laikamor Skrevet 13. November 2013 Forfatter Rapporter Skrevet 13. November 2013 Jepp, jeg er ikke helt familiær med de begrepene men (1,f(1)) og (3,f(3)) blir jo da topp og bunnpunkter. Ved regning som Hapsen så er fortegnslinje helt gull for å vise det, faktorisering har du gjort. X 1 3 X-1 - - - - - -0----------------------- X-3 - - - - - - - - - - - - - 0-------------- f'(x) -------0- - - - - - 0---------------- f(x) er positiv når 1<x<3 negativ når x<1 og x>3 for c) gjør du det samme med f'' Da er f''(x)=0 når x=2. vendepunktet (2,f(2)) De oppgavene har jeg klart, ja Men ellers takk. Da skal jeg se om jeg klarer å faktorisere f(x). Sliter en del med faktorisering merker jeg. Og takk for all hjelp jeg får! Noen som har noen tips til oppgave 2c? Og 5b? Siter
HeleneFS Skrevet 14. November 2013 Rapporter Skrevet 14. November 2013 Hei og hopp! Noen her inne som driver med differensiallikninger? Jeg har fått fullstendig hjerneteppe, har bare en førsteordens diff-likn, men husker søren ikkje kosn eg løser det når jeg ikke har noe x! oppgaven er dy/dx=e^(-2y) "bestem den funksjonen f som tilfredstiller differensiallikninga og som er slik at f'(2)=5" vanligvis ville jeg jo delt x på den ene siden og y på den andre og deretter tatt integral, men siden jeg ikke har noe x i funksjonen er jeg helt lost Siter
Gjest Skrevet 14. November 2013 Rapporter Skrevet 14. November 2013 Oh my god... All matten som bare.... *FLUTTER FLAKS SWOSJ FLOOOWFSHHFH* forsvinner i det man trykker submit på master thesis'en sin gitt.... Skal slutte å klikke meg inn hit Siter
HeleneFS Skrevet 14. November 2013 Rapporter Skrevet 14. November 2013 De oppgavene har jeg klart, ja Men ellers takk. Da skal jeg se om jeg klarer å faktorisere f(x). Sliter en del med faktorisering merker jeg. Faktorisering er faktisk ganske enkelt! Du tar alle nullpunktene og setter de på samme side av likhetstegnet som x feks om du har nullpunktene x=1 => x-1 og x=3 => x-3 også setter du sammen alle de (x-1)(x-3) så har du faktorisert uttrykket. Sjekk med å gange opp parantesene igjen at du har gjort rett Har du tredjegradsfunkjson kan du bruke noe som heter polynomdivisjon (jeg ELSKER polynomdivisjon, har lyst å gifte meg med det ) Siter
plutte Skrevet 14. November 2013 Rapporter Skrevet 14. November 2013 Eg veit ikkje om det allerede står i tråden, men eg har fått mykje hjelp med all matten eg har gløymt på udl.no, haugevis med videoar der og eg tykkjer han forklarer ting betre enn dei lærebøkene eg har no i allefall. Siter
Guest Kåre Lise Skrevet 1. Februar 2014 Rapporter Skrevet 1. Februar 2014 Jeg roter med endel mellomregning, skal ha eksakt svar i a, fasit er greit men hvordan? Help? ((a/2)*r2)*((r6-r2)/4)) r=rot Siter
HeleneFS Skrevet 1. Februar 2014 Rapporter Skrevet 1. Februar 2014 Jeg roter med endel mellomregning, skal ha eksakt svar i a, fasit er greit men hvordan? Help? ((a/2)*r2)*((r6-r2)/4)) r=rot skal du finne a? hva blir svaret? Siter
Zitka Skrevet 1. Februar 2014 Rapporter Skrevet 1. Februar 2014 Jeg roter med endel mellomregning, skal ha eksakt svar i a, fasit er greit men hvordan? Help? ((a/2)*r2)*((r6-r2)/4)) r=rot Sitt på tlf, så gidd ikke å trykke Men løs opp evt paranteser, gjør om rot til potenser (er det ikke det det heter? Opphøyd i ihvertfall..) så er det bare gange sammen.. Sent from my iPhone using Tapatalk Siter
Guest Kåre Lise Skrevet 1. Februar 2014 Rapporter Skrevet 1. Februar 2014 Det er endel av en oppgave hvor jeg finne svaret uttrykt ved a ja. parantesene lagde jeg for å klare skrive det noe fornuftig.. gjøre om til potenser er greit, opphøyd i 0,5 men derfra? svaret er a/4(r3-1) flott og fint det.. braindead.. Siter
HeleneFS Skrevet 1. Februar 2014 Rapporter Skrevet 1. Februar 2014 Det er endel av en oppgave hvor jeg finne svaret uttrykt ved a ja. parantesene lagde jeg for å klare skrive det noe fornuftig.. gjøre om til potenser er greit, opphøyd i 0,5 men derfra? braindead.. Ok, jeg prøvde først å regne det ut for hånd og deretter tok jeg det inn i et matteprogram. Eksakt svar blir ((sqr(3)-1)/4)*a , men dette gjør ingen mening. er du sikker på at regnestykket ditt er korrekt? Siter
Guest Kåre Lise Skrevet 1. Februar 2014 Rapporter Skrevet 1. Februar 2014 Ok, jeg prøvde først å regne det ut for hånd og deretter tok jeg det inn i et matteprogram. Eksakt svar blir ((sqr(3)-1)/4)*a , men dette gjør ingen mening. er du sikker på at regnestykket ditt er korrekt? ja det er jo svaret det. bare skrevet på en annen måte. Jeg får ikke noe fornuftig i geogebra, uansett er det noe jeg gjør med mellomregning jeg må finne ut av før jeg blir sprø... Siter
HeleneFS Skrevet 1. Februar 2014 Rapporter Skrevet 1. Februar 2014 ja det er jo svaret det. bare skrevet på en annen måte. Jeg får ikke noe fornuftig i geogebra, uansett er det noe jeg gjør med mellomregning jeg må finne ut av før jeg blir sprø... Siter
HeleneFS Skrevet 12. Februar 2014 Rapporter Skrevet 12. Februar 2014 Hvorfor blir 2^(k+1)+2^(k+1)=2^(k+2) ? Her er det noe potensregning jeg ikke henger med på! Edit: roomiesen min er smart, hun fant ut av det til slutt 2^(k+1)+2^(k+1)=4^(k+1)=2*2^(k+1)=2^1*2^(k+1)=2^(k+1)+1=2^(k+2) Hvis noen lurte Siter
Guest Kåre Lise Skrevet 12. Februar 2014 Rapporter Skrevet 12. Februar 2014 Sweet, jeg var sånn tålelig nær ved å få det til med logaritmer. lna^x=xlna osv.. Noe usikker på det da, hva sier roomie? Siter
Zitka Skrevet 13. Februar 2014 Rapporter Skrevet 13. Februar 2014 Sweet, jeg var sånn tålelig nær ved å få det til med logaritmer. lna^x=xlna osv.. Noe usikker på det da, hva sier roomie? Logaritmer er nesten bare regler.. Lær deg dem, og du har kommet langt.. Men husker jeg riktig, så er ikke eks ditt riktig.. Lg 2a = 2 lg a er vel reglen.. Du kan ikke flytte potensen.. Sent from my iPhone using Tapatalk Siter
Guest Kåre Lise Skrevet 13. Februar 2014 Rapporter Skrevet 13. Februar 2014 Logaritmer er nesten bare regler.. Lær deg dem, og du har kommet langt.. Men husker jeg riktig, så er ikke eks ditt riktig.. Lg 2a = 2 lg a er vel reglen.. Du kan ikke flytte potensen.. Sent from my iPhone using Tapatalk Logaritmer er bare så R1.. Med regelen lna^x = xlna fikk jeg til det ovenfor, det jeg lurte på var mer "lovligheten" av å løse det som en likning? For det er jo en forutsetning, å kunne sette inn / slette Lg/ln på hver side av =. Men nå var jo egentlig Hapzen's egen løsning greiere i dette tilfellet... Siter
Guest Kåre Lise Skrevet 17. Februar 2014 Rapporter Skrevet 17. Februar 2014 (endret) Løs likningen: tan^2(x)=1 Hvordan ta tak i denne potensen av tan? Trenger ikke hele suppa, bare det første. Red: Nevermind, abc-formelen osv.. Endret 17. Februar 2014 av Kåre Lise Siter
Guest Kåre Lise Skrevet 18. Februar 2014 Rapporter Skrevet 18. Februar 2014 f(x)=2 sqr(sinx) Derivert: f'(x)=cosx/sqr(sinx) dafuq, How come? Red: f(x)=tan^2(x) sliter jeg også med å derivere, ser ut som jeg har gått glipp av noe med røtter og potenser her? Siter
Dicte Skrevet 19. Februar 2014 Rapporter Skrevet 19. Februar 2014 f(x)=2 sqr(sinx) Derivert: f'(x)=cosx/sqr(sinx) dafuq, How come? Red: f(x)=tan^2(x) sliter jeg også med å derivere, ser ut som jeg har gått glipp av noe med røtter og potenser her? Bruker kjerneregelen på den første ihvertfall. u = sin(x), u'(x) = cos(x) F(x) = 2 sqr(u) F'(x) = 2 *1/(2sqr(u)) * u'(x) = cos(x)/sqr sin(x) Siter
HeleneFS Skrevet 19. Februar 2014 Rapporter Skrevet 19. Februar 2014 Red: f(x)=tan^2(x) sliter jeg også med å derivere, ser ut som jeg har gått glipp av noe med røtter og potenser her? Kjerneregelen her og (om engels: chain rule) tan^2(x) er det samme som (tan(x))^2 Da får vi en kjerne som er u^2 der u= tan(x) Du deriverer først u^2 Den er enkel: (u^2)' = 2u Kjerneregelen kjenner du forhåpentligvis til. Da skal du gange inn den deriverte av u' og ellers bare putte inn igjen u i uttrykket u= tan(x) u' = (i formelsamlingen kan du velge mellom to alternativer her) 1/cos^2(x) eller 1+tan^2(x) Deretter putter du inn dette i uttrykket som er 2u * u' 2(tan(x)) * 1/cos^2(x) eller 1+tan^2(x) Siter
Guest Kåre Lise Skrevet 22. Februar 2014 Rapporter Skrevet 22. Februar 2014 Fantastisk, takk så mye. Skal se mer på kjerneregelen her nå tydeligvis. Siter
Guest Kåre Lise Skrevet 27. Februar 2014 Rapporter Skrevet 27. Februar 2014 sqr3 * sin x + cos x = 2 Kommer ikke i gang med å løse den likningen, forslag? Siter
HeleneFS Skrevet 27. Februar 2014 Rapporter Skrevet 27. Februar 2014 Dette må gjøres om til et rent sinus uttrykk og deretter løses som trigonometrisk ligning. Oppskrift på å gjøre det om finner du nok i boken din (dette er en prosess du må lære deg da det er pensum å kunne stegene. Du finner en forkortet forklaring på s 49 i gyldendals formelsamling (lyseblå) "omskriving til sinusfunksjon". Siter
Recommended Posts