Gå til innhold
Hundesonen.no

Hils på Valdres tøffeste elghunder


Sheltienkenai
 Share

Recommended Posts

Jeg har ikke vært medlem her på hundesonen lenger enn siden 3. november i år. Har lite erfaring om siden, og holder fortsatt på med å bli kjent med siden, og hvordan miljøet er her inne. Aller først kan jeg begynne med å presentere meg selv.

IMG_8000_zpsb0a266c6.jpg
Snurre og Sprett.

Mitt navn er Linda, er 18 år og kommer fra Valdres i Oppland fylke. Kommunen jeg er fra presenteres som «en frisk kommune i Valdres». Jeg har egentlig alltid hatt en stor lidenskap for dyr siden jeg var veldig liten. Jeg har hatt katt i mange år, men i 2008 kom det en liten kaninunge hit – og siden den gang har jeg hatt katt og kaniner hjemme. I 2008 begynte jeg også å ri hest, noe jeg drev med i 3 år før jeg i 2011 sluttet med det, - og jeg fikk en helt ny interesse. Jeg fant lidenskapen min – nemlig interessen for hunder.

Det hele startet da det kom 2 valper av rasen Norsk elghund grå til min bestefars gård her i Valdres en kald vinterdag i desember 2010. Siden den gang har jeg vært forelsket. Jeg har fått et helt nytt syn på vår norske stolthet – vi skal være stolte av vår nasjonale hunderase. På samme tid som disse to små sjarmtrollene tok hjertet mitt, så startet jeg med å samle alle minnene med hundene til dags dato på nettsiden hunden.no, dvs., at jeg har blogget om mitt lille hundeliv under brukernavnet Linda95 i tre flotte år allerede.

Drømmen om egen hund er veldig stor, men jeg må innse at den blir nok ikke oppfylt før om noen år. Når det er sagt, så har bestefaren min per dags dato tre herlige elghunder som jeg får holde på med så mye som jeg ønsker.

Min store hobby er fotografering, og min gode følgesvenn er et Canon EOS 400D med tre ulike objektiver til. Tar mye bilder av spesielt dyr, og tror ikke jeg er langt unna en sannhet om jeg sier at bestefars elghunder muligens er Valdres mest fotograferte elghunder.

IMG_9996_zpsc6320711.jpg

Hundene må så klart også presenteres.

Valpene jeg snakker om er slettes ikke noen valper lengre. De heter Snurre og Sprett, og er kullsøsken på 3 år, født den 28. september 2010. Snurre er ei tispe og Sprett er en hannhund. To så veldig forskjellige hunder, men som jeg virkelig elsker. Finn er en 8 år gammel hannhund. En skikkelig kosete bamsehund som alle liker. Alle tre hundene er jakthunder og brukes til det formålet. Med meg får dem også prøve ut andre ting. Vi driver ikke med noen spesiell hundesport, men vi tester ut det som både virker interessant og det vi har muligheter for å kunne gjennomføre.

"Valdres tøffeste elghunder" er vårt lille sitat. Hehe.

IMG_7520_zpse1fae9f2.jpg
Snurre er ei leken og energirik tispe med en vakker og mild utstråling. Hun er veldig snill og god.

IMG_9613_zps059f77a6.jpg
Sprett er mer rolig av seg. Han er veldig hengiven ovenfor sine egne. Kraftfull og flott elghund med et maskulint uttrykk.

IMG_7741_zpsee7414b7.jpg
Finn er kosegutten alle liker. En robust og glad hund, og kjempe snill og en flink jakthund.

Gjennom noen år på hunden.no, så har jeg lært mye om hunder – noe jeg er utrolig glad for. Jeg håper jeg kan lære enda mer her på hundesonen. Kanskje kan jeg også blir enda klarer på valg av rase den dagen jeg skaffer meg min egen hund.

Det var en "liten" presentasjon av oss. Håper vi kommer fort inn i systemet her på hundesonen.

- Er det flere med elghunder her inne?
- Noen fra Valdres med hund her inne?

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hyggelige velkomster fra dere! Koselig at dere synes hundene er fine - samt bildene mine. Jeg er helt fersk her inne, og ser at jeg må ha bommet på bildestørrelsen. Er det noen som vet hva slags størrelse på bilder det er her på forumet?

Vil tro det er få mennesker med elghunder som generelt driver mye på nett med forum, blogger etc. Mitt budskap er å spre et godt rykte for NEG som en allrounder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen! Og for noen nydelige hunder :wub: Jobbet på sanderstølen en sommer, men bortsett fra det så har jeg vært lite i valdres - men det er jo vanvittig pent oppi der.

Takk for en koselig velkomst!

Så artig at du jobbet på Sanderstølen en sommer - er utrolig fint der oppe. Nå har dessverre Sanderstølen gått konkurs, men så vidt jeg ved så drives det litt der oppe fortsatt. Ja, er flott her i Valdres :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woho - flere NEG'er :D Velkommen hit! Hvor kommer disse skjønningene fra da?

Takk for en koselig velkomst!

Artig å se at det er flere med NEG her inne. Har inntrykk av at det generelt er få elghund mennesker på ulike forum og bloggnettsider. Og vi trenger noen som kan snakke for denne fantastiske rasen som en allsidig og flott hunderase!

Jeg er dessverre usikker på hvem som er Finn sin oppdretter. Snurre og Sprett kom uventet til verden den første uken moren skulle på elgjakt i september 2010. Vet ikke så veldig mye om valpetiden deres. Alle er fra Valdres, ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i Valdres holder du til? Fint oppi der, er mye på Tonsåsen og i Etnedal jeg, liker meg godt der ihvertfall :) Fine boffeloffer!

Holder til i Sør-Aurdal, jeg. Tonsåsen og Etnedal er ca. 15-20 minutter unna meg, og kjenner veldig godt til plassene ja. Hva gjør ditt kjennskap til Valdres? Hytte her kanskje? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så artig med en fra Valdres :D jeg tilhører hyttefolket jeg da :P Har hytte som aaakkurat ligger i Nord-Aurdal, vi kjører opp fra Bagn og gjennom Reinli :)

Utrolig nydelig elghunder i alle fall :D

Ja, har ikke sett noen fra Valdres her enda, så det var på tide med en, hehe! Så artig at du har hytte her! Ekstremt med hytter i Sør-Aurdal og Nord-Aurdal, snart flere hytter enn vanlige hus og innbyggere :P Så du har hytte ved Liagrenda ca.? Kjent Bagn og Reinli i alle mine leveår :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har ikke sett noen fra Valdres her enda, så det var på tide med en, hehe! Så artig at du har hytte her! Ekstremt med hytter i Sør-Aurdal og Nord-Aurdal, snart flere hytter enn vanlige hus og innbyggere :P Så du har hytte ved Liagrenda ca.? Kjent Bagn og Reinli i alle mine leveår :)

Ja, hyttefolket utkonkurrerer andre snart :P Familien min har hatt hytta sida 63', så har hele min barndom der (farmor og farfar som bygde hytta) :) Vi har hytte lengre inn på fjellet, sier nordre fjellstølen deg noe? Det er ikke sånn typisk hyttefelt med hytter tett-i-tett, men litt mer spredt. Innforbi Stavadalen og opp mot Sangevatn og "oppi der" liksom. Hytta vår ligger ved Haugsjøen :)

996557_10153110247220341_170623298_n.jpg

Fra i sommer på Haugsetfjellet rett ved hytta vår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hyttefolket utkonkurrerer andre snart :P Familien min har hatt hytta sida 63', så har hele min barndom der (farmor og farfar som bygde hytta) :) Vi har hytte lengre inn på fjellet, sier nordre fjellstølen deg noe? Det er ikke sånn typisk hyttefelt med hytter tett-i-tett, men litt mer spredt. Innforbi Stavadalen og opp mot Sangevatn og "oppi der" liksom. Hytta vår ligger ved Haugsjøen :)

996557_10153110247220341_170623298_n.jpg

Fra i sommer på Haugsetfjellet rett ved hytta vår :)

Ja, merker veldig mye til hyttefolket, men det er så absolutt koselig. Må være artig å ha en hytte der siden 63´, men det er mye gamle hytter der med mye særpreg - det er det jeg kaller skikkelig koselig hytteliv! Åja, kjenner veldig godt til Nordre Fjellstølen, gått mye turer både på ski og til fots innover Stavedalen. Er ikke sikker på om jeg har vært med Haugsjøen, men navnet er kjent i alle fall :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...