Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3 2.0


Kaja
 Share

Recommended Posts

  • Svar 9.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da var vi blitt foreldre Lillegutt kom til verden klokken 11.45 i formiddag etter en litt dramatisk fødsel som endte i akuttsnitt. Han veier 3580 gram, er 49 cm lang og selvsagt helt perfekt Mor,

Siden nærmeste familie nå er informert så får jeg snike meg sånn litt småoffisielt inn her

03:22 kom verdens skjønneste tass. Han fikk det veldig travelt på slutten og kom ut med superheltarmen først. Veldig effektiv og grei fødsel. Lystgassen var noe drit, ble bare kvalm og svimmel, så da

Posted Images

Jeg er veldig fleksibel på babyfronten altså, de får styre showet som de vil med litt aktiv leding fra mor og far. Men jeg skjønner bare ikke greia Tuva har drevet med siden slutten av november. Hun våkner 1,2-2 timer etter hun har sovnet for kvelden. Ikke slik småvåkning for å trenge hjelp til å sovne igjen, men slik skikkelig våken og klar for nye eventyr… Det hele endte jo med et døgn snudd fullstendig på hodet, og å snu det tilbake igjen er jo fullstendig umulig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ElZorro : artig... not. Blir litt håpløst da.

Her er det liksom så innmari tydelig at å prøve å legge henne for kvelden før hun er klar selv er bare noe stort tull, ikke har jeg jobb jeg skal på eller noe sånt, så vi får bare ha litt skrudd døgn, hun sover lenge når hun først sovner ordentlig. For hun er sånn hele kvelden at hun sovner litt, sover 10-30 min og så er det så innmari ferdigsovet, nytter ikke å bare gi henne flaske/smokk/trøst og så sover hun videre. Men hun er bare 5 mnd, og har aldri hatt noen fornuftig døgnrytme :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at matpakka var fikset og alt var klappet og klart erklærte Ask at han var syk. Jeg tok tempen i øret hans og sa han var frisk, bare litt forkjølet. Han ville ta tempen en gang til og denne gangen i rumpa. 37,8 plutselig, og normalen er på 36,6 på morgenen hos han, så da blir vi hjemme. Han er blid som en lerke, og bortsett fra tett nese og litt hoste kunne man aldri gjettet at han var syk.

Godt han har god formidlingsevne.

Blæh, lei av sykt barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var L på sin første juletrefest. Den forløp ganske greit, men mammaen som var med å arrangerte, måtte bytte plass med pappaen, for det var ikke mulig å være sammen med pappa, og ikke mamma, når man så at mamma var der. L var et eneste stort spørsmålstegn hele kvelden, helt måpende, og den ble nesten litt mye når nissen kom, men så gikk alle, og hun hadde fått en boks med rosiner mens vi ryddet, så da var alt plutselig morsomt igjen, selv om vi var en time over leggetid. Veldig koselig, også kommer alle minner om barndommens juletrefester tilbake:)

(og når alle snakker om legging; jeg fatter ikke at når man da kommer hjem, barnet har nesten sovnet i bilen, man tenker at nå sovner hun ivertfall med en gang, også ligger hun å prater i en time etter at hun blir lagt...)

Vi har forøverig også sykt barn i dag, og litt syk pappa, så jeg la dem igjen hjemme og håper de er friske til jeg kommer hjem:)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at matpakka var fikset og alt var klappet og klart erklærte Ask at han var syk. Jeg tok tempen i øret hans og sa han var frisk, bare litt forkjølet. Han ville ta tempen en gang til og denne gangen i rumpa. 37,8 plutselig, og normalen er på 36,6 på morgenen hos han, så da blir vi hjemme. Han er blid som en lerke, og bortsett fra tett nese og litt hoste kunne man aldri gjettet at han var syk.

Godt han har god formidlingsevne.

Blæh, lei av sykt barn!

Man skal plusse på ca 0,5 grad om man tar tempen i øret (men det er jo veldig individuelle forskjeller på det). God bedring til A :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal plusse på ca 0,5 grad om man tar tempen i øret (men det er jo veldig individuelle forskjeller på det). God bedring til A :)

Jeg tror jeg muligens ikke tok den riktig heller. Han er i slitsomt god form da. Kjipt å ikke kunne finne på noe.

Edit: takk forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Sinneutbrudd fra vi begynte å kle på. Tvang på han nok til å tvinge han i bilen, han skrek hele veien til barnehagen og hang over skulderen min og sprellet hele veien inn. Han var sint fordi jeg skrudde av vasken i dag tidlig også. *sukk*

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Sinneutbrudd fra vi begynte å kle på. Tvang på han nok til å tvinge han i bilen, han skrek hele veien til barnehagen og hang over skulderen min og sprellet hele veien inn. Han var sint fordi jeg skrudde av vasken i dag tidlig også. *sukk*

Sent from my iPhone using Tapatalk

En gang måtte jeg til slutt bare gå fra eldstegutten som slo seg helt vrang fra bilen og inn i barnehagen (100m gangvei). Jeg gikk inn i barnehagen med tingene hans og ga beskjed og en av de ansatte måtte bli med tilbake og få han med inn. Jeg måtte dra på jobb.... Nå kan jeg flire litt av stahet og episoder det medførte, den gang var jeg sikkert fortvilet og gjennomvåt av svette. :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

En gang måtte jeg til slutt bare gå fra eldstegutten som slo seg helt vrang fra bilen og inn i barnehagen (100m gangvei). Jeg gikk inn i barnehagen med tingene hans og ga beskjed og en av de ansatte måtte bli med tilbake og få han med inn. Jeg måtte dra på jobb.... Nå kan jeg flire litt av stahet og episoder det medførte, den gang var jeg sikkert fortvilet og gjennomvåt av svette. :lol: 

Det skal sikkert vare en lang stund også, dette med å mene mye om alt hele tiden. Når ungen begynner å prøve å bestemme om JEG får lov til å spise, drikke og gå på do, så har det gått for langt. *være bestemt*

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal sikkert vare en lang stund også, dette med å mene mye om alt hele tiden. Når ungen begynner å prøve å bestemme om JEG får lov til å spise, drikke og gå på do, så har det gått for langt. *være bestemt*

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg ble visstnok levert i barnehagen i pysjen en gang...Da gadd ikke pappa mer hyling. Da var jeg ca så gammel som L er nå. Det ser ikke ut som L har tenkt å bli noe "enklere"...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble visstnok levert i barnehagen i pysjen en gang...Da gadd ikke pappa mer hyling. Da var jeg ca så gammel som L er nå. Det ser ikke ut som L har tenkt å bli noe "enklere"...

L er omtrent på alder med min vel? Han ble to i November.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å henge seg med, så brukte vi flere timer til barnehagen idag :lol: Er dere klar over hvor ¤##%&"# irriterende det er når ungne kler av seg alle klærnene mens jeg kler på den andre ungen, sånn gang på gang på gang på gang fordi hun ikke vil i barnehagen (eller ikke vil noe generelt, hun er særdeles morgengretten.) Så, mens jeg spenner fast den yngste ungen til bilen, løper hun ut på jordet, drar av seg støvlene og jakken og LEGGER SEG NED for å lage snøengel!!!!! PÅ JORDET UTEN SNØ I REGNVÆR.

Aaaah.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å henge seg med, så brukte vi flere timer til barnehagen idag :lol: Er dere klar over hvor ¤##%&"# irriterende det er når ungne kler av seg alle klærnene mens jeg kler på den andre ungen, sånn gang på gang på gang på gang fordi hun ikke vil i barnehagen (eller ikke vil noe generelt, hun er særdeles morgengretten.) Så, mens jeg spenner fast den yngste ungen til bilen, løper hun ut på jordet, drar av seg støvlene og jakken og LEGGER SEG NED for å lage snøengel!! PÅ JORDET UTEN SNØ I REGNVÆR.

Aaaah.

Unnskyld, men :lol: Føler med deg! Det skal snø i morgen tror jeg?? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

L er omtrent på alder med min vel? Han ble to i November.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hun blir to i april. Føler hun starter tidlig;p Vi har en fast breakdown når vi lager middag, samt enten i forbindelse med påkledning, avkledning eller tannpuss både morgen og kveld. I tillegg til når vi skal hjem fra barnehagen. Prøver å bryte mønstre, men det ser ikke ut til å virke. Regner med at dette er bare oppvarmingen..................

For å henge seg med, så brukte vi flere timer til barnehagen idag :lol: Er dere klar over hvor ¤##%&"# irriterende det er når ungne kler av seg alle klærnene mens jeg kler på den andre ungen, sånn gang på gang på gang på gang fordi hun ikke vil i barnehagen (eller ikke vil noe generelt, hun er særdeles morgengretten.) Så, mens jeg spenner fast den yngste ungen til bilen, løper hun ut på jordet, drar av seg støvlene og jakken og LEGGER SEG NED for å lage snøengel!! PÅ JORDET UTEN SNØ I REGNVÆR.

Aaaah

Det der når man akkurat har greid å sloss på alle klærne, og så snur seg og skal kle på seg selv, og så snur seg igjen, og barnet er et helt annet sted, uten klær og sko. Igjen... Aaaarg. Forferdelig irriterende!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun blir to i april. Føler hun starter tidlig;p Vi har en fast breakdown når vi lager middag, samt enten i forbindelse med påkledning, avkledning eller tannpuss både morgen og kveld. I tillegg til når vi skal hjem fra barnehagen. Prøver å bryte mønstre, men det ser ikke ut til å virke. Regner med at dette er bare oppvarmingen...

Det der når man akkurat har greid å sloss på alle klærne, og så snur seg og skal kle på seg selv, og så snur seg igjen, og barnet er et helt annet sted, uten klær og sko. Igjen... Aaaarg. Forferdelig irriterende!!

Vi har hatt lange perioder med mye krangling tidligere, men da handlet det om at han ikke fikk kommunisert det han ønsket helt. Det vil si at vi kranglet stort sett hver morgen, hvert måltid, ved kveldsstell og legging hver kveld. Det er et under at den ungen faktisk lever fortsatt. :P

Nå er vi der at han kan sette ord på og fortelle meg at han IKKE VIL! Eller "NEEEEI, mamma ikke spise!", "Neeeeei, mamma ikke gå på do!" og ja mye annet morro. Jeg gir han alltid muligheten til å prøve selv om han vil det, og sinneutbruddet over at jeg skrudde av vasken i dag tidlig kom etter at jeg hadde sagt at han måtte skru av og han ignorerte det. Altså, han fikk muligheten til å gjøre det han egentlig ville, men han visste ikke at det var det han ville før jeg hadde ødelagt og løst det på en annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*fnis*

Eneste sinneutbruddet vi har hatt i dag kom fordi vi var fremme på butikken og jeg ikke gadd å sitte i bilen for å høre ferdig Solveigs sang og suite:2 av Grieg. Jeg er glad for en pause fra Cheerio med Monroes, men å sitte i bilen for å høre ferdig hele to klassiske stykker kommer ikke på tale når jeg er røyksugen og tom for røyk.

Ellers har dagen i dag Vært smertefri til tross for at jeg lagde grøt til lunsj. Jeg hadde helt glemt at han hater grøt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt lange perioder med mye krangling tidligere, men da handlet det om at han ikke fikk kommunisert det han ønsket helt. Det vil si at vi kranglet stort sett hver morgen, hvert måltid, ved kveldsstell og legging hver kveld. Det er et under at den ungen faktisk lever fortsatt. :P

Nå er vi der at han kan sette ord på og fortelle meg at han IKKE VIL! Eller "NEEEEI, mamma ikke spise!", "Neeeeei, mamma ikke gå på do!" og ja mye annet morro. Jeg gir han alltid muligheten til å prøve selv om han vil det, og sinneutbruddet over at jeg skrudde av vasken i dag tidlig kom etter at jeg hadde sagt at han måtte skru av og han ignorerte det. Altså, han fikk muligheten til å gjøre det han egentlig ville, men han visste ikke at det var det han ville før jeg hadde ødelagt og løst det på en annen måte.

Vi har faktisk merket at ting har vært bittelitt lettere etter at hun plutselig kunne si litt mer. Jeg antok også tidligere, som du sier, at halve frustrasjonen var fordi vi ikke forsto. Nå har det muligens letnet litt, men nå er det mer NÆÆÆÆÆI, eller NÆ-ÆI, eller JO-O, eller neineineineineinei. Og surt fjes. Og masse BÆSJÆI (pass deg) mens hun dytter oss vekk, eller tar fra oss ting vi tydeligvis ikke får lov å ha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal plusse på ca 0,5 grad om man tar tempen i øret (men det er jo veldig individuelle forskjeller på det). God bedring til A :)

What?!? 0,5 om man tar tempen under armen, men i øret er det vel den som vises?

Om ikke så var ikke Amalie feberfri på mandag, noe som betyr hun var syk når jeg sendte henne på skolen igår :/ :/ :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What?!? 0,5 om man tar tempen under armen, men i øret er det vel den som vises?

Om ikke så var ikke Amalie feberfri på mandag, noe som betyr hun var syk når jeg sendte henne på skolen igår :/ :/ :/

Ja, 0,5. Det er kun et sted som funker om man skal ha riktig temp, og det er bak :) det er i hvert fall det vi har lært, og det som har blitt gjort alle steder jeg har vært i praksis og jobbet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, 0,5. Det er kun et sted som funker om man skal ha riktig temp, og det er bak :) det er i hvert fall det vi har lært, og det som har blitt gjort alle steder jeg har vært i praksis og jobbet.

stakkar lille jenta mi :( Har ikke stått noe om det i brukerveiledningen nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stakkar lille jenta mi :( Har ikke stått noe om det i brukerveiledningen nemlig.

Det har nok gått helt fint :) Som sagt, så kan forskjellene variere fra person til person. Alt fra ingen forskjell til større forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg er litt lei alle sånne barn og søvn artikler jeg. At småbarn betyr lite søvn er en rimelig kjent sak, og å mase om det gjør det ofte verre.

Jeg er alenemor i jobb og har et barn som fortsatt ikke sover som han "skal" , det går bra det...

Jeg klarer faktisk å opprettholde et forhold og å i praksis ha to stillinger med mye ansvar til tross for at det stort sett går en uke i mellom hver natt med full søvn. ( egentlig langt mer, jeg sliter fortsatt med bekkenløsning, og de smertene vekker meg like ofte som A).

Jeg har akseptert situasjonen og akseptert at enkelte dager må jeg drite i egentid, voksentid og husarbeid for å hente inn tapt søvn. Jeg må prioritere helt enkelt. At A ikke sover så mye og lenge ( og sammenhengende) som han "skal" gidder jeg ikke stresse med.

Jeg har sagt det før og sier det igjen : det eneste som har hjulpet meg med barn og søvn problematikken ( og tro meg, vi har slitt mer enn de fleste, A har ALDRI sovi mer enn 12 timer per døgn og vi var våkne hver 2 time i 9 mnd. Hele natten. ) er å ikke pese med det.

Jeg gråt mine siste frustrasjonstårer på natterstid når jeg innså at sånn er mitt barn og at sånne artikler og "gode råd" ikke gjorde annet enn å forverre frustrasjonen.

A får nok søvn han, og det gjør jeg også de gangene jeg prioriterer det.

I dag var vi våkne 04:30 forøvrig. Sto opp 05 ( vi har en regel) og så på netflix frem til fantorangen begynte 06:30 , da "normale" barn våkner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...