Gå til innhold
Hundesonen.no

Snøklumper i pelsen...

Wheaten terrier

Recommended Posts

Skrevet

Hva gjør dere med langhårede hunder når hunden etter en tur kommer inn full av store og små snøklumper filtret inn i pelsen?

Lar dere bare hunden ta seg av og fjerne dem selv eller, hva gjør dere?

Skrevet

Det er ett slit :roll: jeg tar de av med hendene. varmer de til de smelter, som regel så smelter de selv og etter en liten stund inne. men de største og mest ubehagelige tar jeg bort.

Skrevet

Når våre kommer inn med klumper i pelsen må jeg rett og slett putte dem i dusjen og tine av klumpene. Hvis jeg bare lar dem gå med dem blir de stående i 30min og vente på at det skal tine av seg selv og det liker de absolutt ikke :)

Skrevet

Ja, nå har heldigvis ikke vi det problemet lenger, lunah har ikke akkuratt så lang pels lenger :roll:

Men det jeg hadde gjort er enten å la hu tine selv på vaskerommet eller ta av klumpene på labbene i en bøtte med lunka vann, også brukt plutoduken til å tørke labbene.

Skrevet
Chessea har dress med bein' date=' kjempepraktisk! :)[/quote']

Smart ja, men det ser jo skikkelig dumt ut. Da vil jeg heller leve med snøklumper i pelsen allså. :)

Skrevet

Hehe. Det er kjemperart. Men Chessea bryr seg ikke, og jeg syns det er praktisk. Så jeg driter egentlig i det at det ser rart ut.. :)

Skrevet

Jeg prøver å børste/kamme vekk de verste klumpene og så tørke pelsen med håndkle. Hvis Pippin blir gående med all den snøen i pelsen blir han faktisk veldig kald! (Dessuten blir det snø og vått over alt inne...).

Skrevet
Hva gjør dere med langhårede hunder når hunden etter en tur kommer inn full av store og små snøklumper filtret inn i pelsen?

Et lite tips er Espree sin flokespray...spray på hunden før den går ut,og snøen fester seg ikke fullt så mye i pelsen, den blir lettere å gre etter tur,og den beskytter pelsen mot slitasje når du børster hunden.

:)

Skrevet

Enig med Maria - om hunden ser litt dum ut, får det bare være! Mye jobb er hvertfall spart! :):)

Om du ikke har det ennå, så kan det forresten også være smart å gå til innkjøp av en skikkelig blåser,så du får tørket hunden kjapt.

Skrevet

Vi pleier å sprute litt showshine spray (til hest) i pelsen til stallbikkja når han skal være med på tur, da setter ikke klumpene seg så fast...

Skrevet

Fordi det er et mareritt når vi er ute på tur i nysnø..

Men nå vet jeg det finnes shampo som hjelper mot snøklumper mot pelsen. Den heter D102 og D103 fra Active Pet Care. Den skal hjelpe mot dette. :) Problemet er at det er ingen som selger den i Norge ennå.. :D

Holder på å lete etter kondomdresser, fordi jeg ser at hundene mine lider av all disse snøklumpene i pelsen. Jeg hiver de i dusjen, fordi om jeg lar klumpene sitte i, så blir de veldig nedkjølte og det er det viktig at de ikke blir.

Nei, de får heller se litt rare ut med dresser! [fun]

Guest Per Olav
Skrevet

Dette hører kanskje under begrepet reklame men tar sjansen på en smule overbærenhet fra forumets grumme herskere :

På ei anna gruppe ble det tipset om produkter fra merket active pet care. Forskjellen på to hunder hvor pelsen til den ene er "naturell" og den andre er behandlet med balsam fra dette merket er vist på et bilde øverst på denne siden: http://www.manacas.se/palsvard.htm

Skrevet

På ei anna gruppe ble det tipset om produkter fra merket active pet care. Forskjellen på to hunder hvor pelsen til den ene er "naturell" og den andre er behandlet med balsam fra dette merket er vist på et bilde øverst på denne siden: http://www.manacas.se/palsvard.htm

He,he, litt reklame må til en gang i blant! :)

Det er her jeg har hentet opplysningene fra og jeg hadde en samtale med ei som driver en dyreforretning i Oslo om at hun kan ta inn disse produktene. De skal visst være de beste på markedet når det gjelder tiltak mot snø, samt at de også har for hunder som sliter når de er ute på skogstur om sommeren. :D

Ble vel enda mer reklame her nå.. :D:D:)

Skrevet
jeg har tatt av det værste og lar henne slikke resten...lurt å klippe langhårete hunder om vinteren slik at det ikke blir så ille :)

Det er litt vanskelig når man har utstillingshunder og det tar laaaang tid før pelsen vokser ut igjen.. :D

Skrevet

Jeg synes det er mest logisk å la Pippin ha mye pels om vinteren for å holde varmen, og så er han temmelig kortklipt om sommeren (wheatenterriere har problemer hvis det er for varmt). Hittil i år har det ikke vært så mye snø her i trøndelag, så det har liksom ikke vært noe problem. Men det kan vel hende jeg klipper pelsen på beina og nederst på sidene ganske kort hvis det blir mye snø framover.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...