Gå til innhold
Hundesonen.no

Marcus Muhle, Orijen eller Taste Of The Wild..? ..Eller bare labb..?


Zoey
 Share

Recommended Posts

Mine to spiser V&H som hovedfor, men de får litt tørrfor ved siden av. Mest fordi jeg synes det er mye lettere å ta med seg tørrfor når vi er på reise, og fordi jeg synes de blir ennå blankere i pelsen og virker tilfredse med tørrfor på "si" :)

Men så er det denne jungelen av tørrfor da.. Har nå prøvd omtrent alt, og vil jo ikke gi bikkjene "junk" ved siden av hovedmaten, så prøver jo å finne det beste av det beste..

Ble tipset om Marcus Muhle som skulle være så bra. Har foret en sekk med det nå, og jadda, bikkjene er fine i kroppen og blanke i pelsen, men de drikker jo en hel skål om dagen, og bajser hauger, så da blir jeg i tvil igjen.

Lurer nå på å prøve Orijen eller Taste of the Wild.. Hvem er best av disse..? Og finnes det utsalgsteder andre steder enn i Oslo..?

Eller er det egentlig ett fett hva man forer ved siden av V&H? Kan man bare kan ta den "enkle og billigste" stikke på felleskjøpet og kjøpe "junk"- Labb? Og satse på at de får nok kjøtt og vitaminer fra V&H.. (Huff.. nei, det høres ikke riktig ut..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg liker å gi litt tørt ved siden av da min blir veldig treg i magen om han ikke får det (samtidig som at bajsen bli veldig tørr og smuldrer opp, TMI, I know..). Fôrer jeg kun på tørrfôr blir han mer løs i magen og ender opp med å drite mengder jeg ikke ante kunne komme ut av en hund :teehe: Nå har jeg også fullfôret på tørrfôr, både med Royal Canin og Orijen, og her var det Orijen som fungerte best til min hund. Lite og ikke løs bajs, fin pels, bra hold og energi på hunden også synes han at det smakte VELDIG godt.

Dette er kanskje bare meg, men jeg ville kun gitt det beste med det beste, altså det som fungerer best på min hund samtidig som at jeg er opptatt av at tørrfôret også skal ha høy kvalitet. Jeg har prøvd Orijen, Carnilove og Royal Canin 4300 sammen med vom og hundemat og helt ærlig fungerer alle tre veldig godt. Min får "hovedmaten" sin en gang om dagen (V&H 25 eller sprint) så jeg bruker tørrfôr som et lite måltid tidlig på dagen for å holde systemet i gang samt gi han noe å knaske på :P

Dette ble veldig rart og svarte ikke helt på spørsmålet, men summa summarium ville jeg gitt bra kvalitetstørrfôr ved siden av V&H. Samvittigheten er bra, men viktigst av alt fungerer det best til min hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen fasit, noen fungerer på pedigree andre ikke, jeg foretrekker og kjøpe royal canin / eukanuba og lignende for, men uansett hvilken prisklasse og kvalitet man legger seg på så må man nesten bare prøve seg frem. Store mengder dritt er jo et tegn på at de ikke fungerer kjempebra da. Alle mine hunder har vært søppelkværner som spiser alt og tåler alt, det eneste de ikke har tålt er labb så personlig er jeg veldig skeptisk, ikke bare fordi de ikke fungerte på det, men fordi det var en så voldsom reaksjon på så kort tid. Men igjen så vet jeg at andre bruker det hele livet og hunden er både frisk og fin. Jeg må si at jeg uansett tenker at kvalitet er litt viktig, så enn så lenge forer jeg på tørrfor (RC 4800), men når jeg får mulighet så kommer jeg igjen til og i hovedsak fore på VogH eller Norwegian Polar, og RC 4800 om vi skal ut og farte etc fori et er enklere og ta med.

Edit: Orijen/Totw er jo noe av det beste innen tørrfor da, skulle gjerne foret på det her også, men jeg er litt lat og kjøper ermed det som er lettest og få tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefala Kingsmoor, et for i samme kategori som orijen og totw nesten:) Hakket bedre syns eg.. ;) Begynte med foret som et tillegg til v&h (greit til reiser og sånt) for ca et år sidan. Det vart ein del bajs i starten, då magen måtte venne seg til å jobbe med grønnsaker, noko den ikkje har gjort så mykje før. Etter kvart vart mengdene bajs mindre. Hunden er like fornøgd som når ho gikk kun på v&h, pels, potar, klør, tenner, ånde er heilt super:) Kingsmoor er ikkje så kjent endå, fins det ikkje forhandler i ditt område så får du det tilsendt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er best skal jeg ikke uttale meg om, men to av mine får totw ved siden av v&h da jeg foretrekker å fore kornfritt. Totw kjøper jeg her og det blir levert på døra. Jeg er fornøyd med totw som tørrfor, ikke mye avføring her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får også v&h med tørrfor ved siden av i blant (på hyttetur, f.eks. eller når matmor har vært for treg til å ta opp av fryseren og det er gjennomfrossent...). De får vanligvis Royal Canine (husker ikke hva den heter, men den er for de opp til 10 kg, mener jeg, med bilde av en Jack Russell på posen). Jeg hadde lyst til å prøve noe med litt mer proteininnhold. De ble noen ordentlige tikkende stinkbomber på Orijen. Det var helt vanvittig! Vi har nettopp prøvd en pose med Taste of the Wild med fisk, og den ser det ut til (evt. lukter det som om) at de fungerer fint på. Og de blir helt bananas når de får det, så jeg tror de liker det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et par sekker med Markus Mühle for å teste dette. Aldri har jeg sett bikkjene mine drikke så mye og skite så mye. Det var rene grøntforet og absolutt ikke noe for bikkjer etter min mening. Pratet senere med en forhandler av maten, h*n foret ikke sine på det, for det var for dårlig. Men solgte det, joda, det gjorde h*n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de selger TOTW på Revetal så er det jo bare å dra dit, det er jo ikke lange biten :D

Blir nok å prøve det da.. :) Så får jeg heller prove Orijen hvis det ikke funker med TOTW :)

Takk for Svar alle sammen! :)

Forresten passe skremmende at forhandler av Marcus Muhle foret ikke bruker det på egne hunder selv.. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd både Orijen og Taste of the wild, merket ingen forskjell mellom de to. Spør man her i Norge får man også til svar at det er "ingen forskjell", men jeg søkte og leste litt på amerikanske nettsteder og foraer, og der ble Orijen fremstilt som et veldig mye bedre for enn TOTW, så det er ikke så lett å vite :P

Min får Carnilove med fisk og kalkun (den grønne posen) når vi er på reisefot eller har glemt å tine opp kjøtt, veldig fornøyd med det :) Jeg tror du bare må prøve deg frem og se hva som passer til din hund og ta en avgjørelse om du vil gi hunden et for med korn/karbo ved sidenav eller ikke, og prøve deg frem ut ifra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd både Orijen og Taste of the wild, merket ingen forskjell mellom de to. Spør man her i Norge får man også til svar at det er "ingen forskjell", men jeg søkte og leste litt på amerikanske nettsteder og foraer, og der ble Orijen fremstilt som et veldig mye bedre for enn TOTW, så det er ikke så lett å vite :P

Min får Carnilove med fisk og kalkun (den grønne posen) når vi er på reisefot eller har glemt å tine opp kjøtt, veldig fornøyd med det :) Jeg tror du bare må prøve deg frem og se hva som passer til din hund og ta en avgjørelse om du vil gi hunden et for med korn/karbo ved sidenav eller ikke, og prøve deg frem ut ifra det.

Hva var det de begrunnet forskjellen med på de amerikanske sidene da..? Jeg har ønsker hvertfall å styre unna de tørrfortypene med mye mel, korn og annen luguberhet som bikkjene ikke skal ha :P Blir nok TOTW fordi det er lettere å få tak i her jeg bor, men prøver gjerne Orijen også.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Muligens OT Orijen er jo helt sinnsykt dyrt...! :o Og under 60 gram godbiten til 95 kroner?!

Det er forferdelig dyrt, for tenk :| Er det muligens fordi det er importfôr? Mulig jeg husker feil her. Lommeboka mi gråt allikevel når jeg kjøpte den ene sekken, men jaggu var det "greit" allikevel for sekken varte i nesten to måneder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forferdelig dyrt, for tenk :| Er det muligens fordi det er importfôr? Mulig jeg husker feil her. Lommeboka mi gråt allikevel når jeg kjøpte den ene sekken, men jaggu var det "greit" allikevel for sekken varte i nesten to måneder!

Er det ikke heller fordi det er mye bedre ingredienser oppi? Mer kjøtt feks og kjøtt koster nok mer enn korn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også spiser jo hundene mindre når maten er næringsrik?

Står på jobb nå, så kan jo sammenligne:

12 kg Eukanuba, 769,-, 20kg hund skal ha 230g dagen = 8,8 kr dagen.

12 kg Carnilove, 879, 20 kg hund skal ha 196g dagen = 8,6 kr dagen.

BILLIGERE er det faktisk ;)

Red: nå har ikke jeg tall for Orijen her, så tok det nærmeste vi har, men regner med det blir ca det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også spiser jo hundene mindre når maten er næringsrik?

Men ER det faktisk så bra at hundene trenger så lite mat? Det har jo også noe med hundenes metthetsfølelse å gjøre, og når de spiser lite, fyller det lite i magen, selv om de får i seg det de trenger. Jeg opplevde det da jeg fullfôret hundene mine med Vom&Hundemat. De gikk rundt og var kjempesultne og masete fordi de fikk så himla lite mat (selv om de ikke var direkte tynne liksom). Jeg måtte over på tørrfôr for å fylle magen deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ER det faktisk så bra at hundene trenger så lite mat? Det har jo også noe med hundenes metthetsfølelse å gjøre, og når de spiser lite, fyller det lite i magen, selv om de får i seg det de trenger. Jeg opplevde det da jeg fullfôret hundene mine med Vom&Hundemat. De gikk rundt og var kjempesultne og masete fordi de fikk så himla lite mat (selv om de ikke var direkte tynne liksom). Jeg måtte over på tørrfôr for å fylle magen deres.

Der er jo erfaringene forskjellige. Den generelle regelen er at mye fett gir god metthetsfølelse som varer lenge, altså energitettmat styrer metthetsfølelsen like mye om ikke mer, enn faktisk mengde. Det er tydelig at dine ikke trivdes på v&h, men det er ikke slik for alle. Det viktigste er at man finner det som funker for seg og sin hund.

Her spiser terrieren mer V&H i gram enn hun skulle ha gjort i tørrfôr. Hun er alltid sulten, men ikke masete. Hun fikk tørrfôr nå i kveld, 200 gram, mens hun pleier å få 500 gram V&H. Hun virker like fornøyd på begge deler, alltid sulten, men ikke masete. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...