Gå til innhold
Hundesonen.no

Pearl's Legacy's Be On Or Be Gone (whippet)


ingvildoline
 Share

Recommended Posts

  • Svar 372
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vi har begynt på kurs! Var der mandag og i dag, og skal holde på i noen uker fremover. Vi går kontakt- og hverdagslydighetskurs, hos HundeAkademiet i Bergen (der vi gikk valpekurs). Kurset er veldig

Pearl's Legacy's Be On Or Be Gone er en whippetgutt født 21.07.2013. Han er etter Emprezy Significant Pearl og Skyborne Crossing The Atlantic, og av oppdrettet til Alzenas her inne. Jeg har ikke peili

Vi har kost oss masse i snøen som er kommet til Bergen. Kjører til de "forlatte" stedene, slipper bikkja og som han koser seg Han er riktignok godt kledd i dekken vi har kjøpt hos Rappfoten, det må t

Posted Images

  • 2 weeks later...

Vi kan offisielt juble over at Meesha er begynt å bli mer voksen og fornuftig! :queen:

I dag har vi trent sammen med @MegaMarie og hennes Blondie og Tidi, samt @Enits og lille Lumi. Vi startet med utstillingstrening med Meesha og Blondie (Lumi var tilskuer i dag). Sist gang vi trente "skikkelig" brukte vi 45 minutter på å gå 30-40 meter, fordi Meesha bare ormet, peip og var generelt pling i bollen. I dag tok jeg på han utstillingsbåndet og jeg hadde slakt bånd på han hele tiden. Han oppførte seg rett og slett eksemplarisk, bortsett fra at han fremdeles synes det er unødvendig at jeg skal flytte på beina hans når vi stiller opp, og at han heller ville overøse Marie med suss og kos da hun skulle visitere han. Men uansett: i dag var en slik trening hvor vi kunne pirke litt, som f.eks. at jeg skal løpe i en rett linje og ikke i sikk-sakk, istedet for å bruke all tiden på å få Meesha til å lande og være fokusert. Hurra!

2FNPYzw.jpg

Fristilt

w32YG0j.jpg

Fristilt og det var noe spennende borte hos Enits som tok bilde

Etter utstillingstrening puttet jeg Meesha i bilen også trente Marie med Tidi. Den hunden har en helt herlig energi og bare døøør på seg av glede fordi verden og sol og gress og mennesker og godis og verden igjen :dog_running: Etter en pause i bilen tok jeg ut Meesha for litt lydighetstrening, litt skeptisk til hvordan dette skulle gå i og med at han hele sitt korte liv har vært vanvittig opphengt i Tidi og ikke klart å konsentrere seg for en femmer dersom hun er i en kilometers radius, sånn omtrent. I dag lå pokker meg Meesha i dekk og bli, jeg var 10 meter unna og Marie passerte med Tidi i lineføring bare få meter unna Meesha, og Meesha LÅ I RO og hadde ØYEKONTAKT med meg. Hurra, igjen! Han var litt sliten og falt litt ut i lineføring, skjønte ikke helt at han skulle sitte når jeg stoppet og sånn (vi hadde jo nettopp trent på at han skulle stå, så han syntes sikkert jeg var dum som ikke skjønte at det jo var STÅ han skulle gjøre...). Men det gjør ingenting. Jeg er så sykt fornøyd :wub:

Etterpå kosa han litt med Lumi, Lumi var veldig giret og ville lekelekeleke, Meesha var litt mer tilbakeholden for denne lille pirajaen med viftende labber :baby: Så gikk vi to ganger rundt et vann med Meesha, Lumi og Blondie. Meesha gikk pent i bånd (jeg kan nemlig kun gå med han i halsbånd nå pga at det gjør så vondt for ryggen min dersom han rykker til i sele, siden rykket blir så mye kraftigere da), vi hadde fine passeringer, han gikk og dunket rumpe med Blondie og inviterte Lumi til kødd bare 5-6 ganger :lol:

bYs9W5f.jpg

Jeg og Lumi diskuterer livet

5AcGlJg.jpg

Meesha hilser på Lumi

For å toppe denne flotte dagen klippet jeg klør da vi kom hjem, og det var plutselig helt okei igjen! Meesha satt/lå på fanget mitt og jeg fikk klippe uten at han prøvde å vri seg vekk fra meg en eneste gang :ahappy:

Jeg er i ekstase etter dagen i dag. Nå begynner ting å falle på plass, og det er skikkelig deilig, for Meesha har – som sikkert mange på Sonen har fått med seg – periodisk vært et himla mareritt nå i unghundperioden! I går var han sammen med valper mellom 11 uker og 6 mnd., og det gikk jaggu meg helt strålende det også. Den minste valpen, en cocker-tispe på 11 uker, bare snuste han forsiktig på også gikk han bort fra henne. Dersom hun kom bort til han ga han henne et lite snus også gikk han igjen. Dette er samme hunden som banket små valper for fire måneder siden. Nå begynner det å bli orden i hodet :wub: Og for å nevne det – nå er det uproblematisk å ha han alene hjemme også – så lenge jeg rydder godt nok først :D

En film fra utstillingstrening, litt dårlig kvalitet men man kan se at Meesha er ganske på plass. Tannvisning var ekkelt da, for han ville jo heller gni seg på Marie. Legg merke til stuntet hans på slutten :innocent:

Edit: Videoen var tydeligvis ikke ferdigbufret da jeg la den inn her, så nå er det god kvalitet på den!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan offisielt juble over at Meesha er begynt å bli mer voksen og fornuftig! :queen:

I dag har vi trent sammen med @MegaMarie og hennes Blondie og Tidi, samt @Enits og lille Lumi. Vi startet med utstillingstrening med Meesha og Blondie (Lumi var tilskuer i dag). Sist gang vi trente "skikkelig" brukte vi 45 minutter på å gå 30-40 meter, fordi Meesha bare ormet, peip og var generelt pling i bollen. I dag tok jeg på han utstillingsbåndet og jeg hadde slakt bånd på han hele tiden. Han oppførte seg rett og slett eksemplarisk, bortsett fra at han fremdeles synes det er unødvendig at jeg skal flytte på beina hans når vi stiller opp, og at han heller ville overøse Marie med suss og kos da hun skulle visitere han. Men uansett: i dag var en slik trening hvor vi kunne pirke litt, som f.eks. at jeg skal løpe i en rett linje og ikke i sikk-sakk, istedet for å bruke all tiden på å få Meesha til å lande og være fokusert. Hurra!

2FNPYzw.jpg

Fristilt

w32YG0j.jpg

Fristilt og det var noe spennende borte hos Enits som tok bilde

Etter utstillingstrening puttet jeg Meesha i bilen også trente Marie med Tidi. Den hunden har en helt herlig energi og bare døøør på seg av glede fordi verden og sol og gress og mennesker og godis og verden igjen :dog_running: Etter en pause i bilen tok jeg ut Meesha for litt lydighetstrening, litt skeptisk til hvordan dette skulle gå i og med at han hele sitt korte liv har vært vanvittig opphengt i Tidi og ikke klart å konsentrere seg for en femmer dersom hun er i en kilometers radius, sånn omtrent. I dag lå pokker meg Meesha i dekk og bli, jeg var 10 meter unna og Marie passerte med Tidi i lineføring bare få meter unna Meesha, og Meesha LÅ I RO og hadde ØYEKONTAKT med meg. Hurra, igjen! Han var litt sliten og falt litt ut i lineføring, skjønte ikke helt at han skulle sitte når jeg stoppet og sånn (vi hadde jo nettopp trent på at han skulle stå, så han syntes sikkert jeg var dum som ikke skjønte at det jo var STÅ han skulle gjøre...). Men det gjør ingenting. Jeg er så sykt fornøyd :wub:

Etterpå kosa han litt med Lumi, Lumi var veldig giret og ville lekelekeleke, Meesha var litt mer tilbakeholden for denne lille pirajaen med viftende labber :baby: Så gikk vi to ganger rundt et vann med Meesha, Lumi og Blondie. Meesha gikk pent i bånd (jeg kan nemlig kun gå med han i halsbånd nå pga at det gjør så vondt for ryggen min dersom han rykker til i sele, siden rykket blir så mye kraftigere da), vi hadde fine passeringer, han gikk og dunket rumpe med Blondie og inviterte Lumi til kødd bare 5-6 ganger :lol:

bYs9W5f.jpg

Jeg og Lumi diskuterer livet

5AcGlJg.jpg

Meesha hilser på Lumi

For å toppe denne flotte dagen klippet jeg klør da vi kom hjem, og det var plutselig helt okei igjen! Meesha satt/lå på fanget mitt og jeg fikk klippe uten at han prøvde å vri seg vekk fra meg en eneste gang :ahappy:

Jeg er i ekstase etter dagen i dag. Nå begynner ting å falle på plass, og det er skikkelig deilig, for Meesha har – som sikkert mange på Sonen har fått med seg – periodisk vært et himla mareritt nå i unghundperioden! I går var han sammen med valper mellom 11 uker og 6 mnd., og det gikk jaggu meg helt strålende det også. Den minste valpen, en cocker-tispe på 11 uker, bare snuste han forsiktig på også gikk han bort fra henne. Dersom hun kom bort til han ga han henne et lite snus også gikk han igjen. Dette er samme hunden som banket små valper for fire måneder siden. Nå begynner det å bli orden i hodet :wub: Og for å nevne det – nå er det uproblematisk å ha han alene hjemme også – så lenge jeg rydder godt nok først :D

En film fra utstillingstrening, litt dårlig kvalitet men man kan se at Meesha er ganske på plass. Tannvisning var ekkelt da, for han ville jo heller gni seg på Marie. Legg merke til stuntet hans på slutten :innocent:

Fine meesha! :D Skal nok få filmet med bedre kvalitet en annen gang når jeg ikke har lumi i hendene og jeg kan gå nærmere! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine meesha! :D Skal nok få filmet med bedre kvalitet en annen gang når jeg ikke har lumi i hendene og jeg kan gå nærmere! :P

:lol: Det ble mye bedre kvalitet på den da jeg så den på nytt nå, så det har sikkert bare tatt litt tid for Youtube å fikse skikkelig! Skjønner ikke sånne ting helt jeg :aww: Haha. Takk for bilder og film :heart:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flinkeste Meesha og flinkeste Ingvild som har holdt ut :D Endelig løsnet det! :)

Tusen takk for kjempe fin trening i dag. Vi får trene mer på tannvisning og det å gå over hundene, med våre lykkepiller!

Det er så SYKT digg at det har løsnet altså! Evig glad for det! :D

Takk selv! Haha, ja er kanskje litt greit at dommerne faktisk får tatt på hundene ordentlig og ikke bare får tunge i fjeset og glede på fire bein over hele kroppen sin :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Vi har stilt for første gang utenom valpeshow i helgen :D På NKK Harstad. Jeg var drit nervøs, ikke pga noe resultat (gøy å vinne noe men det er ikke det viktige) men fordi jeg var redd for at Meesha skulle bli mongo, ikke høre etter, blokke meg ut osv. Slike ting som vi har plagdes en del med. Men Meesha imponerte meg, han var DER da vi varmet opp både inne og ute, og var helt på plass i ringen! Vi var en av to i junior (den andre var Meeshas kullbror Kasper som endte med BIR, cert og BIG2!), og fikk excellent.

Kritikken: "Elegant male, nice head, good back, a little long loin, short cruup(??), to straight upper arm, rare over angulated, free movement"

Jeg synes kritikken er så som så, men noe kommer han til å vokse på seg. Per nå er han noe hengslete og "guttete" i kroppen, men han er jo bare 14 mnd. :) Kullbror Kasper som hadde en helt fantastisk dag er mye mer utviklet og satt i kroppen, så det var helt forventet å bli slått av han - og det er så gøy at de gjorde det så bra :D Noen som vet hva "cruup" kan være forresten? Alt i alt hadde vi en kjempeflott dag :D Flere bilder kommer etterhvert.

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Edit for å fikse avsnitt på PC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er tilbake i Bergen etter noen herlige uker i nord. Meesha falt øyeblikkelig til ro hjemme hos mamma og pappa, kurerte mamma for litt "æsj hund" og dekket litt av pappa sitt behov for "ååå kose hund" :D Han er blitt dratt med på besøk hit og dit og har generelt oppført seg kjempeflott og har også vært på sin første hotellovernatting.

Vi kjørte både nordover og sørover, det er kjempefælt å kjøre bil når man må ligge i bur, men når han får sitte i sele går det bra. Hurra, en ny ting å plages med :P Vi har vært på besøk hos oppdretter @Alzenas og hilst på valper og valpemamma, til tross for at Meesha viste seg fra sin *kremt* beste ung hannhund-side, ble han ønsket hjertelig velkommen av sin tidligere matmor med mye kos og skryt.

Vi har også måttet fikse litt på bilen vår, for Meesha kom seg løs av selen da han stod alene i bilen og ramponerte tre av fire dører. Heldigvis er bilen gammel og vi skal kjøre den til den dør, og den ser tross alt litt kul ut med sølvteip på halve døren inni for å dekke over at skumgummi og ramme er alt man ser :icon_redface:

Som skrevet i en tidligere post har vi vært på NKK Harstad. Og vi har vært en god del sammen med andre whippeter, spesielt halvsøster Tavi (som eies av @Tavi her inne) og kullbror Kasper. Været "nordaførr" har vært så som så, men her er et lass bilder av Meesha (med sort bredt halsbånd) og Tavi (med rosa halsbånd) Alle foto: Andrea Berg Johnsen

10600352_10204646835241438_2460895527514

10703653_10204646835321440_8868920721853

10671355_10204646835281439_1077545045660

10645237_10204646835721450_2701835835689

10424246_10204646835641448_6199157442580

1621889_10204646835801452_66559794470958

1454679_10204646836081459_51683322370753

10420138_10204646836201462_3494846328479

10666026_10204646836241463_5921856799019

10390566_10204646836401467_8922828908214

10482747_10204646836601472_7602613453462

10653717_10204646836641473_3089210344321

Ellers er vi inne i noen dager med sprutbæsj og skånefôr (sikkert en kombo av den lange bilturen og et litt for brått fôrbytte for å få vekta litt mer ålreit igjen), planlegger å stille på Stord i november, og funderer på hvorfor det er grusomt å være i bilburet når bilen er i bevegelse men ikke når bilen står i ro og sele er null stress uansett. Og koser oss :wub:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Været i Harstad var fint da!

Og da gjettet jeg riktig på at du var deg. Jeg sto like ved ringen, men du var så opptatt med kameraet at jeg ble bare stående. :)

Dessuten hadde jeg hunden med og han var hyper på alle hundene så det fristet bare sånn passe å dra han inn i mengden av whippetfolk. Dere er mange altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Været i Harstad var fint da! 

Og da gjettet jeg riktig på at du var deg. Jeg sto like ved ringen, men du var så opptatt med kameraet at jeg ble bare stående. :)

Dessuten hadde jeg hunden med og han var hyper på alle hundene så det fristet bare sånn passe å dra han inn i mengden av whippetfolk. Dere er mange altså! 

Det var det :D

Ååå, du skulle bare sagt hei! :D Kameraet gikk på rundgang uansett :lol: Haha ja vi er en del!

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vi kost oss på tur sammen med @Ane og jentene hennes. Meesha er glad i damer og ble veldig forelsket, men Ida og Nora fortalte han fort at de kun var interesserte i vennskap :lol: Det var veldig vått der vi var, noe Ida og Nora syntes var kjempegøy, så de hoppet og plasket i våt myr – mens Meesha var særdeles mer skeptisk til dette våte og kalde :lol: De lekte godt sammen og vi hadde en veldig kjekk tur :)

Ane tok bilder, jeg synes de ble artige. Meesha var kald (han var våt og det var en kjølig vind = :brr: ) og ville absolutt ikke sitte eller stå i ro, for det var mye gøyere å herje med jentene. Nora smalt i sitt og hadde såååå lyst på godbit. Jeg ser for meg at Ida tenker noe slikt som "lalalalaaa jeg er søøøt" Litt blond og pen liksom :lol:

10600620_10153095780300166_4874079629526

10570466_10153095778885166_7507269880557

(Om noen lurer på om Meesha blør på labbene fordi han er rød, så gjør han ikke det! Han har veldig tynn hud og pels der, og når han blir våt på labbene skinner huden gjennom, samt at når han blir kald på labbene så blir huden rød :) )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...