Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase ville dere anbefalt meg?


Tabris
 Share

Recommended Posts

  • Svar 168
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

En rase jeg kunne vurdert Heeleren er skikkelig kul Jeg tenkte også å foreslå Springer spaniel til deg

Du kan jo vurdere en fuglehund? De er jo en av de mer enkle jakthundgruppene, både med tanke på løse hunder og vokting. Litt mer førerorienterte enn drivende hunder. Kjappe og smarte nok til å gjøre d

Det er det jeg ønsker meg mest som neste rase Da en av Setterene Oj, aldri vurdert før. Den må jeg nesten titte litt på

Kanskje jeg skal prøve med og?

Denne gangen ønsker jeg meg en mindre maskot-hund. Det er ikke aktuelt med det første, men hadde vært artig å se hva dere sier. Jeg har noen raser på lista allerede, men kanskje det dukker opp noen nye? :)

Kriterier:

- Mellomstor hund (minimum 7-8 kg, maks 20 kg).

- Hunden må kunne holde følge med malamutene på turer og treninger.

- Må ha lettstelt og god pels. Pels som ikke fylles med snøballer og is om vinteren

- Hunden kommer til å bo inne, men jeg vil gjerne ha den ute i hundegård når jeg ikke er hjemme (kan så klart få godt isolert hundehus med masse halm)

- Ikke mye bjeffing. Kan gå for en litt løsmunnet rase om det er fra foreldre/linjer som ikke bjeffer på ALT. Greit å bjeffe når noen kommer ol., men ikke særlig mye mer.

- Jeg ønsker en hund jeg kan ha løs uten problemer. En hund som ikke søker opp ett spor og stikker.

- Kosehund som liker å ligge på fanget å se film etter en lang dag ute :ahappy:

- Vil ha en hund som kan bære kløv og være med i spann, evt. løpe løs ved siden av sykkel/slede/pulk

- Må tåle barn og være stødig nok til å kunne være med å jobbe med barn og ungdom. En sosial og trygg hund som tåler en trøkk

- Ikke en urolig stresserase. Hunden skal kunne settes bort på bånd eller kjetting med de andre hundene når jeg skal gjøre andre ting (tilvenningssak)

Kan tilby:

- Ganske høyt aktivitetsnivå. Dagene varierer veldig, men i snitt blir det 1,5 - 2 timer fysisk aktivitet daglig i hverdagene. Noen dager er det hviledager og noen dager/uker er det høy aktivitet med 5-6 timer aktivitet hver dag

- Lydighetstrening på lavt nivå. Vi kan trene opp mot klasse 1 om dette er noe hunden liker. Om det fungerer kan vi gjerne konkurrere litt i lp

- En variert hverdag med mye forskjellige miljøer, mennesker og dyr. Hunden kommer til å få være med på det meste :)

Whippet!

Dansk Svensk Gårdshund

Ikke du også! Holder med gruppepress fra @2ne (ja 2ne alene er gruppepress)

Jeg syns du skal gå for Sheltie, jeg :aww: Det hadde du passet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DU er vanskelig du! :P

Jeanette kommer aldri til å få velge maskot selv. Den dagen jeg flytter og sier "Nå skal jeg ha maskot" så kommer det vel til å stå ett dusin kurver med valp i og liten lapp "Til Jeanette" på trappen innen noen timer :lol: :lol:

Jeg er kjempeenkel jeg, du trenger bare å si ja takk, liksom :P

Ikke du også! Holder med gruppepress fra @2ne (ja 2ne alene er gruppepress)

I'm a force to be reconed with :aww:

Jeg syns du skal gå for Sheltie, jeg :aww: Det hadde du passet!

Tsk, sheltie røyter og er ute av utstillingskondisjon de og. Antageligvis samtidig med kelpien, for det er sånn tingenes iboende faenskap funker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjempeenkel jeg, du trenger bare å si ja takk, liksom :P

I'm a force to be reconed with :aww:

Tsk, sheltie røyter og er ute av utstillingskondisjon de og. Antageligvis samtidig med kelpien, for det er sånn tingenes iboende faenskap funker :P

Haha, det var vel ingen av kravene hennes som stod på den listen? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil være med j å :)

Altså ønker meg to hunder. Galskapen lenge leve ;)

nr1 Skal kunne drive med trekk, kløv, fuglejakt, mye mosjon og friluftsliv

nr 2 skal kunne være kosehund og liten hvis jeg skulle drive på med noe med den så hadde det vært blodspor den hadde også fått være med på turer så den må kunen brukes mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil være med j å :)

Altså ønker meg to hunder. Galskapen lenge leve ;)

nr1 Skal kunne drive med trekk, kløv, fuglejakt, mye mosjon og friluftsliv

nr 2 skal kunne være kosehund og liten hvis jeg skulle drive på med noe med den så hadde det vært blodspor den hadde også fått være med på turer så den må kunen brukes mye

Spaniel? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nr 2 skal kunne være kosehund og liten hvis jeg skulle drive på med noe med den så hadde det vært blodspor den hadde også fått være med på turer så den må kunen brukes mye

Hvor liten? Både whippet og dvergpinscher/dsg/dvergschnauzer kunne passet inn. Egentlig så tror jeg du kan velge akkurat som du vil, med så få kriterier :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor liten? Både whippet og dvergpinscher/dsg/dvergschnauzer kunne passet inn. Egentlig så tror jeg du kan velge akkurat som du vil, med så få kriterier :D

Lommeformat :) Hihi neida bare en fasinasjon. eller hva jeg kan si. Men de små som er fasinerende er gjerne aktive da

Også er dem lettere å ha på fanget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lommeformat :) Hihi neida bare en fasinasjon. eller hva jeg kan si. Men de små som er fasinerende er gjerne aktive da

Også er dem lettere å ha på fanget

Ja, men om du er vant til fuglehunder tror jeg det skal gå bra :P

Kikke på dvergpinscher, dsg, dvergschnauzer, papillon, osv. Maaange kule småttiser og velge mellom :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men om du er vant til fuglehunder tror jeg det skal gå bra :P

Kikke på dvergpinscher, dsg, dvergschnauzer, papillon, osv. Maaange kule småttiser og velge mellom :hyper:

Har faktisk fått øynene opp for flere av småttisene og at dem kan være skikkelgi gøyale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innspill til maskotrase, men innser at den muligens ikke finnes :P

Liten/mellom, 30-40 cm ca

Sosial og mentalt stødig

Ikke flat nese

Ikke sterkt jaktinnstinkt, må kunne gå løs i skauen

Kan kreve litt mentalstimuli, men må kunne nøye seg med "bare" tur i perioder

Ikke pels som må klippes for å holdes i utstillingskondisjon

Ikke krøllhale

DSG utgår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innspill til maskotrase, men innser at den muligens ikke finnes :P

Liten/mellom, 30-40 cm ca

Sosial og mentalt stødig

Ikke flat nese

Ikke sterkt jaktinnstinkt, må kunne gå løs i skauen

Kan kreve litt mentalstimuli, men må kunne nøye seg med "bare" tur i perioder

Ikke pels som må klippes for å holdes i utstillingskondisjon

Ikke krøllhale

DSG utgår

Lancashire heeler

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innspill til maskotrase, men innser at den muligens ikke finnes :P

Liten/mellom, 30-40 cm ca

Sosial og mentalt stødig

Ikke flat nese

Ikke sterkt jaktinnstinkt, må kunne gå løs i skauen

Kan kreve litt mentalstimuli, men må kunne nøye seg med "bare" tur i perioder

Ikke pels som må klippes for å holdes i utstillingskondisjon

Ikke krøllhale

DSG utgår

Corgi? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innspill til maskotrase, men innser at den muligens ikke finnes :P

Liten/mellom, 30-40 cm ca

Sosial og mentalt stødig

Ikke flat nese

Ikke sterkt jaktinnstinkt, må kunne gå løs i skauen

Kan kreve litt mentalstimuli, men må kunne nøye seg med "bare" tur i perioder

Ikke pels som må klippes for å holdes i utstillingskondisjon

Ikke krøllhale

DSG utgår

3422_10151658699421854_1814279251_n.jpg

:D

Corgien skal være 30cm :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innspill til maskotrase, men innser at den muligens ikke finnes :P

Liten/mellom, 30-40 cm ca

Sosial og mentalt stødig

Ikke flat nese

Ikke sterkt jaktinnstinkt, må kunne gå løs i skauen

Kan kreve litt mentalstimuli, men må kunne nøye seg med "bare" tur i perioder

Ikke pels som må klippes for å holdes i utstillingskondisjon

Ikke krøllhale

DSG utgår

Dvergpinscher? :D Veldig enkle å holde. Kan jo bli litt mindre enn 30 cm, men det er mange på 30 cm altså ;) Sosialt og mentalt varierer jo, men det skal ikke være vanskelig å finne en valp med et godt utgangspunkt :) Krever ikke mentalstimuli hvis den får bra med tur, men er jo supre til agility da ;) hehe. Er skarpe, og kan vel ha en tendens til å oppsøke og frese fra seg i situasjoner hvor de er skeptiske, i stedet for å trekke seg unna situasjonen. Men jeg så det tydelig på min som er "litt" sånn, når Linus var her slappet han nesten av i møtesituasjoner fordi han ikke sto alene i det. Også er de hyggeligste DPene jeg har møtt de som bor med andre hunder. Mitt inntrykk er at det er flest hanner eller alenehunder som er skrapbikkjer :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvergpinscher? :D Veldig enkle å holde. Kan jo bli litt mindre enn 30 cm, men det er mange på 30 cm altså ;) Sosialt og mentalt varierer jo, men det skal ikke være vanskelig å finne en valp med et godt utgangspunkt :) Krever ikke mentalstimuli hvis den får bra med tur, men er jo supre til agility da ;) hehe. Er skarpe, og kan vel ha en tendens til å oppsøke og frese fra seg i situasjoner hvor de er skeptiske, i stedet for å trekke seg unna situasjonen. Men jeg så det tydelig på min som er "litt" sånn, når Linus var her slappet han nesten av i møtesituasjoner fordi han ikke sto alene i det. Også er de hyggeligste DPene jeg har møtt de som bor med andre hunder. Mitt inntrykk er at det er flest hanner eller alenehunder som er skrapbikkjer :P

Kanskje? Må innrømme at jeg overhode ikke kjenner rasen :P

Om du har noen gode linker å dele med info om rasen, kan du gjerne sende meg en pm, hvis du gidder? :flowers:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • En C-hund kan være symptomfri, eller den kan ha plager. Det er jo veldig individuelt. En annen ting er at skjelettproblemer gjerne forplanter seg. Min hund har ikke forkalkninger, men hun har avlastet hoftene såpass mye at hun har fått subluksasjon i en skulder foran. Og hun får til stadighet låsninger i ryggen som må knekkes opp. HD er noe man må ta hensyn til hele tiden, mtp. at all aktivitet må tilrettelegges. Min hund har stort sett vært symptomfri og klart seg greit til tross for HD, men det har jo krevd en middels formue i massasje, laserbehandling, fysioterapi, svømming, injeksjoner, kosttilskudd osv. 
    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...