Gå til innhold
Hundesonen.no

Veterinærtjenester på billigsalg?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Guest Kåre Lise

EDIT: Andre jobber enn jobb som smådyrsveterinær, som f.eks. jobb i mattilsynet.

Huff ja det er ille. Sikkert ikke mulig å sette seg inn i arbeidsmulighetene før man tar utdanningen antar jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er lite som er et kall i dag, unntatt kanskje presteyrket. Tar man lang utdanning så vil man ha lønn deretter. For å opprettholde denne lønnen kan man ikke regne med at veterinærer skal jobbe grat

Jeg har ikke, på noen av klinikkene jeg har brukt her i Trondheim, opplevd triggerhappy veterinærer som foreslår unødvendig behandling. Tvert i mot, det har alltid vært forsiktighet og vente og se, gi

Men de som har 12 hunder har behov for 12 x mer mat, 12 x mer utstyr osv. Skal vi klage på dyrebutikkene fordi de tar så sinnsyke priser på forene sine? For helt ærlig, det er en mye større utgift for

Guest Kåre Lise

Og jobbmarkedet endrer seg ingen ting på 6 år mener du?

at en potensiell karriere i mattilsynet som veterinær endrer seg på 6 år mener du? Nei, tror ikke gitt. At arbeidsmarkedet generelt kan endres over tid ja. :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være enig i at det koster å dra til dyrlegen, men det gjør meg ingenting å betale det tjeneste koster så lenge jeg føler at dyrlegen gjør en god jobb og jeg kan stole på hans/hennes vurdering..

Jeg tipper det at hvis folk flest hadde vist hva det fastlegene får inn for hver pasient, så hadde ikke dyrlegene vært de i søkelyset. Men vet dere? Jeg unner fastlegene de pengene de tjener også jeg, for det er virkelig ikke bestandig en a4-jobb..

Edit: presiserte noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Leste kommentarfeltene der. Flere som skriver at det er billigere å få veterinøren hjem på gården å se til hestene enn det er å gå til veterinæren. Fint om dere kan forklare det.

Og hva med alle som driver med hund utover selskapsdyr, hundekjørere f.eks. La oss nå være moderate å si en "bare" har 12 hunder. 600,- x 12 = 7200,- spenn bare for å vaksinere flokken. Sier seg selv at det ikke går an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste kommentarfeltene der. Flere som skriver at det er billigere å få veterinøren hjem på gården å se til hestene enn det er å gå til veterinæren. Fint om dere kan forklare det.

Vel.. Mangel på klinikk? Er du kudoktor, så har du ikke fancy klinikk med det siste av røntgenapparat, annet utstyr og veterinærassistent?

Og hva med alle som driver med hund utover selskapsdyr, hundekjørere f.eks. La oss nå være moderate å si en "bare" har 12 hunder. 600,- x 12 = 7200,- spenn bare for å vaksinere flokken. Sier seg selv at det ikke går an.

Man får som regel rabatt når man har flere hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Man får som regel rabatt når man har flere hunder.

Naturligvis, eller de går til andre enn "klinikken".

Problemet og det jeg sku frem til er at en rabatt er selvmotsigende med argumentene for prisen. Det er jo basert på kostpris, og kostprisen for 12 hunder vil jo være den samme. Det er altså ikke bare tiden de er inne til veterinæren som setter prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at en potensiell karriere i mattilsynet som veterinær endrer seg på 6 år mener du? Nei, tror ikke gitt. At arbeidsmarkedet generelt kan endres over tid ja. :-)

Jeg mente selvsagt at arbeidsmarkedet endres over tid, og når man tar en høyere utdanning på 5-6 år eller mer er fallhøyden stor ved endringer. Det har skjedd før og det skjer igjen - mange velger en utdanning som har masse ledige arbeidsplasser og er up and coming. 5 år senere er de ferdigutdannet lurer på hva som skjedde på vegen når de ender opp i en helt annen bransje eller uten jobb overhodet. Ergo er ditt svar "man bør sette seg inn i arbeidsmulighetene før man tar en utdanning" litt feilslått som kommentar på "vanskelig å få seg jobb etter utdanningen og man får kanskje en annen jobb en det man så for seg". Det er forskjell på FØR og ETTER, ingen kan vite 100%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Ergo er ditt svar "man bør sette seg inn i arbeidsmulighetene før man tar en utdanning" litt feilslått som kommentar på "vanskelig å få seg jobb etter utdanningen og man får kanskje en annen jobb en det man så for seg". Det er forskjell på FØR og ETTER, ingen kan vite 100%.

Nei, det er ikke feilslått om du får med deg hva jeg mener. Når man utdanner seg til veterinær så bør en være forberedt på at ikke alle kan bli Trude Mostue og at Mattilsynet kan være en reell virkelighet. Akkurat som ikke jeg kan bestemme meg for plast eller metall, før jeg har begynt på ingeniørstudiene. Det er noe tiden vil vise hva som er "hot" og tilgjengelig ved endt utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke feilslått om du får med deg hva jeg mener. Når man utdanner seg til veterinær så bør en være forberedt på at ikke alle kan bli Trude Mostue og at Mattilsynet kan være en reell virkelighet. Akkurat som ikke jeg kan bestemme meg for plast eller metall, før jeg har begynt på ingeniørstudiene. Det er noe tiden vil vise hva som er "hot" og tilgjengelig ved endt utdannelse.

Det er da ingen som tror de skal bli Trude Mostue heller. Men hvis du ved studiestart ser mange ledige arbeidsplasser som vanlig smådyrsveterinær og vil jobbe med katter og hunder - og etter 6 år kommer ut i et marked hvor det er umulig å ha et normalt hverdagsliv som smådyrsveterinær fordi alt har blitt vikariater, kontraktsbasert og så lavtlønnet at man ikke kan dekke utgiftene på utdanningen og samtidig bygge et liv med hus, bil og barn - så er det ingen andres feil enn markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betaler 670 kr for en vaksine. (Og helsesjekk)

Skrekk! for èn vaksine? Jeg var akkurat og vaksinerte mine,3 x rabies, 2 x trippel,og en vanlig (nobivac ?) Altså 6 vaksiner,8 sprøyter for 1400 kr.

Ang dette med pris på veterinær hjem på gården kontra gå med smådyr til klinikk: Rett i lomma/svart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke feilslått om du får med deg hva jeg mener. Når man utdanner seg til veterinær så bør en være forberedt på at ikke alle kan bli Trude Mostue og at Mattilsynet kan være en reell virkelighet. Akkurat som ikke jeg kan bestemme meg for plast eller metall, før jeg har begynt på ingeniørstudiene. Det er noe tiden vil vise hva som er "hot" og tilgjengelig ved endt utdannelse.

Jeg går andre året på veterinærhøgskolen, sånn i tilfelle du ikke var klar over det. Samtlige av alle på kullet mitt er veldig klar over at det ikke er reelt at alle kan bli Trude Mostue. Vi får høre fra første skoledag at det er mange andre karrieremuligheter, og vi har veldig fokus på alternative karrieremuligheter på karrieredager osv. Noen ønsker å satse, og prøver seg på en karriere som smådyrsveterinær, men ser at det er vanskelig å få jobb som det, og finner da en annen jobb. Mange ender opp i mattilsynet, statens legemiddeltilsyn, privat forskning etc., og er strålende fornøyd med det. Nærmere 100% av alle studentene er i jobb i løpet av første året etter studie. Poenget mitt var at når man snakker om at det er vanskelig å få jobb betyr ikke det noe annet enn at det er vanskelig å få jobb som smådyrsveterinær i de store byene i Norge. Tror ingen på studiet går seks år, for så å bli sjokkert eller knust over at det er vanskelig å få jobb som smådyrsveterinær. Det er ikke mangel på jobb som diskuteres, men mer hvilke rettigheter man har når det kommer til lønn, og hva man kan forvente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste kommentarfeltene der. Flere som skriver at det er billigere å få veterinøren hjem på gården å se til hestene enn det er å gå til veterinæren. Fint om dere kan forklare det.

Og hva med alle som driver med hund utover selskapsdyr, hundekjørere f.eks. La oss nå være moderate å si en "bare" har 12 hunder. 600,- x 12 = 7200,- spenn bare for å vaksinere flokken. Sier seg selv at det ikke går an.

Som regel har man ikke andre krav enn at hundene må vaksineres hvert 3. år.. Hvis man ikke har råd til å betale 7200 kr for sine 12 hunder hvert 3. år, så har man kanskje ikke råd til å ha 12 hunder uansett..

Selv om jeg ikke tror noe på at det vil bli kostende 7200 kr for 12 hunder ved vaksinering..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det er da ingen som tror de skal bli Trude Mostue heller. Men hvis du ved studiestart ser mange ledige arbeidsplasser som vanlig smådyrsveterinær og vil jobbe med katter og hunder - og etter 6 år kommer ut i et marked hvor det er umulig å ha et normalt hverdagsliv som smådyrsveterinær fordi alt har blitt vikariater, kontraktsbasert og så lavtlønnet at man ikke kan dekke utgiftene på utdanningen og samtidig bygge et liv med hus, bil og barn - så er det ingen andres feil enn markedet.

Da har du jo seriøst bajsa på leggen i egen vurdering og valg av studie om du ikke undersøker hva veterinærer faktisk gjør utover å være smådyrsveterinær. ( les, Trude Mostue )

Det første jeg ville gjort hvis jeg vurderte det var å google "veterinær og jobbmuligheter."

Første treff NVH:

Jobbmuligheter

Veterinærutdanningen gir en bred biologisk basis og medisinsk kompetanse, noe som gir veterinæren mange spennende muligheter for valg av jobb.

  • Ca. halvparten av autoriserte veterinærer jobber med det vi tenker på som tradisjonelt veterinærarbeid, nemlig privat praksis innen sports-og familiedyrmedisin eller produksjonsdyrmedisin.
  • Mattilsynet sysselsetter mange veterinærer. Oppgavene er varierte og spenner fra kontroll med produksjon og omsetting av næringsmidler til å arbeide for bedre dyrehelse og dyrevelferd.
  • Veterinærene har også viktige oppgaver innen forebygging og behandling av sykdommer hos oppdrettsfisk.
  • Noen veterinærer arbeider ved Norges veterinærhøgskole og andre undervisnings- og forskningsinstitusjoner som forskere og undervisere.
  • Andre arbeider med rådgivning og forebyggende helsearbeid, noen driver med diagnostisk arbeid på laboratorier og noen er ansatt i ulike private virksomheter (f.eks. legemiddelfirmaer) og organisasjoner.

---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Som regel har man ikke andre krav enn at hundene må vaksineres hvert 3. år.. Hvis man ikke har råd til å betale 7200 kr for sine 12 hunder hvert 3. år, så har man kanskje ikke råd til å ha 12 hunder uansett..

Selv om jeg ikke tror noe på at det vil bli kostende 7200 kr for 12 hunder ved vaksinering..

Det var bare ett eksempel på at 12 hunder har 12 x behovet for veterinærtjenester som bare en eller få. :)

Så fikk vi nå oppklart det med hvert 3. år. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du jo seriøst bajsa på leggen i egen vurdering og valg av studie om du ikke undersøker hva veterinærer faktisk gjør utover å være smådyrsveterinær. ( les, Trude Mostue )

Det første jeg ville gjort hvis jeg vurderte det var å google "veterinær og jobbmuligheter."

Første treff NVH:

Jobbmuligheter

Veterinærutdanningen gir en bred biologisk basis og medisinsk kompetanse, noe som gir veterinæren mange spennende muligheter for valg av jobb.

  • Ca. halvparten av autoriserte veterinærer jobber med det vi tenker på som tradisjonelt veterinærarbeid, nemlig privat praksis innen sports-og familiedyrmedisin eller produksjonsdyrmedisin.
  • Mattilsynet sysselsetter mange veterinærer. Oppgavene er varierte og spenner fra kontroll med produksjon og omsetting av næringsmidler til å arbeide for bedre dyrehelse og dyrevelferd.
  • Veterinærene har også viktige oppgaver innen forebygging og behandling av sykdommer hos oppdrettsfisk.
  • Noen veterinærer arbeider ved Norges veterinærhøgskole og andre undervisnings- og forskningsinstitusjoner som forskere og undervisere.
  • Andre arbeider med rådgivning og forebyggende helsearbeid, noen driver med diagnostisk arbeid på laboratorier og noen er ansatt i ulike private virksomheter (f.eks. legemiddelfirmaer) og organisasjoner.

Jeg gjentar bare meg selv, jeg snakker ikke om HVA du gjør, men HVORDAN ARBEIDSFORHOLDENE ER.

[....] kommer ut i et marked hvor det er umulig å ha et normalt hverdagsliv som smådyrsveterinær fordi alt har blitt vikariater, kontraktsbasert og så lavtlønnet at man ikke kan dekke utgiftene på utdanningen og samtidig bygge et liv med hus, bil og barn - så er det ingen andres feil enn markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mangel på jobb som diskuteres, men mer hvilke rettigheter man har når det kommer til lønn, og hva man kan forvente.

Dette er selvfølgelig viktig, men gjelder ikke dette omtrent alle yrker da? Arbeidsmarkedet kan være hardt, og en må passe på sine egne grenser og rettigheter. Det er selvfølgelig trist hvis noen må se seg nødt til å ta seg til takke med å spise smuler, men da må en ta tak i situasjonen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bare ett eksempel på at 12 hunder har 12 x behovet for veterinærtjenester som bare en eller få. :)

Så fikk vi nå oppklart det med hvert 3. år. :)

Men de som har 12 hunder har behov for 12 x mer mat, 12 x mer utstyr osv. Skal vi klage på dyrebutikkene fordi de tar så sinnsyke priser på forene sine? For helt ærlig, det er en mye større utgift for meg enn at det koster litt hos dyrlegen, og jeg har hatt nærmeste klippekort hos dyrlegen :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er selvfølgelig viktig, men gjelder ikke dette omtrent alle yrker da? Arbeidsmarkedet kan være hardt, og en må passe på sine egne grenser og rettigheter. Det er selvfølgelig trist hvis noen må se seg nødt til å ta seg til takke med å spise smuler, men da må en ta tak i situasjonen sin.

Som er nøyaktig det som gjøres i dette blogginnlegget, som da er skrevet av en veterinær. Man prøver å ta tak i ting. Dette innlegget var også publisert i den norske veterinærforenings tidskrift, og det er en debatt som er pågående. Det er mange yrker hvor dette ikke er på langt nær det samme problemet som det er i veterinæryrket. Hvor mange tannleger eller leger tror du jobber for 452 000 kr i året? Og hvor mange yrker tror du det forventes at man er tilgjengelig natt og dag, også i helger, uten at man skal kunne ta seg overtidsbetalt for det? Jeg gjentar meg selv, klart man er ansvarlig for å sette sin egne nedre smertegrense i alle yrker, men samfunnets krav og forventninger er også en del av regnestykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tråder som dette som gjør at jeg mer og mer heller mot en karriære i mattilsynet eller fiskerinæring. Der har man en helt grei startlønn, stabile arbeidstider og man slipper å slite med nedbetaling av lån fordi nærmeste klinikk tar så lave priser at alle drar dit i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg gjentar bare meg selv, jeg snakker ikke om HVA du gjør, men HVORDAN ARBEIDSFORHOLDENE ER.

Nå beskrev jo Nemi selv som veterinærstudent det jeg mente også veldig godt og med de holdningene kommer hun nok til å klare seg greit, selvom det kanskje ikke blir smådyrsveterinær. :)

Men de som har 12 hunder har behov for 12 x mer mat, 12 x mer utstyr osv. Skal vi klage på dyrebutikkene fordi de tar så sinnsyke priser på forene sine? For helt ærlig, det er en mye større utgift for meg enn at det koster litt hos dyrlegen, og jeg har hatt nærmeste klippekort hos dyrlegen :P

Men likevel så bruker de ikke og kan ikke bruke 12 x penger. Sier seg selv, de er vanlige folk de også uten 12 x lønninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...