Gå til innhold
Hundesonen.no

Rabies funnet i Frankrike


Malamuten
 Share

Recommended Posts

Sitat fra siste del av artikkelen det linkes til;

"Mattilsynet vurderer nå å kutte ut hele muligheten til å ta inn valper og katter under tre måneder fra alle land."

Kan de bestemme det da, og sitte og lage sine egne lover? (trodde det var storting og regjering som la frem og stemte over hvilke nye lover som skal vedtas?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat fra siste del av artikkelen det linkes til;

"Mattilsynet vurderer nå å kutte ut hele muligheten til å ta inn valper og katter under tre måneder fra alle land."

Kan de bestemme det da, og sitte og lage sine egne lover?

Det er da Mattilsynet som styrer reglene for inntak av dyr fra andre land inn til Norge? Altså kan de sette krav om rabiesvaksinering av valper/kattunger før importering til Norge fra alle andre land, uansett rabiesstatus.

De må kanskje ha et vedtak fra stortinget men såvidt jeg ved er det da Mattilsynet som generelt regulerer akkurat det med inntak av dyr osv? Her blir det jo ikke å lage en ny liv forsåvidt, det blir å endre et vedtak der de tidligere da sa at okei, fra det og det og det landet kan vi slippe rabiesvaksine.

Jeg tror det er litt andre regler på akkurat det med import/eksport mtp regelverk og lovverk, da det handler om både mattrygghet og sykdomsbilde, i forhold til en ny veitrafikklov, for eksempel. :) Hadde vært litt kjedelig om det ble oppdaget rabiesutbrudd i Danmark men man kunne fortsatt importere uvaksinerte valper under 3 mnd fordi Stortinget ikke fikk ut fingern og endret lovverket. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan de bestemme det da, og sitte og lage sine egne lover? (trodde det var storting og regjering som la frem og stemte over hvilke nye lover som skal vedtas?)

Mattilsynet kan ikke "sitte og lage sine egne lover", men har fullmakt gjennom vedtatte lover til å lage forskrifter o l som tilsynet anser nødvendige for å opprettholde en forsvarlig dyrevelferd her til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Mattilsynet kan ikke "sitte og lage sine egne lover", men har fullmakt gjennom vedtatte lover til å lage forskrifter o l som tilsynet anser nødvendige for å opprettholde en forsvarlig dyrevelferd her til lands.

Ja det sku da bare mangel, noe må da statsrådene klare gjøre for lønna. Herunder landbruksdep og nå Sylvi Listhaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kommer det første tilfellet her tro? Vi slipper nok ikke unna her heller :no:

Spørsmålet er kanskje heller: Når blir det første tilfellet oppdaget

Og,når reglene strammes inn så må kanskje tollerne strammes opp litt de også. Jeg har aldri opplevd at de faktisk titter baki bilen og sjekker antall hunder mot papirene de får når jeg stopper på rødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er kanskje heller: Når blir det første tilfellet oppdaget

Og,når reglene strammes inn så må kanskje tollerne strammes opp litt de også. Jeg har aldri opplevd at de faktisk titter baki bilen og sjekker antall hunder mot papirene de får når jeg stopper på rødt.

Enig. Nå i helgen var jeg i Danmark - hadde med 6 hunder i bilen. Vi ble faktisk stoppet av tollen inn i Sverige OG inn i Danmark og så tilbake inn i Norge igjen. INGEN brydde seg det minste om at jeg sa vi skulle til/hadde vært på utstilling i Danmark - ikke ett spørsmål engang om papirer, minne om regler, eller noe slikt.

Ikke rart det er mye "rusk" som kan ferdes rundt når det er lik, liksom...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...