Gå til innhold
Hundesonen.no

Store smerter i kjeven


Raya
 Share

Recommended Posts

Okay, jeg vet dette er totalt ikke hunderelatert, men siden dette er eneste forumet jeg er på, og jeg ikke gidder å gå til legen enda, prøver jeg :P

Jeg hadde for et par uker siden vondt i kjeven, det var vondt å tygge, gape, flytte på den og alt :P

Reiste til legen, han mente det var senebetennelse og jeg fikk noen tabeletter som funket.

Nå er jeg på 3. dagen med smerter i kjeven igjen, og det er ille. Det kjennes rett og slett ut som at jeg får en tann bakerst, og jeg hadde mest sannsynlig tenkt at det var visdomstann, hadde det ikke vært bor at begge visdomstenna nede ble operert bort i oktober.

Jeg spiser nesten ikke, for det gjør vondt, det kjennes hovent ut, men er ikke hovent, tannkjøttet har "løftet" seg litt, kjennes det ut som, sånn som jeg husker det gjorde når vi fikk tenner når vi var små.

Noen som har hatt noe lignende og vet hva det kan komme av?

Evnt noen som bare kanskje har en ide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan få sånn, i tillegg til at kjeven blir litt treg/"klikker" hvis man skjærer tenner. Det hender i stressede perioder at jeg skjærer tenner om natta, da merker jeg ikke det selv, men jeg merker at jeg har vondt i kjeven dagen etterpå og at det klikker i kjeveleddet når jeg spiser feks. Min tannlege sa bare at jeg måtte lære meg å takle stress (på andre måter enn å skjære tenner), og evt gå til fysioterapaut hvis kjeveproblemene fortsatte. Evt kan man bruke sånn biteskinne om natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er fantomvisdomstenner. Slik som at folk kjenner smerter i bein som er operert bort? Innbilt visdomstannsvangerskap på en måte.

(Mye hjelp i meg ja! :sorcerer: håper det ordner seg!)

Haha, den var fin! Men takk for svar! ^^ "Problemet" er at visdomstennene ikke var vonde når jeg fjernet de. Har lest om folk som har hatt 5 visdomstenner og sånt, så det skremmer meg litt xD

Mye mulig du har betennelse i kjevebenet, kom deg til en tannlege, de er best på kjeven, rett og slett ;)

Det kan hende.. Jeg har også ekstremt tannlegeskrekk, og vil helst være i koma når jeg går inn den døra. (Skal man være vanskelig så skal man være vanskelig xD)

Men hvis det er betennelse, pleier det ikke å bli rødt og hovent på utsiden og, da?

Man kan få sånn, i tillegg til at kjeven blir litt treg/"klikker" hvis man skjærer tenner. Det hender i stressede perioder at jeg skjærer tenner om natta, da merker jeg ikke det selv, men jeg merker at jeg har vondt i kjeven dagen etterpå og at det klikker i kjeveleddet når jeg spiser feks. Min tannlege sa bare at jeg måtte lære meg å takle stress (på andre måter enn å skjære tenner), og evt gå til fysioterapaut hvis kjeveproblemene fortsatte. Evt kan man bruke sånn biteskinne om natta.

Jeg kan går rundt og "knekke" kjeven, på samme måte som man knekker fingrene, og det gjør ikke vondt i det hele tatt.. Jeg merker at jeg lager "trykk/vakum" i munn når jeg sover i stressende perioder, og det var antakelig det som var grunnen sist jeg fikk det. Denne ganger er det en helt annen type vondt, og det begynte gradvis å gjøre vondt på mandag kveld. Den er ikke vondt å ta på fra utsiden, men om jeg "kjenner" på det med tunga, gjør det veldig vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til tannlegen.

Det trenger ikke synes at man hat betennelse, jeg fikk betennelse etter feil i visdomstannoperasjonen min, og merket det på at tannkjøttet var..rart. Fikk heldigvis tak i det fort da, så til meg gikk det fort over etter ny operasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til tannlegen.

Det trenger ikke synes at man hat betennelse, jeg fikk betennelse etter feil i visdomstannoperasjonen min, og merket det på at tannkjøttet var..rart. Fikk heldigvis tak i det fort da, så til meg gikk det fort over etter ny operasjon :)

Var det jeg var redd for. Fikk en liten betennelse i januar tror jeg det var, så da åpnet de det ene såret og skylte og masse greier. Man kan man altså få betennelse så lenge etterpå? Det er jo snart et år siden jeg tok de ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det jeg var redd for. Fikk en liten betennelse i januar tror jeg det var, så da åpnet de det ene såret og skylte og masse greier. Man kan man altså få betennelse så lenge etterpå? Det er jo snart et år siden jeg tok de ut?

Jeg vet ikke om det er det altså, var bare at man ikke nødvendigvis ser så mye når det er betent i det området :) Så, dra til tannlegen helst, slike ting kan bli alvorlig.

Min betennelse kom rett etter at stingene var tatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det er det altså, var bare at man ikke nødvendigvis ser så mye når det er betent i det området :) Så, dra til tannlegen helst, slike ting kan bli alvorlig.

Min betennelse kom rett etter at stingene var tatt :)

Takk for svar! :) Da får jeg ringe tannlegen, da.. :P Æsj..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv om du kan dytte litt rundt på området som er hovent og vondt med lillefingeren eller en q-tips. Lukt på den etterpå. Om det lukter... alternativt... er det betent. :P

Det skal jeg prøve xD Vet desverre hvordan "alternativt" lukter xD At ikke jeg har tenkt på det før :o Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannlege! Jeg fikk betennelse i kjevebeinet og det var grusomt.

Ugh.. Har nå sendt de mail (Jeg er så ille at til og med når jeg bestiller time over telefon, så griner jeg xD)

Satser på svar i morgen, og håper ibux hjelper meg gjennom helgen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ugh.. Har nå sendt de mail (Jeg er så ille at til og med når jeg bestiller time over telefon, så griner jeg xD)

Satser på svar i morgen, og håper ibux hjelper meg gjennom helgen :P

til slutt lå jeg og hylgrein og spiste ibux døgnet rundt uten at det fungerte, så fikk jeg paralgin forte + antibiotika og for hver antibiotika pille så kjente jeg betennelsen gå vekk :P kan være lurt å få noen medisiner imorgen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til slutt lå jeg og hylgrein og spiste ibux døgnet rundt uten at det fungerte, så fikk jeg paralgin forte + antibiotika og for hver antibiotika pille så kjente jeg betennelsen gå vekk :P kan være lurt å få noen medisiner imorgen ;)

De ringte meg tilbake, og jeg fikk time i morgen halv 10. Tydelig at de tok det seriøst :)

Takk for alle svar!

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til! :)

Regner med de kunne sett om det var en 5 visdomstann på røntgen, men jeg har også hørt om slike skrekkhistorier! Jeg har ikke fått noen av mine enda, og jeg er livredd for at jeg må inn for operasjon. Jeg har skikkelig tannlegeskrekk jeg også.. Sitter og rister i stolen, og tårene renner. Klarer ikke å kontrollere det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat sånn som jeg er. Tannlegen min vet at keg har skikkelig skrekk, så alt skjer på mine premisser. Heldigvis. Likevell er det like grusomt uansett hva jeg skal.

Har allerede bestemt meg for at neste gang jeg skal borre eller lignende blir det narkose. Koste hva det koste vil :P

Tannlegeskrekk er ikke noe moro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Lykke til! :)

Regner med de kunne sett om det var en 5 visdomstann på røntgen, men jeg har også hørt om slike skrekkhistorier! Jeg har ikke fått noen av mine enda, og jeg er livredd for at jeg må inn for operasjon. Jeg har skikkelig tannlegeskrekk jeg også.. Sitter og rister i stolen, og tårene renner. Klarer ikke å kontrollere det..

Du kan slappe helt av, tannlegen min sier at det er de færreste som må fjerne visdoms tenner. Jeg fikk mine da jeg var 13 år og har alle i behold enda ;-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til! :)

Regner med de kunne sett om det var en 5 visdomstann på røntgen, men jeg har også hørt om slike skrekkhistorier! Jeg har ikke fått noen av mine enda, og jeg er livredd for at jeg må inn for operasjon. Jeg har skikkelig tannlegeskrekk jeg også.. Sitter og rister i stolen, og tårene renner. Klarer ikke å kontrollere det..

Det er en tannlege i Ytre Arna (om jeg ikke husker feil, eneten Indre eller Ytre iallefall) som er spesialist på folk med tannlegeskrekk. Seriøst, det er musikk på øret, bevegende maleri i taket, dop og narkose, alt etter hva hver enkelt trenger. Tom jeg som ikke har tannlegeskrekk ble skikkelig fasinert av maleriet i taket og skulle nesten ønke timen varte lengre :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Kanskje jeg må til bergen.. Jeg feiga ut i dag.. Ny time Torsdag, mamma blir med. Kikka litt rundt i går, og det ser helt seriøst ut som en ny tann som er på vei opp O.o

Fikk noen smertestillende, også får jeg bare ta det som det kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en tannlege i Ytre Arna (om jeg ikke husker feil, eneten Indre eller Ytre iallefall) som er spesialist på folk med tannlegeskrekk. Seriøst, det er musikk på øret, bevegende maleri i taket, dop og narkose, alt etter hva hver enkelt trenger. Tom jeg som ikke har tannlegeskrekk ble skikkelig fasinert av maleriet i taket og skulle nesten ønke timen varte lengre :lol:

Hahaha, det høres fantastisk ut! Men det høres også veldig dyrt ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Kanskje jeg må til bergen.. Jeg feiga ut i dag.. Ny time Torsdag, mamma blir med. Kikka litt rundt i går, og det ser helt seriøst ut som en ny tann som er på vei opp O.o

Fikk noen smertestillende, også får jeg bare ta det som det kommer.

men du daaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...