Gå til innhold
Hundesonen.no

Familie med delte meninger; Staffy eller Rottie?


Martine Roer Karlsen
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg og kjæresten min har sett på hunder i et par års tid nå, og kommer stadig nærmere et stadie hvor vi føler vi er klare og har tiden til å kjøpe oss en hund, dog har vi noen delte meninger om hvilken rase vi kunne tenkt oss. Jeg har vokst opp med hund og er godt kjent med hva som kreves, men dette blir den første hunden vår :ahappy:

Jeg har en veldig stor forkjærlighet for Staffordshire Bull Terrier, mens kjæresten min er veldig interessert i en rottweiler. Vi har begge lest veldig mye om rasetypiske trekk hos begge rasene, men kunne gjerne tenkt oss litt informasjon av eiere av de ulike rasene, for å få et litt bedre innblikk. :) Noe som eventuelt kan gjøre at vi blir enige om en rase til slutt :rolleyes:

Vi har fra før en Bengalkatt, men vi ser ikke for oss at sosialiserig mellom denne og en eventuell hund vil bli noe problem, da alt kan læres og tilvennes, samt at det er en rase som er kjent for å gå godt overens med hunder. :)

Vi bor for øyeblikket i en leilighet i Oslo med god plass og i umiddelbar nærhet av østmarka, så fine lufteturer og aktivisering er ikke et problem, men vi vil også at hunden skal kunne være en "sofagris" på kveldstid, noe vi har fått inntrykk av at gjelder for begge rasene. Vi er interessert i en rase som vi kan gå/jogge turer med, som vi kan lære triks og være et ekstra tilskudd til familien.

Vi har sett på (og ser til en viss grad fremdeles på), andre raser også, men mange av disse har vi måttet se bort ifra grunnet litt for mye vokt og driv med tanke på vår situasjon.

All hjelp og innsyn er flott! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken erfaring har dere med hund fra før?

Har dere planer om å drive med noe hundesport?

Hvor mye aktivitet ser dere for dere at hunden kommer til å få til daglig?

Begge disse er jo raser som kan kreve litt av en uerfaren eier. Rottweileren er i større grad en hund som trenger å brukes, selv om begge rasene krever sin del. Om dere har utelukket andre raser mtp vokt og driv så kan det nok være at rottweileren også har for mye av det. Men det er flere her som har erfaring med rasene, så du får sikkert flere innspill på akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akita har ikke så mye vokt. Eller, dersom det kommer fremmede bort til henne uten at vi er der (feks når hun er alene på kontoret på jobben til samboeren), så kan hun bjeffe. Vi bor i leilighet, og hun bjeffer omtrent aldri her, uansett hvor mye lyder hun hører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken erfaring har dere med hund fra før?

Har dere planer om å drive med noe hundesport?

Hvor mye aktivitet ser dere for dere at hunden kommer til å få til daglig?

Begge disse er jo raser som kan kreve litt av en uerfaren eier. Rottweileren er i større grad en hund som trenger å brukes, selv om begge rasene krever sin del. Om dere har utelukket andre raser mtp vokt og driv så kan det nok være at rottweileren også har for mye av det. Men det er flere her som har erfaring med rasene, så du får sikkert flere innspill på akkurat det.

Som nevnt i første innlegg så har jeg vokst opp med hund og kan en god del om hundehold generelt, men ikke nøyaktig disse rasene. :ahappy: Kjæresten min har ikke eid hund før, men han satt seg inn i det som kreves, og flere i familien hans har hund som han håndterer bra.

Hva som blir aktuelt av hundesport er vi ikke helt sikre på, men har sett på agility, noe jeg har kjennskap til ifra før. Kjæresten min er også interessert i både weight pulling og spor. Det skal sies at dette ikke er utslagsgivende på valg av rase, da det vil være mest for moro uansett.

Aktivitet daglig vil ikke være et problem uansett valg av rase, da turer vil bli lagt opp etter hundens energi-nivå, og vi er relativt aktive fra før. :)

Alle hunderaser krever jo også sitt. :)

De rasene vi har valgt bort pga. vokt og driv har i hovedsak vært Boerboel og Cane Corso, som begge har mye mer vokt og tildels driv enn en Rottweiler ettersom vi har forstått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trooor kanskje staffen er litt enklere enn rottisen? Også fordi det er 20 kg mindre av hunden. Liker godt begge rasene, skulle jeg valgt hadde det blitt staff, bare fordi jeg liker dem bedre og de virker bedre å kunne passe inn i mitt dagligliv enn rottisen, som jo krever litt mer for å holdes i form og alt.

Men, kun fordi jeg syns de er kjempepene, uten at jeg kjenner noe nærmere til rasen enn det jeg har lest på denne hjemmesiden, og fordi jeg kunne ønsket meg en sånn en en dag selv, Uruguayan Cimarron? De er jo en mellomting i størrelse mellom staff og rottis, og virker på denne damen som en relativt mild og grei hunderase selv om de såklart er en mastiff som krever sitt. De blir opprinnelig brukt til gjeting så skal jo da være førerorienterte, og blir også brukt til det, og agility/spor/lp av damen i Sverige.

Veldig veldig mulig at det er alt for mye første hund for familien, men, om man skulle være interessert går det jo an å sjekke ut mer hvordan de er, og hva oppdrettern i Sverige mener om dem som hund for dere. Sånn siden dere har sett på Boerboel og Cane Corso.. Kanskje dette kunne være noe som en senere hund?

http://www.perrocimarron.com/index.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trooor kanskje staffen er litt enklere enn rottisen? Også fordi det er 20 kg mindre av hunden. Liker godt begge rasene, skulle jeg valgt hadde det blitt staff, bare fordi jeg liker dem bedre og de virker bedre å kunne passe inn i mitt dagligliv enn rottisen, som jo krever litt mer for å holdes i form og alt.

Men, kun fordi jeg syns de er kjempepene, uten at jeg kjenner noe nærmere til rasen enn det jeg har lest på denne hjemmesiden, og fordi jeg kunne ønsket meg en sånn en en dag selv, Uruguayan Cimarron? De er jo en mellomting i størrelse mellom staff og rottis, og virker på denne damen som en relativt mild og grei hunderase selv om de såklart er en mastiff som krever sitt. De blir opprinnelig brukt til gjeting så skal jo da være førerorienterte, og blir også brukt til det, og agility/spor/lp av damen i Sverige.

Veldig veldig mulig at det er alt for mye første hund for familien, men, om man skulle være interessert går det jo an å sjekke ut mer hvordan de er, og hva oppdrettern i Sverige mener om dem som hund for dere. Sånn siden dere har sett på Boerboel og Cane Corso.. Kanskje dette kunne være noe som en senere hund?

http://www.perrocimarron.com/index.html

Dette er en hunderase som vi aldri hadde hørt om før! Men de var veldig fine, så vi får lese litt om denne å se om ikke dette kan være noe for oss! :D Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en hunderase som vi aldri hadde hørt om før! Men de var veldig fine, så vi får lese litt om denne å se om ikke dette kan være noe for oss! :D Takk for tips!

Bare hyggelig, jeg ramlet over dem og ble superfacinert selv, men det er ikke aktuelt for meg med flere hunder akkurat nå. Synes likevel de virker veldig spennende og interessante, selv om det er veldig mulig at det er alt for mye hund for meg, og mye mer hund enn en Boerboel eller Cane Corso, men de virker ikke sånn utifra beskrivelsen, i alle fall. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig, jeg ramlet over dem og ble superfacinert selv, men det er ikke aktuelt for meg med flere hunder akkurat nå. Synes likevel de virker veldig spennende og interessante, selv om det er veldig mulig at det er alt for mye hund for meg, og mye mer hund enn en Boerboel eller Cane Corso, men de virker ikke sånn utifra beskrivelsen, i alle fall. :ahappy:

Nei, rasebeskrivelsen er ikke avskrekkende akkurat! Også så fine å se på :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg hadde gått for staff jeg. De egner seg nok bedre enn rottis til agility, og de gjør det veldig bra i wp. Og med en rottis kan dere jo risikere og få en del vokt. Men en staff kan jo ha mye driv og høyt aktivitetsnivå da. Men etter hva jeg har forstått så har det blitt veldig individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at hvis jeg hadde bodd i leilighet i by ville jeg gått for staff jeg også. Begge er raser som fungerer i by, for all del, de har jo til dels også noen av de samme utfordringene (som det virker som dere er godt forberedt på), men min erfaring med hund i by/leilighet er at det er sååå veldig mye greiere med en mindre størrelse, på så mange måter. Bare det at det er lettvint å ta med hunden på kollektivtransport er et stort pluss for meg. Det er gjerne også lettere å få pass, færre som reagerer negativt på hunden og så videre. Jeg har også inntrykk av at det er mindre vokt og mindre lyd generelt sett i staff enn i rottis. Staffen fyller jo også de andre kriteriene deres fint! Bare vær kresen og bruk god tid når dere velger oppdretter, det er for mange dårlige individer innenfor begge rasene - som typisk når det er såpass populære raser. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt i første innlegg så har jeg vokst opp med hund og kan en god del om hundehold generelt, men ikke nøyaktig disse rasene. :ahappy: Kjæresten min har ikke eid hund før, men han satt seg inn i det som kreves, og flere i familien hans har hund som han håndterer bra.

Hva som blir aktuelt av hundesport er vi ikke helt sikre på, men har sett på agility, noe jeg har kjennskap til ifra før. Kjæresten min er også interessert i både weight pulling og spor. Det skal sies at dette ikke er utslagsgivende på valg av rase, da det vil være mest for moro uansett.

Aktivitet daglig vil ikke være et problem uansett valg av rase, da turer vil bli lagt opp etter hundens energi-nivå, og vi er relativt aktive fra før. :)

Alle hunderaser krever jo også sitt. :)

De rasene vi har valgt bort pga. vokt og driv har i hovedsak vært Boerboel og Cane Corso, som begge har mye mer vokt og tildels driv enn en Rottweiler ettersom vi har forstått det.

Ja, disse har nok mer vakt enn en Rottweiler, men Rottweileren vil kreve mer aktivitet både fysisk og psykisk enn disse rasene gjør.

Jeg vil ikke anbefale Cane Corso til dere, egentlig ikke til noen, ettersom den har MYE vakt, og krever mye kunnskap og evt tilpasning.

En Rottweiler krever nok mer enn en staff både når det gjelder fysisk og mental aktivisering. Jeg ville nok gått for staff her, tror jeg. Særlig når det er første egne hund. Den er ikke alltid så enkel den heller, men kanskje lettere å ha enn en Rottweiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig, jeg ramlet over dem og ble superfacinert selv, men det er ikke aktuelt for meg med flere hunder akkurat nå. Synes likevel de virker veldig spennende og interessante, selv om det er veldig mulig at det er alt for mye hund for meg, og mye mer hund enn en Boerboel eller Cane Corso, men de virker ikke sånn utifra beskrivelsen, i alle fall. :ahappy:

Om dette er mye mer hund enn Boerboel og Cane Corso, så vet jeg ikke om den er så egnet for noen her i landet. Vi bor tett her til lands, og med de forventninger vi har til at alle hunder skal kunne være omgjengelige, så vet jeg ikke helt om jeg ville anbefalt en rase som er MER enn disse å håndtere.

Boerboel og Cane Corso er et par hakk verre enn Rottweiler når det gjelder omgjengelighet og vaktinstinkt.

Jeg vet ikke hva slags erfaringer du har med disse rasene, men etter å ha hatt Cane Corso i 5 år, vet jeg at de krever tilpasning i hverdagen, og at dette betyr begrensninger for eier. Å anbefale en fersk hundeeier MER enn det, vet jeg ikke om er så lurt?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er vanskelig å gi deg tips på et så generelt grunnlag. Det er lettere hvis du spør. Til syvende og sist er det en avgjørelse dere må ta, og letteste måten og finne ut hva dere liker best er å møte flere individer av begge rasene. Jeg ville dratt rundt på treff/stevner/utstilling osv for å få bedre inntrykk av rasene :) Lykke til!

....Jeg har også inntrykk av at det er mindre vokt og mindre lyd generelt sett i staff enn i rottis. ...

Staffen har ikke vokt nei. Men. Staffer kan ha veldig mye lyd. Kalkungurgling, babyhyling, sauebreking og kattejammer bare for å nevne noe. :yes:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Rottweiler krever nok mer enn en staff både når det gjelder fysisk og mental aktivisering. Jeg ville nok gått for staff her, tror jeg. Særlig når det er første egne hund. Den er ikke alltid så enkel den heller, men kanskje lettere å ha enn en Rottweiler.

hmm.. trodde egentlig staffen var mer aktiv enn rottweileren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette er mye mer hund enn Boerboel og Cane Corso, så vet jeg ikke om den er så egnet for noen her i landet. Vi bor tett her til lands, og med de forventninger vi har til at alle hunder skal kunne være omgjengelige, så vet jeg ikke helt om jeg ville anbefalt en rase som er MER enn disse å håndtere.

Boerboel og Cane Corso er et par hakk verre enn Rottweiler når det gjelder omgjengelighet og vaktinstinkt.

Jeg vet ikke hva slags erfaringer du har med disse rasene, men etter å ha hatt Cane Corso i 5 år, vet jeg at de krever tilpasning i hverdagen, og at dette betyr begrensninger for eier. Å anbefale en fersk hundeeier MER enn det, vet jeg ikke om er så lurt?

Jeg sa jo at jeg IKKE vet om de er mer hund enn det. Ut i fra beskrivelsen virker de som om de er mye enklere hunder enn cane corso og boerboel, med et mer stabilt gemytt. Men jeg kjenner ikke rasen så godt at jeg kan si det sikkert, det var det jeg prøvde å få fram. Og at jeg synes de er flotte, men at det er mulig at de er alt for mye hund for meg. Jeg må finne ut mer om dem selv før jeg kan evt vurdere en sånn hund. Og det jeg prøvde å få fram var at DE eventuelt måtte finne ut mer om rasen før de vurderer en sånn hund. Fordi jeg ikke kan si sikkert at det er en enklere hund enn andre raser de har vurdert og/eller slått fra seg. Men de virker sånn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa jo at jeg IKKE vet om de er mer hund enn det. Ut i fra beskrivelsen virker de som om de er mye enklere hunder enn cane corso og boerboel, med et mer stabilt gemytt. Men jeg kjenner ikke rasen så godt at jeg kan si det sikkert, det var det jeg prøvde å få fram. Og at jeg synes de er flotte, men at det er mulig at de er alt for mye hund for meg. Jeg må finne ut mer om dem selv før jeg kan evt vurdere en sånn hund. Og det jeg prøvde å få fram var at DE eventuelt måtte finne ut mer om rasen før de vurderer en sånn hund. Fordi jeg ikke kan si sikkert at det er en enklere hund enn andre raser de har vurdert og/eller slått fra seg. Men de virker sånn. :)

Du var vel ganske tåkete på hva du sa da, sånn at det kan tolkes alle veier. Ihvertfall det du sier nå.

Det du sa var:

selv om det er veldig mulig at det er alt for mye hund for meg, og mye mer hund enn en Boerboel eller Cane Corso, men de virker ikke sånn utifra beskrivelsen, i alle fall. :ahappy:

Det var det jeg svarte på. Og der ser det jo ut som at du mener at denne rasen er mye mer hund enn en Boerboel eller Cane Corso. Men at det ikke virker sånn ut fra beskrivelsen. Jaja, det er å si både ja og nei på en gang, altså litt tåkete. Men det er antagelig mye mer hund enn en førstegangseier både kan hanskes med eller har behov for.

Mener ikke å kritisere det du sa sånn generelt, skjønner at du sa det i beste mening, og at du liker rasen. Jeg er fascinert av dem selv, så det skjønner jeg godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du var vel ganske tåkete på hva du sa da, sånn at det kan tolkes alle veier. Ihvertfall det du sier nå.

Det du sa var:

selv om det er veldig mulig at det er alt for mye hund for meg, og mye mer hund enn en Boerboel eller Cane Corso, men de virker ikke sånn utifra beskrivelsen, i alle fall. :ahappy:

Det var det jeg svarte på. Og der ser det jo ut som at du mener at denne rasen er mye mer hund enn en Boerboel eller Cane Corso. Men at det ikke virker sånn ut fra beskrivelsen. Jaja, det er å si både ja og nei på en gang, altså litt tåkete. Men det er antagelig mye mer hund enn en førstegangseier både kan hanskes med eller har behov for.

Mener ikke å kritisere det du sa sånn generelt, skjønner at du sa det i beste mening, og at du liker rasen. Jeg er fascinert av dem selv, så det skjønner jeg godt :)

Ja, jeg sa at det er mye mulig det er for mye hund for meg, og mye mulig det er mer hund enn cc eller boerboel. Men at de ikke virker sånn. Altså at jeg ikke vet. :) og at det må sjekkes mer opp. :) Jeg forstår at det kan misforståes. Men jeg prøvde å si at de virker som flotte hunder, lettrente og lærevillige, mer gjeterhund og mindre vokterhund. :) Jeg kan veldig lite om rasen, og det skrev jeg jo også i innlegget. At jeg bare er facinert av dem og at KANSKJE de kunne være noe å ta en kikk på, selv om jeg ikke vet om det er en hund for dem. Men utifra hva jeg har lest om rasen og hva disse ønsker i en hund så HØRES det ut som om det kanskje kan være en match, men at de bør sjekke ut nøye først. :)

Edit: hvis du leste det første innøegget mitt også så sa jeg jo klart og tydelig at jeg IKKE kjenner rasen godt og at jeg bare nevner dem fordi de er kjempefine å se på, og VIRKER fine utifra rasebeskrivelse. Og at kanskje det er noe å se på selv om det kanskje ikke er en rase for dem som førstegangseiere. Kunne jo hende de ville ha en hund til om noen år, sant? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...