Gå til innhold
Hundesonen.no

Fett, sukker, karbohydrater, lettprodukter - help?


Raksha
 Share

Recommended Posts

Ok, jeg er littebitt forvirret. Tenkte jeg skulle holde meg på et fettfattig kosthold pga galleblæreoperasjon, kjenner jeg kroppen min rett så kommr den til å synes det er en ypperlig anledning til å reagere på fett. Men så lurer jeg da. Er sukker regnet som fett? Hvordan er det med olje vs plantemargarin? Jeg sverger til å steke ting med melange, men er kanskje fy fy? Hvor kommer karbohydrater inn?

Hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke,men gubben fjernet galleblæren for mange år siden. Han spiser helt normalt men stapper ikke innpå en halv pizza med dobbel ost feks,altså mye fett på en gang. Mye sopp er visst heller ikke noe ok. (mye altså) Men han har ikke galleblære så det blir sikkert ikke det samme? Ang karbohydrater aner jeg ikke,men hester har ikke galleblære og de håndterer jo karbohydrater? Margarin hadde jeg styrt unna uansett frisk eller syk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville stekt i Vita hjerte'go sin olje, den er nøytral i smak, så maten blir ikke å smake rart. Man savner melangen i begynnelsen, men man kommer over det.

Det jeg gjorde var at først stekte jeg bare kylling i oljen, alt annet i melange. Så begynte jeg å bruke oljen når jeg stekte koteletter, og så laks, osv. En ting av gangen. Nå savner jeg ikke å bruke melange lengre.

Biff kan jeg ikke steke, den går på ribberist i ovnen med grønnsaker under rista, som jeg har olje og masse godt krydder på.

Men jeg måtte jo slutte med smør steiking pga. ekstrem overvekt. Men i allefall anbefaler jeg varmt oljen til vita hjerte'go :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Kan fortelle at jeg har opperert vekk både galleblære og steiner og nyresteiner. Spiser det jeg tåler. Så ja finn ut av hva du tåler først og fremst. Her går det i fett og i sterk mat merker ikke noe galt med det. Tåler du fett så spis det for det er viktig med størst mulig variasjon i kosten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg er littebitt forvirret. Tenkte jeg skulle holde meg på et fettfattig kosthold pga galleblæreoperasjon, kjenner jeg kroppen min rett så kommr den til å synes det er en ypperlig anledning til å reagere på fett. Men så lurer jeg da. Er sukker regnet som fett? Hvordan er det med olje vs plantemargarin? Jeg sverger til å steke ting med melange, men er kanskje fy fy? Hvor kommer karbohydrater inn?

Hjelp?

Sukker er karbohydrater, olje og smør er fett, tviler på at det spiller så stor rolle der hva du bruker. Du kan fint kutte ned på fett (noe må kroppen dog ha), men da må du øke på med karbo i stedet så kroppen får energi fra noe annet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker. Fjernet galleblære og steiner. Magen er sinna på meg nå, men det kan jo være pga smerter og piller. Lettprodukter har jeg liksom aldri hørt noe positivt om, men kanskje det kan være greit om det skulle vise seg at jeg tåler fett dårlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukker er karbohydrater, olje og smør er fett, tviler på at det spiller så stor rolle der hva du bruker. Du kan fint kutte ned på fett (noe må kroppen dog ha), men da må du øke på med karbo i stedet så kroppen får energi fra noe annet. :)

Man trenger ikke bytte fett med karbo for å få energi, protein og karbo har like mange kcal.

Lettprodukter inneholder kunstig søtstoff og herdet fett, da er det bedre med rene produkter i mindre mengde. Prøv å ovnsbak så mye du kan for å slippe unna ekstra fett, og bruk god kaldpresset olje (solsikke, raps, oliven osv, ikke soya) eller smør når du må ha fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke bytte fett med karbo for å få energi, protein og karbo har like mange kcal.

Lettprodukter inneholder kunstig søtstoff og herdet fett, da er det bedre med rene produkter i mindre mengde. Prøv å ovnsbak så mye du kan for å slippe unna ekstra fett, og bruk god kaldpresset olje (solsikke, raps, oliven osv, ikke soya) eller smør når du må ha fett.

De ferreste lever vell på 100% protein da. Dessuten ville det kanskje blitt litt ensformig, og evnt tungt da kroppen ikke utnytter kalorier fra fett, karbo og proteiner på samme måte.

Ellers helt enig, dropp lettprodukter og spis heller så rent som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Tror jeg ville gitt magen litt tid først til å bli best mulig med groing og slikt før du tester ut hvilke mat du ikke tåler. Pga gallesteinen. Det for å få mest mulig rett svar på hva magen sier, noe som er sårt har en tendens til å reagere mye fortere enn noe som er normalt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste spørsmål da - hva er "mye fett"? Er to skiver gulost mye fett? Er brunost bedre? Av pålegg pleier jeg liksom å bruke gulost, brunost, nugatti eller leverpostei... Yep - er fullstendig lost.

Hvor mye fett ting inneholder står på pakken :) Hva som er lite, mye og evnt for mye er jo vanskelig og si da det nok er veldig individuelt, prøv deg frem, start med lite og prøv og øk på etter hvert om du har lyst på mer. :)

Shapeup kaloriteller logger ikke bare kalorier, men også antall gram av proteiner, fett og karb. Den er nok fin om du vil holde kontroll på hva og hvor mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ferreste lever vell på 100% protein da. Dessuten ville det kanskje blitt litt ensformig, og evnt tungt da kroppen ikke utnytter kalorier fra fett, karbo og proteiner på samme måte.

Ellers helt enig, dropp lettprodukter og spis heller så rent som mulig.

Tull, energien/kcal utnyttes på samme måte, men den bruker forskjellige måter å gjøres tilgjengelig på (fordøyelse og metabolisme). For kroppen er det ett fett (hihi) om energien kommer fra ditt eller datt. Det som kan føles "tungt" er når kroppen har lavt blodsukker, og dette økes kjappest med karbo.

Det er ingen som har sagt noen skal gå på 100% protein, men når du ikke vet hvor stor del av kosten som består av fett, protein og karbo er det dumt å si at man skal bytte ut det ene med det andre. Spes når spørsmålet gjelder fett, hva er mye/nok/bra typer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull, energien/kcal utnyttes på samme måte, men den bruker forskjellige måter å gjøres tilgjengelig på (fordøyelse og metabolisme). For kroppen er det ett fett (hihi) om energien kommer fra ditt eller datt. Det som kan føles "tungt" er når kroppen har lavt blodsukker, og dette økes kjappest med karbo.

Det er ingen som har sagt noen skal gå på 100% protein, men når du ikke vet hvor stor del av kosten som består av fett, protein og karbo er det dumt å si at man skal bytte ut det ene med det andre. Spes når spørsmålet gjelder fett, hva er mye/nok/bra typer.

Ja, okei, ferdig fordøyde kcal er det samme, men det er forskjell på hvordan kroppen utnytter/fordøyer forskjellige ting, Dvs at om det står 100kcal på pakken så er det forskjellig hvor mye man sitter igjen med etter fordøyelsen har gjort sitt.

Jeg sier heller ikke at man skal bytte ut det ene med det andre, jeg sa man burde øke på. Ikke nødvendigvis dekke opp alt av tapt energi fra fett med karber. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ist a jungle... Vel vel - i første omgang kutter jeg smør på knekkebrødene og ikke har på mer ost enn nødvendig, og bruker minst mulig fløte/olje/smør i maten så får vi se. De stakk av med matlysta mi uansett, så spiser bare fordi jeg mån nå.

Spiser i utgangspunktet mye rent, siden jeg ikke tåler gluten, og vi spiser mye elgkjøtt som er naturlig magert. Kylling er jeg veldig veldig glad i, desverre er ikke Bonden det, men jeg kan da alltids lage noe annet til han om jeg får dilla på kylling. Hva med fisk? Laks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med olje vs plantemargarin? Jeg sverger til å steke ting med melange, men er kanskje fy fy? Hvor kommer karbohydrater inn?

Jeg bruker smør til steking (eller kokosolje, men det er ikke alltid jeg har det). Jeg bruker planteoljer (kaldpresset, extra virgin) til salater og lignende, foretrekker da olivenolje, holder meg unna oljer med mye omega-6, som soya-, mais-, og solsikkeolje. Jeg bruker aldri melange.

Selv spiser jeg ikke lavkarbo, men har bestemt meg for å kutte ut brød og sukker. Jeg spiser fortsatt knekkebrød, så får i meg litt korn. Er mer opptatt av lav-GI. Spiser mye bønner og dens slags, og tar ikke store porsjoner med pasta, potet, og ris.

Angående galleblære vil jeg ikke anbefale så mye, i og med at det er et medisinsk spørsmål også. Hvis du må kutte ned på fett er det vanskelig å spise lite karbohydrater (du må få energien fra et sted). Jeg ville først og fremst vært opptatt av å spise ren mat, holde meg unna halvfabrikat, raffinert sukker, osv. hvis jeg skulle lagt om kosthold. Spise mye friske grønnsaker. Farger er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjernet galleblære selv for mange år siden, og det var kun i starten jeg måtte være veldig forsiktig med fete matvarer. Nå har jeg aldri vært spesielt glad i fett, så ikke ekstreme endringer for meg. Bare redusere litt på fete melkeprodukter. Det jeg fortsatt kan bli dårlig av enda, er fete sauser.

I den tiden spiste jeg kjøtt, så de få gangene jeg skeiet ut med junk merket jeg det på kroppen. Samt kunne reagere på typ pølser og slikt. Men nå kan jeg ikke si 100% om det var mangelen på den som var årsaken, siden jeg har hatt matintoleranse siden jeg var 9-10 år.

Prøv deg litt frem når du er hjemme rett og slett.

Noen få mennesker får problemer i lang tid senere, men da finnes det medisiner mot det. Bruker det selv forebyggende når jeg vet jeg skal ut og spise, og på 1/8 normal dosering.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker smør til steking (eller kokosolje, men det er ikke alltid jeg har det). Jeg bruker planteoljer (kaldpresset, extra virgin) til salater og lignende, foretrekker da olivenolje, holder meg unna oljer med mye omega-6, som soya-, mais-, og solsikkeolje. Jeg bruker aldri melange.

Selv spiser jeg ikke lavkarbo, men har bestemt meg for å kutte ut brød og sukker. Jeg spiser fortsatt knekkebrød, så får i meg litt korn. Er mer opptatt av lav-GI. Spiser mye bønner og dens slags, og tar ikke store porsjoner med pasta, potet, og ris.

Angående galleblære vil jeg ikke anbefale så mye, i og med at det er et medisinsk spørsmål også. Hvis du må kutte ned på fett er det vanskelig å spise lite karbohydrater (du må få energien fra et sted). Jeg ville først og fremst vært opptatt av å spise ren mat, holde meg unna halvfabrikat, raffinert sukker, osv. hvis jeg skulle lagt om kosthold. Spise mye friske grønnsaker. Farger er bra.

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å prøve å kutte ned på sukker, men om jeg må kutte fett så blir det veldig mye, og da begynner det å bli vanskelig å få til å gå opp syns jeg. De anbefalte på sykehuset å være forsiktig med kaffe og fett et par mnd og så gradvis øke og se hva jeg tåler. Men jeg er så fullstendig grønn på hva som egentlig inneholder fett, og hva som regnes som mye og sånt - eneste jeg er klar på er at flerumettet er å foretrekke liksom. Barneskolelærdom. Har vært så drilla på at sukker og kunstig søtstoff er tingen å være obs på :lol:

Friske grønnsaker er genialt, men jeg er litt lite oppfinnsom - blir somregel salat (som forøvrig er dyrt) med paprika, tomat, agurk, løk (mindre og mindre avdet siden jeg tåler det dårlig - samme med hvitløk desverre) og mais, muligens avokado om jeg finner noen som ser bra ut. Er ikke flink til å bruke sesongens grønnsaker, og jeg som egentlig er veldig glad i både brokkoli og blomkål får liksom ikke til å tilberede dem på noen god måte. Og nå går smørdamping ut regner jeg med. Noe jeg forøvrig aldri får til uten å brenne uansett :lol: Veldig glad i stekt sopp, men da måååå den stekes i melange :gaah: Må prøve meg på ovnsbakt sopp uten fett en gang tror jeg. :aww: Er jo så utrolig mye god mat man kan lage... Jeg er heldigvis ikke glad i fett som i fet ribbe og sånt. Vil ha rent magert kjøtt, pølser spiser jeg ikke om jeg så får betalt for det.

Merkelig nok så stemmer ikke mine gallesteinsanfall med det som står om at det skal komme etter fettrike måltid. Hele onsdag spiste jeg 4 glutenfrie knekkebrød med nugatti, og to glutenfrie brødskiver med ost og skinke og noe salat.Torsdag ble jeg akuttinlagt og operert. Har heller ikke stemt med tidligere anfall, med untak av 1. Har dog sett en liten kobling på svart kaffe - men det kan være helt tilfeldig. Snodige greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*snipp*

Helt greit å begynne et sted, og må du kutte ned på fett så må du det :) Hvis målet likevel er å spise bedre, ville jeg forsøkt å kutte ut tilsatt sukker så langt jeg kan. Litt om tilsatt sukker her: http://mathjelpen.no/ukens-sporsmal/tidligere-besvarte-sporsmal-2/hva-er-forskjellen-mellom-naturlig-og-tilsatt-sukker/

Når det gjelder salaten din, merk at avokado er veldig fet, enumettet :) Selv spiser jeg avokado flere ganger i uken, både i smoothie og til salat: http://no.wikipedia.org/wiki/Avokado

Hvis du spiser yoghurt og slikt, så er gresk yoghurt, naturell yoghurt god kilde til protein, men sjekk fettinnhold også, som kan variere veldig fra type til type (fra 1 til 10 prosent). Mager kesam kan være et alternativ til rømme, veldig magert (1 prosent fett).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sopp kan fint tørrstekes i panne :) okei, ikke heeeeelt det samme som å steke i smør, men vil tippe bedre enn å steke i ovn. Ang tilbereding av grønnsaker, så er det jo bare å slå seg løs på nettet!

http://vegetarbloggen.com/ , grønn hverdag (kjøttfri mandag), eller bare rote rundt på oppskriftsider, trenger ikke være vegetar for å ha masse fine grønnsakstips :)

Indisk (og annen asiatisk) mat er ofte fettfattig så lenge man begrenser seg med olje, de bruker lite meieriprodukter og generelt sunne/fettfattige ingr.

Men du, hvordan klarer du å brenne smørdamping av grønnsaker...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sopp kan fint tørrstekes i panne :) okei, ikke heeeeelt det samme som å steke i smør, men vil tippe bedre enn å steke i ovn. Ang tilbereding av grønnsaker, så er det jo bare å slå seg løs på nettet!

http://vegetarbloggen.com/ , grønn hverdag (kjøttfri mandag), eller bare rote rundt på oppskriftsider, trenger ikke være vegetar for å ha masse fine grønnsakstips :)

Indisk (og annen asiatisk) mat er ofte fettfattig så lenge man begrenser seg med olje, de bruker lite meieriprodukter og generelt sunne/fettfattige ingr.

Men du, hvordan klarer du å brenne smørdamping av grønnsaker...?

Jeg er veldig glad i indisk mat faktisk. Så om krydder går fint så blir det nok noe der - bruker tyrkisk youghurt eller matyoughurt til riata da.

Jo altså... brenne smørdamping er ikke no problem - man putter smør i gryta, putter brokkolien oppi og så skal det liksom koke? Vips brent brokkoli. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i indisk mat faktisk. Så om krydder går fint så blir det nok noe der - bruker tyrkisk youghurt eller matyoughurt til riata da.

Jo altså... brenne smørdamping er ikke no problem - man putter smør i gryta, putter brokkolien oppi og så skal det liksom koke? Vips brent brokkoli. :aww:

Indisk mat trenger ikke være krydret i formening sterk; koriander, cummin, kardemomme, kanel, gurkemeie osv er det jeg forbinder med indisk matlaging, ikke nødvendigvis (så mye) chili :) kan legge ut noen oppskrifter her om du vil?

Og du, grønnsakene skal ikke koke i smør da :D ikke sånn jeg gjør det i hvert fall.. koker/damper blanding av smør og vann, evt koker man i vann først og bare varmer opp igjen i smør. Vet ikke akkurat hvor forsiktig du må være med fett, men kan jo nøye deg med en spiseskje smør i vannet (bruker lite vann). Kommer litt an på hvilken gønnsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig nok så stemmer ikke mine gallesteinsanfall med det som står om at det skal komme etter fettrike måltid. Hele onsdag spiste jeg 4 glutenfrie knekkebrød med nugatti, og to glutenfrie brødskiver med ost og skinke og noe salat.Torsdag ble jeg akuttinlagt og operert. Har heller ikke stemt med tidligere anfall, med untak av 1. Har dog sett en liten kobling på svart kaffe - men det kan være helt tilfeldig. Snodige greier.

Jeg er litt usikker på om jeg har hatt gallestein, men noe med galleblæra har jeg hatt problemer med, for noen ganger får jeg vondt der den sitter - veldig øm og hoven liksom - men jeg har heller aldri greid å finne noen sammenheng mellom disse anfallene og inntak av feit mat...

Jo altså... brenne smørdamping er ikke no problem - man putter smør i gryta, putter brokkolien oppi og så skal det liksom koke? Vips brent brokkoli. :aww:

:lol: Som Lucy sier - man koker brokkolien først, heller av vannet, har i litt smør i kjelen og lar det dampe litt - LITT altså *fnis*.

... og ellers har jeg vel svært lite å bidra med, men kjenner at om jeg må redusere fettinntaket her i gården, så blir det krise altså... man greier seg ikke uten fløte, Bremyk, skikkelig ost etc... :aww:.

Men bruk ovnen i stedet for steikepanna - DET er lurt. Bruk bakepapir så går det strålende :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. og ellers har jeg vel svært lite å bidra med, men kjenner at om jeg må redusere fettinntaket her i gården, så blir det krise altså... man greier seg ikke uten fløte, Bremyk, skikkelig ost etc... :aww:.

Bremykt?! Må ha skikkelig meierismør, da! Og seterrømme, og, og...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...