Gå til innhold
Hundesonen.no

Viacutan +


Huldra
 Share

Recommended Posts

Brukte den til Ganzie før, merket ikke at den var bedre eller verre enn andre oljer jeg har brukt. (bla Baddaky) Synes den er helt grei. Nå har ikke hun noen større hudproblemer, men hun blir tørr og klør i huden om hun ikke får tilskudd av fettsyrer.
Nå bruker jeg Dermaflex, (tyggetabletter) fordi (jeg synes) det har bedre sammensetning av omega 3 og omega 6, samt aminosyrer og mineraler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker den nå. Funker supert på katten spesielt! ^^, Brukte EFA (? ..husker ikke helt hva den heter) før, også sånn på pumpe. Den er litt billigere enn Viacutan i forhold til mengde, hvertfall her. Men veldig fornøyd med Viacutan og den andre, lettere å gi riktig mengde, i forhold til fiskeolje på flaske. Syns også det virker bedre på pelsen til spesielt katten. Sikkert fordi det er mer fokus på hud/pels med utvalgte essensielle fettsyrer i forhold til vanlig fiskeolje som "bare" er omega 3/6 + litt til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt den til katten jeg hadde før, der fungerte den bra, på Chicka fungerte den ikke.

Jeg syntes også at den var dyr i forhold til andre gode oljer, spesielt da jeg skulle bruke den til hund som trengte mer enn katten.

Har du prøvd Baddakys?

Det er en veldig bra olje, oljen til vom&hundemat også;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke brukt noen form for olje til henne såvidt jeg kan huske, men da jeg leste om Viacutan virket det som om det var en slags nødvendighet. :P Jeg vet jo at olje i maten kan være bra og til tider nødvendig, men oppfattet denne som noe mer "spesielt" enn andre oljer. Hunden har ikke noe stort problem med verken hud eller pels, men sånt kan vel alltids bli bedre uansett hvor bra det er. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir Chicka en kapsel med menneske omega3 hele året, syntes det fungerer mye bedre enn Viacutan, men alle hunder er jo individuelle og det kan hende din tar det opp bedre enn Chicka.

Også som jeg sa, så syntes jeg det ble dyrt med så liten flaske som veldig fort gikk tom ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir Chicka en kapsel med menneske omega3 hele året, syntes det fungerer mye bedre enn Viacutan, men alle hunder er jo individuelle og det kan hende din tar det opp bedre enn Chicka.

Også som jeg sa, så syntes jeg det ble dyrt med så liten flaske som veldig fort gikk tom ;)

Menneskeomega3 er vel ikke helt bra for hunder mtp mengde A vitamin? Er det ikke samme mengde i omega 3 som i tran til mennesker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menneskeomega3 er vel ikke helt bra for hunder mtp mengde A vitamin? Er det ikke samme mengde i omega 3 som i tran til mennesker?

Jeg skrev kun omega3???

De kapslene jeg gir har ikke noen vitaminer i seg, er klar over at de ikke skal ha de vitaminene som ofte er i omega3.

Kjøper en stor krukke fra proteinfabrikken, de har bra oljer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menneskeomega3 er vel ikke helt bra for hunder mtp mengde A vitamin? Er det ikke samme mengde i omega 3 som i tran til mennesker?

Det er vel bare å kjøpe omega-3 uten tilsatt vitamin A og vitamin D, så har du jo omega-3-fettsyrene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev kun omega3???

De kapslene jeg gir har ikke noen vitaminer i seg, er klar over at de ikke skal ha de vitaminene som ofte er i omega3.

Kjøper en stor krukke fra proteinfabrikken, de har bra oljer ;)

Den store boksen fra PF har tilsatt vit e som konserveringsmiddel. Står ikke hvor mye.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev kun omega3???

De kapslene jeg gir har ikke noen vitaminer i seg, er klar over at de ikke skal ha de vitaminene som ofte er i omega3.

Kjøper en stor krukke fra proteinfabrikken, de har bra oljer ;)

Jaja, jeg visste jo ikke om du (eller alle andre i tråden) var klar over det, kun derfor jeg nevnte det. :) sånn som vanlig tran er jo regelrett skadelig for hunder i forhold til fiskeolje for hund.

Vitamin E kan man gi 200 x anbefalt daglig dose til hund uten bivirkninger, ettetsom jeg leste. Det har også vist seg på dachs med ørerands-seborré at de kunne bli bedre av økte doser E-vitamin og også ved påsmøring av E-vitamin på huden. Så E-vit er nok ikke farlig at er i omega3kapsler for hund. Men at man bør passe på at det ikke er for mye av andre vitaminer i de kapslene man i så fall kjøper, og at det er nok av det hunden trenger. :ahappy: Så ikke til deg spesifikt, jeg mente det som en generell observasjon. Jeg har ikke vært borti omega3-kapsler uten tilsatte vitaminer, tror jeg. Også er det viktig å huske på forholdet mellom omega3 og omega6.

Derfor liker jeg EFA Prescription(fant endelig ut hva den het!), der er det bare essensielle fettsyrer for hund, og katt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den store boksen fra PF har tilsatt vit e som konserveringsmiddel. Står ikke hvor mye

https://www.proteinfabrikken.no/hovedsiden/fettsyrer/omega-3-6-9/super-omegatm-3-6-9-90-kapsler-ta-3-betal-for-2

Vi bruker denne, de sa da jeg kjøpte den at den ikke inneholder e-vit, eller andre vit, når jeg leser nå, så kan jeg ikke se noe om vitaminer i den..akkurat kjøpt ny runde med tre bokser, så håper ikke det er vitaminer i det.

Chicka har iallefall gått på det lenge og den store blodprøven hun tok for litt tilbake hadde ingen avvik, bra til å være 11,5år ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E vit er uansett ikke noen krise. Rart om de du linker til ikke har konserveringsmiddel.

Kapsler har ofte ikke det, iom at de ikke oksyderer på samme måte som ren olje. Naturlig E-vit er ikke farlig, men tophekopherol (eller hvordan det nu staves :P )(syntetisk E-vit) er ikke forsket på hund, og det er vel vist at spes barn ikke bør få for mye av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kapsler har ofte ikke det, iom at de ikke oksyderer på samme måte som ren olje. Naturlig E-vit er ikke farlig, men tophekopherol (eller hvordan det nu staves :P )(syntetisk E-vit) er ikke forsket på hund, og det er vel vist at spes barn ikke bør få for mye av det.

Det er kanskje i ganske høye doser? Kapslene Putle får står det følgende om:vitamin E (as natural d-alpha tocopherol with mixed tocopherols)

Må innrømme at jeg ikke er så bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje i ganske høye doser? Kapslene Putle får står det følgende om:vitamin E (as natural d-alpha tocopherol with mixed tocopherols)

Må innrømme at jeg ikke er så bekymret.

Chicka har gått på disse såpass lenge at hadde det vært noe galt, så ville man vel sett det på blodprøven, ikke så bekymret jeg heller ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Dogvitality, og syns den har fungert best på mine to. Mindre røyting og kløing, da de sliter med lett forallergi. http://www.vitalityinnovation.no/index.php?option=com_content&view=article&id=4&Itemid=11

Viacutan syns jeg ikke hadde særlig funksjon i forhold til Dogvitality, men hunder er individuelle. Den ene min fungerer best med Dogvitality, mens den andre fungerer også på Baddakys. Men holder meg til Dogvitality da jeg ser forbedringer på den eldste og den yngste også fungerer på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...