Gå til innhold
Hundesonen.no

innlæring med Nordenstam?


Birte

Recommended Posts

Dere som trener Nordenstam her, hvordan lærer dere inn trisk som f.eks sitte bamse, snurre rundt, rulle rundt osv. tenker på dere som ikke bruker goditer :wink:

Så må jeg bare få sagt at jeg ikke er interessert i å ha en klikker vs nordenstam-diskusjon. De har vi nok av, har vi ikke? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordenstam er da ikke imot godbiter, men man skal først oppnå EKTE kontakt :) men godbiten skal ikke synes før den har gjort øvelsen. Men helst brukes leke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ikke NS til trening, siden jeg bruker godbiter, men kun til hverdagslig lydighet. Men NS bruker mye seg selv, ros og kos, være bajas. Viser hunden ved trykk på rompen (for sitt) og roser feks.

Har ikke gått veldig nøye inn i dette, men lest overflatisk gjennom det, samt hørt hva andre har sagt. Sikkert noen som kan forklare mer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordenstam er da ikke imot godbiter' date=' men man skal først oppnå EKTE kontakt :) .[/quote']

hmm, ok.. Trodde hele greien var at hundene skulle jobbe for DEG og ikke godbiten. Derfor jeg lurte liksom..

slik er det jo i klikkertrening også :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men NS bruker mye seg selv' date=' ros og kos, være bajas. Viser hunden ved trykk på rompen (for sitt) og roser feks. [/quote']

ja, ok. Men når man skal lære inn ting som rulle rundt da? Kan jo ikke føre hunden..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulike adferder kan være under ulike konsekvenser, ergo kan man lære eks sitte bamse med PF/NS selvom man har "resten" under NF/PS.

Det "viktige" i en NF/PS-treners øyne da blir å etablere ting/lederskap/konsekvens/"seg selv som forsterker" først før man trekker inn andre elementer som sekundære forsterke etc, altså man etablerer en del øvelser først før man begynner å dille med "småting"

Er det noe mer å diskutere da? :):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke hvis du har pakket den godt inn i lufttett pose :P

hmm, er det snakk om èn godbit, eller mange? Om du gir hunden en godbit, vet den jo at du mest sannsylig en til. Og jeg tror hunden lukter det uansett hvilke poser du putter de i.. eller? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, er det snakk om èn godbit, eller mange? Om du gir hunden en godbit, vet den jo at du mest sannsylig en til. Og jeg tror hunden lukter det uansett hvilke poser du putter de i.. eller? :?

trenger jo ikke mer enn en godbit. Men jeg syns egentlig godbiter er bortkastet. Du kan fint bruke leke. Det er mye mer fett. Da kan du i tillegg jobbe med gjenstandsgleden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør du det? :)

nei, jeg syns egentlig det er mye mer fett med leke! :) Det er mye artigere, gjør øvelsen mer fartsfyllt og i tillegg får du jobbet med gjenstandsgleden i samme slengen :D Den burde egentlig sitte inne før du begynner med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, jeg syns egentlig det er mye mer fett med leke! :) Det er mye artigere, gjør øvelsen mer fartsfyllt og i tillegg får du jobbet med gjenstandsgleden i samme slengen :D Den burde egentlig sitte inne før du begynner med dette.

Signerer den Vicky! Leker og drakamp gir veldig god kontakt mellom fører og hund, og så er det så mye mer gøy synes jeg, å forsterke med noe bikkja hopper i taket for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer den Vicky! Leker og drakamp gir veldig god kontakt mellom fører og hund, og så er det så mye mer gøy synes jeg, å forsterke med noe bikkja hopper i taket for :)

Flott at du er enig! :D Det er den beste forsterker synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden lukter at du har leke også da. Tenk på hvor mye hundesikkel det er på leken liksom.

Nå bruker jeg ikke drakamp og ballkasting som forsterkning lenger, pga stresset til Tinka, men skulle ønske jeg kunne gjort det. Det setter virkelig motoren på høygir.

ros da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den beste forsterker synes jeg.

Tja, det spørs vel til hvilken øvelse og slikt. Jeg kan forresten ikke bruke leke på Cita, for hun gidder ikke jobbe for det;-) Men hadde jeg hatt en hund som både jobbet for leke og godbit, så hadde jeg brukt leke på øvelser hvor det krever høy intensitet (f.eks apportering), og godbit på øvelser hvor hunden ikke skal være like gira (f.eks fellesdekk). Derimot serverer jeg godbiten på forskjellige måter avhengig av øvelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det spørs vel til hvilken øvelse og slikt. Jeg kan forresten ikke bruke leke på Cita, for hun gidder ikke jobbe for det;-) Men hadde jeg hatt en hund som både jobbet for leke og godbit, så hadde jeg brukt leke på øvelser hvor det krever høy intensitet (f.eks apportering), og godbit på øvelser hvor hunden ikke skal være like gira (f.eks fellesdekk). Derimot serverer jeg godbiten på forskjellige måter avhengig av øvelsen.

en hver hund kan få maksimal gjenstandsglede hvis man er flink til å bygge den opp helt fra begynnelsen. Grunnen til å f.eks ikke bruke godbit den første tiden er for å få maksimal gjenstandsglede og kontakt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva "ros da?"? Om ros setter motoren på høygir, eller om jeg ikke kan bruke ros som forsterker?

det som er problemet med ros er at man må begynne å bygge det opp som forsterker helt fra hunden er valp. Ellers kunne du brukt ros som forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...