Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor utsender ikke NKK ny stamtavle på importer?


tm100021
 Share

Recommended Posts

Jeg tror det er fordi det bare skal finnes ett slikt dokument per hund - flere former for offisielle registreringspapir per hund øker muligheten for misbruk og juks, forfalskninger, forvirringer og lureri.

Det er derfor importer til Norge beholder sitt registreringsnummer, så en alltid skal vite hvilken hund det er. I Sverige får importer et nytt svensk nummer, og det kan for eksempel gjøre det vanskeligere å regne innavlsgrad og få en samlet oversikt over avkom. En hund kan opptre flere ganger i en samtale, under ulike registreringsnummer, og dermed framstå som ulike hannhunder.

Det var for eksempel en australsk bernerhannhund som i voksen alder ble sendt til Nederland, og sto der en stund for å brukes i avl. Så var han i Sverige en stund, og da fikk han nytt registreringsnummer. Så ble han sendt til USA, og fikk jaggu et nytt registreringsnummer der også. Det betyr at han allerede har minst tre reg.nummer, og med dagens lette utveksling av sæd og valper, kan han fort være tre ganger i en stamtavle med hvert sitt registreringsnummer.

Om en da legger til muligheten for slurvete registreringsmedarbeidere, slik at navnet skrives forskjellig, en glemmer et ord her, og hunden framstår ikke som like lett å identifisere.

Jeg har selv sittet med utenlandske stamtavler, og det er ikke alltid så lett å dechiffrere hva som er navn og hva som er titler når en skal legge inn hundene. I noen stamtavler føres mye forskjellig informasjon opp - selv antall BIR og BIM, og da er det ikke alltid så godt å vite hva som på polsk eller tsjekkisk er tilstrekkelig informasjon. Jeg har for eksempel sett flere importer ha foreldre som heter Multiv EtEllerAnnet, mens det i virkeligheten handler om at de er multivinnere.

Kanskje et kennelnavn en skulle vurdere en gang :whistle:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket litt årstall for mine importer mtp reg.nr. Bare som en kuriositet..

I 1992 fikk min eng. import norsk reg.nr men ikke den svenske importen jeg kjøpte - hun beholdt sitt svenske reg.nr.

1995 - fremdeles norsk reg.nr på den engelske hannen jeg kjøpte.

2002 - den eng.importen min dette året beholdt reg.nr. sitt fra UK.

Men jeg ante ikke at man ikke engang fikk norsk reg.bevis nå, da..

Er en stund siden jeg importerte noe nå, da.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Har lest gjennom den ja, men som jeg nevnte ønsker jeg ferskere innvendinger siden selv de tidligste svarene der er noen år gamle. Ja gjør det ikke enkelt for meg selv. Diesel er absolutt ikke uaktuelt, blir nokk det om jeg går for en form for varebil! Bensin er bare det som hadde vært optimalt med mitt kjøremønster og hybrid hadde bare vært foretrukket mtp lavere utgifter. Hvorfor vil du bytte til Caddy? Hvilken modell hadde du og synes du det har funket bra?
    • Denne dukket opp i flyttelasset i dag, må le litt, det er noen år siden!
    • Skal du ha hybrid (ikke plug-in) og firehjulstrekk, er det ikke mye å velge i i den prisklassen og nyere enn 2017. Er diesel helt uaktuelt?  Selv har jeg SUV-varebil, hatt den i 10år. Plass til to store bur ++. Diesel og firehjulstrekk. Når den skal byttes ut blir det mest sannsynlig Caddy. 
    • Skrev en masse om god erfaring med Berlingo Multispace her, men den oppfyller ikke kravene etter at jeg leste innlegget ditt en gang til. Nå ser jeg det er mange tråder om hundebiler på forumet, men om du ikke har sett den allerede så ta en titt på denne, som tar for seg litt med ulike løsninger og innredninger:  
    • Hei! Jeg er på jakt etter en ny bil ila høsten/vinteren og sliter veldig med hva jeg skal gå for, da det er fordeler og ulemper med alle jeg finner. Jeg er heller ikke så god på bil selv og ombestemmer meg hele tiden😅 Så håper noen her har tips og andre synspunkter! Jeg har en gammel Rav4 som har bra med plass, men med alt utstyret jeg har er baksetene alltid fylt og veldig rotete. Så jeg ønsker bedre plass/et bedre system på innredningen. Kjører mest korte strekninger i hverdagen og kun lengre om sommeren, da til diverse konkurranser og kurs. Jeg har to cockere som skal ha plass i hvert sitt bur og det holder med kun 2 seter. Dette blir min hovedbil. Bor i Nord-Norge så den må takle litt vær og ymse veier. Mine krav: automat, firhjulstrekk, nyere modell (helst etter 2017), rundt 300k, helst hybrid(ikke full el-bil eller plug-in), selvfølgelig driftssikker og ikke alt for dyr i bruk. Vil helst kjøpe fra en merkeforhandler. Per nå står jeg mellom 3 typer biler: 1. Vanlig SUV. Mest sannsynlig en RAV4 hybrid med takboks og opphøyd gulv i bagasjerommet, evt andre modeller med stort bagasjerom om noen har tips. Positivt: hybrid, billig i drift, enkel å vedlikeholde, kommer ofte med lang garanti, vet jeg er fornøyd med denne typen bil. Minus: mindre plass og ganske dyr i innkjøp da jeg må ha en 2019 modell eller nyere for å få flatt bagasjerom. 2. SUV varebil. Positivt: Veldig god plass, en type bil jeg liker å kjøre og tror egentlig en slik en hadde vært perfekt. Minus: Ekstremt vanskelig å få tak i med mine ønsker, de få modellene jeg har funnet har kjente feil/kjørt veldig langt, dårligere komfort, og diesel er ikke optimalt for mitt kjøremønster. 3. Kassebil, typ Caddy. Positivt: Kanskje litt for god plass, mulighet til å lage soveløsning inni bilen(men usikker hvor mye dette blir brukt), lett å få tak i, og får en billigere og nyere bil enn de andre to alternativene. Negativt: Mye tilrettelegging som må til(isolering, bytting til gittervegg, mm), diesel, usikker hvor god de er å kjøre og må si det ikke er de fineste bilene, selvom det ikke burde ha noe å si😂 Kunne gjerne hatt en kassebil som bil nr. 2, men frister mindre som bil nr. 1. Noen som har noen tips eller innvendinger? Har sett litt i de andre trådene, men de er jo ganske gamle nå og finner ikke akkurat det jeg er ute etter ☺️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...