Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene selvtillit


MissHeike
 Share

Recommended Posts

Diverse mestringsøvelser? Hva er det han har dårlig selvtillit i forhold til? Andre hunder? Mennesker? Ting?

Bare det å trene på ting han er usikker på, f.eks å balansere på bommen på agilitybanen om han ikke er vant til det, er en mestringsøvelse. Alt hunden ikke har prøvd før, og kanskje er litt utrygg på, som dere klarer å bli trygge på sammen, og at han blir trygg på situasjonen, hjelper mestringsfølelsen hos hunden og gjør den generelt tryggerr på seg selv.

Men det spørs jo på hva han er utrygg på da. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klatre, hoppe, søke +++ masse fine utfordringer for en hund i skogen. Bruk fantasien din, alt han kan klare om han bare får litt hjelp vil styrke hans selvfølelse. Hadde en slik bc selv og han var så stolt når han klarte det jeg ba han om. Det var ikke lp-øvelser, men rett og slett balanse og nese som ble trent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er dominant på andre hunder - så må sosialiseres med dem. Den skal vi klare, jeg vet allerede hvordan jeg vil ha han i forhold til andre hunder så vi har ett mål å jobbe med.

Han er underdanig til mennesker, litt skvetten etter at oppdretter tråkket han ved ett uhell på foten i helgen, han skal sosialiseres mykt i forhold til folk, men også her vet jeg hvordan jeg vil ha han, miljøtrening i byen og sånn får vi ta litt saktere enn planlagt tror jeg.

Han er følsom sier hun, ikke så tøff som broren hans er. Så jeg tror virkelig at han kan ha god nytte av å bygge selvtillit, flaks at vi har en liten skog rett bortenfor her vi bor, vi skal nok bruke den for det den er god for.

Finnes det noe balanse greier man kan kjøpe til hund? Eller en enkel måte å lage noe litt ustødig så man kan trene litt inne også.

Så på en video på youtube av en BC valp som fikk trene på å hoppe og bråke på en pappeske helt i begynnelsen for å styrke balanse, selvtillit og kanskje det også vennte han til litt høye lyder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en hund du skal overta? Jeg tenker at å mestre den nye hverdagen sin er kanskje nok for en følsom omplasseringsfyr i første omgang. Sportipset ovenfor og andre rolige aktiviteter som ikke krever utfordring i den grad at det kan oppleves negativt før eventuell mestring, det høres mest riktig ut de første månedene i mine ører i hvert fall. Bruk skogen til å bygge samhold, gjøre kjekke og lette øvelser og gå avslappende turer. Tren positivt og unngå å bryte tillit. Gi oppgaver som hunden forstår (gjør det tydelig og enkelt, øk gradvis) og mestrer. Jeg hadde ikke tilført bråk utover vanlige hverdagslyder ennå. Hvis det er omplasseringshund, så er det nok som skal omplasseres og lande riktig oppi det følsomme hundehodet allerede, tenker jeg! :) Fint at du tenker å bygge opp selvtillit og mestring hos hunden, men det kan du gjøre uten særlig ståhei og spesialøvelser også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Ah, er han bare 9 uker? :lol: Jeg trodde kanskje han var sånn 1-2 år, jeg. :lol: Balansetrening er uansett fint og det gjør ingenting å begynne med det tidlig, så lenge man gjør det positivt vinklet og trygt for hunden. Og super både hjernetrim og trening for valpis, fin måte å trene muskulatur, mestring og balanse fra begynnelsen. :ahappy:

Det finnes balanseball som er fint både for selvtillit OG for å bygge kjernemuskulatur, SUPER trening for hunden. Det viktige er å fiksere ballen så den ikke kan sprette unna, og holde det positivt. Balanseball for hund kan kjøpes f.eks gjennom veterinær, vi kan bestille det inn på jobben. Vanlig ball for mennesker blir som regel for tynn(kak sprekkes av klørne), og rund ball er ikke bra. Den må være stor nok ifht hundens kroppsstørrelse.

Velge rett størrelse: http://m.youtube.com/watch?v=OrSoTvHmQ0g

Video av balanseputer: http://m.youtube.com/watch?v=e-eywONmE2g

En til av balansepute:

http://m.youtube.com/watch?v=HMh2kt99krE

Bulding confidence in your dog:

http://m.youtube.com/watch?v=SVNZAoae-gA

Og disse tre videoene er virkelig supre. Der kan du se muskulaturen til hunden jobbe, og en trygg og god måte å trene hunden på på ball:

http://m.youtube.com/playlist?list=PLC908BC5579E21E26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg stusser litt på at en 9 uker gammel valp kalles for "dominant mot andre hunder". Dominans handler om hvem som vinner en ønsket ressurs, og ikke om så veldig mye annet.

Ellers er jeg enig med det de andre sier - gi ham utfordringer i hans tempo som han kan mestre. La ham leke med språksikre og trygge hunder, klatre og løpe med deg i skogen og trene lydighet på et nivå som passer for ham slik at han får belønning og mestringsfølelse der også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, en 9 uker valp som er dominant mot andre hunder? Er ikke det litt tidlig å si? Anyways, ja, riktig sosialisering er viktig før 12 uker. Etter det er riktig miljøtrening og samhandling viktig. :ahappy:

Nei, veterinæren i Alta som chippa mente nå dette, så jeg får bare tro det. Men jeg skal nå se han ann, må bli kjent og sånn, kan være han er noe helt annet når han ikke har tre søsken og herje med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, veterinæren i Alta som chippa mente nå dette, så jeg får bare tro det. Men jeg skal nå se han ann, må bli kjent og sånn, kan være han er noe helt annet når han ikke har tre søsken og herje med.

Veterinærer vet dessverre ikke alltid så mye om hunders atferd. Jeg ville tatt den uttalelsen med en stor klype salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinærer vet dessverre ikke alltid så mye om hunders atferd. Jeg ville tatt den uttalelsen med en stor klype salt.

Jo, det burde jeg jo egentlig huske siden det er likt med kattene. Men da skal jeg heller bare sosialisere han vanlig med hunder og ha fokus på at han skal oppføre seg pent.

Men jeg vil fremdeles jobbe med å få bra med selvtillit på han, vil kunne ta han med meg når jeg går ut og sånn.

Jeg har ikke hatt valp før, bare hatt med voksne hunder å gjøre, men her ser jeg jo at både jeg og oppdretter har gått rett i den "fella" å bare stole på hva veterinær sier for de er jo en veterinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er iallefall ikke en litt usikker hund, en dominant hund. En dominant hund for meg er en selvsikker hund med godt språk, som har god væremåte og en beroligende effekt på andre hunder. En usikker hund derimot kan prøve å sjefe og tøffe seg for å skjule sin egen usikkerhet.

Men uansett vil jeg si at en 9 uker gammel valp er for liten til å tillegge for mye sånne egenskaper. Gi hunden din trygg og god sosialisering med voksne, fornuftige, trygge hunder som kan lære valpen å respektere andre hunders personlige sfære på en god måte, lære den gode hilsevaner(å ikke buse rett på), og lære den god lek. Alt dette kan du også hjelpe valpen din med å lære. At det er ikke greit å buse rett oppi fremmede hunder eller mennesker, man hilser pent, lek skal være morro, ikke en kamp om å vinne leka eller brytekampen og man gir seg når den andre ikke vil mer. Osv osv. Men du sa du hadde en plan, så du har sikkert tenkt greit gjennom det. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo og bare nevne at når jeg leker med mine hunder, drakamp for eksempel, så er det like ofte hunden som vinner leka, som jeg vinner den. Når jeg slipper så får jeg som regel leka dyttet inn i hånden min igjen, det er jo selve drakampen som er morsom, ikke å vinne, tydeligvis :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...