Gå til innhold
Hundesonen.no

Skittent akvarie


Arielle
 Share

Recommended Posts

Ja da har det seg sånn at vi kjøpte oss et lite akvarie på ferie i sommer. Fiskene lever enda rart nok for det gror alger i det forterer enn jeg klarer å vaske. Måtte gå til det skrittet og bytte ut alt vannet for en liten stund siden for da var alt grønt og jeg så nesten ikke fiskene. Det gikk ikke mange dagene så var det grønt igjen!

Så kan noen hjelpe stakker meg og fortelle hva som er galt? Fiskene kan vell ikke ha det noe bra oppi der og jeg får vondt av å se på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det i direktelys? Har du sjekket vannverdiene?

Det værste er at veldig ofte er slike alge tanker noe fiskene virkelig trives i :lol:

nja det er lys i selve akvariet men det står vell 3-4 meter fra viduet men det står ikke direkte sol rett inn det vinduet heller. Det lukter ikke i akvariet men det ser jo helt j**** ut rett og slett :o Sjekka vannverdien? Må si dette her er heeeelt nytt for meg. Veldig fancy og spennende med akvarie men nå er det bare en frustrasjon for jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med det :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder det, så om du tenker på å tømme det igjen så ville jeg flyttet det bort fra vinduet. Det holder med en liten stripe dagslys som treffer karet :)

Når du evt bytter igjen og vasker hele så bør du også mørkelegge det en periode. Kommer ikke på hvor lenge rådet er. Det hindrer at det blir så rask oppblomstring av alger igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt det godt vekk fra vinduer, mørklegg det en måned (ikke gi fiskene noe mat) og begynn så med veldig lite fôring den første uka etter det. Husk at det ikke holder å bare slå av lysaet om det ellers er mye lys i rommet, da må du dekke det til med et pledd el.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt det godt vekk fra vinduer, mørklegg det en måned (ikke gi fiskene noe mat) og begynn så med veldig lite fôring den første uka etter det. Husk at det ikke holder å bare slå av lysaet om det ellers er mye lys i rommet, da må du dekke det til med et pledd el.

OT men overlever fisker en mnd uten mat? :o

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt det godt vekk fra vinduer, mørklegg det en måned (ikke gi fiskene noe mat) og begynn så med veldig lite fôring den første uka etter det. Husk at det ikke holder å bare slå av lysaet om det ellers er mye lys i rommet, da må du dekke det til med et pledd el.

Det holder det, så om du tenker på å tømme det igjen så ville jeg flyttet det bort fra vinduet. Det holder med en liten stripe dagslys som treffer karet :)

Når du evt bytter igjen og vasker hele så bør du også mørkelegge det en periode. Kommer ikke på hvor lenge rådet er. Det hindrer at det blir så rask oppblomstring av alger igjen.

Tusen takk skal dere begge ha :) Altså jeg skifter ut alt nå. Hiver sanden, kjøper ny og skifter alt av vann og vasker alt godt i varm vann. Setter det bort fra alt lys, har av lyset i selve akvariet og dekker det til i 1mnd. Men ja som roxie89 lurer på: Overlever fiskene 1mnd uten vann? :o

Det er litt lite fisk i akvariet nå så jeg skal kjøpe noen flere. Noe å anbefale osm gjerne holder bort litt alger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk skal dere begge ha :) Altså jeg skifter ut alt nå. Hiver sanden, kjøper ny og skifter alt av vann og vasker alt godt i varm vann. Setter det bort fra alt lys, har av lyset i selve akvariet og dekker det til i 1mnd. Men ja som roxie89 lurer på: Overlever fiskene 1mnd uten vann? :o

Det er litt lite fisk i akvariet nå så jeg skal kjøpe noen flere. Noe å anbefale osm gjerne holder bort litt alger?

Snegler :)

Men da må du nesten sjekke vann kvaliteten, for dauer de og du ikke får det med deg så blir det fort dårlige forhold der nedi :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk skal dere begge ha :) Altså jeg skifter ut alt nå. Hiver sanden, kjøper ny og skifter alt av vann og vasker alt godt i varm vann. Setter det bort fra alt lys, har av lyset i selve akvariet og dekker det til i 1mnd. Men ja som roxie89 lurer på: Overlever fiskene 1mnd uten vann? :o

Det er litt lite fisk i akvariet nå så jeg skal kjøpe noen flere. Noe å anbefale osm gjerne holder bort litt alger?

En mnd uten vann overlever de nok neppe :D

Sent from my iPad using Tapatalk HD

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha ja da dør de fort :D skulle selvsagt være uten mat :D

De klarer seg fint en mnd uten mat i mørket. Null problem :)

Reker kan vel være gode algespisere? Finnes noe algemidler man kan bruke også - men mørklegging og minimalt med mat er absolutt beste kuren. Hvor stort er karet?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke skift både vann og sand, da ødelegger du hele bakteriebalansen i vannet, og dreper fiskene. Det er nok at du skrubber glasset og bytter endel av vannet, samt renser filteret godt. Og ja, fiskene overlever helt fint uten mat i en måned, de eter av algene og går ellers i en slags dvale når det er mørkt så lenge.

Vent med å kjøpe nye fisk til etter at karet er algefritt, algene lever bla på bæsjen til fiskene (derfor de ikke skal fôres mens karet er mørkt).

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Gjør som Tulip sier. Flytt akvariet helt vekk fra sollys, dekk det til og la være å mate noen uker og tilsett sakte flere fisk. Pass på at pumpa går selv om det er mørklagt og tildekka. Ikke ha for mange fisk i akvariet. Å ikke ha for mange fisk er en nøkkel til et akvarie som fungerer og det er lite jobb med. Hvor mange timer i døgnet har du lys på akvariet? Det bør ikke være mer enn ca 10 timer med lys i døgnet. Bruk timer. Og ikke mat for mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke skift både vann og sand, da ødelegger du hele bakteriebalansen i vannet, og dreper fiskene. Det er nok at du skrubber glasset og bytter endel av vannet, samt renser filteret godt. Og ja, fiskene overlever helt fint uten mat i en måned, de eter av algene og går ellers i en slags dvale når det er mørkt så lenge.

Vent med å kjøpe nye fisk til etter at karet er algefritt, algene lever bla på bæsjen til fiskene (derfor de ikke skal fôres mens karet er mørkt).

Gjør som Tulip sier. Flytt akvariet helt vekk fra sollys, dekk det til og la være å mate noen uker og tilsett sakte flere fisk. Pass på at pumpa går selv om det er mørklagt og tildekka. Ikke ha for mange fisk i akvariet. Å ikke ha for mange fisk er en nøkkel til et akvarie som fungerer og det er lite jobb med. Hvor mange timer i døgnet har du lys på akvariet? Det bør ikke være mer enn ca 10 timer med lys i døgnet. Bruk timer. Og ikke mat for mye...

Takk for tips og råd :) Da skal jeg bytte ut litt av vannet i morgen og så flytte det helt bort fra lys og dekke det til. Det er ikke mange timene i døgnet det er lys på i akvariet egentlig. Kan tippe 5-7 timer på kveldstid og ofte er lyset i flere dager også. Det er pumpe i akvariet så den går hele tiden :) Ikke lenge siden jeg byttet alt og vasket godt men det gikk ikke mer enn noen dager før det var like grønt igjen. Det er ikke store akvariet 30 x 30 x 30. Har vell 5 fisker i det og det er med sånn algespiser ting. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quick fix: kjøp deg er større akvarie! ;) Helse over 100l.

Du lå fremdeles holde det unna sollys, og kontrollere lystimer og fôring, men det er mye lettere å få et stabilt vannmiljø i et større kar. Hvis du mener algespisende malle er 27l alt for lite for denne typen fisk. 5 fisk høres uansett mye ut.

Et større kar er mye lettere (og gøyere) å holde!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Quick fix: kjøp deg er større akvarie! ;) Helse over 100l.

Du lå fremdeles holde det unna sollys, og kontrollere lystimer og fôring, men det er mye lettere å få et stabilt vannmiljø i et større kar. Hvis du mener algespisende malle er 27l alt for lite for denne typen fisk. 5 fisk høres uansett mye ut.

Et større kar er mye lettere (og gøyere) å holde!

Alle sier det, men jeg syns det er akkurat like enkelt med 23-litern, 30-litern og 180-litern jeg har gående nå jeg. Skifter vann hver 2. eller 3. uke i alle tre og ingen har alger, alle fiskene lever lenge, plantene gror og verdiene er stabile. Felles for dem er at de ikke er stappfulle av mange forskjellige fisketyper, får sparsomt med mat og lys. Det er vindu nært to av dem, mend er er gardinene nesten alltid trukket for.

Men så små kar som 27 liter er det lite fisk som skal til før det er for mye ja. Og det er få fisker som trives så smått (men reker gjør!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quick fix: kjøp deg er større akvarie! ;) Helse over 100l.

Du lå fremdeles holde det unna sollys, og kontrollere lystimer og fôring, men det er mye lettere å få et stabilt vannmiljø i et større kar. Hvis du mener algespisende malle er 27l alt for lite for denne typen fisk. 5 fisk høres uansett mye ut.

Et større kar er mye lettere (og gøyere) å holde!

Alle sier det, men jeg syns det er akkurat like enkelt med 23-litern, 30-litern og 180-litern jeg har gående nå jeg. Skifter vann hver 2. eller 3. uke i alle tre og ingen har alger, alle fiskene lever lenge, plantene gror og verdiene er stabile. Felles for dem er at de ikke er stappfulle av mange forskjellige fisketyper, får sparsomt med mat og lys. Det er vindu nært to av dem, mend er er gardinene nesten alltid trukket for.

Men så små kar som 27 liter er det lite fisk som skal til før det er for mye ja. Og det er få fisker som trives så smått (men reker gjør!).

Som sakt dette er heeelt nytt for meg :) Planen var egentlig å ha 3 kampfisk jenter og 1 hann for det blei vi fortalt at gikk helt utmerket. Nja det gjorde jo ikke det og de knertet hannen på under døgnet. Nå er det 3 små rød av et eller annet slag. Kan tippe de er 2cm lange og 1 kampfisk jente + den lille som vasker glasset som jeg sier. Det er en veldig veldig liten nesten gjennomsikten en. Ser jeg må sette meg mye mer inn i dette, men heeey jeg prøver i hvert fall! :D mange som ikke bryr seg overhode forstår jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Som sakt dette er heeelt nytt for meg :) Planen var egentlig å ha 3 kampfisk jenter og 1 hann for det blei vi fortalt at gikk helt utmerket. Nja det gjorde jo ikke det og de knertet hannen på under døgnet. Nå er det 3 små rød av et eller annet slag. Kan tippe de er 2cm lange og 1 kampfisk jente + den lille som vasker glasset som jeg sier. Det er en veldig veldig liten nesten gjennomsikten en. Ser jeg må sette meg mye mer inn i dette, men heeey jeg prøver i hvert fall! :D mange som ikke bryr seg overhode forstår jeg :)

Hehe nei det gikk nok ikke så bra. For å ha flere kampfisker må du ha ganske mye mere plass. Jeg har en (plakat)hann og tre hunner i 180 liter, og det går helt fint, men hadde neppe gjort det i en 27 liter :) Et hett tips er å ikke høre på folk i dyrebutikker. 99% av dem har ikke peiling på hva de selger...akvaforum.no er et fint sted å søke informasjon. Selv om fiskebasen deres heller ikke er noen absolutt fasitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...