Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase ville dere anbefalt meg?


Tabris
 Share

Recommended Posts

Kanskje? Må innrømme at jeg overhode ikke kjenner rasen :P

Om du har noen gode linker å dele med info om rasen, kan du gjerne sende meg en pm, hvis du gidder? :flowers:

Hva er grunnen til at DSG utgår? DP og DSG er veldig like raser. DP er gjerne "litt mer" på godt og vondt, men det er individforskjeller også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 168
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

En rase jeg kunne vurdert Heeleren er skikkelig kul Jeg tenkte også å foreslå Springer spaniel til deg

Du kan jo vurdere en fuglehund? De er jo en av de mer enkle jakthundgruppene, både med tanke på løse hunder og vokting. Litt mer førerorienterte enn drivende hunder. Kjappe og smarte nok til å gjøre d

Det er det jeg ønsker meg mest som neste rase Da en av Setterene Oj, aldri vurdert før. Den må jeg nesten titte litt på

Litt for dårlig pels syns jeg, men ellers er det absolutt fine raser :)

Norsk Buhund! :D

Innspill til maskotrase, men innser at den muligens ikke finnes :P

Liten/mellom, 30-40 cm ca

Sosial og mentalt stødig

Ikke flat nese

Ikke sterkt jaktinnstinkt, må kunne gå løs i skauen

Kan kreve litt mentalstimuli, men må kunne nøye seg med "bare" tur i perioder

Ikke pels som må klippes for å holdes i utstillingskondisjon

Ikke krøllhale

DSG utgår

Whippet eller Kortis. Stryker på størrelsekravet, men ellers passer det alt :) Bare se etter gode linjer og oppdrettere for sosial og mentalstødig da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippet eller Kortis. Stryker på størrelsekravet, men ellers passer det alt :) Bare se etter gode linjer og oppdrettere for sosial og mentalstødig da :)

Mulig jeg har misforstått, men det er vel ikke en selvfølge at whippet kan løpe løs i skog og fjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke, men føler de fleste skriver i tråder at de ikke har problemer med det.

Skal være rimelig uheldig for å få en som ikke kan gå løs. :) Alzenas har skrevet litt mer om det i sin tråd.

Greit å vite, har lurt litt på whippet en gang for fremtiden. Men det blir nok lenge til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Dvergpinscher? :D Veldig enkle å holde. Kan jo bli litt mindre enn 30 cm, men det er mange på 30 cm altså ;) Sosialt og mentalt varierer jo, men det skal ikke være vanskelig å finne en valp med et godt utgangspunkt :) Krever ikke mentalstimuli hvis den får bra med tur, men er jo supre til agility da ;) hehe. Er skarpe, og kan vel ha en tendens til å oppsøke og frese fra seg i situasjoner hvor de er skeptiske, i stedet for å trekke seg unna situasjonen. Men jeg så det tydelig på min som er "litt" sånn, når Linus var her slappet han nesten av i møtesituasjoner fordi han ikke sto alene i det. Også er de hyggeligste DPene jeg har møtt de som bor med andre hunder. Mitt inntrykk er at det er flest hanner eller alenehunder som er skrapbikkjer :P

DPen jeg har gått en del tur med oppfører seg alltid mye bedre i møtesituasjoner med meg enn eierne. Det er nok ikke min forjeneste, men at jeg tar henne på andre sida av Ekko så hun ser at han tar ansvar så hun slipper. Da kommer det kanskje et lite boff og litt stirring mot gneldring og knurring og henger ut i båndet ellers :) Så ja, du har nok et poeng, men det er nok mer generelt for usikre hunder, ikke bare DP. Det er bare ganske mange av dem i den rasen hehe :P

Skal være rimelig uheldig for å få en som ikke kan gå løs. :) Alzenas har skrevet litt mer om det i sin tråd.

Nja, det varierer nok en del. Jeg kjenner noen som kan ta seg ganske lange jaktturer om de kjenner viltlukt jeg.Og jeg kjenner ikke sååå mange whippets. Mange kan fint gå løs ja, men det er da ikke helt usannsynlig å få en som liker jakt heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, det varierer nok en del. Jeg kjenner noen som kan ta seg ganske lange jaktturer om de kjenner viltlukt jeg.Og jeg kjenner ikke sååå mange whippets. Mange kan fint gå løs ja, men det er da ikke helt usannsynlig å få en som liker jakt heller?

Selvfølgelig vil det være variasjoner. Man er aldri garantert å få en hund som kan gå løs, selv ikke om man kjøper en rase som er kjent for å være enkle å ha løse. Men er nok ikke noe særlig mer vanlig på whippet enn andre raser.

Var for ikke så lenge siden noen som spurte om dette på whippetgruppe på facebook, og kom tydelig frem at majoriteten av whippeteiere kunne ha hundene løse uten problemer.

Jeg kjenner ganske mange whippeter nå, 20 +, og alle kan gå løse. Nå er min whippet etter foreldre der i alle fall moren kan gå løs (vet ikke med faren), så går jo også an å forhøre seg med oppdretter før man kjøper :) På den måten styre unna linjer man vet har problemer med dette.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var for ikke så lenge siden noen som spurte om dette på whippetgruppe på facebook, og kom tydelig frem at majoriteten av whippeteiere kunne ha hundene løse uten problemer.

Ikke for å være frekk, men har ikke det litt med hvordan man definerer "uten problemer"? For det jeg kaller god innkalling, er ikke nødvendigvis det samme som hva en med fuglehund kaller god innkalling (bruker fuglehund som eksempel, for det har jeg diskutert litt med fuglehundfolk :P ). En god innkalling på puddelen er ikke det samme som en god innkalling på belgeren heller..

Når jeg mener "uten problemer", så er det en hund som aldri er mer enn 50 meter unna (og sjeldent så langt unna også), og som kommer med en gang jeg roper eller plystrer, uten å bli hefta av vilt, katter, joggere, andre folk eller whatever. Puddelen kan godt finne på å leke Albert Åberg (skal bare først), så med henne vil jeg ikke si at hun kan gå løs uten problemer, til tross for at hun er forholdsvis lydig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være frekk, men har ikke det litt med hvordan man definerer "uten problemer"? For det jeg kaller god innkalling, er ikke nødvendigvis det samme som hva en med fuglehund kaller god innkalling (bruker fuglehund som eksempel, for det har jeg diskutert litt med fuglehundfolk :P ). En god innkalling på puddelen er ikke det samme som en god innkalling på belgeren heller..

Når jeg mener "uten problemer", så er det en hund som aldri er mer enn 50 meter unna (og sjeldent så langt unna også), og som kommer med en gang jeg roper eller plystrer, uten å bli hefta av vilt, katter, joggere, andre folk eller whatever. Puddelen kan godt finne på å leke Albert Åberg (skal bare først), så med henne vil jeg ikke si at hun kan gå løs uten problemer, til tross for at hun er forholdsvis lydig :)

God innkalling defineres utfra hva man forventer av hunden, at den skal gjøre. Jeg forventer rask og prompte respons fra colliene. Ingen nøling.

Mens setteren vet jeg kommer når jeg roper, hun må bare ta en bue og sjekke opp et par lukter på vegen til mor. Hun kommer, alltid. Men ikke så kontant rett på som colliene. Så jeg mener at jeg har god innkalling på frk Setter, og på kortisfrøkna. Frk Langhår derimot er ikke SÅ interessert i å komme når jeg roper, og lar seg lett hefte av forstyrrelser. SÅ der er innkallingen heller laber ennå….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være frekk, men har ikke det litt med hvordan man definerer "uten problemer"? For det jeg kaller god innkalling, er ikke nødvendigvis det samme som hva en med fuglehund kaller god innkalling (bruker fuglehund som eksempel, for det har jeg diskutert litt med fuglehundfolk :P ). En god innkalling på puddelen er ikke det samme som en god innkalling på belgeren heller..

Når jeg mener "uten problemer", så er det en hund som aldri er mer enn 50 meter unna (og sjeldent så langt unna også), og som kommer med en gang jeg roper eller plystrer, uten å bli hefta av vilt, katter, joggere, andre folk eller whatever. Puddelen kan godt finne på å leke Albert Åberg (skal bare først), så med henne vil jeg ikke si at hun kan gå løs uten problemer, til tross for at hun er forholdsvis lydig :)

Selvsagt (det har jeg til og med laget en tråd om før). :)

At hunden er grei å ha løs er for meg at den aldri er ute av synet, at den ikke stikker av, og at den holder seg i nærheten av meg uten at jeg må rope hele tiden. God innkalling er en selvfølge.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også!

Hunden får små lufte turer samt en tur løs i skog, eller i området hver dag ca. Noen dager ingen lang tur. Enkelte dager er det byttet ut med lp økt.

Ellers mye triks og småting.

Må være fører orientert, ikke for stor radius.

Så og si ingen pels stell utenom utstilling.

Ikke aggressiv mot andre, god mentalitet, av knapp.

Må kunne stilles ut. Kunne gå ag, bruks og lp.

Ikke kreve lange løpeturer eller sykkelturer.

Ikke masse lyd eller vokt. Vakt ok.

Liten til stor størrelse.

Lettlært, kreativ.

Fikk sååå lyst til å foreslå Lancashire Heeler :-D Så there you go!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være frekk, men har ikke det litt med hvordan man definerer "uten problemer"? For det jeg kaller god innkalling, er ikke nødvendigvis det samme som hva en med fuglehund kaller god innkalling (bruker fuglehund som eksempel, for det har jeg diskutert litt med fuglehundfolk :P ). En god innkalling på puddelen er ikke det samme som en god innkalling på belgeren heller..

Når jeg mener "uten problemer", så er det en hund som aldri er mer enn 50 meter unna (og sjeldent så langt unna også), og som kommer med en gang jeg roper eller plystrer, uten å bli hefta av vilt, katter, joggere, andre folk eller whatever. Puddelen kan godt finne på å leke Albert Åberg (skal bare først), så med henne vil jeg ikke si at hun kan gå løs uten problemer, til tross for at hun er forholdsvis lydig :)

Veldig godt poeng! For min del så vil jeg ihvertfall gjerne at hunden kommer med en gang, ikke etter den har vært over et fjell fordi den "skal bare" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God innkalling defineres utfra hva man forventer av hunden, at den skal gjøre. Jeg forventer rask og prompte respons fra colliene. Ingen nøling.

Mens setteren vet jeg kommer når jeg roper, hun må bare ta en bue og sjekke opp et par lukter på vegen til mor. Hun kommer, alltid. Men ikke så kontant rett på som colliene. Så jeg mener at jeg har god innkalling på frk Setter, og på kortisfrøkna. Frk Langhår derimot er ikke SÅ interessert i å komme når jeg roper, og lar seg lett hefte av forstyrrelser. SÅ der er innkallingen heller laber ennå….

Det er din definisjon av god innkalling. For meg så er det at bikkja snur når jeg roper og kommer rett til meg. Jeg ville aldri sagt at AH'en jeg hadde, hadde god innkalling, selv om den antageligvis var bedre enn man kan forvente av en polarhund.

Det kan være at whippet har knallbra innkalling også i forhold til hvordan jeg definerer det. Jeg syns det er litt rart med tanke på hva de er avlet for, men for alt jeg veit, så har de kanskje avla mer førerorienterte hunder med mindre radius og jaktlyst enn hva jeg trodde mynder skulle ha. I så fall så vurderer jeg også whippet som attåthund, de er stilige :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at whippet har knallbra innkalling også i forhold til hvordan jeg definerer det. Jeg syns det er litt rart med tanke på hva de er avlet for, men for alt jeg veit, så har de kanskje avla mer førerorienterte hunder med mindre radius og jaktlyst enn hva jeg trodde mynder skulle ha. I så fall så vurderer jeg også whippet som attåthund, de er stilige :ahappy:

Det eneste stedet jeg har hørt folk snakke om disse whippetene med så fryktelig stort jaktinstinkt at de ikke kan gå løse, er på hundeforum :P Har enda tilgode å møte en. Men det er gjerne linjeforskjeller. Jeg har bare møtt utstillingswhippeter (der noen også blir brukt til LC), har ikke møtt noen fra de såkalte "racing-linjene", så mulig det er forskjeller der altså.

Vet i alle fall at flere med whippet som også har andre myndreaser (gjerne saluki eller borzoi) sier det er som natt og dag, og at det ikke kan sammenlignes.

For min egen del var dette noe vi undersøkte ganske nøye ved valg av rase, for noe av det som står høyest på min liste når det gjelder hund, er at de kan gå løse. Jeg syns det er utrolig viktig, og en av mine store gleder ved det å ha hund. Se de utfolde seg fritt i naturen :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Sunspring

Hadde vært morsomt og sett hva slags raser dere syns kunne passet til meg! (Selvom jeg tror jeg vet det fra før)

Først og fremst, så er jeg er syk (ME) og klarer derfor ikke gå på skole = Er hjemme så og si hele dagen og har masse tid til hunden.

Fordi jeg er syk, klarer jeg ikke hunder som er for store og sterke

Bor på en gård uten andre dyr, og uten naboer eller vei der det kjører biler (bortsett fra oss) så hunden kan løpe masse løs!

Helst ikke så sterkt jaktinnstinkt, da det er masse dyreliv i skogen rundt oss. Litt går sikkert greit.

Innteligent og lettlært, kan godt kreve en del hjernetrim

Klarer gå til sammen en og en halv time på en dag, men må "dele" opp turene i kortere stykker...

Litt pelsstell er greit: et par-tre ganger i uka med børsting f.eks er helt greit.

Vil ha en hund som er glad i alle mennesker, og ikke har vaktinnstinkt.

Vil ikke ha en alt for liten hund, fordi vi har så mye rovfugl, blant annet kongeørn og ugler, og min store frykt er at hunden skal bli tatt av en, etter det skjedde med katten :cry:

Vil at hunden skal være litt størrelse på, så den kan bli en god lekekamerat for huskyen :)

Tror det er alle "kriteriene" mine... Men alt er jo ikke like viktig nødvendigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mellomstor
  • Gjerne litt pelsstell
  • en som liker andre hunder
  • lettlært
  • God helse
  • Glad i Skogtur
  • Glad i å Bade

Jeg tilbyr

  • Turer i skogen hver dag
  • Turer ved sjøen
  • Mental aktivisering/ lydighets trening
  • Aldri alene/sjelden (Moren min er hjemme om dagen)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært morsomt og sett hva slags raser dere syns kunne passet til meg! (Selvom jeg tror jeg vet det fra før)

Først og fremst, så er jeg er syk (ME) og klarer derfor ikke gå på skole = Er hjemme så og si hele dagen og har masse tid til hunden.

Fordi jeg er syk, klarer jeg ikke hunder som er for store og sterke

Bor på en gård uten andre dyr, og uten naboer eller vei der det kjører biler (bortsett fra oss) så hunden kan løpe masse løs!

Helst ikke så sterkt jaktinnstinkt, da det er masse dyreliv i skogen rundt oss. Litt går sikkert greit.

Innteligent og lettlært, kan godt kreve en del hjernetrim

Klarer gå til sammen en og en halv time på en dag, men må "dele" opp turene i kortere stykker...

Litt pelsstell er greit: et par-tre ganger i uka med børsting f.eks er helt greit.

Vil ha en hund som er glad i alle mennesker, og ikke har vaktinnstinkt.

Vil ikke ha en alt for liten hund, fordi vi har så mye rovfugl, blant annet kongeørn og ugler, og min store frykt er at hunden skal bli tatt av en, etter det skjedde med katten :cry:

Vil at hunden skal være litt størrelse på, så den kan bli en god lekekamerat for huskyen :)

Tror det er alle "kriteriene" mine... Men alt er jo ikke like viktig nødvendigvis.

Collie tenker jeg :)

Kanskje en ung omplasseringshund ettersom valpe/unghund perioden ofte er verst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det eneste stedet jeg har hørt folk snakke om disse whippetene med så fryktelig stort jaktinstinkt at de ikke kan gå løse, er på hundeforum :P)

Jeg møtte en ikke forum bruker som brukte gps peiler på son whippet fordi den plutselig stakk i jakt..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møtte en ikke forum bruker som brukte gps peiler på son whippet fordi den plutselig stakk i jakt..

Ja?

Flaten til en i familien kan ikke gå løs, fordi den da stikker av flere kilometer i luftlinje. En rase som er kjent for å kunne gå løs ;)

Enkeltindivider blir liksom ikke så interessant å diskutere. Man kan være uheldig uansett hvilken rase man velger.

Hmm. Puddel var det første jeg tenkte på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja?

 

Flaten til en i familien kan ikke gå løs, fordi den da stikker av flere kilometer i luftlinje. En rase som er kjent for å kunne gå løs ;)

 

Enkeltindivider blir liksom ikke så interessant å diskutere. Man kan være uheldig uansett hvilken rase man velger.

 

 

 

Hmm. Puddel var det første jeg tenkte på :)

Jeg tror ikke du er åpen et annet svar jeg. Så da gidder jeg ikke bruke mer energi på det :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste stedet jeg har hørt folk snakke om disse whippetene med så fryktelig stort jaktinstinkt at de ikke kan gå løse, er på hundeforum :P Har enda tilgode å møte en. Men det er gjerne linjeforskjeller. Jeg har bare møtt utstillingswhippeter (der noen også blir brukt til LC), har ikke møtt noen fra de såkalte "racing-linjene", så mulig det er forskjeller der altså.

Vet i alle fall at flere med whippet som også har andre myndreaser (gjerne saluki eller borzoi) sier det er som natt og dag, og at det ikke kan sammenlignes.

For min egen del var dette noe vi undersøkte ganske nøye ved valg av rase, for noe av det som står høyest på min liste når det gjelder hund, er at de kan gå løse. Jeg syns det er utrolig viktig, og en av mine store gleder ved det å ha hund. Se de utfolde seg fritt i naturen :)

Så bra! Da kan whippet stå på kanskje-attåt-hund-lista :ahappy:

Kanskje jeg skal legge inn mine kriterier for attåthund og se om jeg får noen forslag?

- Forholdsvis førerorientert

- Forholdsvis lettlært

- Forholdsvis liten radius

- Forholdsvis liten jaktlyst

- Ikke pelsstell

- Ikke større enn mellompuddelen (dvs max 45 cm)

Med "forholdsvis" mener jeg at det ikke trenger å være belger. Jeg vil ha en hund som er opptatt av meg og hva jeg gjør, som er passe grei å få lydig, som ikke bare er innom når vi er på tur, og som ikke jakter joggere og sånt. Jeg syns det holder med pelsstell på puddelen, så jeg orker ikke en rase til som må klippes, nappes eller børstes støtt og stadig, og jeg syns knehøyde-ish er passe stor hund :)

Attåthunden skal være tur- og utstillingshund, og selv om den sikkert får trene litt wannabe-lydighet og gå noen korte spor, så vil jeg ikke ha en hund som krever mental stimuli utover det jeg nettopp skisserte. Den skal være passe stødig i huet, jeg orker ikke bikkjer som er redd folk eller miljø :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippeten ryker uansett på størrelse da. De aller fleste er over 45 (det er nedre grense for tispe, men en god del er i øvre grense og over). :P

Jeg tror ikke du er åpen et annet svar jeg. Så da gidder jeg ikke bruke mer energi på det :-)

Jeg forstår ikke helt hvorfor du sier det? Når man diskuterer en rase, så blir det jo uinteressant å diskutere enkeltindivid.

Men kanskje jeg er dårlig til å utrykke meg selv? Jeg forsøker ikke å gi et glansbilde av at whippeten er den enkleste rasen i verden å ha løs. Men at dens jaktinstinkt og problemer i forhold til å gå løs er veldig hauset opp. Klart det finnes whippeter som ikke kan gå løs, men det virker som at de aller, aller fleste eiere faktisk ikke har noe problemer med å ha sine whippeter løse. Whippeten starter raskt, men stopper også raskt. De blir trigget av små ting/dyr i bevegelse, men er vanligvis ikke en rase som drar på lange jaktturer, eller har stor radius, som f.eks fuglehunder. Klart er det noen som gjør det også. Jeg vet om en dvergpinscher som drar på hjortejakt aleine, og en border collie med kjempe stor radius. Det er likevel ikke normalen for rasene.

Håper det ble litt klarere nå. :)

På alle de skogsturene jeg har gått med whippetfolk og deres whippeter til nå, så har jeg enda tilgode å oppleve at noen av hundene stikker ut av synsfeltet vårt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...