Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp skarpe bilder?


Ane
 Share

Recommended Posts

Jeg føler jeg eeeegentlig ikke er helt n00b på cameraet mitt, men jeg tror jeg må være det, da jeg egentlig aldri får skarpe nok bilder slik mange her inne får. Og jeg blir rett og slett forbanna! Jeg blir så misunnelig og vil så gjerne ha noen skarpe bilder slik jeg kan bestille de og henge dem opp. Det er av hunder i bevegelse jeg sliter med, sikkert alt, men det som er det jeg vil klare å ta bilde av i første omgang! :)

Jeg vet ikke hva jeg er ute etter her, men kanskje litt hjelp med om jeg stiller kameraet inn feil? Jeg har et Canon 60D med 50mm 1,8 linse, som jeg bruker mest. Jeg fikk kameraet i vinter, så er ikke såå kjent med det enda, og kan ikke alle knapper osv. Jeg har også funnet igjen et objekt jeg hadde på det andre Canon kameraet mitt. Det står Sigma 28-105mm 1:3,3-4,5. Er dette et godt objektiv, eller bør jeg heller bruke 50mm 1,8?

Jeg vet man bør ta bilder i godt lys, for å stille lukkertiden så høyt som mulig. ISO'en bør jo også være lav for å unngå korn. Hva ellers er viktig? Jeg pleier ha lukker tiden på 1/1500-1/2000 men forsatt blir bildene uklare. Kanskje det er andre ting som bør stilles som er like så viktig?

Skal kameraet stå på "Al focus" eller "al servo"? Hva er hva? Og av og til så synes jeg bildene virker mer skarpe til høyre i bildet enn i midten. Hvor trykker man for å stille hvor fokusen skal være? Sånne flinke folk får jo alt på bildet skarpt :no:

Håper noen kanskje klarer å finne ut hva jeg gjør feil. Bare spør om det er noe, men ikke forvent at jeg vet svaret! haha :P (Finner forresten ikke manualen til kameraet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kan lite, men nok til å bidra med at du finn heilt sikkert bruksanvisninga på nett som nedlastbar fil. I alle fall på engelsk, kanskje på norsk. Der finn du nok korleis du bytter fokuspunkt. (Heiter det det?)

Og så trur eg at eg ville brukt al servo, det er i allefall det eg har fått beskjed om, utan at eg kan forklare heilt kvifor. Har du fleire valg der eller kun dei to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...