Gå til innhold
Hundesonen.no

Pearl's Legacy's Be On Or Be Gone (whippet)


ingvildoline
 Share

Recommended Posts

Whippeter er bare nydelig hunder som jeg virkelig har fått sansen for, og din er inget unntak :D Tror det blir en slik når jeg ikke lengre har fysikk til store raser. Jeg klarer ikke helt å venne meg til stamtavlenavnet hans. Liker ikke at om han ikke løper fort er han død. Det er sikkert ikke ment slik, men uff, klarer ikke å venne meg til det navnet. Var ikke meningen å kritisere og det er sikkert bare meg som ikke liker det ;)

Faktisk tenkte jeg aldri tanken da navna ble gitt ut, det falt liksom helt naturlig da han var så enten eller. Skikkelig av/på, og forøvrig Iron Maiden inspirert :-D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 372
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vi har begynt på kurs! Var der mandag og i dag, og skal holde på i noen uker fremover. Vi går kontakt- og hverdagslydighetskurs, hos HundeAkademiet i Bergen (der vi gikk valpekurs). Kurset er veldig

Pearl's Legacy's Be On Or Be Gone er en whippetgutt født 21.07.2013. Han er etter Emprezy Significant Pearl og Skyborne Crossing The Atlantic, og av oppdrettet til Alzenas her inne. Jeg har ikke peili

Vi har kost oss masse i snøen som er kommet til Bergen. Kjører til de "forlatte" stedene, slipper bikkja og som han koser seg Han er riktignok godt kledd i dekken vi har kjøpt hos Rappfoten, det må t

Posted Images

Jeg tror ikke jeg har godt av at valpen min vokser opp. Jeg vil allerede ha en til :whistle: Tidsmessig er jeg allerede begynt å planlegge (om man kan kalle det planlegge, mer drømme om og ha lyst på) valp fra samme oppdrett i 2016. Men det er jo så leeeenge til. Tok meg selv i å dagdrømme om å ta med meg tispa fra kullet til Meesha som er igjen hjem etter juleferien også... I tillegg vil jeg helst ha noe mindre enn whippet – chihuahuaen har sjarmert meg ned i støvlene, sheltie har jeg alltid likt og av å hilse på papillonen til MegaMarie er jaggu meg de blitt ganske fine også... Og dumme Sonen har gjort meg interessert i kortis og puddel også :aww:

Jeg var "sånn passe" interessert i hund da jeg fikk Meesha, det var ikke livet og lidenskapen min, liksom. Nå er jeg helt fullstendig hekta og kan ikke se for meg å være uten hund ever again.

Tillater meg å plapre litt om meg selv også, siden det tross alt er tråden til min hund :aww: Heheh.

Meesha har vært på sitt første overnattingsbesøk i helgen og det hadde gått strålende. Han delte husvære med tre katter uten problem. Da ble sambo glad, for katt er fremdeles dyr nr. 1 for han.

Det er helt utrolig deilig å ha hund for tiden, Meesha er bare god. Vi er kommet over de mest irriterende "valpefaktene" og han er blitt betydelig roligere innendørs. Samtidig er han med på alt jeg drar han med på utendørs (så lenge det ikke regner for mye, da er livet litt kjipt) :Grin:

Meesha på skogstur (i langline-arrest, han er blitt den veldig søte, men irriterende gutten på barneskolen som slår jentene i hodet med bøker når han egentlig liker dem). Knipset av Wichita :)

1457640_10202316036212919_778128529_n.jp

Jeg lurer fryktelig på hvordan jeg skal greie å være borte fra min kjære øyensten i tre uker i jula........ :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herrenuff så nydelig han er :wub: Skjønner godt du gruer deg til flere uker uten han, hadde ikke greid det med Bud jeg tror jeg… Og jeg kan også forstå at du sikler på flere hunder… Selv har jeg samme sjuka, men har heldigvis begynt å bli mer babysyk enn hundesyk nå da, så iflg. samboer går det rette veien :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vi trent lydighet. Været var æsj og Meesha var veldig lite interessert i å gå tur, så da gikk vi i garasjen under blokka her vi bor. Passe temperatur, mye åpen plass, lite trafikk på kveldstid og god belysning. Vi trente i tilsammen litt over en halvtime.

Sitt: Jeg har tulla til sitten hans litt. Var ikke flink nok på å skille tydelig mellom treningen av sitt og dekk da vi introduserte dekk, så ved sittkommando tilbød han dekk og motsatt og det var litt sånn i hytt og pine. All dekk-trening har vært lagt vekk for en stund, og vi har ikke trent så mye sitt heller annet enn den daglige "sætt dæ ned" når han skal få mat og om han er altfor ivrig ved ytterdøren etc.

Anyways; i dag gikk det veldig bra å trene sitt! Vi har gått litt tilbake, så han får belønningen med en gang han setter seg. Dersom han blir sittende av fri vilje og ikke bare spretter opp med en gang han har fått belønning (hvilket han gjør noen ganger), får han mer belønning for at han holder sitten. Veldig fornøyd.

Kontakt med vendinger: Frem til ganske nylig har vi kun trent kontakt på rette linjer. På fredag forsøkte jeg spontant å ta en vending til venstre da han gikk fri ved foten med kontakt, og det funka jaggu meg. Så da ville jeg prøve igjen i dag. Meesha har en generelt god kontakt, jeg har belønnet til det tyter pølse ut av øra på han da vi begynte å trene, og jeg er generelt veldig fornøyd med kontakten han tilbyr og gir. I dag fikk vi flere gode vendinger til venstre med kontakt, og to hele sirkler hvor vi gikk mot venstre. Mot slutten av økta falt han litt ut nå og da når han måtte konsentrere seg om å gå mot venstre og ikke bare rett frem, men en liten "se på mamma" fikset det. GULLhund.

Stå: Stå, nok en øvelse jeg frykter jeg har fucket til med alt sitt- og dekk-fokuset mitt :D I dag var første gangen vi trente på kommandoen stå. Hver gang jeg stopper setter liksom Meesha seg ned, med mindre han snuser rundt på bakken. Han tilbød både sitt og dekk, hoppa opp på magen min og beit i jakken min, og kunne ikke skjønne hvorfor han ikke fikk den pølsebiten både når han gjorde sånn som han har pleid å få beskjed om OG når han lekte sprettball. Men plutselig hadde hunden alle fire bein i bakken og JUHU, pølse og BRAA! Vi kom så langt til at han stod på alle fire i ro foran meg, og jeg sa "stå" og ga belønning fire-fem ganger, også avsluttet vi stå-treningen. God følelse på denne her, gleder meg til å prøve neste gang.

(Tok ingen bilder i dag, men for å bryte opp i min wall of text slenger jeg ved et lite babybilde. Her er han nøyaktig åtte uker og jeg har møtt han for første gang og skal snart ta han med meg hjem :heart: )

1185102_10201756696749782_1110720654_n.j

Jeg var ekstra påpasselig med å skille tydelig mellom øvelsene i dag, og det tror jeg hjalp. Jeg hadde også med en draleke i tillegg til pølse, og jeg har fått til å belønne med leke!! :w00t: Tauknute med gummibein på er digg, og Meesha fikk løpe og filleriste den litt på egen hånd også hadde vi litt dralek. Verri hæppi! Da har vi også fått trent litt på "slipp"-kommando, for han fikk pølse når han eeeendelig slapp den leken da jeg ga beskjed om det.

Gøy å trene valp :Grin:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine tilbakemeldinger! Det er så gøy for tiden og motivasjonen er på topp. Noen ganger lurer jeg på hvor det ble av propellen av en valp jeg har, nå sover han jo stort sett innendørs om han ikke ligger i sofaen og tygger på lovlige(!) ting :lol:

Samboeren her i huset har i alle fall blitt mer glad i whippet, hehe. Han forguder Meesha, men er ikke så keen på å trene han (annet enn å gå turer i bånd – noe som er helt ok, for da har jeg full kontroll på alt :Grin: ). I går snakket vi litt om hund nummer to, som vi er temmelig klare på at skal komme i hus engang, og da sa han "Tror du vi klarer to whippeter, da? Eh, valper!". BUSTED! :thumbsup:

Jeg tar forøvrig gjerne imot tips og råd i forbindelse med trening og oppdragelse, om noen skulle ønske å dele! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vi vært med @MegaMarie igjen. Først fikk Meesha leke løs med cockeren til MegaMaries mor, en voksen tispe (hunden altså – ikke moren). Det tror jeg var kjempebra, for hun sa ifra på riktige måter når Meesha ble for mye, og han hørte på henne også. Kjempepositiv opplevelse :) Etterhvert tok vi med papillon-Blondie til MegaMarie også, så de løp litt sammen alle tre. Blondie er litt mindre keen på å oppdra Meesha, så hun holdt seg egentlig mest i bakgrunnen. Innkallingene i dag var kjempefine, bortsett fra én som var litt treig. Han kom også løpende bort til meg/oss (eller, alle mennesker i grunnen :lol: ) av fri vilje flere ganger og det belønnes selvsagt også; i dag stod pølse og pinne på "menyen". På ene innkallingen satte han seg helt perfekt i utgangsstilling, og jeg ble så gira at jeg knota til godbitposen og ikke fant åpningen, så jeg stod der og kurra og sang litt før han fikk masse pølse. Han satt nå bare der og kikka på meg mens jeg fant frem snacksen, flinke lille :Grin:

Etterpå ble de voksne hundene plassert i bilen og kelpie-valpe-Tidi ble tatt ut. Meesha og Tidi ender alltid opp med å leke en smule voldsomt, så i dag trente vi på å gå pent i bånd sammen. Det ble mange stopp pga. hunder som dro i båndet, de ville gjerne bort til hverandre osv., men på slutten av turen gikk de relativt fint begge to og brydde seg ikke stort om hverandre. Suksess! :flowers:

Også har Meesha fått ny leke i dag, en sånn bamsefille (uten fyll) med pipelyd. Jeg har planer om at denne skal være forbeholdt trening, siden alle de andre lekene er i omløp i stua fra før. Og siden jeg endelig fikk frem lek som belønning i går, har jeg lyst til å se om det kan bli enda sterkere ved å ha en egen belønningsleke. Den ble testet på kjøkkengulvet og Meesha smalt ned i dekk etter å ha lekt kenguru oppetter beina mine da jeg tok av merkelappen, så lyst hadde han på den :D

Det var litt mørkt da vi var ute i dag, så bildene er ikke helt brukbare (kanskje noe magisk skjer i redigeringsfasen :P), så jeg legger ved dette bildet som sambo tok da jeg var på butikken etter at vi kom hjem i dag :)

1469775_10151690486031191_1077740404_n.j

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn whippeter skal se ut, jo! :wub: Slakse seg på sofaen! En annen form av whippeten! (jeg er ikke fornøyd med bildene, men siden Ingvild spørs så pent, så hver se god! :ahappy: )

*bilder*

Det eeeeer SÅ deilig at han endelig har fått innstallert av-knappen innendørs. Og ikke minst at han har funnet fartsgiret ute! Supervalp :D

Og takk for bildene, synes de ble kjempefine jeg. Besteste whipsefisen :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er samboeren din mer glad i Whippet nå? ;-)

Han fikk hvertfall et helt nytt syn på whippeten enn det han hadde, og han ble meget sjarmert når Meesha klatra i fanget og rundsleika han i ansiktet et par ganger, men han sa det at whippet ikke var rasen for han da, selvom han likte Meesha veldig godt (:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han fikk hvertfall et helt nytt syn på whippeten enn det han hadde, og han ble meget sjarmert når Meesha klatra i fanget og rundsleika han i ansiktet et par ganger, men han sa det at whippet ikke var rasen for han da, selvom han likte Meesha veldig godt (:

Dere får passe han litt flere ganger, så skal du se han kommer på gli..... :D Når sambo som ALDRI skulle ha "rotte", men kun golden eller schäfer nå snakker om whippet nr. to er selv himmelriket og grønne menn på Mars sannsynlig :D Hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hah, whippet blir nok en maskin hund her ja, han har ikke så mye han skulle ha sagt! En belger og en whippet fant jeg ut i går natt! :D

Det høres ut som en sykt bra kombo! :D

Om du skulle få hundeabstinenser i desember må du forresten bare gi meg en lyd. Jeg er jo bortreist hele måneden og A setter nok veldig stor pris på litt avlastning, men han tør nok ikke spørre selv. Om det så er over natten, for å trene, leke eller gå tur; jeg har absolutt ingen betenkeligheter med å la deg trene lydighet med han f.eks. om du vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en sykt bra kombo! :D

Om du skulle få hundeabstinenser i desember må du forresten bare gi meg en lyd. Jeg er jo bortreist hele måneden og A setter nok veldig stor pris på litt avlastning, men han tør nok ikke spørre selv. Om det så er over natten, for å trene, leke eller gå tur; jeg har absolutt ingen betenkeligheter med å la deg trene lydighet med han f.eks. om du vil :)

Haha, herregud det skulle stå maskot hund, ikke maskin hund xD

Men ja, tror det blir en bra combo!

Jeg skal gi beskjed jeg vet du (: må se litt ann på formen min og (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leverer eksamen 20. Desember, så det passer ypperlig :D

Helt perfekt :D Kommer til å dø litt på meg av hundeabstinenser. Skal jobbe fullt fra 09.-20. ser det ut til, på Sortland, så da svinger jeg meg bare bort til deg før/etterpå (avhengig av når på dagen jeg skal jobbe). Bare å si ifra om du ønsker skyss til treninger eller lignende også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • En C-hund kan være symptomfri, eller den kan ha plager. Det er jo veldig individuelt. En annen ting er at skjelettproblemer gjerne forplanter seg. Min hund har ikke forkalkninger, men hun har avlastet hoftene såpass mye at hun har fått subluksasjon i en skulder foran. Og hun får til stadighet låsninger i ryggen som må knekkes opp. HD er noe man må ta hensyn til hele tiden, mtp. at all aktivitet må tilrettelegges. Min hund har stort sett vært symptomfri og klart seg greit til tross for HD, men det har jo krevd en middels formue i massasje, laserbehandling, fysioterapi, svømming, injeksjoner, kosttilskudd osv. 
    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...