

Betalte rundt 700 for samme jobben for noen mnd siden hos min veterinær.

Av de til sammen 6 hundene jeg har hatt fra 1987 og fram til nå, er Dina den eneste som har måttet tømme analkjertlene hos veterinær.

Med henne har vi vært 3 ganger på under 1 år, en av de gangene endte det med en antibiotikakur.

Tok til meg rådet jeg leste her på sonen om å gi kli, og etter det har det ikke vært problemer for Dina.

Gåttfred tømte sine spontant i sommer da gubben hadde med en bekjent hjem som hadde en nuffe som stakk det digre hodet sitt inn i hundeluka.

Da stod spruten ut bak der, på gubben og ganggulvet.

Lukta lite hyggelig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispa mi har problemer med analkjertlene og jeg må inn og tømme dem en gang i blant...4 ganger i året ca. Hunden min råfores og har helt hard bæsj, men klarer likevel ikke tømme de selv.

De er alltid helt fulle når vi tømmer dem men er ikke betente, de har aldri vært betente.

hunden står fritt på badegulvet mens jeg styrer i rompa på henne så ingen holder henne og hun står helt i ro, så vondt gjør det ikke.

Jeg tar på meg en plasthanske med litt olje på, så tar jeg halen hennes opp og stikker pekefingeren inn i kanskje 1 ledd (litt lenger).... så leter jeg langs kanten til jeg finner en druelignende kul, nå jeg trykker på den med pekefinger og tommel så renner det ut gørr.

Så vasker jeg og tørker rumpa godt og så var vi ferdige.

null stress :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro til dyrlegen for å se på halen til Mynte, og da ba jeg han om å sjekke analkjertlene. Dette var en annen dyrlege enn han forrige jeg nevnte, og han stoler jeg mye mer på. Han var så forsiktig og flink, at hunden sa ikke et pip. Den ene kjertelen var halv og den andre full, så han tømte dem begge. Så håper vi at dette var et engangstilfelle! Var uansett veldig glad for at jeg ventet og hun fikk en positiv erfaring med en flink dyrlege.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra vi gikk inn i rommet med dyrlegen og til vi kom ut brukte vi max 5 minutter. Når jeg skulle betale så holdt jeg på å besvime. 1089,- kr kosta det! Jeg tenkte det ville vi 300-400 kr. Var det veldig mye for noe så enkelt? :cry:

Jeg lærte heldigvis hvordan jeg kunne gjøre det selv, så kommer til å prøve på det neste gang :)

Oi! Det var dyrt. Betalte 206 kr for det samme hos min dyrlege her om dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk opp et lys for meg når jeg leste denne tråden, så jeg bestilte en time hos dyrlegen for å sjekke om min hund kunne ha problemer med det samme. Det var noen over her som beskrev en lukt som kunne ligne på noe jeg har kjent i det siste.

I dag var vi hos dyrlegen og ja, de var fulle(spruta ned halve dyrlegen...). Ingen betennelse heldigvis.

Fra vi gikk inn i rommet med dyrlegen og til vi kom ut brukte vi max 5 minutter. Når jeg skulle betale så holdt jeg på å besvime. 1089,- kr kosta det! Jeg tenkte det ville vi 300-400 kr. Var det veldig mye for noe så enkelt? :cry:

Jeg lærte heldigvis hvordan jeg kunne gjøre det selv, så kommer til å prøve på det neste gang :)

Jeg hadde bytta dyrlege, det der er mer enn hva jeg bettalte for å legge hund på drypp en hel natt, på en helligdag med tilsyn av vet hele natten.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk opp et lys for meg når jeg leste denne tråden, så jeg bestilte en time hos dyrlegen for å sjekke om min hund kunne ha problemer med det samme. Det var noen over her som beskrev en lukt som kunne ligne på noe jeg har kjent i det siste.

I dag var vi hos dyrlegen og ja, de var fulle(spruta ned halve dyrlegen...). Ingen betennelse heldigvis.

Fra vi gikk inn i rommet med dyrlegen og til vi kom ut brukte vi max 5 minutter. Når jeg skulle betale så holdt jeg på å besvime. 1089,- kr kosta det! Jeg tenkte det ville vi 300-400 kr. Var det veldig mye for noe så enkelt? :cry:

Jeg lærte heldigvis hvordan jeg kunne gjøre det selv, så kommer til å prøve på det neste gang :)

Det er bare drøyt, det er og mer enn hva jeg har betalt for akutt helgebesøk (dog ikke hele natten).

Min vet. gjør det gratis om du har time fra før, men vet at andre tar 100-200 som tillegg bare for å få tømme de, uansett en vanvittig pris du kom opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...