Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp til å skrive jobbsøknad!


Rocket
 Share

Recommended Posts

Driver og søker jobb, men får rett og slett ikke napp noe sted. Har en anelse om at det er pga mine dårlige jobbsøknad skrive skills.

Jeg tenker i hovedsak en generell søknad rettet mot dagligvare butikker og andre type butikkjobber. (Klær, leker, bok osv)

Siste jobbsøknaden jeg skrev, leitet jeg litt rundt etter tips først, så den ble såder. Tar utgangspunkt i den.

SØKNAD PÅ STILLING SOM BUTIKKSELGER

Refererer til Stillingsannonse på finn.no og søker herved den ledige stillingen som butikkselger.
Jeg er ei jente, 20år gammel og er født i Ålesund, men oppvokst i Sandnes. Jeg søker stillingen hos dere da jeg ønsker å jobbe i butikk.

Jeg lærer fort og tar instruksjon bra, jeg er lære og arbeidsvillig. Jeg er utadvent, ryddig og liker systemer samt design.

Som person er jeg hardt arbeidende, pliktoppfyllende og presis.

For nærmere opplysninger henviser jeg til vedlagt CV.
Det vil glede meg om dere finner meg interessant til jobben og jeg ser frem til et eventuelt intervju.

---------

Jeg har noen hull i CVn min og vet ikke helt om jeg burde nevne det i søknaden? Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes søknaden ser grei ut for en deltidsjobb på butikk, men kjør en stave- og grammatikkontroll. ;)

Om det er heltid du søker på så ville jeg skrevet litt mer, kort om relevant erfaring, hvorfor du ønsker akkurat denne jobben, og hvorfor de skal velge akkurat deg.

Om du har hull, kan du fylle dem med verv og aktiviteter utenom jobb, f.eks.? Oppbygging av CV-en er også ganske viktig, du finner MASSE gode råd om dette på nettet.

http://hundesonen.no/forum/topic/63293-hjelp-med-jobbsoeknad

Sandy har vel også et foretak der hun tar litt betalt for å hjelpe folk med jobbsøking. http://www.ecsolutions.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen ekspert, men i mine egne søknader pleier jeg å ha litt mer utfyllende info om hvorfor jeg passer til akkurat DENNE jobben. Når du er såppas kortfattet kan det virke som en søknad du har gått innom og levert til alle butikkene i gata og bare endret overskriften etter hvilken butikk det er til :)

Jeg tenker at de som leser søknaden setter pris på at søkeren har lagt litt i å skrive søknad til akkurat denne jobben.

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes denne er altfor kort. I infoen om deg selv ville jeg lagt til litt – jeg har samme type info i mine søknader (driver og søker jobb nå) som deg, pluss at jeg er politisk engasjert samt interessert i dyr og at jeg har hund.

Enig med TommyAK; hvorfor vil du ha akkurat denne stillingen? Er det butikken selger (f.eks. en spesiell type klesstil, bøker etc.) noe du er veldig interessert i?

Et tips jeg har brukt i mine søknader er å se på stillingsannonsene og "ønskede egenskaper" der. Der pleier det å stå en liste av hva de ønsker av personlige kvalifikasjoner hos søkeren. Det blir svært obvious å skrive "jeg er nysgjerrig og sulten" dersom "nysgjerrig" og "sulten" er ord brukt i stillingsannonsen, men det kan skrives om til "jeg er nysgjerrig på det meste, ivrig etter å lære nye ting og svært motivert for å lykkes med arbeidet" – f.eks.

Få noen til å lese gjennom søknaden din etter eventuelle grammatiske feil før du sender den avgårde.

Jeg avslutter også alle jobbsøknadene mine med "Vedlagt ligger CV med referanser. Attester og vitnemål/karakterutskrift kan ettersendes om ønskelig. Jeg stiller gjerne opp til intervju og kan kontaktes på mail xxx@xxx.com og tlf. 12345678".

Masse lykke til med jobbsøkingen :) Håper vi kan holde litt liv i denne tråden, jobbsøknadstips er alltid kjekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfekt tråd da jeg selv skal skrive søknader nå :) Så slenger meg på her. Jeg har en CV med en del fritid i, noe pga sykdom og noe pga latskap i mine yngre tider, derfor har jeg bestemt meg for å skrive en kompetanse søknad. Føler at jeg får mer av meg og mine sterke sider med i en slik søknad :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv gjerne hva som er dine interesser om det har noen sammenheng med den jobben du søker. Skriv gjerne litt om deg selv.

På mine søknader har jeg skrevet hvor gammel jeg er, hvor jeg kommer fra, hvor gammel jeg var da jeg flyttet til en ny by, har også skrevet at jeg har jobbet sine jeg var xx år gammel. Hva du er interresert i å lære i den jobben du søker, om du har noe lignende erfaring som ikke har med jobb å gjøre. Hva som gjør akkuratt DEG kvalifisert til jobben du søker på.

Hør også med venneer/familie om de vet om noen jobber som er ledig, da ikke alle jobbene blir utlyst. SNakk ALLTID med sjefen når du leverer søknad, ellers er sjansene stor for at søknaden bare blitt kastet i bosset (sett av erfaring).

Du må rett og slett selge deg selv, slik du aldri har solgt deg selv før ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst: Takk for svar alle sammen!

Synes søknaden ser grei ut for en deltidsjobb på butikk, men kjør en stave- og grammatikkontroll. ;)

Om det er heltid du søker på så ville jeg skrevet litt mer, kort om relevant erfaring, hvorfor du ønsker akkurat denne jobben, og hvorfor de skal velge akkurat deg.

Om du har hull, kan du fylle dem med verv og aktiviteter utenom jobb, f.eks.? Oppbygging av CV-en er også ganske viktig, du finner MASSE gode råd om dette på nettet.

http://hundesonen.no/forum/topic/63293-hjelp-med-jobbsoeknad

Sandy har vel også et foretak der hun tar litt betalt for å hjelpe folk med jobbsøking. http://www.ecsolutions.no/

Takk for tips, altfor lenge siden jeg gikk på skolen, rettskriving var aldri min sterkeste side.
Er heltid jeg søker hovedsaklig, men alt er av interesse. Begynner å bli ganske desperat.

Har ikke hatt noen verv og har sørlig med jobberfaring. Har jobbet litt dugnad for den lokale islandshest klubben dog. Kan det være noe å føre opp?

Hadde jeg hatt råd skulle jeg gjerne hyret inn Sandy, men har ikke noe særlig å rutte med dessverre.

Nå er ikke jeg noen ekspert, men i mine egne søknader pleier jeg å ha litt mer utfyllende info om hvorfor jeg passer til akkurat DENNE jobben. Når du er såppas kortfattet kan det virke som en søknad du har gått innom og levert til alle butikkene i gata og bare endret overskriften etter hvilken butikk det er til :)

Jeg tenker at de som leser søknaden setter pris på at søkeren har lagt litt i å skrive søknad til akkurat denne jobben.

Lykke til :D

Vel er jo en sånn søknad jeg er ute etter da :P, en som jeg kan levere til flere butikker som ikke har ute noen stilling på nett(som jeg har funnet), men da rette mot den individuelle bransjen. (f.eks dagligvare, coop konsernet, bokbutikker etc) men er helt enig i at denne søknaden er veldig kort, derfor jeg søker råd her :)

Skriv iallefall hvorfor du vil ha akkurat denne jobben fremfor å skrive "jeg vil jobbe i butikk." Hvorfor akkurat den jobben? Og så ville jeg skrevet hva jeg kan tilføye bedriften.

CV'en har jo mye å si den også. Hvordan er den skrevet?

Om du vil kan jeg sende en PM med CVn, ønsker ikke å ha all den informasjonen åpen på nett nemlig :P

Jeg synes denne er altfor kort. I infoen om deg selv ville jeg lagt til litt – jeg har samme type info i mine søknader (driver og søker jobb nå) som deg, pluss at jeg er politisk engasjert samt interessert i dyr og at jeg har hund.

Enig med TommyAK; hvorfor vil du ha akkurat denne stillingen? Er det butikken selger (f.eks. en spesiell type klesstil, bøker etc.) noe du er veldig interessert i?

Et tips jeg har brukt i mine søknader er å se på stillingsannonsene og "ønskede egenskaper" der. Der pleier det å stå en liste av hva de ønsker av personlige kvalifikasjoner hos søkeren. Det blir svært obvious å skrive "jeg er nysgjerrig og sulten" dersom "nysgjerrig" og "sulten" er ord brukt i stillingsannonsen, men det kan skrives om til "jeg er nysgjerrig på det meste, ivrig etter å lære nye ting og svært motivert for å lykkes med arbeidet" – f.eks.

Få noen til å lese gjennom søknaden din etter eventuelle grammatiske feil før du sender den avgårde.

Jeg avslutter også alle jobbsøknadene mine med "Vedlagt ligger CV med referanser. Attester og vitnemål/karakterutskrift kan ettersendes om ønskelig. Jeg stiller gjerne opp til intervju og kan kontaktes på mail xxx@xxx.com og tlf. 12345678".

Masse lykke til med jobbsøkingen :) Håper vi kan holde litt liv i denne tråden, jobbsøknadstips er alltid kjekt!

Mitt problem er også at jeg droppet ut av skolen relativt tidlig pga sykdom og miljø(Har dessverre ikke særlig med papirer på dette heller), jeg har ikke fullført ungdomskole eller videregående. (Har karakterutskrifter, men skolen har ikke hatt noe godt grunnlag for å sette disse)Har vitnemål fra folkehøyskole da.

Skriv gjerne hva som er dine interesser om det har noen sammenheng med den jobben du søker. Skriv gjerne litt om deg selv.

På mine søknader har jeg skrevet hvor gammel jeg er, hvor jeg kommer fra, hvor gammel jeg var da jeg flyttet til en ny by, har også skrevet at jeg har jobbet sine jeg var xx år gammel. Hva du er interresert i å lære i den jobben du søker, om du har noe lignende erfaring som ikke har med jobb å gjøre. Hva som gjør akkuratt DEG kvalifisert til jobben du søker på.

Hør også med venneer/familie om de vet om noen jobber som er ledig, da ikke alle jobbene blir utlyst. SNakk ALLTID med sjefen når du leverer søknad, ellers er sjansene stor for at søknaden bare blitt kastet i bosset (sett av erfaring).

Du må rett og slett selge deg selv, slik du aldri har solgt deg selv før ;)

Sjefen/daglig leder spør jeg alltid etter, og er h*n ikke på jobb den dagen/ikke der for øyeblikket spør jeg når h*n forventes å være tilbake og kommer heller tilbake da enn å gi CV/søknad til andre som jobber der.


Hva synes dere om denne? Da rettet mot dagligvare kjeder.

-------

Jeg er ei jente, 20år gammel og er født i Ålesund, men har bodd i Sandnes siden jeg var 3 år gammel. Jeg ønsker å søke en stillings hos dere da jeg har lyst til å jobbe i dagligvare butikk. Jeg liker orden og systemer og som liten gikk gjerne og ryddet i hyllene på butikken om noe sto på feil plass. Jeg er utadvendt og sosial og ser for meg å trives med å sitte i kassen. Jeg har flere ganger fått høre at jeg tar imot instruksjon bra samt har god arbeidsvilje og er hardt arbeidende og pliktoppfyllende. Jeg ønsker å gjøre mitt beste og har innsatsvilje deretter. Jeg jobber bra både i team og på selvstendig basis.

På fritiden går jeg mye tur med hunden min og får jeg sjansen drar jeg i stallen og rir sammen med venner/søsteren min. Jeg er også forholdsvis ofte med den lokale isladshest klubben og jobber dugnad, da på Forus travbane eller på stevner. Jeg gikk for noen år siden på folkehøyskole hvor vi hadde både stalltjeneste og kjøkkentjeneste samt arrangerte stevner hvor vi bl.a. drev en liten kafé, noe jeg trivdes veldig godt med og lærte mye av!

Jeg har ikke jobbet siden juni/juli da jeg reiste til Ålesund da min mor ble alvorlig syk og døde i månedsskifte juli/august, hele resten av august samt litt av september ble tilbrakt i Ålesund for å ordne med bo, tømming av hus og klargjøring før salg.
Jeg er nå veldig klar for å komme tilbake til arbeidsmarkedet og bidra i samfunnet igjen!


For nærmere opplysninger henviser jeg til vedlagt CV, vitnemål kan ettersendes om ønskelig.
Det vil glede meg om dere finner meg interessant til jobben og jeg ser frem til et eventuelt intervju.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte den veldig godt! Veldig bra at du skrev ting du har gjort tidligere som viser at du liker å gjøre en god jobb, og at du har erfaring med å jobbe frivillig, det er alltid et pluss!

Kanskje du kan skrive dødsfall i familien din istedenfor spesifikt din mor? Kanskje noen andre og har input på den delen (:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte den veldig godt! Veldig bra at du skrev ting du har gjort tidligere som viser at du liker å gjøre en god jobb, og at du har erfaring med å jobbe frivillig, det er alltid et pluss!

Kanskje du kan skrive dødsfall i familien din istedenfor spesifikt din mor? Kanskje noen andre og har input på den delen (:

Følte selv denne ble en hel del bedre, takker for all input alle sammen! Hjalp veldig!

Det kan godt hende, var veldig usikker på hvordan jeg skulle formulere den biten, men det forklarer i hvert fall hvorfor jeg ikke har vært i jobb etter sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også "ungdomsleder" i den lokale kirka/ungdomsklubb i regi av kirka en periode på et par år, kan det være noe å føre opp her også? Er jo noen år siden dog, men frivillig engasjement non the less. (Sto i kafé, dekorerte til halloween, jul osv, styrte lyd/lys, var på møte 1 gang i måneden og planla opplegg til de 3 neste fredagskveldene og slike ting)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også "ungdomsleder" i den lokale kirka/ungdomsklubb i regi av kirka en periode på et par år, kan det være noe å føre opp her også? Er jo noen år siden dog, men frivillig engasjement non the less. (Sto i kafé, dekorerte til halloween, jul osv, styrte lyd/lys, var på møte 1 gang i måneden og planla opplegg til de 3 neste fredagskveldene og slike ting)

Absolutt! Alle verv og alt arbeid av en viss verdi/mengde teller.

Jeg ville droppet å skrive om dødsfallet og si at du har vært i Ålesund en periode pga. alvorlig sykdom i familien, eller noe sånt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg er ei jente på 20 år som er født i Ålesund, men har bodd i Sandnes siden jeg var 3 år gammel. Jeg ønsker å søke en stillings hos dere da jeg har lyst til å jobbe i dagligvarebutikk. Jeg liker orden og systemer og som liten gikk jeg gjerne og ryddet i hyllene på butikken om noe sto på feil plass. Jeg er utadvendt og sosial og ser for meg å trives med å sitte i kassen. Av positive og relevante egenskaper så er jeg flink til å ta imot instrukser, har god arbeidsvilje, er hardtarbeidende og pliktoppfyllende. Jeg ønsker å gjøre mitt beste og har innsatsvilje deretter. Jeg jobber bra både i team og på selvstendig basis.

På fritiden går jeg mye tur med hunden min og får jeg sjansen, drar jeg i stallen og rir sammen med venner. Jeg er også aktiv i den lokale isladshestklubben og jobber dugnad, både på Forus travbane og på stevner. Jeg gikk for noen år siden på folkehøyskole hvor vi hadde både stalltjeneste og kjøkkentjeneste, samt arrangerte stevner hvor vi bl.a. drev en liten kafé, noe jeg trivdes veldig godt med og lærte mye av!

Jeg har ikke jobbet siden juni/juli da jeg reiste til Ålesund på grunn av et dødsfall i nær familie, og for å håndtere det praktiske rundt dette.


Nå er jeg veldig klar for å komme tilbake til arbeidsmarkedet og bidra i samfunnet igjen!


For nærmere opplysninger henviser jeg til vedlagt CV. Vitnemål kan ettersendes om ønskelig.
Det vil glede meg om dere finner meg interessant til jobben og jeg ser frem til et eventuelt intervju."

Litt småplukk her og der, men stort sett veldig bra!

Lykke til. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så meget! :D Sonen er virkelig gullegod!
La til uthevet avsnitt om ungdomsklubben:


Vet ikke helt hvor aktiv jeg kan kalle meg i selve klubben da, er medlem på gruppa på facebook og jobber dugnad for dem. Kjenner en god del i miljøet, men jeg er jo ikke medlem da. :P

Jeg er ei jente på 20 år som er født i Ålesund, men har bodd i Sandnes siden jeg var 3 år gammel. Jeg ønsker å søke en stillings hos dere da jeg har lyst til å jobbe i dagligvarebutikk. Jeg liker orden og systemer og som liten gikk jeg gjerne og ryddet i hyllene på butikken om noe sto på feil plass. Jeg er utadvendt og sosial og ser for meg å trives med å sitte i kassen. Av positive og relevante egenskaper så er jeg flink til å ta imot instrukser, har god arbeidsvilje, er hardtarbeidende og pliktoppfyllende. Jeg ønsker å gjøre mitt beste og har innsatsvilje deretter. Jeg jobber bra både i team og på selvstendig basis.

På fritiden går jeg mye tur med hunden min og får jeg sjansen, drar jeg i stallen og rir sammen med venner. Jeg er også aktiv i den lokale islandshestklubben og jobber dugnad, både på Forus travbane og på stevner. Jeg gikk for noen år siden på folkehøyskole hvor vi hadde både stalltjeneste og kjøkkentjeneste, samt arrangerte stevner hvor vi bl.a. drev en liten kafé, noe jeg trivdes veldig godt med og lærte mye av! Tidligere var jeg også ungdomsleder i den lokale ungdomsklubben Ung Kirke i Hana Kirke, her drev vi også kafé, laget kveldsmat, arrangerte temakvelder, styrte lyd/lys, arrangerte årlig skitur til hemsedal og diverse andre aktiviteter.

Jeg har ikke jobbet siden juni/juli da jeg reiste til Ålesund på grunn av et dødsfall i nær familie, og for å håndtere det praktiske rundt dette.


Nå er jeg veldig klar for å komme tilbake til arbeidsmarkedet og bidra i samfunnet igjen!


For nærmere opplysninger henviser jeg til vedlagt CV. Vitnemål kan ettersendes om ønskelig.
Det vil glede meg om dere finner meg interessant til jobben og jeg ser frem til et eventuelt intervju.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes faktisk det var bedre når du skrev at du pleiet din mor osv, det viser at du er lojal og voksen for alder og tar ansvar.

Har selv sittet med ansettelser og ville foretrukket den første "forklaringen", ellers syntes jeg søknaden var veldig fin ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er HELT uenig med Renate. Jeg fikk helt vondt i magen da du var så åpen om at moren din hadde dødd, og synes ikke du skal ta det med. Det at du sier at du har reist vekk for å ta del i det praktiske etter dødfall i nær familie er mye mer profesjonelt, og du kan heller fortelle mer om det, gitt at de spør, på et intervju. Jeg ville også droppa å ta med en del av de fritidsgreiene, det kan du heller legge til under "annet" på CV'en din.

Ga akkurat dette tipset til en som kontakta meg:

Når du skriver søknaden din, husker du på at mens CV'en er den kliniske beretninga om din gjøren og laden, har du i søknaden mulighet til å vise hvem du er ER, ikke bare hva du har gjort. Jeg ville unngått å skrive noe særlig om innholdet i stillingene du har hatt (for det står jo i CV'en, sant), men fokusert på hva du lærte, hvordan du opplevde de rollene og hva du føler du bringer til arbeidsplassen.

Lykke til! :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er HELT uenig med Renate. Jeg fikk helt vondt i magen da du var så åpen om at moren din hadde dødd, og synes ikke du skal ta det med. Det at du sier at du har reist vekk for å ta del i det praktiske etter dødfall i nær familie er mye mer profesjonelt, og du kan heller fortelle mer om det, gitt at de spør, på et intervju. Jeg ville også droppa å ta med en del av de fritidsgreiene, det kan du heller legge til under "annet" på CV'en din.

Ga akkurat dette tipset til en som kontakta meg:

Når du skriver søknaden din, husker du på at mens CV'en er den kliniske beretninga om din gjøren og laden, har du i søknaden mulighet til å vise hvem du er ER, ikke bare hva du har gjort. Jeg ville unngått å skrive noe særlig om innholdet i stillingene du har hatt (for det står jo i CV'en, sant), men fokusert på hva du lærte, hvordan du opplevde de rollene og hva du føler du bringer til arbeidsplassen.

Lykke til! :)

+1, jeg ville tatt vekk ting som fokuserer på negativer (Jeg har ikke jobbet siden juni/juli da jeg reiste til Ålesund på grunn av et dødsfall i nær familie, og for å håndtere det praktiske rundt dette.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes faktisk det var bedre når du skrev at du pleiet din mor osv, det viser at du er lojal og voksen for alder og tar ansvar.

Har selv sittet med ansettelser og ville foretrukket den første "forklaringen", ellers syntes jeg søknaden var veldig fin ;)

Jeg er HELT uenig med Renate. Jeg fikk helt vondt i magen da du var så åpen om at moren din hadde dødd, og synes ikke du skal ta det med. Det at du sier at du har reist vekk for å ta del i det praktiske etter dødfall i nær familie er mye mer profesjonelt, og du kan heller fortelle mer om det, gitt at de spør, på et intervju. Jeg ville også droppa å ta med en del av de fritidsgreiene, det kan du heller legge til under "annet" på CV'en din.

Ga akkurat dette tipset til en som kontakta meg:

Når du skriver søknaden din, husker du på at mens CV'en er den kliniske beretninga om din gjøren og laden, har du i søknaden mulighet til å vise hvem du er ER, ikke bare hva du har gjort. Jeg ville unngått å skrive noe særlig om innholdet i stillingene du har hatt (for det står jo i CV'en, sant), men fokusert på hva du lærte, hvordan du opplevde de rollene og hva du føler du bringer til arbeidsplassen.

Lykke til! :)

Ok, så en kortere "fritidsforklaring" i søknaden og den jeg har skrevet over her i CVn isteden da kanskje.

+1, jeg ville tatt vekk ting som fokuserer på negativer (Jeg har ikke jobbet siden juni/juli da jeg reiste til Ålesund på grunn av et dødsfall i nær familie, og for å håndtere det praktiske rundt dette.)

Vanskelig dette her! Så dere to, sandy og kanger, mener jeg burde droppe helt å forklare hvorfor jeg ikke har vært i jobb siden i sommer? Vil ikke det se litt dumt ut når jeg har såpass med hull i CVn min fra før av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev absolutt ingenting om at jeg var sykemeldt i søknaden. Cven stod år og alt på og i søknaden solgte jeg meg selv. Under intervju forklarte jeg hva og hvorfor og fikk jobben over en helg haug andre. Jeg solgte meg selv bare, hvorfor de ville ha meg til stillingen og hva jeg hadde å bidra med fra tidligere stiølnger

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så en kortere "fritidsforklaring" i søknaden og den jeg har skrevet over her i CVn isteden da kanskje.

Vanskelig dette her! Så dere to, sandy og kanger, mener jeg burde droppe helt å forklare hvorfor jeg ikke har vært i jobb siden i sommer? Vil ikke det se litt dumt ut når jeg har såpass med hull i CVn min fra før av?

Slikt svarer man om på intervju, hvis man blir spurt :) En arbeidsgiver har nok hørt det meste, det er ikke sånn at man må forklare de minste hull i første søknad :) Det blir bare å dra fram negative aspekter med deg selv, og det vil vi ikke :D Bare de positive, yes! 8)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er da ikke egentlig arbeidsgivers sak hva du har gjort før, så lenge det ikke er relevant for stillingen? Jeg ville i hvert fall ikke hatt behov for å forklare eventuelle hull i CVen med mindre jeg ble spesifikt spurt, og jeg ville definitivt ikke trukket oppmerksomhet til dem i søknaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg manglet flere år pga sykdom og slikt. Som sagt i min søknads tekst selger jeg meg bare, hvorfor jeg er best til jobben osv. Og jeg ble plukket ut pga søknaden. Fikk jobben over 82 andre selv med flere hull og masse rot med lærlingtid, samt at jeg var nyopperert i hodet :-P altså. Selg deg selv :aww:

Året før med ca lik tekst kom jeg som nummer 2 av 105 søkere.

Søknaden skal ikke forklare eller dra deg ned, du skal selge deg selv.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med de som sier at du ikke skal forklare "hull" i søknaden din! Det kan de evt. spørre om på intervju om de syns det er viktig å få vite noe om.

Syns det virker som man prøver å unnskylde seg når man begynner med forklaringer i selve søknaden, og da får jeg automatisk et litt "stakkarslig" inntrykk, selv om det garantert ikke er ment sånn. Hjalp akkurat typen med det samme, forandret søknaden hans fra en eneste stor forklaring og mer til et salg, som @ også skriver om. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...