Gå til innhold
Hundesonen.no

Brennpunkt: "Bare et dyr"


idastef
 Share

Recommended Posts

Lenge leve fornektelsen i Norsk politi. Herregud. Det er skremmende å se politimenn i høye stillinger fornekte vitenskaplig forskning, og direkte motsi forskning som har vist sammenheng mellom vold mot dyr og senere vold mot mennesker. Det får meg bare til å tenke hvilke andre forhold politiet i Norge henger så langt bak i bakevja med... Når en nisje med så alvorlig psykisk syke mennesker blir så nedprioritert er det rett og slett hårreisende. Horribelt.

Det verste er jo som han karen sitter og sier nå: det er i de MEST ALVORLIGE voldshandlingene det er vanlig at de kriminelle har startet med dyremishandling. Og allikevel kjører politiet opp skylappene. Makan :gaah:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge leve fornektelsen i Norsk politi. Herregud. Det er skremmende å se politimenn i høye stillinger fornekte vitenskaplig forskning, og direkte motsi forskning som har vist sammenheng mellom vold mot dyr og senere vold mot mennesker. Det får meg bare til å tenke hvilke andre forhold politiet i Norge henger så langt bak i bakevja med... Når en nisje med så alvorlig psykisk syke mennesker blir så nedprioritert er det rett og slett hårreisende. Horribelt.

Det verste er jo som han karen sitter og sier nå: det er i de MEST ALVORLIGE voldshandlingene det er vanlig at de kriminelle har startet med dyremishandling. Og allikevel kjører politiet opp skylappene. Makan :gaah:

For en gangs skyld er vi hundre prosent enige. Politi i Norge, null tillit fra min side!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er helt på trynet. At det eksisterer en sammenheng mellom dyremishandling og menneskemishandling eller annen kriminalitet har alltid virket selvsagt på meg. Bare det å ikke ha empati med et dyr (ikke gjøre voldshandlinger, men bare ignorere dyr eller å ikke "se" individer) er for meg et tegn på at vedkommende mangler noe vesentlig. Noe kan være mangel på kunnskap, og kan sikkert læres, men hos de som faktisk gjør slike ting med viten og vilje er det jo noe alvorlig galt med, og de trenger hjelp. Og straff.

Det er ikke utenkelig (særlig etter denne dokumentaren) at slike mennesker (uten kunnskap og evnt. uten empati) finnes i Politiet, og forsovet i Mattilsynet? Veldig skremmende.

Samtidig bør dyrevelferd settes på agendaen i skolen, der ikke bare velferd er tema, men også atferd og generell kunnskap. Hvis du lærer om hvordan en hund ser på livet og hvordan den lærer, og hvordan du skal omgås den, unngår man en del frykt hos barn/senere voksne, vil jeg tro?

Heia blåblå regjering, håper de tar tak.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Ja det er helt på trynet. At det eksisterer en sammenheng mellom dyremishandling og menneskemishandling eller annen kriminalitet har alltid virket selvsagt på meg. Bare det å ikke ha empati med et dyr (ikke gjøre voldshandlinger, men bare ignorere dyr eller å ikke "se" individer) er for meg et tegn på at vedkommende mangler noe vesentlig. Noe kan være mangel på kunnskap, og kan sikkert læres, men hos de som faktisk gjør slike ting med viten og vilje er det jo noe alvorlig galt med, og de trenger hjelp. Og straff.

*klippet*

Heia blåblå regjering, håper de tar tak.

Legg til sammenheng med barndom / oppvekst der så hørte jeg noe blåblått her om økt satsing på å ta tak i barn som er utsatt for omsorgssvikt i form av rus, vold, misbruk og denslags. Flotte fine ord så får vi nå se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler FB-statusen min med dere etter å ha sett programmet:

Hvis noen synes jeg har i overkant mye å meddele om hundene mine, deres fortreffelighet og hvor høyt jeg elsker dem, så kan dere se på Brennpunkt på NRK nett-TV. Da blir det ganske klart at de av oss som evner å føle kjærlighet og empati overfor både de dyrene vi har skaffa oss sjøl og alle dem vi møter på vår vei, SKYLDER å overøse dem med all den kjærlighet vi kan oppdemme, i et forsøk på å utligne noe av den iboende jævelskapen mennesker utsetter dyr for over hele verden. Fy ****.

Edit: Dette fortsetter å engasjere, og mange sier de ikke klarer å se programmet. Jeg har nesten ikke sovet i natt fordi jeg ser for meg den stakkars katten som kjemper for livet i badekaret og det uhyggelige synet av *****-16-åringen som holder den opp etterpå, men tenker også dette:

Jeg trur ikke det viktigste med sånne programmer er å utstå det jævlige, men å trene opp engasjementet sitt og en kritisk sans overfor hvordan vi som samfunn håndterer situasjoner som bare ikke er riktig, uansett hva det dreier seg om.

At politiledel
sen her glatt ignorerer (den beviselige) koblinga mellom dyremishandling og en karriere innen vold og drap på mennesker seinere er en ting. At de med vilje unnlater å følge opp saker som helt åpenbart er gjort med forsett for å volde mest mulig skade og smerte på dyra involvert, "fordi det ikke foreligger noen anmeldelse", er bare ikke greit. Ikke overraskende mener jeg at vold mot dyr bør behandles likestilt og med like stor juridisk juridisk som annen vold mot uskyldige ute av stand til å forsvare seg sjøl, for dette er i seg sjøl så nedrig. Men om det som må til for at dyredrap og -mishandling skal tas på alvor og settes på den psykiatriske og kriminologiske dagsordenen, er fokus på det dystre framtidsbildet av hva disse gærningene kan komme til å gjøre mot mennesker seinere, så er jeg helt med på det.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Dette fortsetter å engasjere, og mange sier de ikke klarer å se programmet. Jeg har nesten ikke sovet i natt fordi jeg ser for meg den stakkars katten som kjemper for livet i badekaret og det uhyggelige synet av *****-16-åringen som holder den opp etterpå, men tenker også dette:

Jeg trur ikke det viktigste med sånne programmer er å utstå det jævlige, men å trene opp engasjementet sitt og en kritisk sans overfor hvordan vi som samfunn håndterer situasjoner som bare ikke er riktig, uansett hva det dreier seg om.

Jeg klarte heller ikke å se det verste, og hadde lyden på lavt sånn at jeg lett kunne la meg distrahere når det blir for mye. Har også problemer med å sovne etter å ha blitt mint på hvor grusomme folk kan være. Men jeg er enig - man kan ikke ikke vise sannheten på TV bare fordi det er tøft å se på, det er jo nettopp de følelsene man er nødt til å vekke i folk for å skape engasjement. Det er for lett å bare tenke "bare et dyr", som man sikkert kan finne på å tenke dersom man går med skylapper.

Og som du skriver på facebook: MIN hund skal ha det så sykt godt, for å veie opp for alle som har det fælt. Selv om det selvsagt ikke går, så skal jeg i alle fall prøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:no::no:

En nasjons storhet og dens moralske framskritt kan måles etter hvordan den behandler sine dyr.

Mahatma Gandhi

Amen.

Og det samme gjelder på mikronivå i mine øyne. Du trenger ikke like dyr, men du skal behandle dem pent. Helt ok å ikke like katter eller hunder, men man mishandler dem da for pokker ikke.

Sitter og ser dokumentaren nå, og blir så oppgitt at jeg har lyst til å grine. Jeg får bekreftet gang på gang hvorfor jeg ikke liker mennesker :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge leve fornektelsen i Norsk politi. Herregud. Det er skremmende å se politimenn i høye stillinger fornekte vitenskaplig forskning, og direkte motsi forskning som har vist sammenheng mellom vold mot dyr og senere vold mot mennesker. Det får meg bare til å tenke hvilke andre forhold politiet i Norge henger så langt bak i bakevja med... Når en nisje med så alvorlig psykisk syke mennesker blir så nedprioritert er det rett og slett hårreisende. Horribelt.

Det verste er jo som han karen sitter og sier nå: det er i de MEST ALVORLIGE voldshandlingene det er vanlig at de kriminelle har startet med dyremishandling. Og allikevel kjører politiet opp skylappene. Makan :gaah:

Helt enig, helt utrolig at politiet henger så vanvittig langt etter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller de politimennene bare dumme, for å rettferdiggjøre sin egen mangel på moral, eller er de faktisk så tilbakestående? Uansett - disse mennene representerer enheten som skal beskytte oss, og DET er en skremmende tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...