Gå til innhold
Hundesonen.no

Redusere til ett måltid om dagen?


Tabris
 Share

Recommended Posts

Ozu er nå 1,5 år og har fått to måltider - ett om morgenen og ett om kvelden - i ca et års tid nå, og det har funket helt fint.

Men de siste ukene har har mistet interessen for morgenmåltidet. Han spiser det alltid - etter vi skiftet til V&H har skålen alltid vært tom etter måltider - men jeg ser at han egentlig er så interessert. Kveldsmåltidet går alltid ned raskere, da har han jo vært oppe og aktiv hele dagen.

Vi hadde egentlig tenkt å fortsette å gi ham to måltider om dagen. Både fordi jeg tenkte han kanskje går sulten om han bare får mat èn gang om dagen, og fordi jeg ville gjøre det lettere for magen med mindre mat og fordøye (med tanke på mageomdreing).

Vi har også redusert mengden på morgenmåltidet. Før fikk han 50/50 morgen og kveld, nå får han 80g om morgenen og 120g om kvelden. Og, som sagt, det blir alltid spist opp, men uten noen særlig interesse eller entusiasme. Tror vi har glemt morgenmåltidet en gang eller to også, og da har han ikke vist noen forventning eller minnet oss på det på noen måte.

Så det virker som om det for Ozus del holder med et måltid om gangen, men hva mener dere? Bør jeg fortsette med to måltider, eller går det greit å redusere til ett? Praktisk sett for vår del er det hipp som happ, men jeg tenker om det er sunnest for magen at han får maten delt i to fremfor et stort måltid en gang i døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fortsatt med 2 så lenge det er mulig, fordi det er bedre for kroppen mtp og bygge muskler, det er bedre og ha litt energi før man skal være aktiv hele dagen, så man har litt og gå på. Men du kan jo gi enda litt mindre, eller gi etter morgenturen feks eller litt senere på dagen enn nå.

Edit: Evnt om dere gir kveldsmaten sent så kunne dere gitt den litt tidligere, ellers blir det kanskje ganske tett om du feks forer sen kvelds og tidlig frokost.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi forer en gang om dagen, da på kvelden. Syns det fungerer veldig fint her.

Det gjør jeg også. Her gir jeg dyret maten seint på kvelden, så får han hele natta å fordøye det på - og det blir ikke i konflikt med andre aktiviteter. Det ser ut til å fungere utmerket, og jeg merker ikke noe mas om mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å gi mat tidligere er jo at det er jo tiden hvor vi som regel er på tur. Pleier å gå tur sånn ca 6-8 om ettermiddagen, så da blir det ikke kveldsmat før i ni-tiden uansett.

Vi gir middag til hundene med engang vi kommer hjem, så lager vi og spiser middag selv. Når vi har spist tar vi med hundene ut og da har det fort gått en drøy time fra de fikk mat. Da får de løpe løs en time eller to i skogen. Men om du lufter hundene langtur med en gang du kommer hjem er det jo annerledes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, spiser middag selv først, så det går fort en god time før vi er ute. Har bare ikke likt tanken om å fore hovedmåltid rett før hovedturen. I tillegg er han vel vant med at maten er en del av rutinene før vi legger oss og det er kveld, så er redd han vil stå og vente på maten da. Men det venner han seg vel fort til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å gi mat tidligere er jo at det er jo tiden hvor vi som regel er på tur. Pleier å gå tur sånn ca 6-8 om ettermiddagen, så da blir det ikke kveldsmat før i ni-tiden uansett.

Det var nettopp pga det jeg også fant ut at sen kveldsmating var tingen - og det har fungert på alle de hundene jeg har hatt de siste nesten 25 åra :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Mine hunder får ikke direkte frokost, men de får litt snacks når jeg går hjemmefra om morgenen. Middagen serveres en gang mellom 20:00 og midnatt - aldri til fast tid. Funker fint, jeg er stor tilhenger av å spise først - og hundene får aldri middag før etter at vi har gjort unna dagens hovedtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir to ganger om dagen. En sånn ca. klokka tolv også en når jeg kommer på det utpå kvelden engang. Jeg gjør det fordi storingen er av stor rase og jeg er pissred for mavedreining. Lillingen spiser gjerne bare en gang om dagen selv om han blir tilbudt mat morgen og kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forer etter at de har trimmet på morgen formiddag og etter at de har vært ute på kvelden. Om du vil han skal spise to ganger så har han kanskje bedre apetitt etter at han har vært ute og beveget seg litt/våknet skikkelig? Det tar jo uansett så lang tid for maten å passere igjennom

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, spiser middag selv først, så det går fort en god time før vi er ute. Har bare ikke likt tanken om å fore hovedmåltid rett før hovedturen. I tillegg er han vel vant med at maten er en del av rutinene før vi legger oss og det er kveld, så er redd han vil stå og vente på maten da. Men det venner han seg vel fort til.

Men hva om du gir frokost etter jobb da, mens dere spiser? også hovedmåltid på kvelden etter tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva om du gir frokost etter jobb da, mens dere spiser? også hovedmåltid på kvelden etter tur?

Det blir veldig tett, da? Frokost halv fem og hovedmåltid halv ti?

Takk for mange tips. Mulig vi bare reduserer frokosten enda mer og gir den etter morgenturen, og så gir et større hovedmåltid sent som vi pleier. Det er sånn sett ikke om å gjøre for meg at han må ha mat to ganger om dagen hvis det ikke betyr noe. Men har tenkt at det er det beste for hans mage og fordøyelse også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir veldig tett, da? Frokost halv fem og hovedmåltid halv ti?

Takk for mange tips. Mulig vi bare reduserer frokosten enda mer og gir den etter morgenturen, og så gir et større hovedmåltid sent som vi pleier. Det er sånn sett ikke om å gjøre for meg at han må ha mat to ganger om dagen hvis det ikke betyr noe. Men har tenkt at det er det beste for hans mage og fordøyelse også.

Har det noe og si? Blir det veldig mye tettere enn sen middag og tidlig frokost?

Eller for og gjøre det enkelt for deg selv, trenger du og forandre på noe(kanskje bare gi frokost etter morgenlufting istedet for før)? Han spiser jo sier du, at han ikke hiver innpå har jo ingenting og si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller for og gjøre det enkelt for deg selv, trenger du og forandre på noe(kanskje bare gi frokost etter morgenlufting istedet for før)? Han spiser jo sier du, at han ikke hiver innpå har jo ingenting og si.

Helt sant. Tenkte bare at det kanskje var et tegn på at han ville klart seg fint med mat èn gang om dagen, for hans egen del. Men tror bare vi reduserer frokosten og gir den etter lufteturen, også gir ham en større middag på kvelden etter hovedturen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sant. Tenkte bare at det kanskje var et tegn på at han ville klart seg fint med mat èn gang om dagen, for hans egen del. Men tror bare vi reduserer frokosten og gir den etter lufteturen, også gir ham en større middag på kvelden etter hovedturen. :)

Det er jo som man ser det, de fleste klarer seg på ett måltid (unntatt de som begynner og kaste opp), men det er ikke optimalt for en aktiv hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg ser det, er det best med to måltider om dagen. Da blir det ikke så lenge mellom hvert måltid, og jeg ser at mine hunder trives med det, og vil ha det sånn.

Jeg har også et mindre måltid om morgenen, og et litt større om kvelden. Det er tydelig at mine er sultne om morgenen, og at dette passer best for dem.

Jeg tror det er best sånn mht fordøyelse også. Ser for meg at det å gå så lenge som et døgn mellom hvert måltid ikke er så bra for fordøyelsen. Men det er bare min mening. Mange forer en gang om dagen, og har god erfaring med det. Jeg forer to ganger, og synes det er best sånn for mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Bare for å oppdatere status her, så reduserte vi frokosten til 50 g, og økte kveldsmaten til 150 g. Det så ut til å gjøre susen - nå går frokosten også ned litt kjappere. Fortsatt ikke like entusiastisk som kveldsmaten, men mindre nøling enn tidligere. Pelsen er ikke en frokosttype. :P

Kveldsmaten - som da er hovedmåltidet - får han rett før leggetid. Da er det tydelig at han er sulten, og kan legge seg og sove og fordøye maten etterpå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare legge til en kommentar på alderen hans, han er i utvikling og mye hormoner i kroppen, dette kan også virke inn på matlysten.
Royal Canin anbefaler forøvrig foring to ganger om dagen, når jeg gikk fra et måltid til to,ble mine tisper mye mer fornøyd og matlysten ble mye bedre. Jeg forer med lik mengde morgen og kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe som sier at man "må" verken det ene. Hvis man er usikker - hva med å variere? Noen dager gir man frokost og middag (til de tidspunkter som passer i forhold til dagens aktiviteter), andre dager hopper man bare over ett av måltidene og hunden får kun ett?

Uforutsigbarhet vil i alle fall for de fleste gjøre dem mer interessert i å spise når den får noe servert.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...