Gå til innhold
Hundesonen.no

Veterinærtjenester på billigsalg?


Gjest
 Share

Recommended Posts

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er lite som er et kall i dag, unntatt kanskje presteyrket. Tar man lang utdanning så vil man ha lønn deretter. For å opprettholde denne lønnen kan man ikke regne med at veterinærer skal jobbe grat

Jeg har ikke, på noen av klinikkene jeg har brukt her i Trondheim, opplevd triggerhappy veterinærer som foreslår unødvendig behandling. Tvert i mot, det har alltid vært forsiktighet og vente og se, gi

Men de som har 12 hunder har behov for 12 x mer mat, 12 x mer utstyr osv. Skal vi klage på dyrebutikkene fordi de tar så sinnsyke priser på forene sine? For helt ærlig, det er en mye større utgift for

Heia Marring. Ingen grunn til at veterinærtjenester skal være fritatt og beskyttet fra konkuranse.

Veterinærtjenester er ikke fritatt og beskyttet fra konkuranse? Hvor i alle dager får du det fra? Leste du i det hele tatt blogginnlegget? Gjennomsnittslønnen for smådyrspraktiserende veterinærer ligger på 452 000, etter seks års studie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Veterinærtjenester er ikke fritatt og beskyttet fra konkuranse? Hvor i alle dager får du det fra? Leste du i det hele tatt blogginnlegget? Gjennomsnittslønnen for smådyrspraktiserende veterinærer ligger på 452 000, etter seks års studie.

Ja jeg leste den og den det var linket til. :) og nei det er ikke fritatt og beskyttet fra konkuranse, Derfor er det heller ingen grunn til å få det til å høres ut som det sku vært det i artikkelen. Det gjøres iherdige forsøk på å argumentere mot Marring's drift av dyreklinikken uten å lykkes særlig. For meg virker det bare som om man er redd for konkuranse. Hva er galt med en årslønn på 452.000,- ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med en årslønn på 452.000,- ?

Hva er problemet med å studere i 6 år av ditt liv for å tjene like mye som noen med 0 års studier? Du kan smake litt på den, og tanken på en verden uten faglærte veterinærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hva er problemet med å studere i 6 år av ditt liv for å tjene like mye som noen med 0 års studier? Du kan smake litt på den, og tanken på en verden uten faglærte veterinærer.

De færreste med 0 års studier tjener 452.000 i året. :)

Det er utelukkende en eneste grunn til at jeg går på skole nå, det er for å kunne tjene såpass. ;)

Ingeniørbransjen jeg sikter mot så har utdanningen alt å si på utbetalingen. Det er 300k ufaglært ( om du får jobb ) eller 500k som ingeniør.

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg leste den og den det var linket til. :) og nei det er ikke fritatt og beskyttet fra konkuranse, Derfor er det heller ingen grunn til å få det til å høres ut som det sku vært det i artikkelen. Det gjøres iherdige forsøk på å argumentere mot Marring's drift av dyreklinikken uten å lykkes særlig. For meg virker det bare som om man er redd for konkuranse. Hva er galt med en årslønn på 452.000,- ?

Ingenting er forsåvidt galt med en årslønn på 452 00,- , men det er heller ikke noen voldsom lønn. Poenget er at man ikke som veterinær har råd til å prise seg noe ytterligere ned, og i tillegg beviser det vel kanskje at veterinærer ikke tar seg så rått betalt som mange har inntrykk av. Om du leser artikkelen hvor Marring er sitert argumenterer han for blant annet gratis vaksiner til hunder, og at veterinærer ikke bør få lov til å ta ekstra betalt for kvelds og helgejobbing (hvilke andre yrker forventes det at man jobber natt/helger uten tillegg?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Ingenting er forsåvidt galt med en årslønn på 452 00,- , men det er heller ikke noen voldsom lønn. Poenget er at man ikke som veterinær har råd til å prise seg noe ytterligere ned, og i tillegg beviser det vel kanskje at veterinærer ikke tar seg så rått betalt som mange har inntrykk av. Om du leser artikkelen hvor Marring er sitert argumenterer han for blant annet gratis vaksiner til hunder, og at veterinærer ikke bør få lov til å ta ekstra betalt for kvelds og helgejobbing (hvilke andre yrker forventes det at man jobber natt/helger uten tillegg?).

Marring argumenter ikke for gratis vaksiner. Artikkelen har omfomulert det til at han gjør det. Stor forskjell, han mener den ikke nødvendigvis bør koste 600,- og argumenterer videre hvordan ting kan gjøres ved å legge om drift, ikke nødvendigvis ha ansatte uten lønn. :) Trude Mostue forklarte også dette med drift av dyreklinikkene godt med småkongene på hver sin tue. Det bør være rom for og lov til å kunne tenke annerledes også i veterinæryrket. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting er forsåvidt galt med en årslønn på 452 00,- , men det er heller ikke noen voldsom lønn. Poenget er at man ikke som veterinær har råd til å prise seg noe ytterligere ned, og i tillegg beviser det vel kanskje at veterinærer ikke tar seg så rått betalt som mange har inntrykk av. Om du leser artikkelen hvor Marring er sitert argumenterer han for blant annet gratis vaksiner til hunder, og at veterinærer ikke bør få lov til å ta ekstra betalt for kvelds og helgejobbing (hvilke andre yrker forventes det at man jobber natt/helger uten tillegg?).

Bare for å trekke en parallell til vårt herlige samfunn med forventninger: luftfarten lider jo under samme greia. Fysj og fy hvis vi må betale mer enn 499kr for en tur til Oslo. Egentlig er det og dyrt, det bør ikke koste mer enn 199kr. Milevis under kostprisen av flyturen. Og hvor kutter man så, når man tilbyr tjenester under kostpris? Jo, i lønningene til ansatte, i kontraktsvilkårene til ansatte - hele ansettelsesforholdet. Man henter inn arbeidskraft fra utlandet som er villig til å gjøre samme arbeidet for mindre penger. Man minsker kundeservicen til et minimum, setter telefonbordet til India og når ting går galt dekker man over det.

Skipsfarten har allerede vært gjennom prosessen. Sosial dumping og outsourcing er en utrolig lite fristende utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det skumleste med måten Sinsen drives på, er at du får veterinærer som er for ivrige i tjenesten.

Det må du gjerne fortelle mer om. Jeg visste ikke engang at Sinsen var Geir Marring før denne tråden og har bare inntrykk av at Sinsen blir anbefalt og brukt av mange?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å trekke en parallell til vårt herlige samfunn med forventninger: luftfarten lider jo under samme greia. Fysj og fy hvis vi må betale mer enn 499kr for en tur til Oslo. Egentlig er det og dyrt, det bør ikke koste mer enn 199kr. Milevis under kostprisen av flyturen. Og hvor kutter man så, når man tilbyr tjenester under kostpris? Jo, i lønningene til ansatte, i kontraktsvilkårene til ansatte - hele ansettelsesforholdet. Man henter inn arbeidskraft fra utlandet som er villig til å gjøre samme arbeidet for mindre penger. Man minsker kundeservicen til et minimum, setter telefonbordet til India og når ting går galt dekker man over det.

Skipsfarten har allerede vært gjennom prosessen. Sosial dumping og outsourcing er en utrolig lite fristende utvikling.

Absolutt enig. Det er lett å si at yrkene selv bestemmer hva deres nedre smertegrense for lønn er, men samfunnets forventninger er så til de grader med å presse denne smertegrensa ned. Vi ser det jo på omtrent alle sektorer i dagens samfunn. Vi vil ha god dyrevelferd for produksjonsdyr, men er ikke villig til å betale mer for kjøtt. Vi sutrer over at barn i Kina utnyttes i barnearbeid, men vil allikevel ikke betale mer enn 200 kr for en bukse hos H&M. Jeg regner med at vi vil ha flinke veterinærer som føler seg verdsatt og som er godt utdannet, men vi skal helst betale så lite som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du handler ikke billig dritt fra Kina i butikken antar jeg?

Minst mulig :) Ikke bare foretrekker jeg lokal mat - jeg kjøper dongeribukser produsert i europa, velger stort sett klær etter hvor de er "made in" (og ellers kunnskap om bedriften). Enkelte ting er umulig å unngå, elektronikk for eksempel, men det finnes enda produkter made in germany f.eks (miele) som jeg heller sparer til enn å gå å kjøpe Electrolux made in china.

Det koster mer, varer lengre, er enormt bedre i kvalitet og jeg vet jeg har støttet en økonomi jeg ønsker å støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må du gjerne fortelle mer om. Jeg visste ikke engang at Sinsen var Geir Marring før denne tråden og har bare inntrykk av at Sinsen blir anbefalt?

Jeg gjør småting der, som vaksiner, UL, røntgen etc. Var der sist for et par måneder siden for å vaksinere. Veterinæren (en ny, forøvrig) kunne kjenne metastaser (!!) i jurene på tispa mi. Han kunne sette opp time til kastering og fjerning av begge jurlister (man fjerner ikke begge lister samtidig på en borzoi, det er de for lange og opptrukne til) om to dager, for dette hastet virkelig. På hannhunden fant han også en del ting som måtte fikses på asap (det var så dumt, at jeg ikke husker hva det var engang).

Nå blir tispa mi fulgt opp av onkolog på NVH, så dette denne veterinæren kom med, var pølsevev i ypperste klasse. Men klart, om jeg hadde valgt å operere, så ville det jo blitt klingende mynt i kassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør småting der, som vaksiner, UL, røntgen etc. Var der sist for et par måneder siden for å vaksinere. Veterinæren (en ny, forøvrig) kunne kjenne metastaser (!) i jurene på tispa mi. Han kunne sette opp time til kastering og fjerning av begge jurlister (man fjerner ikke begge lister samtidig på en borzoi, det er de for lange og opptrukne til) om to dager, for dette hastet virkelig. På hannhunden fant han også en del ting som måtte fikses på asap (det var så dumt, at jeg ikke husker hva det var engang).

Nå blir tispa mi fulgt opp av onkolog på NVH, så dette denne veterinæren kom med, var pølsevev i ypperste klasse. Men klart, om jeg hadde valgt å operere, så ville det jo blitt klingende mynt i kassen.

Det er trist å måtte si dette, men dette er dessverre ikke unikt for en dyreklinikk (uavhengig av prisklasse på tjenestene). Ut fra mine erfaringer tror jeg ikke at veterinæren valgte behandlingsforslaget på grunnlag av å få mer penger i kassen, men rett og slett ut fra sine (mindre gode) vurderinger. Vurderingsevnen kommer fra summen av blant utbyttet av utdannelsen, felt, erfaring, sunn fornuft og evnen til å innhente relevant informasjon. Summen av disse blir egentlig kunnskapen satt ut i praksis og dermed dyktigheten i faget. Jeg synes det er særdeles viktig at kunder gir tilbakemeldinger, og spesielt i slike saker som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Nå blir tispa mi fulgt opp av onkolog på NVH, så dette denne veterinæren kom med, var pølsevev i ypperste klasse. Men klart, om jeg hadde valgt å operere, så ville det jo blitt klingende mynt i kassen.

Det kan så vær, skjer sikkert ikke andre steder.. :o

Så har man i det minste muligheten for å velge selv. Det ønsker jeg, før man får servert regninger skrevet med gaffel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan så vær, skjer sikkert ikke andre steder.. :o

Så har man i det minste muligheten for å velge selv. Det ønsker jeg, før man får servert regninger skrevet med gaffel.

Jeg tror ikke det skjer i like stor grad på steder med en litt annen inntjeningsmodell, altså.

Ja, man har muligheten til å velge selv, men for å ta det valget, fordrer det gjerne en del kunnskap, noe ikke alle har.

Jeg synes det er en uting å potensiellt skremme livskiten av folk og utsette dyr for dyre unødvendige inngrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig betaler jeg gjerne så lite som mulig, jeg har ikke så mye penger at jeg med glede hiver tusenlapper rundt meg, men inntil en viss grad. Som nevnt i bloggen, utstyr koster, kompetanse koster, leie av lokaler koster, timelønn til alle som skal være med på evt inngrep koster. Vil man bli tatt godt vare på så får man også betale deretter. Jeg har over 400000 i årslønn med 0 års utdannelse så 6 års utdanning og 450000 er ikke akkurat noe og skryte av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg tror ikke det skjer i like stor grad på steder med en litt annen inntjeningsmodell, altså.

Nå har jeg aldri vært på Sinsen men føler vel at dette er noe jeg opplever hele tiden og desverre grunnen til at man vegrer seg for å gå til veterinæren som god grunn nr 2 etter prisen. Det er alltid en åpen dør for noe mer, undersøkelser eller hva det måtte være. Såret på snuta til han her f.eks har 11 veterinærer sett på allerede opp gjennom åra uten noen løsnng, hvorfor sku det bli noe annereldes om jeg la igjen en månedslønn hos nr 12?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri vært på Sinsen men føler vel at dette er noe jeg opplever hele tiden og desverre grunnen til at man vegrer seg for å gå til veterinæren som god grunn nr 2 etter prisen. Det er alltid en åpen dør for noe mer, undersøkelser eller hva det måtte være. Såret på snuta til han her f.eks har 11 veterinærer sett på allerede opp gjennom åra uten noen løsnng, hvorfor sku det bli noe annereldes om jeg la igjen en månedslønn hos nr 12?

Jeg har ikke, på noen av klinikkene jeg har brukt her i Trondheim, opplevd triggerhappy veterinærer som foreslår unødvendig behandling. Tvert i mot, det har alltid vært forsiktighet og vente og se, gi det litt tid, luft, såpe og ro/mosjon. Resultat etter snart 8 år og 3 hunder i byen her er 1 operasjon og fjerning av til sammen 4 hjørnetenner. Nei, jeg vil ikke si at det er noe utbredt problematikk med overbehandling.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke, på noen av klinikkene jeg har brukt her i Trondheim, opplevd triggerhappy veterinærer som foreslår unødvendig behandling. Tvert i mot, det har alltid vært forsiktighet og vente og se, gi det litt tid, luft, såpe og ro/mosjon. Resultat etter snart 8 år og 3 hunder i byen her er 1 operasjon og fjerning av til sammen 4 hjørnetenner. Nei, jeg vil ikke si at det er noe utbredt problematikk med overbehandling.

Samme her, har ikke vært voldsomt mye til vet heller da, men de gangene det har vært noe har det langt i fra vært noen "overbehandling". Varga har flere knekte tenner, beskjeden er bare og følge med de litt og før de evt blir et problem så vil de ikke gjøre noe med det (helt i orden), og ganske stor fettkul(tror vi) ved skuldren får bare være der så lenge den ikke vokser og ikke plager/hindrer hunden på noe vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke et problem at veterinærer ikke får fulltidsjobb? at de ender med deltid ol? Det blir jo ikke så mye lønn av.

Problem å få jobb i Oslo eller andre storbyer, hvor det ofte blir mye vikariater. Har ikke inntrykk av at det er så mye deltid, mest vikariater, eller at man finner andre jobber.

EDIT: Andre jobber enn jobb som smådyrsveterinær, som f.eks. jobb i mattilsynet.

EDIT2: Og gjennomsnittslønna er basert på lønninger for veterinær i heltidsstilling, om det var det du tenkte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...