Gå til innhold
Hundesonen.no

litt for feit hund


SaraSL
 Share

Recommended Posts

på forrige utstilling sa dommeren at hun var altfor feit.jeg har trent henne i 2 måneder nå. vi sykler i 1-2 timer hver dag, hun får diett for og vi leker mye med ball. men hun går ikke ned. trenger tips til flere ting for å få henne ned.

ser hun feit ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt = energiinntak - forbrenning. Så enkelt er det. Jeg klarer ikke bedømme om hun er tykk eller ikke ut fra bildet, men om hun skal ned i vekt, så må du rett og slett passe på at hun forbrenner mer energi enn hun inntar. Er det mulig at hun stjeler noe mat? Det gjør nemlig min hund, men etter at jeg ble obs på det så har jeg fått av den siste kiloen likevel. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun står jo som en sekk på bildet i tillegg til at du har tatt bildet litt overfra, så det er litt vanskelig å bedømme. Men hun ser ikke så innsvingt ut i lenden som jeg er vant med at de skal være, og har du fått beskjed om at hun er tjukk, så er hun nok det. Kooikere kan jo fort blir ganske rultete, så det er jo ikke så uvanlig, sjøl om det vel er litt tidlig for henne å bli bollete alt nå. :)

Om du legger hendene på sidene hennes og ruller huden fram og tilbake, kjenner du ribbeina da? Det skal du nemlig gjøre. Det å sykle 1-2 timer hver dag høres mye ut for meg, og da er det jo litt rart om hun ikke går ned. Nå har jo du en ganske ung hund, så det er litt begrensa hvor mye du bør belaste henne, men lek med ball har neppe slanka noen, så jeg ville heller bytta ut det med klatreturer i skogen (ja, jeg veit, mitt svar på alt! :P) hvor hun får brukt de store muskelgruppene, noe som øker forbrenninga gjennom dagen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun står jo som en sekk på bildet i tillegg til at du har tatt bildet litt overfra, så det er litt vanskelig å bedømme. Men hun ser ikke så innsvingt ut i lenden som jeg er vant med at de skal være, og har du fått beskjed om at hun er tjukk, så er hun nok det. Kooikere kan jo fort blir ganske rultete, så det er jo ikke så uvanlig, sjøl om det vel er litt tidlig for henne å bli bollete alt nå. :)

Om du legger hendene på sidene hennes og ruller huden fram og tilbake, kjenner du ribbeina da? Det skal du nemlig gjøre. Det å sykle 1-2 timer hver dag høres mye ut for meg, og da er det jo litt rart om hun ikke går ned. Nå har jo du en ganske ung hund, så det er litt begrensa hvor mye du bør belaste henne, men lek med ball har neppe slanka noen, så jeg ville heller bytta ut det med klatreturer i skogen (ja, jeg veit, mitt svar på alt! :P) hvor hun får brukt de store muskelgruppene, noe som øker forbrenninga gjennom dagen.

Lykke til!

jeg kjenner lett ribbebena. hun løper jo mye da jeg kaster balle og vi holder på sånn helt til hun ikke vil mer. takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bedømme om en hund er litt tykk fra et bilde er vanskelig. Det beste er å kjenne på hunden. På mine så legger jeg hånda på sidene deres, og når jeg drar den over skal jeg kjenne ribbeina uten å måtte grave etter de.

For å gå ned i vekt, så gjelder det at man har et kaloriunderskudd. Så jeg ville veid all mat dersom du ikke gjør det, og være nøye på at hun ikke får mer enn hva hun skal ha. I tillegg ha kontroll på evt andre i familien om de stikker til henne ting når du ikke er der.

Som Sandra nevner, så ville jeg også komme meg ut i skogen på skikkelige turer i ulendt terreng for å bygge hunden opp fysisk. Daglige sykkelturer på 1-2 timer synes jeg høres veldig mye ut av en ensformig treningsmåte. Du får ikke bygget muskler på samme måte der, som ved skikkelige skogsturer. Så da hadde jeg gått ned på antall turer med sykkelen per uke, og heller byttet de ut med skikkelige turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det ser ut som om hun er i perfekt hold. Kjenner du noen forskjell etter de 2 månedene? Muskler veier trossalt mer enn fett, så hun kan fint ha gått ned i fett uten at det synes på vekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

For å bytte fett til muskler så vilel ejg ikke bare syklet en til to timer hver dag. Det blir alt for ensideig. Sykling kan du godt gjøre emn bytt ut noen av dagene med skogstur utenfor sti, med å trekke gjerne i skogen utenfor sti og trekke kjetting og ehlt sikkert anent ejg ikke husker nå. Variasjon gjør selv toppidretsutøvere.

Og til mat dele, i maten så inngår alt av godbiter alt hunden kan stjele og alt den får i maten. Der ahr vi lett for å ikke få med oss alt.

Ellers så skal hunden være slank. Det vil gjerne si at en kjenner ribbeina når en drar hendene over dem. Buen skal være opptrekt og ser du hunden ovenfra så skal den svinge inn ved buken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det èn dommer som har skrevet det på kritikken, eller er det en tilbakemelding du har fått flere ganger?
Hun ser ikke feit ut på bildet, men det er vanskelig å si noe om det uten å ha sett henne.
Det er litt snodig at hun ikke går ned i vekt ved mindre mat og mye fysisk aktivitet.
Jeg ville gitt henne vanlig fòr, bare i mindre mengder, og trent litt mer forskjellig.
Litt sykling, litt krevende skogsturer, løp i sandtak/bakker om du har det i nærhen, kløv osv.
Og så regulerer du mengden mat ettersom du synes hun blir bedre, status er det samme, eller om hun blir større.

Er det nederste bildet tatt rundt den tiden dommeren gav deg den tilbakemeldingen, eller der det et bilde du har tatt nå?

Jeg ser ofte kooikere som er slappe i fisken og har litt ekstra uten at de er direkte feite. Disse hundene får lite aktivitet og for mye mat i forhold til dette. De får turer, men mer type snuse på tisseflekker turer. Og hvis de i tillegg får litt snacks osv, så blir kooikeren feit ja. Lett!

Endret av LXT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ut diettforet og gi vanlig mat, for og bygge fine muskler må de ha fornuftige kalorier og byggeklosser, ikke bare "vomfyll" av ymse kvalitet som det er i slankeforene. Gi et godt for og gi heller litt mindre mengde. Fortsett gjerne og sykle, men ikke hver dag :) Noen dager med fart langs sykkelen eller med ballkasting andre dager gåing/løping i skogen, kanskje med kløv(om hun er gammel nok) og kanskje litt trekk. Husk også og ha noen rolige dager innimellom så kroppen får hentet seg inn litt. Jeg kjører gjerne 2 dager jobbing og en dag fri, 2 dager jobbing 1 dag fri osv. Fri betyr da altså ikke helt fri, men en dag uten belastning iform av løpe ved sykkel, bære kløv eller trekke. På fridagene går vi vanlig tur, men det kan variere fra båndtur til løpe løs i skogen i et par timer.

Edit: En vurdering du må ta er jo om hun kan ha sykdommer som gjør at hun ikke går ned i vekt, misstenker du det så er en tur til dyrlegen på sin plass og få sjekket bla stoffskiftet.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ut diettforet og gi vanlig mat, for og bygge fine muskler må de ha fornuftige kalorier og byggeklosser, ikke bare "vomfyll" av ymse kvalitet som det er i slankeforene. Gi et godt for og gi heller litt mindre mengde. Fortsett gjerne og sykle, men ikke hver dag :) Noen dager med fart langs sykkelen eller med ballkasting andre dager gåing/løping i skogen, kanskje med kløv(om hun er gammel nok) og kanskje litt trekk. Husk også og ha noen rolige dager innimellom så kroppen får hentet seg inn litt. Jeg kjører gjerne 2 dager jobbing og en dag fri, 2 dager jobbing 1 dag fri osv. Fri betyr da altså ikke helt fri, men en dag uten belastning iform av løpe ved sykkel, bære kløv eller trekke. På fridagene går vi vanlig tur, men det kan variere fra båndtur til løpe løs i skogen i et par timer.

Signerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ut diettforet og gi vanlig mat, for og bygge fine muskler må de ha fornuftige kalorier og byggeklosser, ikke bare "vomfyll" av ymse kvalitet som det er i slankeforene. Gi et godt for og gi heller litt mindre mengde. Fortsett gjerne og sykle, men ikke hver dag :) Noen dager med fart langs sykkelen eller med ballkasting andre dager gåing/løping i skogen, kanskje med kløv(om hun er gammel nok) og kanskje litt trekk. Husk også og ha noen rolige dager innimellom så kroppen får hentet seg inn litt. Jeg kjører gjerne 2 dager jobbing og en dag fri, 2 dager jobbing 1 dag fri osv. Fri betyr da altså ikke helt fri, men en dag uten belastning iform av løpe ved sykkel, bære kløv eller trekke. På fridagene går vi vanlig tur, men det kan variere fra båndtur til løpe løs i skogen i et par timer.

Edit: En vurdering du må ta er jo om hun kan ha sykdommer som gjør at hun ikke går ned i vekt, misstenker du det så er en tur til dyrlegen på sin plass og få sjekket bla stoffskiftet.

var ikke lenge siden vi var hos dyrlegen, han sa hun er helt frisk. det var han som gav oss det foret.

vet ikke om hun er gammel nok for kløv, hun er 16 måneder gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var ikke lenge siden vi var hos dyrlegen, han sa hun er helt frisk. det var han som gav oss det foret.

vet ikke om hun er gammel nok for kløv, hun er 16 måneder gammel.

Tok han blodprøve eller bare en vanlig helsesjekk da? Dyrleger har masse rare for de gir ut de, ikke alltid at det er det beste alternativet. Hele poenget med slankefor er minst mulig kalorier på mest mulig mat, noe som betyr at man kan gi mere(slik at hunden blir mett), men allikevell ikke gi så mye kalorier, men når man lager slik mat så er det noe som må ofres. Slanketørrfor er iallefall ingen diett for hunder i hard trening. De trenger proteiner og fett for og bygge muskler, utvikle og restituere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok han blodprøve eller bare en vanlig helsesjekk da? Dyrleger har masse rare for de gir ut de, ikke alltid at det er det beste alternativet. Hele poenget med slankefor er minst mulig kalorier på mest mulig mat, noe som betyr at man kan gi mere(slik at hunden blir mett), men allikevell ikke gi så mye kalorier, men når man lager slik mat så er det noe som må ofres. Slanketørrfor er iallefall ingen diett for hunder i hard trening. De trenger proteiner og fett for og bygge muskler, utvikle og restituere seg.

det er ofte hun ikke spiser opp alt, veldig ofte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da burde det ihvertfall ikke være noe problem og gi bedre for og mindre mengde :)

Edit: Nå aner ikke jeg om hunden din egentlig har litt ekstra eller ikke, men om vi går utifra det da, siden noen som har sett den har sagt det til deg og du startet tråden her, så sier du at hun ikke går ned i vekt, men så sier du også at hun ikke alltid engang vil ha all maten du gir, hva forer du etter? Sikker på at du ikke gir for mye? Om du forer etter det som står på sekken feks så kan det være feil. Det er en generell mengde, men hva en hund på den vekta egentlig trenger kan variere både oppover og nedover etter rase, kjønn, trim og individuelle forhold, så du kan fint gi mindre enn det som står på sekken, så lenge hunden ikke går ned i vekt som du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...