Gå til innhold
Hundesonen.no

Hestefolk, enlighten me!


Gjest
 Share

Recommended Posts

Jeg har aldri vært noen hestejente (utenom de tre mnd etter 10-årsdagen min hvor jeg fikk en bok om hester og mamma og pappa gudsjelov ikke gav etter for hestemasingen min :lol: ) men heste er jo fine dyr de, og jeg lurer på følgende:

Driver man med blandingsavl på tvers av hesterasene? Kan ikke huske å ha møtt en blanding før?

Hva er en varmblodshest? Finnes det kaldblods også? Hva er evt det?

Hingst og vallak vet jeg hva er. Men er det vanlig å kastrere hester eller er det like "fy-fy" som på hunder?

Er det forskjell på hann- og hunnhester mtp gemytt?

Hvor gamle blir hester?

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Driver man blandingsavl på hest?

Ja, det gjør man - da får man såkalte sportshester, sportsponni osv.
Fullblodshingster kan godkjennes/kåres for sportshest avl og kan da bedekke halvblodshopper eller ponnihopper osv.
Det finnes mange varianter - MEN, det er gjelder kun varmblodige ridehester om jeg ikke tar feil. (jeg tar høyde for at jeg ikke er helt oppdatert he he he he) f.eks. så kan man ikke bedekke en halvblods hest med en norsk kaldblods.

Man kan også legge til at dersom man selv eier hoppe og hingst - av forskjellig rase så kan man fritt bruke den hingsten på egen hoppe.

Varmblods er en edel hestetype og favner halvblods, fullblods, araber osv.

Kaldblods er fjording, døl, lettdøl osv.

Hingster som ikke går i avl kastreres rutinemessig og det er ikke fy fy

Hopper og vallaker er lettere å håndtere enn hingster, personlig foretrekker jeg vallaker da hopper har en tendens til å være litt mer "merrete". (les mugne).

Eldste hest ble vel over 40 tror jeg, men vanlig alder er 20-25 om de blir godt tatt vare på.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportshestene (med unntak av trav og galopp) har stambøker på tvers av raser. Hingster kan godkjennes i forskjellige avlsforbund så to hester med samme far kan registreres i forskjellige stambøker. Kwpn og Holstein,DV osv. I disse stambøkene er forskjellige linjer for forskjellige grener i steden for langhår og korthår feks på hund

kaldblodsen er grov og tung,varm blods er lettbygget. Fullblod er mynde De aller fleste hingster blir kastrert av mange grunner bla at 600kg testosteronbombe blir lett farlig. Det er slett ikke fy å kastrere,heller motsatt om du har hest i et stort miljø. Jevnt over så er hoppene litt sære men gull om dere vil det samme vallaker enkle sjeler og hingstene modige,men en håndfull. Veldig forenklet.

hester blir mellom 20 og 30 år,de fleste blir vanskelige å holde pene etter 25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle til å svare, men kan egentlig bare qoute Belgerpia. Hun sa alt jeg ville ha sagt :)

Driver man blandingsavl på hest?

Ja, det gjør man - da får man såkalte sportshester, sportsponni osv.
Fullblodshingster kan godkjennes/kåres for sportshest avl og kan da bedekke halvblodshopper eller ponnihopper osv.
Det finnes mange varianter - MEN, det er gjelder kun varmblodige ridehester om jeg ikke tar feil. (jeg tar høyde for at jeg ikke er helt oppdatert he he he he) f.eks. så kan man ikke bedekke en halvblods hest med en norsk kaldblods.

Man kan også legge til at dersom man selv eier hoppe og hingst - av forskjellig rase så kan man fritt bruke den hingsten på egen hoppe.

Varmblods er en edel hestetype og favner halvblods, fullblods, araber osv.

Kaldblods er fjording, døl, lettdøl osv.

Hingster som ikke går i avl kastreres rutinemessig og det er ikke fy fy

Hopper og vallaker er lettere å håndtere enn hingster, personlig foretrekker jeg vallaker da hopper har en tendens til å være litt mer "merrete". (les mugne).

Eldste hest ble vel over 40 tror jeg, men vanlig alder er 20-25 om de blir godt tatt vare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvom det av svarene deres dukket opp enda flere uttrykk jeg trenger forklart ble jeg litt klokere på det jeg spurte om hvertfall ;) Takk :)

Forresten, finnes det steder hvor man kan leie hester for å ri seg en tur? Da må man kanskje ha enkelte minimumskunnskaper på plass først? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Selvom det av svarene deres dukket opp enda flere uttrykk jeg trenger forklart ble jeg litt klokere på det jeg spurte om hvertfall ;) Takk :)

Forresten, finnes det steder hvor man kan leie hester for å ri seg en tur? Da må man kanskje ha enkelte minimumskunnskaper på plass først? :P

:)

Ja, det finnes steder hvor man kan leie hest og ri seg en tur men basic kunnskap er nødvendig av sikkerhetsmessige årsaker. 600 kilo er litt å håndtere for den uerfarne og det kan bli direkte livsfarlig om man drar på tur med noe sånt uten å vite hva man gjør.

Google er fin, søk på leie hest i området du bor i, alternativt så finnes det fjellturer beregnet på helt nybegynnere, noen dager i fjellheimen på hesteryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt dette hestesnakket gjør at jeg får lyst å ri igjen. Jeg var "hestejente" rundt 14 års alderen og var på rideleir og greier. Men etter jeg kom hjem derfra, så ble interessen større for hunder :P

Men hester er flotte dyr :wub: Kanskje jeg skulle undersøkt mulighetene i kommunen min :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående blandingsavl, det er tillatt i de rasene som åpner opp for det, og da etter de retningslinjer de respektive avlsplanene fastlegger. Bevisst avl utenom dette, også bedekking av to individer av samme rase der hingsten er ukåret (med unntak av der ukåret hingst kan brukes på egen hoppe), er faktisk straffbart. Men å skille mellom uhell og bevisst avl er jo umulig, så ingen er meg bekjent bøtelagt eller straffet etter denne forskriften.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, finnes det steder hvor man kan leie hester for å ri seg en tur? Da må man kanskje ha enkelte minimumskunnskaper på plass først? :P

Det er dessverre få steder (les: steder verdt besøke) som du kan leie hest i nærheten av Ski, men kan høre med mine hestevenninner om hvor de anbefaler. Er ikke helt inni hestemiljøet i Ski/Follo, så får overlate det til "ekspertene" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange rideskoler har organiserte turer med leder, der du får tilpasset en hest (og tur) til ditt nivå. Gubben hadde knapt sittet på en hest da vi var på tre dagers rideferie i Hemsedal (han er generelt i god form og driver med mye forskjellig sport da). I vår var han med på en ukes rideferie i Marokko, inkludert et tre dagers langritt i fjellene med lange galopper.

I Oslo vet jeg at ihvertfall Øvre Fossum Gård og Alna Ridesenter har drop-in-timer for folk i alle aldre og nivåer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...